Crusader cup VS veldflesmok?

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Crusader cup VS veldflesmok?

Bericht door maartieboy »

Hallo iedereen,

Wat is er nou zoveel beter aan de crusader mok (€18,-) tegenover de legermokken die je voor €1,50 bij de dumpzaak haalt?
Ik gebruik al jaren een mok die om een militaire veldfles heen zat. Hij lijkt sprekend op de crusader. Ik zet hem ook al jaren rechtstreeks in de kolen en hij doet het perfect Plus hij weegt bijna niks.

Als ik naar RVS mokken kijk zijn die meestal tussen de 5-10 euro. wat maakt de crusader dan zoveel duurder?


Guust
Berichten: 147
Lid geworden op: 29 okt 2012, 13:34

Re: Crusader cup VS veldflesmok?

Bericht door Guust »

ik kan me voorstellen dat een teflon coating hem duurder maakt. Maar alleen RVS zie ik niet in waarom die zoveel moet kosten.
Die KL canteen cups volstaan erg goed in alle mogelijke vuren en omstandigheden. Die zijn ook gewoon van RVS.


In tijd van nood schilt men aardappels met de scherpe kant van een wollen deken
bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: Crusader cup VS veldflesmok?

Bericht door bambix »

volgens mij zijn die om je veldfles zitten van aluminium,
verder niks mis mee, het zou potentieel schadelijk kunnen zijn als het gaat oxideren.
Vandaar dat je tegenwoordig alles in rvs of titanium voorbij ziet komen


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Crusader cup VS veldflesmok?

Bericht door Roely »

@bambix , aluminium is schadelijker als het Niet gaat oxideren.

Ik weet niet of het waar is over de teflon coating, maar dan zou ik hem niet zo maar in het vuur zetten.
Veel kans dat je de coating gaat verbranden.


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Crusader cup VS veldflesmok?

Bericht door bourgeois »

@Bambix: NEE. Er zijn er inderdaad ook van aluminium, maar daar moet je tegenwoordig goed naar zoeken. Al sinds ongeveer 1942 wordt het merendeel van de M1910 veldflesmokken, en de KL kopien, van roestvrij staal gemaakt. De eerste exemplaren waren trouwens van vertind blik.
Wat betreft het gevaar van aluminium: Voor zover ik weet is er een schijnbare correlatie aangetoond tussen het voorkomen van Alzheimer en het zeer intensief gebruik van aluminium vaatwerk. Er is echter geen duidelijke oorzaak-gevolg connectie bewezen. M.i. al met al niet voldoende aanleiding om bij incidenteel gebruik van aluminium in paniek te raken.

Prijs: Wat denk je van het verschil tussen militaire dumpgoederen en een gloednieuw gemaakt commercieel product dat bovendien een zekere statuswaarde heft in bepaalde kringen.


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Crusader cup VS veldflesmok?

Bericht door maartieboy »

[quote="bourgeois"]

Prijs: Wat denk je van het verschil tussen militaire dumpgoederen en een gloednieuw gemaakt commercieel product dat bovendien een zekere statuswaarde heft in bepaalde kringen.
[/quote]

Militaire dumpgoederen = waar voor je geld, gaan eeuwig mee, zijn getest en verbeterd en hebben zich bewezen.
Commerciele producten= winst

Maar goed soms kan  iets een hogere prijs hebben en dan ook daadwerkelijk heel goed zijn. Ik weet dat veel mensen die crusader cup gebruiken.
Het voordeel is dan wel dat er veel accessoires te krijgen zijn.


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Crusader cup VS veldflesmok?

Bericht door jenniskens »

Even voor je gekeken naar de verschillen.

Afbeelding

Links de crusader set, je zit dat er een deksel een extra kunstof mok een vuur gedeelte en tas bij zit.
Je hebt dus veel hulp middelen in de set.

Afbeelding

De leger mok is een stuk kleiner en past bijna in de crusader mok.

Afbeelding

crusader mok

Afbeelding

KL mok no 1

Afbeelding

Kl mok no 2

Conclusie is dat je het kopen van de crusader voor de grot en de extra hulpmiddelen aantrekkelijk is maar kost ook beduidend meer.
De kl mok zal je naar het gewicht moeten kijken als dat belangrijk is en een dekseltje is makkelijk te kloppen van een rvs of aluminium plaatje maar ook van een zilver folie te maken.

Beide mokken zijn van RVS en persoonlijk heb ik nog nooit een Aluminium KL mok gezien.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Crusader cup VS veldflesmok?

Bericht door Trailtraveller »

[quote="Roely"]
@bambix , aluminium is schadelijker als het Niet gaat oxideren.

Ik weet niet of het waar is over de teflon coating, maar dan zou ik hem niet zo maar in het vuur zetten.
Veel kans dat je de coating gaat verbranden.
[/quote]

Ja de teflon coating PTFE komt los boven de 300-320 gr. celsius. De lijmlaag PFOA laat dan los (deze is schadelijk, de teflon poep je weer uit).  Wat betreft het aluminium en alzheimer is een fabeltje. Er is uitgebreid onderzoek gedaan en men heeft het niet kunnen bewijzen. Persoonlijk ga ik wel voor geanodiseerd aluminium, dat is harder aan de buitenkant.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Crusader cup VS veldflesmok?

Bericht door maartieboy »

[quote="jenniskens"]
Even voor je gekeken naar de verschillen.

[/quote]

Super! heel erg bedankt. Leuk en goed vergelijk zo.
Crusader heeft met de extra gear een 'wil ik gewoon hebben' factor.

De KL mok is dus gewoon goed als je er niet veel aan kwijt wilt maar wel een goede mok nodig hebt.


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Crusader cup VS veldflesmok?

Bericht door jenniskens »

You're welkom, gear junky  ;D >:D


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
arjuna

Re: Crusader cup VS veldflesmok?

Bericht door arjuna »

En wat nog belangrijker is in een kruisvaarders beker gaat meer eten ;D
Als een nato  beker vol zit zal het omroeren wat lastiger gaan bij een kruisvaarders beker heb je mee ,, omschep ,, ruimte

Koen


Plaats reactie