Tip Ali

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
basso
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 mei 2015, 07:51

Tip Ali

Bericht door basso »

In navolging van de Marktplaats tips: Handige meuk op Ali Express. Omdat je niet altijd Ray Mears zijn goedkeuring nodig hebt. Het mag duidelijk zijn dat ik hier verder niks aan verdien (heb niet stiekem een fabriek in China). Ook is het bij een product handig om te kijken of een andere leverancier exact hetzelfde aanbiedt met korting. Soms kan dat behoorlijk in de prijs schelen. Over het algemeen worden producten gratis verzonden, maar altijd handig om in de gaten te houden.

1. De 3 in 1 bestekset met chopsticks. (http://nl.aliexpress.com/item/Fire-Maple-Camping-3in1-Cutlery-Set-Chopsticks-Spoon-Fork-Outdoor-Portable-Tableware-Knife-Spork-68g-FMT/32425557485.html)
Ongeveer net zo duur (Ik had 'm voor EUR 7) als de standaard opvouwbare militaire bestekset, maar met kleinere vork en lepel, en zonder mes (want die heb je toch al bij je). Handig zijn de stevige opvouwbare chopsticks, ook tijdens het koken. Het geheel gaat in een zakje met de maat van anderhalve bankpas en weegt 10x niks.

2. LED zaklamp. (http://nl.aliexpress.com/category/150410/flashlights-torches.html)
Ik heb er twee: de een voor EUR 3,20, de ander voor EUR 7. LED technologie is inmiddels zo goed dat ze beiden een enorme stoot licht geven. Even opletten bij de batterijen: Sommige werken alleen op exotischer modellen als de 18650.

3. Pocket Size Multistove (http://nl.aliexpress.com/item/9-8-11cm-Pocket-Size-Multi-Fuel-Stove-Stainless-Steel-Folding-Alcohol-Stove-Outdoor-Camping-Cooking/32290211767.html)
Een opvouwbare RVS brander die, mede door het schaaltje dat er bij zit, te gebruiken is met hout, vloeistof, esbitjes of gewoon een spiritus brander. Vouwt bij elkaar in een zakje dat bij mij in mijn pannenset past. De grote broer heb ik ook. Door de grotere dimensies kan je daar serieuzere vuren in stoken.

4. Noodlucifers (http://nl.aliexpress.com/item/Emergency-Survival-Kit-Tool-Storm-Wind-Proof-Windproof-Waterproof-Portable-Extra-large-Head-Matches-For-Camping/32318087730.html)
Voor 80 cent een prima aanvulling in je vuurkit. Niks bijzonders: Gewoon een lucifer waarbij de zwavelkop over de hele lengte loopt waardoor-ie kort maar fel brandt. Afstrijken en gelijk iets aansteken.

5. Waterdichte electronica case (http://nl.aliexpress.com/item/Free-Shipping-Outdoor-Plastic-Waterproof-Airtight-Survival-Case-Container-Storage-Carry-Box/32318367571.html?adminSeq=220521034&shopNumber=1201108)
Handig als je verwacht dat je kleren en/of tas nat gaan worden. Groot genoeg voor je vuurset, een telefoon of platte GPS die je in dat geval toch graag droog wil houden.


Als mensen nog andere tips hebben, hoor ik ze graag!


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Tip Ali

Bericht door jenniskens »



Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Mors

Re: Tip Ali

Bericht door Mors »

sjeemie, voor die stove betaalde ik 60 euro

dank voor het delen


basso
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 mei 2015, 07:51

Re: Tip Ali

Bericht door basso »

Oh, en deze firesteel (http://nl.aliexpress.com/item/Magnesium-Rod-Flint-Firesteel-Fire-Starter-Lighter-Sparking-Outdoor-Camping-Hunting-Emergency-Survival-Tool-10x100mm/32312452646.html) had ik destijds voor de helft van de prijs (is nu EUR 3) en die doet het ook prima. Net een maatje groter dan mijn LMF waardoor je (na een aantal keer gebruiken) meer contactoppervlak hebt.


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Tip Ali

Bericht door Rien »

[quote="Maurice"]
sjeemie, voor die stove betaalde ik 60 euro

dank voor het delen
[/quote]

Dat heb je met imitaties en namaak, koop je bij de oorspronkelijke uitvinder/producent dan betaal je voor een deel ook de onderzoekskosten, het denk en ontwikkelingsproces en meestal geef je deze personen/bedrijven ook de mogelijkheid om nieuw materiaal te ontwikkelen. Zou iedereen gewoon namaak kopen dan zal alle ontwikkeling van outdoor materiaal stil vallen. Ik zou zeggen een mooie aankoop waar je nog zeer lang plezier van zal hebben


nature will provide our need, but not our greed
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Tip Ali

Bericht door MichelVH »

Tja, maar bij heel veel dingen maakt dat niet uit hoor. Bijv. Firesteels verbeteren niet, lmf noemt ze 2.0, maar die hebben alleen een ander uiterlijk.


