Minimalistische uitrusting

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Minimalistische uitrusting

Bericht door Matis »

Hallo,

Ik wil proberen een uitrusting samen te stellen die niet zo veel heeft. Mijn doel is om het allemaal in mijn dagrugzak te laten passen.

Ik heb nu:
Firesteel
Mora
Kukri
Poncho
Poncholiner
Waterfilter
Pleisters en andere basis ehbo dingen (hier wil ik echt niet op bezuinigen)
Eten (vooral linzen, havermout en nog wat chorizo bijvoorbeeld)

Heeft iemand tips? Ik wil dit vooral in de zomervakantie uittesten als het nog wat warmer is.
Laatst gewijzigd door Matis op 06 jul 2015, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.


qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Re: Minimalistische uitrusting

Bericht door qjmb »

Iets om water in op te slaan/te koken en touw., dan heb je de 5C's. Van Dave C  bij elkaar.
Gr W


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Minimalistische uitrusting

Bericht door Wälderer »

hoe wil je koken? op houtvuur of iets anders. Een pennystove met diy pot stand is simpel en neemt weinig plaats in.


Take less, do more.
zuma
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 apr 2015, 17:23

Re: Minimalistische uitrusting

Bericht door zuma »

De meest minimale uitrusting die ik ken is:

gum, paspoort en creditkaart  ::)


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Minimalistische uitrusting

Bericht door ger010 »

Wellicht is het een optie om de kukri eruit te halen ?
Her en der is meestal genoeg hout dat al los ligt :)

Ik zou er een light hangmat in doen zodat je lekker
kunt relaxen.


Afbeelding
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Minimalistische uitrusting

Bericht door CommonZense »

Mocht je GSM meegaan in je EHBO set dan misschien nog een extra batterij, tenzij je hem uit laat staan.
Ook een klein (hoofd)lampje behoord standaard tot mijn kit en een reserve bril.

@ZUMA: Ik zou de gum vervangen met een schone onderbroek.
Of heb jij McGyver trucs met die gum voor ogen waar ik zo niet op kan komen?


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re: Minimalistische uitrusting

Bericht door Matis »

Ah ja, ik was er vergeten bij te zetten dat ik de waterfilter en firesteel in een messtin setje bewaarde.
Ik heb ook speciaal voor het bushcraften een oude nokia gekocht, die gaat best veel dagen mee zonder op te laden.
Er zit een waterzak bij de waterfilter, maar ik denk dat ik dan 1 of 2 petflessen meeneem (de waterzak voor het vuile water en de flessen voor het schone water).
De kukri houd ik, want die is toch wel handig voor brandhout, stammetjes kappen en een matrasje maken.
Ik ga koken op een houtvuur, en ik wil eens proberen zonder brander te koken. Met een dakota fire, of iets anders. Dat kijk ik dan wel, wat ik doe.
Een hangmatje neem ik niet mee, ik ga proberen van sparrentakken en bladeren een matras te maken.

Groet Matis


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Minimalistische uitrusting

Bericht door michiel »

Wellicht je kukri vervangen door een zaag? Een vouwzaag is lichter en neemt minder ruimte in.

Een zaag vergt minder energie dan de kukri en is efficiënter. Een kukri of ander soort kapmes is handig om een plek onkruid vrij te maken, maar dat kan ook met een stok.

Sprokkelen is mi het meest efficiënt om hout te vinden. Mocht je toch dikkere stammetjes willen splijten als het nat is, probeer eens te werken met twee wiggen en een slaghout (baton).
Je maakt met je mora een begin in het hout. Zoek een plek waar het hout splijt en zet daar een scherpe wig achter. Mes eruit trekken en langzaam de wig verder slaan. Als de wig er goed in zit, dan zet je de tweede wig erbij.

