4MM dyneema touw als ridgeline voor de tarp, maar zonder prusik knoop?

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Plaats reactie
Jorno
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:43
Locatie: Hardenberg

4MM dyneema touw als ridgeline voor de tarp, maar zonder prusik knoop?

Bericht door Jorno »

Ik heb een uitdaging: ik heb een 4mm dyneema touw als ridgeline voor mijn tarp. Mijn oude manier om mijn tarp op te hangen was met een ridgeline waarop 2 prusik knopen zaten met kleine karabiners die dan aan de tarp vast zaten. Hierdoor kon de tarp mooi over de ridgeline verschoven worden en vooral ook strak worden opgespannen. De lijn waarmee ik dat deed was paracord, er zat zoveel rek op dat de laatste keer buiten (met sneeuw op de tarp) hij helemaal doorhing. Daarvoor had ik er nooit zo heel veel last van dat de tarp iets zakte snachts.
Nou heb ik 4mm dyneema touw in huis gehaald, super spul, licht, sterk etc. etc. MAAR: mijn "tarp ophang techniek" met de prusik werkt niet op deze lijn! Ook als ik een 2mm touwtje gebruik voor de prusik blijft deze niet zitten. Het dyneema is zo verschrikkelijk glad, alles wat ik geprobeerd heb schuift onder een beetje spanning terug...De theorie van een touwtje nemen dat een keer zo dun is als de hoofdlijn waar de prusik op komt ken ik, maar wekt dus niet... ???

Nu is de uitdaging: Op welke manier kan ik het idee van een prusik knoop op een 4mm dyneema lijn krijgen? Dit mag van mij dus ook met gebruik van een ijzeren beugeltje, ringetje of wat dan ook. Belangrijkste is dat het systeem verschuifbaar is en goed strak zetten van de tarp op de ridgeline toelaat. (Als er geen oplossing is voor de 4mm, is dan 8 mm bestellen een optie? Om dan een prusik te maken met de 4mm? Is de 8mm niet ook te glad dan?)

Alvast bedankt voor het mee-denken! :-)


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: 4MM dyneema touw als ridgeline voor de tarp, maar zonder prusik knoop?

Bericht door Sander2000 »

Denk dat de grootte niet uitmaakt, wat je wel kan proberen is om je prusik uit meer slagen eromheen te doen. Dus eerst twee keer door zichzelf heen, nu drie of vier. Dat al geprobeerd?
Ik heb een dyneema ridgelijn voor mn hangmat, die heb ik ook met prusiks uitgerust. Of de prusiks ect grijpen ligt ook erg aan het materiaal vd prusik.
Zonder prusiks kan ik geen manier bedenken waarbij je niet zoveel verandert. Je kan wel het hele idee veranderen en figure 9's ofzo gebruiken. Succes !


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: 4MM dyneema touw als ridgeline voor de tarp, maar zonder prusik knoop?

Bericht door b2b »

Heb 4 mm dyn en twee prusiks 2mm voor de tarp. Deze zitten met 8 ´rondjes´ 4 li en 4 re. probeer dat eens.
Heb geen problemen.

Kwam standaard van Dutchware (google en/of youtube).
succes
gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: 4MM dyneema touw als ridgeline voor de tarp, maar zonder prusik knoop?

Bericht door Rien »

ik gebruik dezelfde setup (ook met 4mm dyneema) en gebruik als prussictouw een nylon 1mm touw met 3 slagen rond de ridgeline.
Blijft perfect zitten en is sterk genoeg. Je kan ook speciaal prussictouw kopen (klimzaak) dat is ruwer en zal beter 'pakken' op het dyneema.

Zou het niet werken kan je ook volgende knopen proberen (zelfde werking)
http://en.wikipedia.org/wiki/Klemheist_knot
http://en.wikipedia.org/wiki/Bachmann_knot


nature will provide our need, but not our greed
hannie
Berichten: 135
Lid geworden op: 08 sep 2013, 21:39

Re: 4MM dyneema touw als ridgeline voor de tarp, maar zonder prusik knoop?

Bericht door hannie »

Je zou deze kunnen gebruiken.
http://www.clamcleat.com/cleats/cleats.asp?menuid=7

Deze zitten bomvast op dynema lijn.

In Nl moeilijk gevonden maar ik weet er wel een paar te liggen om uit te proberen.

Ze zijn te koop bij extreemtextile.


Jorno
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:43
Locatie: Hardenberg

Re: 4MM dyneema touw als ridgeline voor de tarp, maar zonder prusik knoop?

Bericht door Jorno »

Iedereen bedankt voor de input, ik ga zoveel mogelijk uitproberen!


Plaats reactie