Grote MOLLE zijtassen?

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Plaats reactie
basso
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 mei 2015, 07:51

Grote MOLLE zijtassen?

Bericht door basso »

Mijn grootste rugzak is een Arc'Teryx ECHO, een solide ILBE kloon die strak staat van de stevige MOLLE webbing. Nu wil ik de basiscapaciteit van 65 liter graag uitbreiden en kijk ik met enige jaloezie naar de PLCE zijtassen van 20 liter. Die maat heb ik in MOLLE namelijk nog niet kunnen vinden. Weet iemand waar ik grotere MOLLE tassen (>10L) van een beetje kwaliteit kan krijgen? Ik kom alleen low-budget Chinese meuk tegen, maar daar heb ik er al te veel van versleten.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Grote MOLLE zijtassen?

Bericht door Waidmann »

Gezien de militaire oorsprong zijn de tassen ook met gelijke doelen ontworpen evenals de pouches. Je komt dus al snel aan het kijken naar magazijn pouches, maar ook die zijn niet heel erg groot. Gas masker pouches zijn al wat groter.

De enige grotere pouch die ik ken is de 'Sustainment pouch' (ong 30x20x15cm) gemaakt om voeding in mee te nemen. Als ik jou doel zo lees zou de sustainment pouch er goed bij passen,

Qua verkrijgbaarheid in de EU, is het wat lastiger. Misschien dat Ruud van Militaria4you je kan helpen, anders zou ik op e-bay eens rondneuzen (hou wel rekening met verzendkosten).

PLCE zijtassen ken ik alleen maar in 10L en minder, mocht dat de pijn wat verzachten  ;)


basso
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 mei 2015, 07:51

Re: Grote MOLLE zijtassen?

Bericht door basso »

Goed verhaal. Dank!


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Grote MOLLE zijtassen?

Bericht door Jeof »

meerdere kleine pouches?

ik zou eerder meer gear aan de zijkanten en bovenkant vastmaken, zodat je daarmee liters in je tas vrijmaakt. Dat scheelt ook een hoop geld, en daar is Molle natuurlijk ideaal voor.
met Grimloc haken kun je makkelijk zaken als bv je tarp of matje verticaal vastmaken, en ook heel gemakkelijk weer los halen.


Afbeelding


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Grote MOLLE zijtassen?

Bericht door b2b »

@ Jeof,

Wat zijn grimlock haken?

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Grote MOLLE zijtassen?

Bericht door janvanloon »

Dit Cees:
Afbeelding


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Grote MOLLE zijtassen?

Bericht door Jeof »

indd, ik heb ze laats uit china besteld, scheelt een hoop euro's. In NL zijn ze iets van 3,- per stuk.

de haken blijven gewoon zitten aan de webbing, maar je kunt er wel makkelijk spanriempjes en ander spul er makkelijk aan vast maken.


Coburn
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 apr 2013, 17:44

Re: Grote MOLLE zijtassen?

Bericht door Coburn »

Kijk anders eens hier.

De medium en large zijn respectievelijk 9 en 12 liter. Je hebt keuze uit 500d en 1000d Cordura, en diverse kleuren.
Speciaal gemaakt om dienst te doen als side pockets voor molle packs.

Dit had overigens prima in het aankoopadvies board gekund denk ik.


basso
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 mei 2015, 07:51

Re: Grote MOLLE zijtassen?

Bericht door basso »

Voor de volledigheid: Ik heb uiteindelijk http://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=5097 genomen. Past prima op de voorkant van mijn tas, is door eigen MOLLE tasjes ook weer schaalbaar en is op locatie te gebruiken als daypack.

Dank voor alle feedback!


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Grote MOLLE zijtassen?

Bericht door b2b »

Hej da´s een leuk idee.

Ik heb zelf de usmc ilbe  maar kan mijn kookgerij (Morspot) er niet goed in kwijt.
Is je oplossing niet bulky?

Heeft iemand anders nog suggesties?
gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
basso
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 mei 2015, 07:51

Re: Grote MOLLE zijtassen?

Bericht door basso »

Mja, maar dat bulky ging ik voor. Ik heb eerder met meerdere kleine pockets gewerkt, maar dan kan je net niks kwijt. In de meest 'uitgevouwen' stand ziet het er iig zo uit:

Afbeelding
Afbeelding

Voor het geld dus behoorlijk extra ruimte van een goeie kwaliteit. Ga je naar een alternatief op zoek, vermijd dan de goedkope rommel. Die vallen altijd op het slechtste moment uit elkaar.
Laatst gewijzigd door basso op 22 jul 2015, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Grote MOLLE zijtassen?

Bericht door b2b »

@ basso,

thanks voor de reactie/foto´s, duidelijk.
gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Grote MOLLE zijtassen?

Bericht door Jeof »

is alleen wel, nu die aan de achterkant hangt, dat dat werkt als een hefboom, hoe verder van je rug hoe zwaarder het wordt. Als je hetzelfde gewicht als zijtassen hebt, voelt het 50% lichter.


basso
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 mei 2015, 07:51

Re: Grote MOLLE zijtassen?

Bericht door basso »

Ja, goed punt. Ik heb ook MOLLE aan de zijkant zoals je ziet, maar zo lang ik lompe lichte dingen (eten, pannenset etc) in die opbouwtas doe, kan ik die zijkanten gebruiken voor dingen die ik onderweg misschien binnen handbereik wil hebben. Nu hangt aan de ene kant mijn veldvles met mok en koker en aan de andere kant een bijl.


Atredz
Berichten: 46
Lid geworden op: 29 mar 2015, 15:54

Re: Grote MOLLE zijtassen?

Bericht door Atredz »

Misschien zijn daypacks een oplossing? Normaliter zitten die bevestigd via een rits maar er zit ook mogelijkheid voor mole aan.
Anders ff kijken naar hydratation resovoir pouch die zijn mooi groot en redelijk low profile


Plaats reactie