Ik hou van mijn bijl, m'n parang en kukri. Erg leuk om haktechnieken te oefenen, maar zagen en splijten kost minder energie (zweet) dan zwaaien met een bijl.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Minimalistische uitrusting

Bericht door janvanloon »

Hij die een matras heeft van bladeren heeft een bed van teken  ;)

Ik zou niet gaan voor het mess tin. Eerder een nalgene met beker ( beide rvs ) of een kleine billycan,
hiermee kun je zowel water koken als eten koken.
Touw ( zeker meenemen ).
Inplaats de kukri zou ik een vouwzaag meenemen.
Een hoofdlampje
En iets voor zeker vuur te maken... ferrorod is super. maar ik heb liever iets van vuur nu ;) misschien een stukje fatwood, of bbq blokjes voor het geval van?

Er is onlangs een filmpje geplaats van paul kirtley over eten meenemen hier op het forum ;)
https://www.youtube.com/watch?v=aLAh77etv14&feature=youtu.be
Van licht gewicht eten is er genoeg keuze.

Maar het belangrijkste heb je vergeten Matis!
Een foto toestel zodat wij kunnen mee kijken  ;)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re: Minimalistische uitrusting

Bericht door Matis »

Ik vind een kukri eigenlijk helemaal niet fijn om een plek onkruidvrij te maken.

Ik heb eentje uit Nepal en die is best anders dan die kukri machetes (een machete in de vorm van een kukri). Die van mij is op sommige plekken 8 mm. Het is meer een bijl dan een kapmes.
Ik wil ook een shelter maken, en ik weet dat ik voor het matras veel sparrentakken nodig heb.
Maar ik ga in deze zomervakantie vaker proberen minimalistisch te gaan, dus dan kan ik dat ook proberen ipv een kukri, dan kom ik er dan wel achter wat het fijnste is :)

Ja, ik ik denk dat ik ook teken krijg  :-\ Maar ik wil het echt heel graag een keer proberen om alles in mijn dagrugzakje te laten passen, en mijn matje is best groot...

Ik vind koken in een messtin erg fijn, maar dat komt omdat je er ook goed in kan bakken, en het is meestal precies genoeg voor 1 persoon. Ik heb er ook zelfs een keer lasagne in gemaakt, en pizza. Ik deed het dan in de hete as en zand onder het vuur, zodat je een soort van oven hebt. Gelukkig zijn die van mij van RVS, dus ze gaan daar niet kapot van.
Er zit een klein beetje touw bij mijn poncho, ik heb er precies genoeg bij gedaan om mijn poncho op te hangen. Maar misschien is een beetje jute touw toch wel handig :)
Ik heb de laatste tijd de hele tijd lucifers en aanstekers gebruikt, nu wil ik eens firesteel weer beter gaan leren. Want ik merk dat als je ook een aansteker bij hebt, dat ik dan veel minder moeite doe met de firesteel.

Hé, dat is een goed filmpje. Dankje!

Ja, ik ga mijn camera meenemen, en ik zet hem deze keer niet de hele tijd op macro  ;D


Atredz
Berichten: 46
Lid geworden op: 29 mar 2015, 15:54

Re: Minimalistische uitrusting

Bericht door Atredz »

Bundeltjs paracord is nooit verkeerd om mee te hebben desnoots als trendy armband

Qua medische kit aan een rolltje tape en een noodverband heb je wel genoeg in worst case of bedoel je dat met basis ehbo spullen  ;D


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Minimalistische uitrusting

Bericht door Martin Outdoors »

Leuk dat je het met weinig wil proberen.
Dat ga ik ook doen 3 dagen lang met een kit die aan mijn broek hangt.

Dit is het draadje ,misschien heb je er iets aan.
http://test.bushcraftnederland.nl/http://forum.bushcraftnederland.nl//viewtopic.php?p=196130#p196130


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Minimalistische uitrusting

Bericht door Roely »

Ik ga al tientallen jaren zo op pad .
Poncho of zeiltje is een eigen keuze.
Een goed mes ook.

Tip van mij is......... Iets om je mes te slijpen
En zeker zoals gezegd stukjes draad en touw meenemen. Anders ben je al een dag kwijt aan gras opdraaien en wortel stokken zoeken.
Ikzelf heb ook een stukje koperdraad mee van ongeveer 30 cm

Oo. Plus zakdoekjes of wc papier natuurlijk
Laatst gewijzigd door Roely op 27 jul 2015, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Plaats reactie