Erik's starterkit

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
ErikB
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 aug 2015, 23:53

Erik's starterkit

Bericht door ErikB »

3 en 4 oktober ga ik op een Bushcraft introductiecursus met Raafcraft. Ik heb voor die dag en een paklijst gekregen en die heb ik als volgt ingevuld:
  • Voor buitenactiviteiten geschikte kleding (kou- en regenbestendig). Ik wil nog een parka kopen om dit punt nog invulling te geven. Misschien ook nog een poncho.
  • Stevige schoenen. Paar stevige wandelschoenen van een paar tientjes in de aanbieding  bij de ANWB
  • Een tarp of zeil (2x3 meter) Gamma
  • Paracord of sisaltouw (15 meter) Zwart paracord van Bushcraftshop en 20 camo cord van Action voor de zekerheid.
  • Winter cursus: Slaapzak (geschikt tot tenminste -5 graden) Zomer cursus: Slaapzak (geschikt tot 5 graden). Een M90 slaapzak met lakenzak, goretex hoes en compressiezak voor 129 Euro bij Yankee in Den Bosch.
  • Matje. Ook bij Yankee, army issued, compleet met zak, €35,50
  • Mes (totale lengte < 28 cm, enkele snijkant, geen kartels, bij voorkeur niet inklapbaar bv. Mora Companion). Dit is inderdaad een Mora Companion in carbonstaal geworden, die ik al een tijdje heb. Het ding ziet er niet zo heel erg smakelijk uit (nice patina). Ik heb om mijn voedsel te snijden liever een RVS exemplaar, dus die heb ik ook aangeschaft. En voor het geval we messen gaan slopen neem ik ook een Hultafors mee van € 4.95 van Buschcraftshop
  • Firesteel (magnesiumstick, bv. van Light My Fire). Voorlopig even eentje van de Action die ik van de zomer heb gekocht.
  • Brander en kookgerei. Coleman gasbrandertje dat ik ooit heb gekregen met een mess-tin set die ik ooit bij een dump heb gekocht.
  • Voedsel (lunch, avondeten (opwarmmaaltijd of expeditie voedsel)) en drinken (water, oploskoffie, thee). Even de supermarkten checken op wat kant en klaar voer. Ik neem ook een mokkapotje mee en een busje koffie. Dat ding is lekker klein en de koffie die eruit komt, daar kan geen Nescafe tegenop.
  • Mok en bestek. Sporkje en de mok van een veldfles set.
  • Hoofdlamp. Wederom een sublieme aankoop bij de Action
  • Toiletspullen. Miniflesjes, handoekje, en een scheermes. Dit samen in een plastic doosje.
  • GSM. Met voor de zekerheid een waterdichte hoes
  • Pen en papier. FInelinertje en een Moleskin miniboekje.
  • Klapzaag of bijl (bv. Fiskars X7). Inderdaad een X7 gekocht. Ik heb een oude picknicktafel mee tot brandhout verwerkt en er zitten nu behoorlijk wat bramen in. I k twijfel nogal bij de kwaliteit. De klapzaag was een paar maanden geleden in de aanbieding bij de Lidl.
  • EHBO set. Kruidvat. Zit net in wat je echt nodig hebt. Vroeger bij het Rode Kruis heb ik geleerd dat het enige wat je nodig hebt zijn driekante doeken (aka Mitella) en steriele gazen, zodat je alles kan verbinden en spalken. Schijnt niet meer van deze tijd te zijn, want ik heb ze niet in de losse verkoop mogen vinden.
  • Kompas (bv. Recta DT 100), kaarthoekmeter en fijnschrijver. Check, Check, double check...
  • Krukje. Oud viskrukje
  • Rugzak (waar al je materiaal in past, circa 65-80 liter). Wederom Yankee dump: Lowe Alpine Strike met zijtassen.
Wat zal ik nog meer meenemen voor de "zekerigheid"?

