Messen/bijl(tje) voor BoB

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
MVisser91
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2015, 20:53

Messen/bijl(tje) voor BoB

Bericht door MVisser91 »

..........
Laatst gewijzigd door MVisser91 op 04 feb 2023, 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Messen/bijl(tje) voor BoB

Bericht door janvanloon »

Esee? junglas en de 3 als kleiner mes :)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Messen/bijl(tje) voor BoB

Bericht door Waidmann »

Ik kan heel veel leuke producten roepen, maar het grootste belang is dat ze aansluiten op waar je het voor nodig hebt.

Dus ik wil de vraag graag omdraaien, waarvoor wil je de tools gebruiken?

Kook je bijvoorbeeld op houtvuur of gas? Moet je een weg banen door de bamboe? Ga je veel dingen uit hout snijden of gebruik je je mes alleen voor voedselbereiding? Zo maar even wat vragen, die wel heel erg bepalend zijn voor welke tool je nodig hebt.

Als ik zo even hardop denk, zou je met een klein mesje voor voedsel bereiding al klaar zijn. Denk aan een opinel of zwitserszakmesje. Of denk aan een multitool, met daarin ook het nodige gereedschap dat bruikbaar is bij motor reparaties.  Probeer vooral mee te nemen wat je nodig hebt, niet wat je denkt te kunnen gebruiken. Die fout maakte ik vroeger ook, toen ging er nog wat kg's teveel mee.

Bijlen zijn vrij specifiek, ga je echt hout moeten kappen/vellen voor vuur of shelters? Machette's net zo, moet je echt een pad maken en licht hak werk er mee doen? Is dat antwoord waarschijnlijk niet, dan sleur je ze wel mee. En geloof me, als je in een regio zit waar machetes nodig zijn dan worden ze lokaal ook voldoende aangeboden :)


MVisser91
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2015, 20:53

Re: Messen/bijl(tje) voor BoB

Bericht door MVisser91 »

..........
Laatst gewijzigd door MVisser91 op 04 feb 2023, 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.


MVisser91
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2015, 20:53

Re: Messen/bijl(tje) voor BoB

Bericht door MVisser91 »

..........
Laatst gewijzigd door MVisser91 op 04 feb 2023, 13:19, 3 keer totaal gewijzigd.


henkh
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 okt 2012, 00:25

Re: Messen/bijl(tje) voor BoB

Bericht door henkh »

Persoonlijk zou ik dan gaan voor de combi van een licht bijltje (bijv fiskars/gransfors) rond de 60-80,- en een leuk bushcraft mes (hanteerbaar en veelzijdig), bijv. een Bushcraft van Real Steel (rond de 70,-) met erg goed gehard D2 staal.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Messen/bijl(tje) voor BoB

Bericht door b2b »

Kijk eens wat de locals gebruiken, machete kun je beter kopen daar waar de locals ook kopen.
Hier in Nederland gewoon Mora mesje kopen-
succes
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Messen/bijl(tje) voor BoB

Bericht door Waidmann »

Heel nobel om met slechts een hangmat en tarp te vertrekken. Ik kan je van harte aanbevelen om ook een bivibag of tentje met slaapmat mee te nemen om ook in de gebieden waar hangen lastig is te slapen. Maar goed, dat is een ander onderwerp :)

Ik ben een bijl freak, maar tijdens hikes gebruik ik ze amper. Met een klapzaagje en vast mes kom je al een heel eind. Ook om een kamp op te zetten gebruik ik dood spul, het enkele levende boompje dat je gebruikt is vaak prima te zagen. Grotere bijlen worden met name gebruik voor kap en splijt werk, iets waar je al reizend geen doel voor hebt. Kleinere bijlen verschillen qua functionaliteit niet zo heel veel van machete's of kukri. De bijl zal beter hakken doordat al het gewicht in de kop zit, maar kapwerk is weer beter met de machete door het brede snij vlak.

