hoe overleef ik met mijn uitrusting...

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door jenniskens »

Dames dames,
Laat het hem toch proberen.
Ik heb er hier mee voorbij zien komen met hele verhalen van wat ze allemaal wel niet gingen doen.
Maar weinigen slagen dan ook.
Is niet erg, hij heeft het dan tenminste geprobeerd.
Dergelijk gesteggel maakt dat mensen die niet slagen in hun plan zich niet meer melden omdat het voelt als gezicht verlies.
Zeer jammer wand dan hadden we kunnen leren van wat er fout is gegaan en is eigenlijk elke onderneming geslaagd of niet geslaagd.
Die gene die altijd precies weten hoe het moet van achter het toetsenbord maar altijd aan de veilige kant blijven zijn meer te betreuren.

Lijkt me beter om plannen te steunen met raad en daad, en misschien doet hij je versteld staan.
En lukt het niet is er nog niets verloren. ;)


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door Dabberty »

Sprong on het diepe, misschien hard vallen, maar ook veel leren :-)
M'n eerste hangmat hike, in -1, zonder enige bescherming, man man man wat heb ik lopen bibberen die nacht met dat laagje sneeuw over me heen :-)
Veel van geleerd, nu is -26 geen probleem meer met merendeel diy spul (behalve slaapzak).

Wat jij wil doen, ben lichtelijk jaloers, compostella staat ook nog op mijn lijst van 'te doen' trips.
Ook rondzwerven een paar maanden lang is erg aantrekkelijk, maarja, heb allerlei verplichtingen waar ik zelf voor gekozen heb, wat het niet mogelijk maakt op dit moment.

Een kamer als backup klinkt verstandig, maar dat geeft je ook eerder een excuus om op te geven. Tjsa.. Moeilijke keuze..
NL is vrij dicht bevolkt en in de dorpen heeft men een goed sociaal karakter, dat als je in nood zit dat je vast wel ergens in een schuur mag slapen bij noodweer of een warme douche ergens kan krijgen, een stuk brood als je honger hebt, etc.
Het zou andere voorbereiding vergen in een licht bevolkt gebied.

Mijn advies, veel leren, lezen, luisteren en dan ook gewoon doen :-)
Veel plezier en blijf hier updates posten van hoe het gaat aub.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door ger010 »

Ik begrijp dat je andere post dat je eerst in Nederland blijft.
Tja dan zou ik zeggen go for it, loopt het mis of valt het tegen
kun je altijd naar de Mac D. vluchten :)

En kwa leren ach eerste keer Zweden zat ik na een nacht
op sparre takken te hebben gelegen (wil het geen slapen noemen)
om een uur of 5 in de ochtend vuur te maken met een firesteel.
De dag ervoor had ik voor het eerst zitten proberen dus ja viel
niet mee. Maar goed zo leer je het wel al kun je het met een
cursus wat gemakkelijker leren ;)


Afbeelding
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door Cobber »

Heb ik al eerder geschreven in een topic JM..onderweg leer je het snelst en neem tijd om in je ritme te komen.

Verder hoop ik net als veel anderen gewoon je avonturen hier te lezen.
En let op: Het werkt verslavend als je onderweg bent. Langste tijd dat ik onderweg was met de rugzak was bijna twee jaar. En zie ik heb het ook overleefd. Naast de vele andere "gekke" dingen die ik ondernomen heb. En de thuisblijvers....ja die hebben misschien spijt dat ze het nooit gedaan hebben! Of hebben een andere keus gemaakt om hun leven in te richten. Allemaal prima!

Maar voor mij was het gewoon onderweg zijn...en daar kwam wat kamperen/overleven/bushcraft/plannen etc bij ..overlapt mekaar allemaal een beetje.
Vandaar misschien de felle reacties hier. In naam van Bushcraft.

