hoe overleef ik met mijn uitrusting...

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
jantarp
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jun 2015, 18:46

hoe overleef ik met mijn uitrusting...

Bericht door jantarp »

Wat een lading! Al zeg ik dat op smartphone...

Hoe overleef ik met deze uitrusting? Ik dacht laat het hier graag zien... Zou ik goed met vuur zijn, dan scheelt mijn gewicht een coleman c 500.... En minimaal 1 doosje lucifers minder omdat de ikea prullenbakje  een lichtere uitkomst zou zijn toch?

Ik wil dus zo'n 2 a3 maanden Nederland overleven.
Ik kies momenteel voor setjes van 3 met zelf nog wat aan.... Misschien beter nog een handboek.

Op andere foto is te zien een Nomad-Eagle 55 (55 liter? Geen idee 15 jaar geleden aangeschaft) onderin de zomer slaapzak. Een wat grote inflateble want een matje van 12milimeter leek mij toch niet zo'n goed idee.

Waar ik mij het meest zorgen over maak is water water water.... Ik weet ik kan zo'n zuiversysteem aanschaffen.... I think for me a bridge to far for now....:-)

Elke dag tweeliter water; waar hoe en waarom?
:-D
Bijlagen
DSC_0787-1.jpg
Laatst gewijzigd door jantarp op 31 jul 2015, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
jantarp
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jun 2015, 18:46

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door jantarp »

De inhoud van de uitrusting :-D
Bijlagen
DSC_0785-1.jpg


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door janvanloon »

Hangt ervanaf waar en hoe je gaat.
Ieder kerkhof heeft een kraan voor de bloemen water te geven.
Een sayer filter is maar iets rond de 30 euro. Daar kun je niet voor klooien.

Heb je extra budget voor gasflesjes? anders vind ik het wat gek om hem mee te zeulen. Kies dan iets wat zegt vuur nu!

Kun je misschien even een duidelijke paklist zetten ( even op typen ) want de foto is wat onduidelijk zo.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door Dabberty »

Water zou ik me niet heel veel zorgen over maken. Bij de boer aankloppen om wat water te vragen, of de kerkhoven zoals Jan zei, regen water vangen, etc.
Vuur lijkt me de hoofd vraag hier.
Vuur nu, van gasflesjes, zodat je direct kan eten / water koken, of toch voor open vuur / hobo stoof gaan ? Dat laatste betekend dus altijd een plekje zoeken waar niemand het ziet of moeilijk gaat doen,  altijd hout oid sprokkelen en met een regenland als nederland wordt dat soms toch een uitdaging lijkt me.
Hangt er ook van af wat je van plan bent om te eten.
Ben benieuwd wat je gaat doen !


Gebruikersavatar
jantarp
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jun 2015, 18:46

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door jantarp »

[quote="janvanloon"]
Hangt ervanaf waar en hoe je gaat.
Ieder kerkhof heeft een kraan voor de bloemen water te geven.
Een sayer filter is maar iets rond de 30 euro. Daar kun je niet voor klooien.

Heb je extra budget voor gasflesjes? anders vind ik het wat gek om hem mee te zeulen. Kies dan iets wat zegt vuur nu!

Kun je misschien even een duidelijke paklist zetten ( even op typen ) want de foto is wat onduidelijk zo.
[/quote]

Oké daar komt ie, m'n lijstje;

Katoenen tshirt
aloha shorts (korte broek)
Wielershirt
dunne long sleeve trui
groene handdoek (100x60cm)
washandje 2x
2 katoenen boxershorts
1sport/ polyamide onderbroek
2 paar coolwax sokken.

kooksetje (geen merk even beschikbaar)
Coleman c500.
Toilettas met inhoud. (waaronder; sea to summit handwash en laundry wash. Eucalyptus olie voor de was.)
klein camera tasje (mini) (voor vitamine pillen, rennies en paracetamol)
buideltasje met ehbo setje erin (ik zoek nog goeie blaarpleisters, is de action wel zo'n goed idee?)
Blauwe fles zonnebrandolie
Reserve fietsband + setje plakspul+ kunstof bandenlichters.

Koffie tasje;
Franse glazen koffiepress
2 sponsen...(die de koffiepress veilig houden van breekbaar)
2 theedoeken
plastic kunstofachtige schuurspons (zeer handig honderden malen te gebruiken)
zout,
boullionblokjes (Kip, groente, rundvlees en tomaat totaal 6)
choco banana cereal bars.

DD- 3x3 tarp en de backpack zit zo goed als vol.

                                                                       
Bij kleding overal 3 paar van, doe ik niet. sokken hou ik bij 2. Twijfel wel of ik i.p.v. shorts een lichte jogingsbroek mee zal nemen....

Verder heb ik nog een fietstas met alleen maar lichte spullen daarin. Bekertje diepbordje van emaille, vederlicht snijplankje, besteksetje....

Ook heb ik een wel hele grote stufzak, waar zaken in gaan als een zijl (1,80 bij 1,50) 1 a2 vuilniszakken 1 doormidden gezaagde tennisbal, "shaby" regenbroek (voor de vorm niet de inhoud) en mocht het prachtig weer zijn dan stuf ik m'n redelijk ademende waterdichte regenjas on top in backback.....want zou ik die in de stufzak doen die onderaan de voorkant van de backpack hangt dan ga ik pijn krijgen aan mijn rug....!!!

Nu nog 2 liter water....

Water filter gaat het niet worden voor mij vanwege budget. De boer op en langs de kerk...zeker, ga ik doen.

Wat vuur betreft, dat lijkt me een uitdaging opzich....Het gaat steeds beter met de firesteel, kreeg gisteren een droog hoopje graanachtig gras wel aan, maar derest brande niet mee.....overigens heb ik ook een opinel mesje mee....(houten handvat)


Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door Cobber »

Katoenen kleding en onderkleding zou ik minimaliseren..alleen om er in te slapen en dan is één paar wel genoeg. Verder heeft dit te lange tijd nodig om te drogen.
Je gaat fietsen met je rugzak om of bind je deze op de fiets??

Theedoeken heb je ook niet nodig lijkt me. En deze duren ook veel telang om te drogen.

Ik gebruik tegenwoordig melkcontainers van 2.4 liter van de Jumbo voor mijn water..werkt perfect, als je daar twee van hebt heb je voldoende. Mooie is dat je een handgreep hebt om een touw aan te binden.

Vast voedsel heb je ook nodig..neem aan dat je niet drie maand op van die voeg-water-toe-maaltijden-outdoor-multi-calorie zakken wilt leven. Maar gewoon veers voedsel bereiden.

In de fietstassen zou ik juist het zware spul doen..dan zit het dicht bij de grond en de liche spullen bovenop. Fietst beter lijkt mij!

Succes


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door qjmb »

Als koffieliefhebbet: Ik zou de french press vervangen door een klein alu percolatortje. Met sponsen gaat ie toch ook kapot als je er op drukt/stoot. Of als je van espresso houdt, de handpresso. Prijzig, maar erg lekker;)

Maar, mooi plan!
Gr


basso
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 mei 2015, 07:51

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door basso »

Ik snap geen pepernoot van die paklijst. Maar wat me nog het meest fascineert: Waar heb je een halve tennisbal voor nodig?


Gebruikersavatar
norvin
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:56
Locatie: Hartje Zuid- Limburg

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door norvin »

Tennisbal om trekhaak te beschermen ?

Wil ik het wel allemaal weten !!  ;D


My favorite dinner is a steak dinner, a bottle of laphroaigh, and a loyal dog to eat the steak.
Gebruikersavatar
jantarp
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jun 2015, 18:46

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door jantarp »

[quote="norvin"]
Tennisbal om trekhaak te beschermen ?