Afbeelding

Afbeelding


basso
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 mei 2015, 07:51

Re: Erik's starterkit

Bericht door basso »

Volgens mij een prima set. Mijn feedback:

* Heb je die gevulde rugzak al serieus getest in combinatie met deze schoenen? Met militaire rugzakken moet de pasvorm maar net meezitten, anders ga je 'm voelen.
* Ik zou nog stevige handschoenen meenemen voor het werken met hout en hete pannen.
* Heb je handenreiniger op alcoholbasis (die transparante gel)?
* Een hoofddeksel is handig, als die niet al bij je kleding zit. Zelfde geldt voor een katoenen sjaal.
* Ik mis de pannenset bij je kookgerei: Die heb je wel?
* Eventueel nog een dun stuk plastic (vloerbeschermer bij schilderwerk, bijvoorbeeld) om onder je mat te leggen. Dan is alles onder en om je mat iig droog en schoon.
* Ik zou zelf iets meer aandacht besteden aan de mogelijkheden die je hebt mbt voedsel. Gedroogd supermarktspul is niet te vreten en bovendien niet bepaald gebalanceerd. Hoe neem je water mee (en hoeveel)? Vergis je niet in wat deze twee nog aan ruimte/gewicht gaan kosten.

Misschien dat je nog wat lussen/ringen aan/in je Gamma zeil moet cheffen om 'm strak op te kunnen hangen. En misschien nog een paar dunne haringen voor de keren dat je geen zin/kans hebt om ze zelf te snijden.
Laatst gewijzigd door basso op 13 sep 2015, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Erik's starterkit

Bericht door Waidmann »

Voor een kort weekend en een introductie zit je wel goed. Je merkt vanzelf wat je nog kunt verbeteren voor een volgende keer. Let ook op het gewicht, na 10km lopen voelt zon tas toch stukken zwaarder. Als ik toch nog een aanvulling moet geven: Extra sokken en toilet papier! Krijg je nooit geen spijt van :)


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Erik's starterkit

Bericht door Martin Outdoors »

Ik vind het een aardig complete set waar je echt lang mee in het bos kunt blijven ,echter als je iets van waterzuivering aanschaft , pillen of filter oid .
En ik zou niet bezuinigen op je schoenen , je voeten zijn in het bos tenslotte je enige vervoer.  ;D

Mijn nederige mening he !


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Erik's starterkit

Bericht door ger010 »

Leuk hoor veel plezier alvast met de ervaring !

Zelf zou ik nog een aansteker mee nemen just in case :)

En de schoenen idd. ik zou er ook nooit op bezuinigen en
een goed paar schoenen gaan super lang mee.

Aan de andere kant, kom met vrienden aan in Zweden
trekt een maatje van me zijn tas open haalt er een zak
uit met nieuwe schoenen, nooit op gelopen veters moesten
er nog in ha ha ha...


Afbeelding
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Erik's starterkit

Bericht door MichelVH »

Haha bale, heb  ik nog nooit gehad :)


Vollgas Voraus!
ErikB
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 aug 2015, 23:53

Re: Erik's starterkit

Bericht door ErikB »

Bedankt voor jullie tips:
  • Ik heb de zak in combinatie met de schoenen nog niet getest. Ik denk ook niet dat er veel gelopen gaat worden. Het is een introductiecursus, geen tracking.
  • De wollen wantjes gaan mee.
  • Handreiniger is toegevoegd.
  • Ik neem een hoed en een muts mee. Ik neem ook een shemag mee.
  • Ik neem een setje mess tins mee. (Staan op de foto) Ik heb ook een setje aluminium pannen, maar die hou ik even achter de hand. Beetje bulkie.
  • Als vloerbeschermer neem ik een tweede zeil mee. De zeilen hebben reeds (6) trekogen
  • Water neem ik wel mee, maar op een camping met toiletten denk ik ook wel water te vinden. Ik heb een veldfles en een 2.5 liter waterzak beschikbaar. Voeding wordt het betere blikwerk. Het is tenslotte maar 1 nachtje
  • Toiletpapier gaat mee! De introductie is welliswaar op een camping, maar dat is geen garantie dat er toiletpapier is. Ik neem ook een pio mee.
  • Extra sokken gaan mee.
  • De schoenen worden momenteel ingelopen, so far so good.
  • Waterzuivering stel ik nog even uit. Ik denk dat op dit moment nog niet nodig te hebben.
  • Ik heb een aanstekertje ingepakt
Deze aansteker heb ik ooit bij de action gekocht voor mijn paracord froebeltjes af te branden. Het ding is eigenlijk om de cappucino of de creme brulle een mooi laagje te geven, maar het ding wordt heet genoeg om een houtskooltje aan te steken, is navulbaar en waait bijna niet uit:


Afbeelding

Ik neem ook mijn EDC doosje mee met van alles en nog wat. Nog een aanstekertje, een stanleymes, een multitooltje, naald en draad, accu voor de telefoon, isolatiedeken, 3 secondenlijm etc, etc...
Afbeelding


Gebruikersavatar
Crocuta crocuta
Berichten: 313
Lid geworden op: 16 mar 2010, 22:50

Re: Erik's starterkit

Bericht door Crocuta crocuta »

De introductie is inmiddels voorbij.
Ik ben benieuwd hoe jouw gear zich gehouden heeft. Wat heeft boven verwachting gepresteerd en wat moet/kan beter?


