Vraag over GPS - GPS VS Mobiel

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Vraag over GPS - GPS VS Mobiel

Bericht door Stovemeister »

Beste mensen,

Ik wil deze zomer naar Noorwegen en daar offroad hiken en bushcraften. Ik zit te twijfelen of ik dan een GPS aparaat moet aanschaffen of niet. Op mijn mobiel zit namelijk al een GPS en die werkt verder prima (Ik gebruik het programma Sygic waarmee ik zonder mobiel internet navigeren) Wat raden jullie mij aan? En wat zijn de voor en nadelen van een GPS systeem ten opzichte van een mobiel.

Niels


Beweeg je in de buitenlucht! http://outdoorshore.com/
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Vraag over GPS - GPS VS Mobiel

Bericht door ger010 »

Ik heb zelf voor het geocachen cachen een simpele gps gekocht was 110 euro.
voordeel ten opzichte van mijn IPhone is dat mijn iPhone na een uurtje leeg is :(

De gps gaat schijnbaar 20 uur mee op een setje van 2 batterijen.


Afbeelding
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Vraag over GPS - GPS VS Mobiel

Bericht door Waidmann »

GPS kan nauwkeuriger zijn en de batterij gaat langer mee, is de batterij toch leeg dan stop je er simpelweg een nieuwe in en klaar om te gaan. Het is wel een aparte investering en vaak 'moet' je losse kaarten er ook nog apart bij kopen. Let er ook goed op wat voor GPS je koopt, er zit variatie in of e er nu een voor geocachen, fietsen of wandelen hebt.


tzrfreak
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 nov 2014, 00:28

Re: Vraag over GPS - GPS VS Mobiel

Bericht door tzrfreak »

koop gewoon gedetailleerde kaarten van de regio en een kompas, dan ben je niet afhankelijk van apparatuur wat weer op batterijen werkt en leeg raken.


"Denk alleer gij doende zijt doende denk dan nog"
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Vraag over GPS - GPS VS Mobiel

Bericht door bourgeois »

+1


Gebruikersavatar
deathmantim
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:22
Locatie: Zoetermeer

Re: Vraag over GPS - GPS VS Mobiel

Bericht door deathmantim »

Zelf heb ik een garmin gpsmap 62s. Toen ik in Noorwegen offroad ging hiken was het zeer handig om een aparte gps te hebben:

Ten eerste gaat 1 setje batterijen ongeveer 1,5 tot 2 dagen mee.(Ik had hem constant aan staan tijdens het lopen om later de route te kunnen zien). Is ie leeg, dan doe je een nieuw setje AA's erin.
Ten tweede gaat je mobiel langer mee(bijv. op vliegtuigstand), zodat je nog kan bellen/fotos maken.
Verder zijn er nog leuke dingetjes als dat je de hele route heb na afloop plus dat je de hoogte/afstand kan zien. Een GPS kan ook nauwkeuriger zijn door de grotere en (vaak) preciezere antenne.

[quote="Waidmann"]
GPS kan nauwkeuriger zijn en de batterij gaat langer mee, is de batterij toch leeg dan stop je er simpelweg een nieuwe in en klaar om te gaan. Het is wel een aparte investering en vaak 'moet' je losse kaarten er ook nog apart bij kopen. Let er ook goed op wat voor GPS je koopt, er zit variatie in of e er nu een voor geocachen, fietsen of wandelen hebt.
[/quote]

De kaarten hoef je niet te kopen, veel zijn ook te downloaden op http://www.freizeitkarte-osm.de/ of op openmaps.


JVB
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 nov 2014, 15:00

Re: Vraag over GPS - GPS VS Mobiel

Bericht door JVB »

Ik heb een Garmin Dakota 10 gekocht voor het geocachen, voordeel boven de telefoon gebruiken is dat het nauwkeuriger is en veel langer meegaat qua batterijen. Kaarten kopen hoef je ook niet bang voor te zijn, je kan deze gratis downloaden via http://garmin.openstreetmap.nl/

Batterijen gaan behoorlijk lang mee, ik denk dat deze zeker een volle week mee gaan. (op mijn vorige trip 3 dagen volop gebruikt en maar een van de vier streepjes verbruikt)

Het is natuurlijk altijd handig om ook een kompas en kaart mee te nemen als back-up.