Ik weet uit ervaring dat je overal een helpende hand word geboden. Dus een warme douche, kleren eens wassen, eens een warme slaapplek bij iemand, op een camping, een herberg etc...komt allemaal goed. En kleren wassen in een toiletpot is niet nodig dus maak je niet te druk.
En het mooie is dat je alleen gaat. Je kan doen wat jij wilt elk moment van de dag. Lekker hoor!!!


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
basso
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 mei 2015, 07:51

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door basso »

Dames dames,
Laat het hem toch proberen.
Los van Jan (die ik verder niet persoonlijk ken), vind ik deze wel tricky. Natuurlijk leer je alleen maar door dingen te doen, maar tegelijk weet je via een forum iemands persoonlijkheid en situatie niet. De meeste mensen zijn verantwoordelijk/ervaren genoeg om hun eigen grenzen te kennen en met tegenslag te dealen. Maar er zijn ook blije eikels die door onkunde/onvermogen/persoonlijke situatie niet goed kunnen overzien waar ze aan beginnen. En die stuur je dan -letterlijk- diep het bos in.

Ik pleit er niet voor dat iedereen een basiscursus psychlogie moet hebben. Maar iemand wat afremmen kan soms ook nodig zijn. En niet dat Jan nu Into The Wild gaat, maar het kan ook geen kwaad om hem er op te attenderen dat zijn paklijst en vaardigheden niet lijken te matchen met zijn ambitie. Wat-ie met die info doet, moet-ie lekker zelf weten.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door ger010 »

Eh diep het bos in in Nederland ?

Dan zul je je best moeten doen :)


Afbeelding
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door Waidmann »

[quote="jantarp"]
sokken hou ik bij 2.
[/quote]

Een van de ongeschreven principes is; altijd meer sokken mee brengen dan je nodig denkt te hebben. 2 paar is echt te weinig.

Ik wissel zo 3x per dag van sokken, 's middags een vers paar aan en bij het slapen ook. Je voeten zijn je dankbaar aan het einde van de dag. Als je niet kunt wassen/drogen tijdens de dag zit je al met de gebakken peren met slechts 2 paar.

Die sponzen in voor je perculator? Vervang ze voor sokken. Kussen? Nope stuff sack met sokken. Twijfel je over een extra paar? gooi er 2 paar in. Puilt je tas uit met sokken? bind er dan nog een paar aan de buitenkant.

Ik overdrijf bewust even. Maar je bent grotendeels afhankelijk van hoe je voeten je dragen, goeie schoenen en regelmatig sokken wisselen houden je voeten goed. Bezuinig daar niet op.


Kunie
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2012, 23:45

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door Kunie »

Ik ga alleen in op de paklijst.
je hebt het over een periode van 2 a 3 maanden. Over 3 maanden is het eind oktober. houd daar rekening mee!

Kleding.
Zoals eerder al gezegd neem geen of minimaal aan katoen mee. Synthetische sneldrogende shirts en broeken zijn lichter compacter en snel droog! Een iets duurdere optie is merinowol. voordeel is dat dit niet snel gaat stinken. Ik heb voor 2 /3 weekse wandeltocht 2 merino  shirts en hoef ze eigenlijk niet te wassen in die tijd. sokken zou ik ook voor synthetisch of wol gaan. Dus geen joggingbroek meenemen die zuigt vocht op als een spons en houd dat vervolgens vast. Neem een lange fleece/merino onderbroek en een dikke fleecetrui. Donsjasje is lichter en  compacter en warmer maar duurder. Werk met laagjes voor warmte. Zorg voor een goede regenjas helemaal in de herfst.
Wat voor schoenen ga je aandoen? 3 maanden lang elke dag? Waterdicht lijkt prachtig maar als ze eenmaal nat zijn duurt het eeuwen voor ze weer droog zijn.

Slaapgerei
In oktober zal een zomerslaapzak absoluut niet meer voldoen. Een donzen -5 comfort lijkt mij een goede keuze omdat dat nog redelijk compact en licht is. Maar dat kost wel behoorlijk wat. en moet goed beschermd worden tegen vocht. een 0 graden comfort kan gecombineerd worden met je warme kleding als het echt koud is. houd er rekening mee dat die comfort waardes ervan uit gaan dat je in een tent licht. Dus uit de wind.