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Tip Ali

Bericht door janvanloon »

made in china en LMF is wel degelijk een verschil... andere samenstelling.
Zo is het ook met het meeste ebay spul. sommige dingen heb ik hier ook liggen, leuk maar of ik er mijn leven op vertrouw...
maar een leuk topic  ;D


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: Tip Ali

Bericht door Jandar »

Made in China en andere echte "Merken" die ze net zo hard in China laten maken volgens hun eigen specs..

Ik had laatst een gesprek met de eigenaar van een webwinkel die had eens gesproken op een grote beurs

met de leverancier van MSR spullen, even verderop op diezelfde beurs stond een chinese leverancier die exact
dezelfde spullen had alleen stond er geen MSR op, en dus ook tegen een fractie van de prijs.
hij vroeg aan die chinese leverancier hoe kan dat?

het schijnt dat MSR en die chinese leverancier de spullen in dezelfde chinese fabriek laat maken tegen dezelfde kostprijs.

Dus even ophouden over inferieure kwaliteit van chinees spul, natuurlijk is het niet allemaal hetzelfde.

Maar Made in China betekend niet altijd "oh dat is rotzooi".

En begrijp me niet verkeerd, vervalsingen is wat anders dan dezelfde spullen zonder het merk erin geslagen....

Maar misschien dwalen we af van het originele topic....


I mean - what have you got to lose?
You know, you come from nothing - you're going back to nothing. What have you lost? Nothing!
(Life of Brian)
basso
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 mei 2015, 07:51

Re: Tip Ali

Bericht door basso »

China blijft een gok. Wat mij betreft is het punt van dit topic om de pareltjes er uit te vissen, want die zitten er wel degelijk tussen. Dat gezegd hebbende: Ik zie graag meer tips :)


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Tip Ali

Bericht door Pyro »

"BETER GOED GEJAT, DAN SLECHT VERZONNEN!"


"Hou je hoofd koel, en je voeten warm!"
Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Tip Ali

Bericht door Wälderer »

China blijft inderdaad een gok maar soms is het overduidelijk dat het van dezelfde fabriek komt. Alpkit komt er zelf voor uit dat een groot deel van hun materiaal in china word geproduceert. De mytipot zoals ik heb was via ali iets meer dan de helft van de prijs als van alpkit er stond enkel een andere merknaam in (was wel al de 2de versie met handvaten, ik heb nog de eerste versie met een losse steel).
Tegenwoordig zijn de prijzen bij alpkit wel wat gezakt en evenredig met de prijzen op ali (zie Camp one titanium en even doorscrollen, prijzen zijn nogal uiteenlopend ;) )
Laatst gewijzigd door Wälderer op 18 sep 2015, 05:47, 1 keer totaal gewijzigd.


Take less, do more.
Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Tip Ali

Bericht door Wälderer »

dubbele post


Take less, do more.
Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Tip Ali

Bericht door Rien »

Ik bedoelde niet dat 'namaak' altijd van inferieure kwaliteit is, het wordt idd geregeld in dezelfde fabriek gemaakt.
Wat ik bedoelde is dat de hogere kost bij de 'echte' outdoormerken ontstaat doordat zij ook onderzoeks en ontwikkelingskosten moeten terugverdienen.

Zij nemen een risico door iets nieuws te ontwikkelen dat misschien totaal niet zal verkopen (of juist wel). Als iedereen dan namaak zou kopen van hun succesproducten dan blijft er geen budget meer over voor toekomstige ontwikkelingen. Wat er enkel voor zorgt dat wij (de gebruikers) minder keuze zullen hebben in de toekomst of dat er geen ontwikkeling / verbetering meer zal zijn in het outdoor aanbod.

Ik heb niets tegen made in china of waar dan ook zolang het geen namaak is.
Ook hoeft een product niet duur te zijn (bvb mora messen)


nature will provide our need, but not our greed
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Tip Ali

Bericht door ger010 »

Tja had ooit een MSR opschroef brandertje, koste 40 euro.
Na 3 keer kapte hij er in het bos mee gelukkig had mijn maatje
er nog eentje bij... daarna via dealextreme eentje gekocht voor
euro 6 inclusief shipping. Doet het al jaren prima :)


Afbeelding
Plaats reactie