Gebruikersavatar
Mick
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 feb 2013, 04:02
Locatie: Vessem, Noord Brabant

Re: Vraag over GPS - GPS VS Mobiel

Bericht door Mick »

Helemaal eens met @Deathmantim & @Waidman. Maar ook nog een extra punt, GPS-en zijn 'rugged' en outdoor proof.
Inderdaad een GPS is een gadget waar je zonder kan, verdwalen kan binnen Benelux, Denemarken en Duitsland sowieso nooit echt een probleem worden (in grote delen van Noorwegen natuurlijk wel). Maar dat geld (gold?) ook voor de GSM.

Ben zelf in aantal jaren van Dakota via Oregon bij de GPS Map 64s uitgekomen, voor mij op dit moment het fijnste apparaat.  Neem het ding eigenlijk altijd mee, track van je wandeling, een makkelijk hanteerbare kaart >:D, waypoints van interessante plaatsen (maken wat je tegenkomt, of vinden van wat je wil zien.

Een goede 2e hands Dakota (het instap touchscreen model van Garmin) heb je al voor € 50 op Marktplaats. Waypoint (www.gps.nl) verkoopt nieuw, tweede hands met garantie en verhuurt ze zelfs. nee, geen aandelen, wel een tevreden klant.
Op internet kun je alles vinden van vergelijkingen, howto's, cursussen, fora en allerlei gratis kaarten. Mocht je vragen hebben of gebruikersinformatie uit de eerste hand, je mag me altijd een PB sturen dan wisselen we telefoonnummers uit.

Als je ergens heen gaat waar je serieus zou kunnen verdwalen, vind ik dat je altijd kaarten en kompas mee zou moeten nemen en ergens een reisplan moet achter laten. Ik heb het nog nooit meegemaakt maar ook een Garmin of Magalan kan stuk.
Laatst gewijzigd door Mick op 26 jan 2015, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Re: Vraag over GPS - GPS VS Mobiel

Bericht door Stovemeister »

Bedankt voor jullie reacties! Ik wacht nog meer reacties af voor ik een beslissing maak. Ik overweeg nu ook om een cursus navigeren te gaan doen.. lijkt me ook tof! Een GPS als backup lijkt me alsnog verstandig


Beweeg je in de buitenlucht! http://outdoorshore.com/
Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: Vraag over GPS - GPS VS Mobiel

Bericht door Karl »

Kan me vergissen natuurlijk, ben nl niet zo'gadget-minded maar volgens mij maakt een 'slimme' telefoon geen gebruik van satelieten tbv bepalen pos.
Daarom denk ik dat je het in het 'buitengebied' wel kan vergeten met je app. en dus gedoemd ben tot gps  ;D

Maar zoals eerder al geopperd: zorg voor een recente set kaartmateriaal en een fatsoenlijk kompas.
Probleem is namelijk dat straks geen hond meer weet hoe dat ook weer ging  ??? en dan zit je daar  met je zonnepaneeltje te wachten tot je accu weer vol is.
Handig joh  O0

karl


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Gebruikersavatar
Mick
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 feb 2013, 04:02
Locatie: Vessem, Noord Brabant

Re: Vraag over GPS - GPS VS Mobiel

Bericht door Mick »

@Karl  Het spijt me maar dat is niet juist. De duurdere smartphones zijn al jaren voorzien van een (basic) GPS chip en gebruiken daar naast triangulatie met GSM masten voor een eerste grove fix. Die GPS chip staat normaal gesproken wel uit omdat die veel energie gebruikt. Vandaag de dag moet je denk ik zoeken naar een smartphone zonder GPS chip.