Persoonlijk zou ik gaan voor het volgende:
- Kleiner mesje/leatherman voor voedselbereiding
- Vast mes voor de nodige houtbewerking (Enzo Trapper, Fallkniven, of gewoon een Mora bushcraft)
- Klapzaag (Bahco Lapland/Silky Boy)

Buiten die basis set om, zou ik precies doen wat b2b zegt. Gebruik wat de locals ook gebruiken. In principe kun je prima zonder bijl af en een machete kun je verder op je reis er zo bij kopen.


MVisser91
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2015, 20:53

Re: Messen/bijl(tje) voor BoB

Bericht door MVisser91 »

..........
Laatst gewijzigd door MVisser91 op 04 feb 2023, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Messen/bijl(tje) voor BoB

Bericht door Waidmann »

Mora's zien er goedkoop uit en zijn het ook in de aanschaf. Het zijn echter geweldige messen! 12c27 staal, wat vergelijkbaar is met 440c. Ze zijn er ook in stainless, wat ook prima spul is.  Ik durf blind te vertrouwen op de kwaliteit, daarin ben ik niet de enige pak de reviews er maar eens bij. Een mora bushcraft heb je voor zo rond de 4 tientjes. De companions al goedkoper, die gaan zo rond de 15, ook prima messen maar iets minder ergonomisch.

Zelfde geld voor de Bahco laplander, prima zaag. Mooi voorbeeld dat niet alle kwaliteit duur hoeft te zijn. Beide merken worden zelfs door Ray Mears in zijn webshop aangeboden, mocht je dat meer vertrouwen geven.

Staal van Gransfors is 'geheim'. Echter prima spul, maar eerlijkheidshalve ik heb een passie ontwikkeld voor het opknappen van bijlen en veel oude (handgesmeede) doen er niet veel voor onder.

Als je op budget wil bezuinigen zou ik zeggen koop een Enzo kit (80 euro heb je hem in huis) en zet hem zelf in elkaar of neem een Mora Bushcraft/triflex. Ik heb meerdere messen van beide merken en vertrouw er blind op. Ik woon niet heel ver van de Veluwe af en mocht je keer wat willen testen is dat geen probleem :)


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Messen/bijl(tje) voor BoB

Bericht door b2b »

@ Waidman  +1

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
Pat Finder
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:31
Locatie: Brasschaat België

Re: Messen/bijl(tje) voor BoB

Bericht door Pat Finder »

Fiskars X3 machete/snoeimes.
Doet alles: bamboe verwijderen, boompjes hakken, schors strippen, splijten, ...
Door lange steel ook goede balans voor kleiner werk.
Zijn opvolger Xa3 nog niet gebruikt: is goedkoper maar imo minder allround.
Klapzaag: Silky Pocketboy of Acceuil 
Als mes (voor het fijne werk, aangezien de Fiskars al de rest doet) iets uit de Helle-reeks of idd een Mora


Greetzzz
Gebruikersavatar
Pat Finder
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:31
Locatie: Brasschaat België

Re: Messen/bijl(tje) voor BoB

Bericht door Pat Finder »

Even update op vorige reactie:
Klapzaag Silky Gomboy ter aanvulling.
En de Silky Yoki machete (vergelijkbaar met de Fiskars, maar korter handvat en vind hem persoonlijk minder goed werken).


Greetzzz
Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: Messen/bijl(tje) voor BoB

Bericht door Karl »

No nonsense KISS (Keep It Simple Stupid)

Varusteleka: Skrama eräveitsi / Bush knife


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Messen/bijl(tje) voor BoB

Bericht door Cobber »

Voor in Azie gewoon daar kopen..jaren daar gewoond en het is en veel goedkoper en makkelijker.
Voor onderweg een keukenmodel bolo/machette kopen..die zijn handzamer en makkelijker mee te nemen. Grote modellen zijn vaak zwaarder en ook weer groter.
En voorzichtig me bamboe hakken...zit vaak heel veel spanning op. Je zou niet de eerste zijn die een knal voor mijn hoofd krijgt van de bamboe!
Muskietonet etc..allemaal daar aanschaffen..lokale markt en voor paar euro heb je een bolo en muskietonet etyc...


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
Plaats reactie