Materiaal
theedoeken en sponzen weg en de handoek vervangen voor een microvezel sneldrogende.
ipv een frenchpress zou ik zo'n alu espressopotje meenemen zoals deze:
http://www.obelink.nl/kampeerartikelen/kook-and-eetgerei/espresso-maker-3-cups.html?gclid=Cj0KEQjw_rytBRDVhZeQrbzn_q0BEiQAjnbSHLoopkv63nfZLbgEvxlLQV6acNh0os1di33JgXSyFK4aAgDL8P8HAQ
Echt onverwoestbaar en doet het op elke outdoor warmtebron.
nog meer gewicht en volume besparen kan met oploskoffie.
naast lucifers zou ik een stapel aanstekers meenemen van de action, 5 voor 1 euro ofzo...
In Nederland mag open vuur "bijna" nergens. Daarom zou ik adviseren een gasbrander mee te nemen.
http://www.decathlon.nl/mimer-duo-primus-id_8129317.html
deze past op jouw coleman gasbus en op de goedkopere campingaz busjes.
pan om in te koken
koekenpan antiaanbak
dit is een mooi klein alles in 1 setje incl alcohol brander. Dan hoef je de zware gasbrander en bussen niet mee. Maar wel een grote fles alcohol  ;)
http://www.route62.eu/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=2311

tot september ga je het wel overleven. Maar zodra het kouder wordt zul je daar echt je uitrusting en skills  op moeten aanpassen.
Veel plezier

Wat waidmann zegt over sokken klopt. Neem meer sokken mee. Afgelopen mei was ik in zweden met een man die 10 paar sokken bij zich had. En hij was dol gelukkig elke keer als hij droge sokken aantrok en ik mijn nog vochtige weer aanmoest


riffraff
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:26

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door riffraff »

Ik denk dat er genoeg is geroepen over de packlist, ik wil wel nog even kort wat kwijt over de reactie van TS op het advies niet zo hard van stapel te lopen. Ik krijg een beetje het gevoel dat je het als een persoonlijke aanval ziet, maar ik zou dat proberen achterwege te laten. Als je probeert wat onbevangen de adviezen te lezen zie je dat iedereen het goed met je voor heeft. En ik kan de meesten hier niet anders dan beamen, ergens over lezen (en dus kennis opdoen) is belangrijk, en ook de basis, maar die kennis in de praktijk brengen (en dus vaardigheden opdoen) is een heel ander hoofdstuk!!! Vandaar dat ik niet anders kan zeggen dan gebruik de adviezen die je gegeven zijn, ga de kennis die je opgedaan hebt eerst op korte trips in de praktijk brengen om je vaardigheden daarmee naar een hoger niveau te tillen, alvorens je zo'n extreme stap van 3 maanden of langer out there wil gaan leven. Het zal je geen windeieren leggen!!

Edit: zou je je topictitel trouwens niet moeten veranderen? Hoe overleef ik met mijn uitrusting???
Laatst gewijzigd door riffraff op 25 jul 2015, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door Cobber »

Nog 6 nachtje slapen en dan begint het avontuur JM..al een beetje zin in??
Vast wel...mooi weer en een goede start!!

Succes


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: hoe overleef ik mijn uitrusting...

Bericht door Martin Outdoors »

Hoeveel nachtjes nog ?  :P
Of ben je al weg ?  ???







Hallo?  :o


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: hoe overleef ik met mijn uitrusting...

Bericht door Cobber »

Vandaag is de dag, 1 Augustus.....mooi begin van je avontuur.
Succes!!

En hoop snel wat te lezen en zien van je abonturen.


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: hoe overleef ik met mijn uitrusting...

Bericht door Wälderer »

Ik ben eerder benieuwd of we nog wel iets zullen horen.. Is sinds laatste reactie 2 weken terug niet meer op het forum geweest..


Take less, do more.
Plaats reactie