Google gebruikt daarnaast ook nog informatie over openbare en particuliere wifi's (die verzameld zijn met de autootjes die voor streetview rond rijden). Hier is geloof ik wel gedonder over geweest (privacy) dus of dit zo blijft, nog zo is weet ik niet zeker.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Vraag over GPS - GPS VS Mobiel

Bericht door Waidmann »

Klopt wat Mick aangeeft, zelfs mijn Moto G (en dat is echt geen top toestel) heeft een heel degelijke GPS. Ik ben er in de heuvels van Hessen (DE) rond geweest om het e.e.a. te markeren en dat ging tot op 2 meter nauwkeurig. GSM dekking, laat staat 3G kennen ze daar nog niet.

Maar ben het volkomen met Karl eens, een fatsoenlijke kaart en nog belangrijker; een goed kompas zijn van onschatbare waarde. Die doen het ook zonder batterijen en de vaardigheid is ook leuk om te leren.


Gebruikersavatar
Mick
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 feb 2013, 04:02
Locatie: Vessem, Noord Brabant

Re: Vraag over GPS - GPS VS Mobiel

Bericht door Mick »

Helemaal eens!

Bovendien is een basaal begrip van kaart, kompas en navigatie m.i. een voorwaarde om  je GPS optimaal te kunnen gebruiken.

Eigenlijk net zo als met de TOMTOM, basis topografische kennis en een ouderwetse autokaart als backup, je wil toch ook niet vanuit Oostenrijk naar de ANWB moeten bellen omdat je niet meer weet hoe je thuis moet komen als je TOMTOM kapot of vermist is  #025#
Laatst gewijzigd door Mick op 27 jan 2015, 07:29, 1 keer totaal gewijzigd.


hannie
Berichten: 135
Lid geworden op: 08 sep 2013, 21:39

Re: Vraag over GPS - GPS VS Mobiel

Bericht door hannie »

Zorg voor goed kaartmateriaal en een kompas als je je wil verplaatsen ( en dat wil je want je bent verdwaald). Dan heb je van je GPS alleen het coördinaat nodig  waarop je je bevindt. De rest is luxe.

Net als je telefoon en je "Spot", is de gps een noodvoorzieningen zorg dus dat ze het doen als je ze nodig hebt. Als jewil weten waar je hebt gelopen zijn er mooie kleine gps-trackers te koop.

Wil je toch een route met GPS lopen kan je er voor kiezen. Je telefoon als backup te gebruiken. Stel de goede kaartdatum in. Jawel kaartdatum, dit is het coördinaatsysteem waarin de papieren kaart is gemaakt. De GPS rekend zijn eigen systeem om naar dat van de kaart die je bij je hebt. Heel belangrijk gaat heel vaak mis. Als je nog moet gaan staan prutsen als je al verdwaald bent het help je je zelf niet veel verder.

Neem kennis tot je uit een boek of cursus en ga er op uit om te oefen.


Gebruikersavatar
Arjendej
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 apr 2014, 19:11
Locatie: Groningen

Re: Vraag over GPS - GPS VS Mobiel

Bericht door Arjendej »

Ik dacht ook wel aan mijn iPhone genoeg te hebben. Ik had het programma MotionX-GPS gekocht en dit programma beschikt over terreinkaarten die je met verschillende zoomniveau's kan opslaan. Heb hier een tijdje mee zitten omklooien en heb toch een aantal maanden actief getest of het iets is voor een buitenlandse trip.

Hoewel het vast en zeker wel kan werken in gevallen van nood is het verre van ideaal gebleken. Het blijft een telefoon, en een iPhone is vrij snel door z'n accu heen als je constant de GPS blijft aanspreken. Ik heb dan wel een 10.400 mAh powerbank gekocht, maar bewaar die extra acculadingen toch liever voor belangrijkere dingen. Bovendien zijn de kaarten vaak niet gedetailleerd genoeg en ik kan me zo voorstellen dat Sygic (wat je doorgaans gebruikt als autonavigatie) niet beschikt over details wat betreft terrein.

Ik heb zelf besloten om het met kaart/kompas te doen. Daarnaast heb ik een Garmin Dakota 20 aangeschaft als back-up en om locaties op te slaan. Het gepriegel van navigeren met een telefoon is te onhandig gebleken.


Plaats reactie