Hierboven staat vast een mening van iemand.
ErikB
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 aug 2015, 23:53

Re: Erik's starterkit

Bericht door ErikB »

Ik heb nu twee weekenden achter de rug en zit op wat je noemt "A steep learning curve" wat natuurlijk ook zijn weerslag heeft op de samenstelling van mijn kit.

Ik kom hier snel op terug, maar wacht even af wat de goedheiligman mij brengt...


JVB
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 nov 2014, 15:00

Re: Erik's starterkit

Bericht door JVB »

Ik neem altijd een of twee vuilniszakken mee. 
Weegt niets, neemt bijna geen ruimte in, kost niets en hebben 1001 potentiële functies (zoals grondzeil, zitmat, zak voor vuile natte kleding, waterdicht maken van je shelter, enz.)

Ik heb nog nooit een meerdaagse tocht gehad waar ik er niet een gebruikt heb.


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Erik's starterkit

Bericht door jenniskens »

[quote="JVB"]
Ik neem altijd een of twee vuilniszakken mee. 
Weegt niets, neemt bijna geen ruimte in, kost niets en hebben 1001 potentiële functies (zoals grondzeil, zitmat, zak voor vuile natte kleding, waterdicht maken van je shelter, enz.)

Ik heb nog nooit een meerdaagse tocht gehad waar ik er niet een gebruikt heb.
[/quote]

Bladeren er in en je hebt een matras, van de grond en droog.
Slaapt heerlijk.  ;D


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
willieman
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 nov 2012, 15:02
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

Re: Erik's starterkit

Bericht door willieman »

[quote="Waidmann"]
toilet papier! Krijg je nooit geen spijt van :)
[/quote]

In de vorm van een paar pakjes papieren zakdoekjes, dat neemt niet zoveel plaats in


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Erik's starterkit

Bericht door Jennekes »

[quote="willieman"]
[quote="Waidmann"]
toilet papier! Krijg je nooit geen spijt van :)
[/quote]

In de vorm van een paar pakjes papieren zakdoekjes, dat neemt niet zoveel plaats in
[/quote]

Wel weer mee naar huis nemen, of verbranden. Want papieren zakdoekjes breken moeilijk af in de natuur. Recycled, en composteerbaar, toiletpapier heeft toch mijn voorkeur. Dan is begraven van de hele meuk voldoende.


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
willieman
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 nov 2012, 15:02
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

Re: Erik's starterkit

Bericht door willieman »

[quote="Jennekes"]
[quote="willieman"]
[quote="Waidmann"]
toilet papier! Krijg je nooit geen spijt van :)
[/quote]

In de vorm van een paar pakjes papieren zakdoekjes, dat neemt niet zoveel plaats in
[/quote]

Wel weer mee naar huis nemen, of verbranden. Want papieren zakdoekjes breken moeilijk af in de natuur. Recycled, en composteerbaar, toiletpapier heeft toch mijn voorkeur. Dan is begraven van de hele meuk voldoende.
[/quote]

Laat mij dan toch maar eens zien waarom papieren zakdoekjes minder verteren als toiletpapier, iedereen kan wat aan de klepel hangen.
Ik ben dan natuurlijk erg benieuwd waar je dit vandaan heb
Voor zover ik weet zijn" papieren zakdoekjes" niet van papier meer, maar worden ze van cellulose gemaakt wat in de binnenste van de plant zit. In mijn ogen perfect Afbreekbaar.
Laatst gewijzigd door willieman op 05 dec 2015, 07:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Erik's starterkit

Bericht door Tim »

Willy,

Cellulose of celstof breekt inderdaad prima af. Maar in toilet/doekjes papier zit van alles om de kleur egaal te krijgen en het niet te laten scheuren. Vooral dit laatste zorg ervoor dat de cellulose of celstof heel langzaam afbreekt.

Zou je het niet verbrandden of meenemen, dan fladdert het zo een seizoen rond. Kijk maar eens in de bosjes bij tankstations en badplaatsen. Lekker goor in mijn ogen.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie