10 day hike

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Enigma
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jun 2015, 18:06
Locatie: Lelystad

10 day hike

Bericht door Enigma »

Dag,

Ik ga binnenkort beginnen aan een tien daagse wandeling met mijn vriendin en ik wil graag van jullie wat feedback met betrekking tot mijn uitrusting.

Tas: geen merk, 65+10 liter (1,9 kilo base gewicht)
Tent: Coleman Cobra 2 personen 2,7 kilo (oud model)
Tarp: Onbekend (moet ik nog aanschaffen)

Kleding:

Korte broek (licht, waterafstotend en sneldrogend)
Lange broek x2 (licht, waterafstotend en sneldrogend) < ik twijfel nog over het meenemen van een paar
Shirt met lange mouwen (licht en ademend), verplicht ivm midges
Shirt met korte mouwen (licht en ademend)
Onderbroeken
2 paar wandelsokken
Midgehoed
Handschoenen (voor hout verwerken en midges)

Slaapuitrusting:

Thermal nachtkleding
Nomad Triple S slaapzak
Wildebeast Nyanga slaapmat
Therm-a-rest foam slaapmat
Katoenen lakenzak
Kleine kussen

Eten en voorbereiding*:
*Dit staat nog niet vast, hieronder een lijst van mogelijke etenswaren waar alleen water voor nodig is

Pindakaas 500 ML
Noodles
Havermout / Pap
Kant en klare maaltijden (droogvoedsel)
Aardappelpuree
Cup-a-Soup o.i.d.
Pannenkoeken mix

Voorbereiding:

775 ML MSR Stow-a-way pot
Wood gas Stove
Beker (materiaal onbekend)
Bord (materiaal onbekend)

Vuurkit:

Fiskars x5 (voor droog hout tijdens regen...Schotland..)
Opinel mes of Buck Alpha hunting knife
Ferro Rod en striker
Stormlucifers
DIY match candles
Vergrootglas


Overige items:

EHBO kit
Compas
Map
Fluit
Thermoskan (vriendin wil graag warme koffie gedurende de wandeling)
Sawyer mini water filter
Rubber (klein stuk)
Leer met compound (klein stuk voor stropping)
Karabiner (een paar per persoon)

Totaal gewicht: 15 kilo (schatting, inclusief 2 liter water)


Het is een wandeling met veel dorpen in de buurt en ik zit dus niet in niemandsland (belangrijk voor een grote eerste hike, imo)


Wat vinden jullie ervan? Wat ontbreekt er nog, wat MOET ik meenemen en wat is HANDIG om mee te nemen?

Groet,

Enigma
Laatst gewijzigd door Enigma op 10 jul 2015, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.


Into the wild side
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: 10 day hike

Bericht door janvanloon »

Handig om mee te nemen... Ray mears  ;D ;D

Nu even ernstig  :-X
Ik weet niet hoe je ehbo set eruit ziet maar nagelknipper ( voetverzorging ) en Deet.
Naald en draad ( voor kleine herstellingen ).
Extra koord, als is het voor de tarp op te zetten  ;)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: 10 day hike

Bericht door Rien »

Leuk vooruitzicht

Een paar opmerkingen (komen vooral uit het lichtgewicht wandelen idee)
1- Als je een tent meeneemt zou ik geen tarp meer meenemen (= minder gewicht te dragen en niet 100% nodig)
2- Je hebt 3 broeken en maar 2 T-shirts mee? ik zou 1 broek weglaten, je kan gemakkelijk 5 dagen met een broek doen (zelfs 10 dagen als je wilt)
3- neem 2 afritsbroeken (lichtgewicht en sneldrogend) mee ipv. een lange en korte dan heb je veel meer mogelijkheden
4- sokken zou ik meer meenemen (+ apart paar om mee te slapen)
5- hoofdkussen weglaten en gewoon op een trui slapen
6- bijl vervangen door een klapzaag (= lichter, minder gevaarlijk en efficienter)
7- Karabiner zie ik geen nut in tenzij je gaat klimmen of met een hangmat weg bent

wat mis ik nog
- zaklamp
- fototoestel (klein)
- waterdichte plastiek zakken (voor vuile was, afval, etensresten, ...)
- gsm
- waterfles
- zakdoek / bandana
- toiletpapier
- kleren: trui (fleece), regenjas, pet/muts/hoed, ...
- touw
- handdoek (lichtgewicht trekking)
- ...