Wil ik het wel allemaal weten !!  ;D
[/quote][quote="basso"]
Ik snap geen pepernoot van die paklijst. Maar wat me nog het meest fascineert: Waar heb je een halve tennisbal voor nodig?
[/quote]

Ha, ha; leuke reacties!  Om die tarp tegen stok te beschermen; wil niet dat de tarp uitscheurt!!! Nordic track 2e handsje zit eraan te komen hoop ik. ( hou me aanbevolen voor andere aanbieders? :-D)

Percorlatortje ga ik uitzoeken....dank :-)

1 theedoek gáát er wel af(Cobber), 1 paar sokken en allicht ook shirt...


Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door bjorri »

RVS percolator bij IKEA, lijkt me gezonder dan alu.


Thuis is waar mn slaapzak is.
Gebruikersavatar
fr33air
Berichten: 443
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:17
Locatie: Gorredijk

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door fr33air »

Is dit serieus JM? Veel mensen kennen jou alleen hier van het forum maar ik heb jou in April op een meeting, georganiseerd door cobber in Drenthe mogen ontmoeten en waar je als "newbie" kwam kijken of "bushcraft" wat voor jou was. Toen had je het erover om een 1 of andere pelgrimstocht ongetraind te gaan doen, dat weekend is dit vaak te sprake geweest en je wist eigenlijk nog helemaal niks.. We hebben veel stof toen met jou doorgenomen en tips gegeven om eerst goed te gaan trainen voordat je zo'n grote tocht gaat doen. Je hebt het ook gehad om zelfvoorzienend te gaan wonen ergens in NH tot op heden is het ook daar erg stil over gebleven. Kort geleden (half juli) plaatste je een topic dat je binnenkort zonder woonruimte zit en vanonder je tarp uit wil gaan leven? Nu plaats je dit en vind ik zelf dat ik even moet reageren want mensen reageren hier echt serieus op en er wordt uiteindelijk niks mee gedaan door jou. Het is dat weekend in Drenthe in iedergeval door mij en vast ook door andere aanwezigen jou verteld eerst eens een aantal dagtripjes te maken met evt een nachtje eraan vast. Op deze tripjes ga je dan eerst eens de belangrijkste dingen onder de knie zien te krijgen zoals onderkomen maken en een vuurtje te maken onder verschillende omstandigheden en doormede van verschillende manieren... Eten en drinken kun je dan eerst nog even van huis meenemen. Vuurtje maken klinkt zo makkelijk maar wat doe je als alles nat is? Dat weekend is Zandhaas ook een hele tijd bezig geweest met jou om met een firesteel vuur te maken en terwijl je het bijna voor elkaar had toch opgegeven hebt, waarom? Een vuurtje is zo belangrijk! Je kan er water mee destilleren, eten opwarmen en natuurlijk jezelf van warmte voorzien. Ik leer ook nog met de dag en volg af en toe ook nog een curcus om mij zelf van nog meer kennis te voorzien... Dus ga eerst de basis nou eens onder de knie krijgen voordat je je echt in het diepe gaat gooien. Ik bedoel dit echt niet allemaal negatief maar je moet gewoon even met bijde benen op de grond gezet worden en neem de tips die andere forumleden in dit topic en in het andere topic hebben genoemd mee...

@mod's als jullie dit niet gepast vinden hier laat het mij even weten dan.
Laatst gewijzigd door fr33air op 21 jul 2015, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Consolationem zona finem incipit
Gebruikersavatar
jantarp
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jun 2015, 18:46

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door jantarp »

oké deze reactie AP.....vind ik wel heftig. Zo wordt je nog eens beoordeeld.

Ik ben een beginner dat staat ook onder mijn avatar foto, zo voel ik mij hier ook gezien en dat vind ik alleen maar logisch!

de conclussie AP...die jij trekt dat ik niks doe met adviezen van anderen...? ik heb graag dat je dat "staaft" "onderbouwd" ik heb geen idee waarom jij zou aannemen dat ik van anderen niets zou willen aannemen....?!

