anti aanbak messtin?

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: anti aanbak messtin?

Bericht door Pyro »

Chemische samenstelling
Teflon is een etheenpolymeer waarin alle waterstofatomen vervangen zijn door fluor (halogeenalkeen). Het polymeer heeft een zeer grote lengte en is nog steeds een van de grootste moleculen. PTFE is een thermoplast; het laat zich echter niet op een thermoplastische manier verwerken. PTFE wordt als poeder bij kamertemperatuur in een matrijs geperst en hierna in een oven gesinterd.

Er zijn ook andere polymeren met dezelfde handelsnaam en soortgelijke eigenschappen: per-fluor-alkoxy-polymeren (PFA) en fluorinated-ethylene-propylene (FEP). Deze materialen zijn wel thermoplastisch te verwerken.

PTFE is een plastic en heeft van alle plastics de laagste wrijvingscoëfficiënt. Het wordt onder andere toegepast als anti-aanbaklaag in pannen, zoals de Tefal-pan. Er zijn geen aanwijzingen dat de teflonlaag giftig is, ook niet als deze beschadigd wordt en in de voeding geraakt. Bij hoge temperaturen, boven 260 °C, gaat de laag in kwaliteit achteruit en boven de 350 °C begint de stof te ontleden. De daarbij vrijkomende ontledingsproducten zijn schadelijk en zijn dodelijk voor vogels. Bij mensen kunnen ze griepachtige verschijnselen veroorzaken. Ter vergelijking, boter en andere vetten die gebruikt worden bij bakken en braden beginnen te schroeien en te roken vanaf 200 °C. Vlees wordt in de regel niet heter dan 230 °C om aanbranden te voorkomen. Kookgerei dat leeg op een hete kookplaat wordt gezet kan evenwel de temperaturen bereiken waarbij schadelijke gassen vrijkomen.

Er wordt onderzoek gedaan naar mogelijke giftigheid van perfluoroctaanzuur (PFOA), dat gebruikt wordt bij de productie van teflon. Teflon is bijzonder weinig reactief en wordt daarom gebruikt in allerlei toepassingen voor opslag en transport van reactieve chemicaliën. Het smeltpunt bedraagt 327 °C.

(Bron: Wikipedia)

Ik denk dat het gebruik ok is, zolang je je pannetje niet te lang "droog" laat koken!
Het zal weinig tot geen kwaad kunnen, indien je je Koffie en thee en zowel "vettig" voedsel hierin klaar maakt!
Mijn oude natuurkunde docent demonstreerde eens een heel simpel experimentje in de klas!
Hij vouwde 2 papieren bakjes en zette 1 daarvan boven op een bunsenbrander en deze vloog nagenoeg direct in de fik!
De 2e vulde hij met water en zette hem idem boven de brander en deze bleef natuurlijk heel omdat het vocht ervoor zorgde dat het papier zijn ontbrandingstemperatuur niet haalde!
Dus het zou zomaar hierop neer kunnen komen dat met voldoende vocht in je pan de Teflon die 327 graden nooit gaat halen!
Laatst gewijzigd door Pyro op 03 mar 2015, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.


"Hou je hoofd koel, en je voeten warm!"
Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: anti aanbak messtin?

Bericht door Bennie »

Weet iemand dan misschien hoe het zit met keramische pannen? Deze zouden volgens mij bestand zijn tegen hogere temperaturen..


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: anti aanbak messtin?

Bericht door Martin Outdoors »

Ik heb een dikke laag olijf olie tussen de pan en het voedsel.
Brand nooit wat aan .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: anti aanbak messtin?

Bericht door Bennie »

Haha dat kan ook.

Sorry, mijn vraag was niet geheel duidelijk. Ik haak nog eens in op de teflon discussie, welke los komt bij hoge(re) temperaturen en daarom ongezond zou zijn.
Dus meer de vraag: is een keramische pan (pan met keramische laag) wel geschikt voor een houtvuur?


Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: anti aanbak messtin?

Bericht door Karl »

Imho ben je gewoonweg dom wanneer je deze troep nu nog gebruikt.
Bedoel met alle kennis die er momenteel voor handen is!
Dit zou een non-issue moeten zijn..
Zelfde geldt overigens voor gebruik magnetron maar daar gaat dit draadje niet over.

Mijn leraar op de MTS waarschuwde ons toen al voor deze teringzooi


http://www.mercola.com/article/teflon/index.htm

Teflon: Killer in the Kitchen with Robert Scott Bell


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: anti aanbak messtin?

Bericht door Bennie »

De teflon discussie is al gevoerd, de meningen of welk deel nu zo schadelijk zou zijn verschillen nog.

Maar mijn vraag richt zich niet of de teflon pannen, maar op de keramische pannen. Iemand enige ervaring of kennis?


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: anti aanbak messtin?

Bericht door janvanloon »

antiaanbak laag...

Rvs gamellen zijn er.

voor de rest kook ik in de billycan of op een pan :
http://amerikaantje.be/product-categorie/kamperen/veldkeuken/kookgerei/
Voor 4 euro ga ik echt niet klooien :)

Het artikel van hierboven vind ik wat cheap gemaakt ( zowel de tekst als het filmpje ).
Bijna alles is giftig en schadelijk... verbrand maar wat vlier hout ;) dan merk je dat wel.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: anti aanbak messtin?

Bericht door Trailtraveller »

Het scheelt ook als je op rustige kooltjes kookt/bakt  ipv vlammen.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Plaats reactie