Erik's starterkit

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Erik's starterkit

Bericht door Jennekes »

Precies wat Carpy zegt. Ik kan het je laten zien bij een simpele boswandeling, langs de paden laten veel mensen gerust hun zooi liggen. Het beste toiletpapier valt uit elkaar bij aanraking met water, dit is een ongewenst effect bij papieren zakdoekjes.

Het gaat simpel om het "Leave no trace" principe.


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Erik's starterkit

Bericht door Tim »

Hey,

En begraven is een optie, maar veel opportunisten (dassen, vossen, honden) spitten je poep op. En dan fladdert het papier alsnog rond.

Ik stook het altijd op.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Erik's starterkit

Bericht door Cobber »

Gewoon squaten, door de hurken, en met water schoonmaken..heb je geen playpapier nodig!
In Roemenie zat ik zo te kakken en de zwerfhonden achter mij konden niet wachten om alles op te vreten. Leave no Trace principe haha


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Erik's starterkit

Bericht door Martin Outdoors »

Dan had ik ook mijn kont laten schoon likken, per slot van rekening zit er een antiseptisch goedje in hondekwijl toch ?
;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Erik's starterkit

Bericht door Cobber »

Een hond likt een poes slikt..dus ga voor het laatste
http://smf.bushcraftnederland.nl/Smileys/default/cool.gif

Hondesaliva...zou Zoekstok maar eens uitproberen. En een review erover maken.


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Erik's starterkit

Bericht door Roely »

Men zegt dat wc papier en zakdoekjes uit cellulose bestaat om daar mee aan te geven dat er geen houtstof meer inzit... dus lekker zacht en huidvriendelijk, en z.g. minder belastend voor het milieu.
Echter is het boelshit ( soort verkoop misleiding) omdat gewoon papier al 100 jaar ook op basis van cellulose is. Daar waar het voorheen van katoen en linnen was bijvoorbeeld, feitelijk nog zachter voor je huid ...snap je hem!
Het grote verschil tussen wc papier en papieren zakdoekjes is de lengte van de gebruikte vezels en het dikte van het materiaal.
Dus ondanks dat wc papier idd door de korte vezels snel uit elkaar valt.  Is het even slecht verteerbaar als zakdoekjes.
Iets wat versnippert valt wel minder op dan iets wat zijn vorm blijft behouden, daarom lijkt er een groot verschil te zijn.
( en natuurlijk is iets wat in kleine deeltjes uit elkaar valt wel makkelijker beschikbaar voor vertering, dat geeft dan nog wel een klein verschil)

En voor wat betreft de zakdoekjes bij parkeerplaatsen en benzinestations, die liggen er niet zo lang als je denkt. Maar worden dagelijks trouw aangevuld door de bosjeshomo's


Terug naar Eric
je had drie messen bij.  Is er een in de tas gebleven ?


ErikB
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 aug 2015, 23:53

Re: Erik's starterkit

Bericht door ErikB »

Ik zou eigenlijk wachten met reageren tot morgen, maar goed, even een kleine teaser dan...

Ik heb nu twee van de 7 cursusweekenden gehad en heel erg veel geleerd van Hans, Leo en Marco.

Wat is gebleven, maar echt op de nominatie staat om buiten te vliegen is het defensie materiaal. Prima spul, stevig, goeie kwaliteit, niks over te zeggen, maar mijn God wat is dat spul lomp zwaar vergeleken met het fijne burgermateriaal. Ik ben mijn rugzakje al een beetje aan het voorbereiden voor het volgende weekend (12 december) en heb de Arwy Strike (met regenhoes), slaapmatje en M90 (Compleet, compressiezak, buitenhoes, slaapzak en binnenzak) gewogen en dat komt al op 11 Kilo, arbitrair gemeten aan een "Action" bagage weger.

[quote="Roely"]
je had drie messen bij.  Is er een in de tas gebleven ?
[/quote]

Inderdaad, zijn er 2 overgebleven. Ik heb twee Mora's bij me. Eentje voor het grove werk, eentje voor de voedselbereiding. De Hultafors is een prima mesje. Die zal ik wel opgebruiken als de carbonstalen Companion is opgebruikt.