Naar mijn beleving zijn niet alle  adviezen strikt genomen en zijn er ook adviezen die vrijblijvend opgevat kunnen worden.....zoals of je een koffiepres dan wel alu-perculator mee neemt....of dan toch die ene thirt extra ja de nee? toch?

Wat jij schrijft klopt....maar ergens anders heb je ook kunnen lezen (en heb ik ook in drenthe wat over gezegd...) dat die treinen door mijn woning heen en de overgangsbellen ernaast.....daar wordt ik niet blij van.....de 12 cm gipswand geeft geen enkele privacy......kortom mijn ei ga ik hier niet kwijt kunnen....
... en waar dan wel in Nederland? in studentenhuizen.....waar het altijd zo gezellig is?!
Ik ben een man van 37....


[quote="fr33air"]
Is dit serieus JM? Veel mensen kennen jou alleen hier van het forum maar ik heb jou in April op een meeting, georganiseerd door cobber in Drenthe mogen ontmoeten en waar je als "newbie" kwam kijken of "bushcraft" wat voor jou was. Toen had je het erover om een 1 of andere pelgrimstocht ongetraind te gaan doen, dat weekend is dit vaak te sprake geweest en je wist eigenlijk nog helemaal niks.. We hebben veel stof toen met jou doorgenomen en tips gegeven om eerst goed te gaan trainen voordat je zo'n grote tocht gaat doen. Je hebt het ook gehad om zelfvoorzienend te gaan wonen ergens in NH tot op heden is het ook daar erg stil over gebleven. Kort geleden (half juli) plaatste je een topic dat je binnenkort zonder woonruimte zit en vanonder je tarp uit wil gaan leven? Nu plaats je dit en vind ik zelf dat ik even moet reageren want mensen reageren hier echt serieus op en er wordt uiteindelijk niks mee gedaan door jou. Het is dat weekend in Drenthe in iedergeval door mij en vast ook door andere aanwezigen jou verteld eerst eens een aantal dagtripjes te maken met evt een nachtje eraan vast. Op deze tripjes ga je dan eerst eens de belangrijkste dingen onder de knie zien te krijgen zoals onderkomen maken en een vuurtje te maken onder verschillende omstandigheden en doormede van verschillende manieren... Eten en drinken kun je dan eerst nog even van huis meenemen. Vuurtje maken klinkt zo makkelijk maar wat doe je als alles nat is? Dat weekend is Zandhaas ook een hele tijd bezig geweest met jou om met een firesteel vuur te maken en terwijl je het bijna voor elkaar had toch opgegeven hebt, waarom? Een vuurtje is zo belangrijk! Je kan er water mee destilleren, eten opwarmen en natuurlijk jezelf van warmte voorzien. Ik leer ook nog met de dag en volg af en toe ook nog een curcus om mij zelf van nog meer kennis te voorzien... Dus ga eerst de basis nou eens onder de knie krijgen voordat je je echt in het diepe gaat gooien. Ik bedoel dit echt niet allemaal negatief maar je moet gewoon even met bijde benen op de grond gezet worden en neem de tips die andere forumleden in dit topic en in het andere topic hebben genoemd mee...

@mod's als jullie dit niet gepast vinden hier laat het mij even weten dan.
[/quote]

Ik heb in totaal 3x een kleine expedties gedaan. De Tarpsetup die Oakleaf heeft laten zien die gaat mij helemaal lukken.

https://youtu.be/aQpTVWgg-lE?list=PLJXU3dusLPONN2Wfaa8QCLpr2FnyswNyx

De tarpsetup van Dabberty is een uitdaging.  Vuur wordt niet gemakkelijk... al heb je kunnen lezen dat ik gebruik maak van een gasbrandertje met de nodige lucifers natuurlijk.....Maar ook heb ik een firesteel en ook heb ik een opinelzakmes. En ook kwamen de vonken er weer goed vanaf en dat graan/gras achtige bosje dat je hier ziet was ook gaan branden. Komende week zal ik dan ook veelvuldig in de vuurtopic rondkijken.