Ik zou ook onder de 10kg proberen blijven met je basis uitrusting (dit is zonder eten en drinken) want voor
10 dagen zal daar nog redelijk wat gewicht bijkomen in voedsel. Ik reken op 700gr eten per dag per persoon (je moet hier zeker moeite voor doen), dit is ongeveer 14kg aan voedsel voor 2 personen voor 10 dagen

Succes


nature will provide our need, but not our greed
Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: 10 day hike

Bericht door Wälderer »

Aanvulling op Rien:

2-3-  Korte broek zou ik ook achterwege laten, 2 lange broeken per persoon zijn voldoende (bij afritsbroeken zorg dat je enkele veiligheidsspelden bij hebt, niets zo vervelend als een rits die kapot gaat onderweg. Kan je 's avonds dan wel nog herstellen met naald en draad.)

4- Sokken inderdaad meer meenemen, toch tenminste 3 paar per persoon: 1 paar om te dragen, 1 paar voor 's nachts en volgende dag aan te doen en 1 paar als reserve. Je kan telkens het gedragen paar 's avonds handwasje geven en dan volgende dag buiten rugzak hangen om te drogen. Zelfde voor de t-shirts (persoonlijk kies ik voor schotland voor lange mouwen die je gemakkelijk kan oprollen en 1 met korte mouwen)

5- Hoofdkussen is niet nodig, stop een trui in de stufzak van de slaapzak.

-nachtkledij: neem thermal (marino) ondergoed mee, prima om in te slapen en kan je overdag ook wel eens nodig hebben.

- waarom 2 slaapmatjes? of is dit 1 voor elk?

-muts, zowel voor 's nachts als overdag is het wel eens nodig

-vergrootglas zou ik achterwege laten, hebt al ferro rod en stormlucifers.

-Thermoskan zie ik niet echt nut van in, is extra gewicht tov gewone waterfles voor de luxe van koffie, zou dan eerder kiezen voor oploskoffie en tijdens een rustpauze een kopje water (neem metalen beker mee) koken.

-DEET als bescherming tegen midges en teken

-regenkledij zeker meenemen!


Take less, do more.
Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: 10 day hike

Bericht door Great egret »

Voor de bereiding van pannenkoeken heb je niks bij je (een koekenpan/muurika  :) ). Eigenlijk neem je heel veel mee waar water voor nodig is maar je neemt bijna geen water mee. Of kom je onderweg veel water tegen? Dan is het een ander verhaal, maar ik zou per persoon toch altijd een voorraad water meenemen.

wat ik verder wel mee zou nemen is:

Zonnebril en zonnebrand
Zaklamp
iets van energierepen ofzo

en zoals al aangegeven, neem niet teveel van dezelfde kleding mee maar eerder meerdere lagen die elkaar aanvullen


Kunie
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2012, 23:45

Re: 10 day hike

Bericht door Kunie »

persoonlijk zou ik gaan voor
1 lange broek  die je draagt en optioneel een korte broek.
Verder zou ik absoluut regenkleding jas en broek meenemen en minstens een fleecetrui. eerder een donsjas (synthetische ivm vocht)
Ik las ergens Schotland. grote kans dus op regen en wind. deze combi maakt het al snel een stuk frisser. fleecemuts mee

Tarp zou ik ook weg laten. teveel gedoe tijdens een wandeltocht als je al een tent hebt. en zijn er bomen om hem op te hangen? of neem je extra stokken mee. dat is zwaar.
thermosfles weg. gewoon koffie zetten tijdens je pauzes.  kussen weg,
meer sokken
bakpan
sneldrogende handdoek
wat voor schoenen heb je? en als die nat zijn? heb je dan iets anders om aan te trekken in je kamp?
en een paar extra sokken.


Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: 10 day hike

Bericht door Fetzl »

Rien zit er helemaal op met haar tip rond beperken van je basisgewicht... maar als ik het bovenstaande lijstje zie, dan lijkt het me sterk dat je die 10kg gaat halen
je rugzak en een halve tent, slaapzak en matje (waarom 2 matjes ???)  gaan al snel over de 5kg zitten
2 liter water... da's al 7 kg
reservekledij, regenkledij , bijltje, zaag nog snel 1 à 2 kilo
klein materieel zoals fototoestel, toiletgerief, prullaria...

ja, die 10 kg ga je snel hebben... en dan nog het eten
Als je regelmatig een dorpje passeert, zou ik voeding lokaal proberen inslaan en niet alles meepakken
't mss cool om 10 dagen selfsupported te zijn en 't maakt de beleving wel een stuk intenser, (denk ook voor je compagnon)
en dat hopen we nog dat het geen 10 dagen regent... want da's ook meteen een aanslag op de moraal (be prepared - 't blijft Schotland hé)

wat vuur betreft.... als je met een firesteel overweg kan zou ik de andere dingen gewoon thuislaten
vergrootglas....als het om vuur te maken is, dan heb je echt wel goeie zon nodig en in Schotland ? 't kán natuurlijk, maar ik zou het thuislaten
al die kleine beetjes maken ook één groot

Ehbo => zeker doen, nooit op besparen
kaart en kompas => doen, je kan altijd van het pad af raken of moeten uitwijken om god weet welke reden

de tarp is al paar keer ontraden... ik zou 'em persoonlijk wél meepakken
tijdens een stop is het leuk om droog en uit de wind te kunnen zitten
bij gebrek aan bomen kan je er nog altijd gewoon onder gaan zitten. Dat werkt ook prima
en laat je ook toe om 's avonds iets comfortabeler te koken als het geen super weer is; koken in je tent is niet zo'n goed idee

ik heb sinds een paar jaar ook wandelstokken mee.... niet dat mijn knietjes het niet meer aankunnen, maar ik merk wel dat ze mét stokken nog een stuk langer gaan meegaan
je loopt iets rechter (beter voor de rug), 't is een full body workout, handig bergop en tijdens afdalingen én.... je kan ze gebruiken om een tarp op te zetten (bij gebrek aan bomen)

think: less is more, maar probeer toch ook iets van comfort te voorzien. Per slot van rekening wil je er toch van genieten hé ?


Gebruikersavatar
Enigma
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jun 2015, 18:06
Locatie: Lelystad

Re: 10 day hike

Bericht door Enigma »

Dank voor de adviezen allemaal! Ik ben inderdaad nog wat onderwerpen vergeten in mijn lijst neer te zetten.

Ik zal in de komende paar dagen mijn definitieve uitrusting bepalen.

Overigens voor de vraag over de 2 matten:

1 mat is self inflating; deze dingen kunnen lek gaan en ik zit liever niet op dag 5 (bijvoorbeeld) op de grond te slapen
1 mat is gemaakt van schuim; bijna niet kapot te maken.

Deze twee matten geven een dikte van 5 CM en een redelijke isolatiewaarde. Totaal gewicht: 1,1 kilo.


Into the wild side
Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: 10 day hike

Bericht door Wälderer »

de self inflating durft inderdaad wel eens lek gaan maar zijn toch redelijk robuust. Lekje is trouwens snel hersteld.
Mijn ervaring is dat 2 matjes snel durven verschuiven en dan kom je 's nachts wakker doordat je ongemakkelijk licht+ grotere kans om dan een lek te krijgen als er dan iets onder zit die kan prikken.


Take less, do more.
Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: 10 day hike

Bericht door Fetzl »

ik heb al 15 jaar dezelfde thermarest en die is in al die tijd nog meer 1 keer lek gegaan
gewoon even de oppervlakte vrij maken voor je je tent zet en dan komt dat goed

een cheap ass foam matje (een half is al voldoende) is dan weer wel handig om 's avonds aan het kampvuur te zitten en een cold butt te vermijden ;-)


Plaats reactie