Over het pleepapier kan ik 3 dingen zeggen:
1. De eerste twee keer hadden we toiletten, dus niet nodig. Ik heb begrepen dat het de derdekeer toch boschpo-epen wordt.
2. Als een pleerol nat wordt, is hij niet meer te gebruiken
3. We laten NOOIT iets in het bos achter. Dus zeker geen tissues

Morgen (nog veel) meer...


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Erik's starterkit

Bericht door Wälderer »

[quote="ErikB"]

2. Als een pleerol nat wordt, is hij niet meer te gebruiken

[/quote]

Tip:
een pleerol neemt redelijk wat plaats is . Rol het papier thuis opnieuw op op een rietje. Rietje op maat snijden en over een boortje schuiven, eerste vel met wat plakband bevestigen en op het gemak met het boormachine oprollen. Verdeel de rol over 3-4 rietjes. stop ieder pleepapier rietje appart in een zip-lock zakje.

Is eenvoudiger op te bergen en als er eens een rolletje nat wordt heb je nog reserve over.
Laatst gewijzigd door Wälderer op 05 dec 2015, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.


Take less, do more.
Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: Erik's starterkit

Bericht door bjorri »

Voor pleepapier gebruik ik altijd een aangebroken rol die voor minimaal de helft al op is. De kartonnenbinnenrol peuter ik er uit en dan de rol plat drukken en in een zakje. voor wandelen gebruik ik een diepvrieszak en voor varen een rolzakje van een liter.


Thuis is waar mn slaapzak is.
ErikB
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 aug 2015, 23:53

Re: Erik's starterkit

Bericht door ErikB »

Als je de eerste keer deelneemt, ben je nogal bang om mis te grijpen. Op de eerste dag werd er gevraagd om je hele kit uit te pakken en te vertellen waarom je wat mee had genomen. Ik heb het braaf gedaan, maar het was best wel een vertoning.
Ik ga uit van hetgeen ik mee heb genomen op de eerste dag en laat jullie zien wat ik blijf meenemen, wat ik thuislaat, wat ik heb vervangen en wat nieuw is:

Blijvertjes
  • Mijn parka en een fleece vest. De parka heeft zijn bilaminaatje erin zitten, het fleece is de isolatielaag, totdat het echt koud wordt. Ik heb ook een hele goedkope poncho bij me voor als het echt regent.
  • Zwart paracord van Bushcraftshop
  • Een M90 slaapzak met lakenzak, goretex hoes en compressiezak.
  • Matje, compleet met zak.
  • Mora Companion, Stainles en Carbon
  • Hoofdlamp van de Action
  • GSM. Nu met extra navigatie apps
  • Finelinertje en een Moleskin miniboekje.
  • Fiskars X7
  • Klapzaag
  • EHBO set
  • Kompas
  • Kaarthoekmeter
  • Muts
  • Shemag
  • Aansteker
  • Mijn Mokka-pot!
Thuis laten
  • 20 camo cord van Action voor de zekerheid. (Niet nodig)
  • Hultafors mes, 2 is genoeg
  • Pio
  • Veldfles
  • hoed
Vervangen
  • Twee zeilen (2x3 meter) Gamma. Dezen zijn vervangen door een DD-tarp 3*3. Wereld van (gewicht)verschil
  • Firesteel van action. Wat een troep. Vervangen door Light my Fire
  • Coleman gasbrandertje. Afhankelijk van de omstandigheden een kochertje, alcohol branderje of woodstove. Dit weekend gezien het programma een kochterje en solid fuel.
  • mess-tin set, Vervangen door billy can
  • Mok van een veldfles set. Vervangen door een zgn "Klap kut" Opvouwbaar mokje, De veldfles blijft thuis, die is vervangen door een waterzak van 2.5 liter.
  • Toiletspullen. Miniflesjes, handoekje, en een scheermes. Dit samen in een plastic doosje. Vervangen door 1 flesje handgel. Het is maar voor 1 nachtje.
  • Oud viskrukje, nu een zitmatje
  • Mess-tin set, Vervangen door billy can
  • Rol toiletpapier, 2 pakjes tissues. Prima tinder ook!
  • Coleman gasbrandertje. Afhankelijk van de omstandigheden een kochertje, alcohol branderje of woodstove. Dit weekend gezien het programma een kochterje en solid fuel.
Toegevoegd
  • Water filter
  • Vis setje in mijn overlevings-setje
Zal misschien nog wel wat vergeten zijn, maar goed, ik neem aan dat je hier wel een idee van krijgt.


Plaats reactie