Rest mij te zeggen AP; het valt me niet echt goed, maar ik kan het wel lezen/hebben. Waarom zou je niet goed willen weten wat je aan het doen bent? Waarom zou ik niet van gevorderden en ervaren bushcrafters iets willen leren? ik kan ze niet garanderen dat iets lukt, wel dat ik het leuk vind om te doen. Ik hier achter de pc en het lukt me met geen adobe-java-oracle-foto uptdate te laten zien; hoe graag ik dit ga doen, hoeveel ik van de natuur houdt....dat is het hele ding, die labtop, die labtobd de hele dag maar door en maar swipen met je swagger....blijven we doen, we nemen de smartphone heeul graag mee!!! -:)

ik spring het diepe in....zo is het.
Bijlagen

[De extensie is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

[De extensie is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]



Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door janvanloon »

Beste kl die trein. En ik vind het knap wat je wilt doen...
Maar als ik heel eerlijk mag zijn?
Zorg dat je een plek hebt waar je naar toe kunt gaan.
Doe tochten zo lang je wilt maar zorg voor een kamer.
waarom?
Ik ben op het bushcraft weekeind in Baarn geweest. Vuur maken kon alleen op aangewezen plekken ( wat te begrijpen valt ). Na 2 dagen regen ( en nat worden ) was ik blij toen ik thuis kwam ( en dan mocht ik pal naast zaventem luchthaven wonen zou het me niets hebben uitgemaakt ), bij het thuis komen een warme douche, en een week heeft het geduurd voor ik terug op mijn kwam.

Mijn advies voor je ;) doe tochten zoveel je kunt en wilt ( kom overdag thuis en slaap buiten ofzo ).
Leer en experimenteer!
Alvoor je werkelijk op je kennis en gear gaat en moet vertrouwen om ermee te overleven.
Ondertussen kun je misschien sparen voor kleine gear items ( nieuw of tweedehands ), die je tochten gemakkelijker maken.

Drie maanden van huis met een opinel en lucifers? opinel is niet slecht maar dan toch liever iets steviger waarmee ik meer kan. bijl, zaag staat er bij jou ook niet bij.
Lucifers kunnen nat worden, de sulfer kan afbrokselen. noem maar op wat er kan fout gaan.

Santiago de compostella: Mooi!!!
Maar gemiddeld 30 tot 40 kilo meter per dag. Zonder training? Forget it!
Met al je gear geraak je met moeite aan 10 kilometer zonder training.

Je springt in het diepe... je weet toch dat men dan meestal hard valt he?
Leer, probeer, experimenteer, ( hou je kamer als back up ), Niets in zo fuced up als je zeik nat bent geweest en staat te bibberen.
Een zomer slaapzakje... hier in Belgie is het onlangs over de 40 graden geweest... twee dagen later vroor het tot -1 in de Ardennen. Sorry maar als je dan niet de skill hebt van vuur nu of degelijk materiaal. Dan horen we van je op het nieuws... en dat is niet de bedoelling. Iedereen geeft tips hier, dus nogmaals, probeer het gewoon uit ;)

succes en ik zie graag nog vele posts van je ;)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door b2b »

proper preparations prevents poor performance.

Ga eerst eens een jaartje de basis leren (scholen) en lekker in de praktijk erachter komen wat of welke skills je liggen en wat voor oplossingen je hebt voor problemen onderweg.
Een goede cursus ehbo daarnaast en dan je banden oppompen en naar Santiago.

Verdorie, ikzelf heb na 7 jaar oefenen nog niet eens alles kunnen ontdekken maar misschien zegt dat meer over mij.
Mijn kleine bijdrage.
Succes in je mission en behouden thuis komen.
gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Plaats reactie