Uitrusting meenemen of kopen op het bushcraft weekend?

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Uitrusting meenemen of kopen op het bushcraft weekend?

Bericht door Jeof »

combi van een self inflatable matje met daaronder een foam matje, goede isolatie en zacht genoeg om comfortabel op te slapen. een gewoon luchtbed wordt te koud.


Esentim
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2015, 00:16

Re: Uitrusting meenemen of kopen op het bushcraft weekend?

Bericht door Esentim »

Bedankt voor de tips!
Ik heb naar die exped matjes gekeken...poeh wat een prijzen! Dat doen we voorlopig maar even niet. Zou ik met een dun luchtbedje met een isolatiematje eronder niet ongeveer hetzelfde effect hebben? Zoals deze
http://www.decathlon.nl/slaapmatje-forclaz-air-id_8298497.html


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Uitrusting meenemen of kopen op het bushcraft weekend?

Bericht door Rien »

indien je een luchtbed gebruikt kan je de isolatielaag beter tussen het luchtbed en je slaapzak steken (= minder warmteverlies)
ik zou echter opteren voor zoiets
http://www.decathlon.nl/zelfopblazend-matje-f400-l-id_8329065.html

ligt goed (goede ondergrond zoeken + niet te hard opblazen), isoleert en kost minder.


nature will provide our need, but not our greed
Esentim
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2015, 00:16

Re: Uitrusting meenemen of kopen op het bushcraft weekend?

Bericht door Esentim »

Bedankt voor de tip Rien. Ik heb gisteren het matje dat je aanbeveelt ook uitgeprobeerd bij de decathlon. Ik slaap op mijn zij en heb dus in de decathlon op de grond op mijn zij gelegen, op drie verschillende matjes.  8) Die oranje was de enige waarbij ik de grond niet raakte met mijn heup. Ik weeg 85 kilo...dat zal ook meespelen  ::)


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Uitrusting meenemen of kopen op het bushcraft weekend?

Bericht door Waidmann »

[quote="Esentim"]
Bedankt voor de tips!
Ik heb naar die exped matjes gekeken...poeh wat een prijzen! Dat doen we voorlopig maar even niet. Zou ik met een dun luchtbedje met een isolatiematje eronder niet ongeveer hetzelfde effect hebben? Zoals deze
http://www.decathlon.nl/slaapmatje-forclaz-air-id_8298497.html
[/quote]

Ik gebruik deze, afgelopen 2 dagen in Tsjechie op geslapen en ik lag prima. Persoonlijk kan er beter op liggen dan m'n Expad van ~3,5mm dik (weet exact model niet), ik weeg ~75kg voor de vergelijking. Qua isolatie doet de opblaasbare wat minder, maar heel veel verschil zal dat in de praktijk niet zijn. Deze van de Decathlon heeft kamers waarin de lucht zit. De nieuwere expad matjes zijn ook meer lucht dan isolatie materiaal.  Er zijn meer en betere opties dan een dure slaapmat om je te isoleren van de kou op de grond.

Gewoon gaan voor een matje waar je lekker op kunt liggen, als je op de Decathlon goed ligt is het toch prima? :) Zo koud zal het BC weekend waarschijnlijk ook niet worden. Als het goed bevalt en je gaat vaker kun je altijd nog investeren in een andere mat.

Niet om je aan het twijfelen te brengen, maar er staan redelijk veel Expad matjes op Marktplaats. De dunne oudere zijn precies hetzelfde als die van de Dec, die nieuwere en dikkere series zijn er ook voordelig te krijgen mocht je daar toch interesse in krijgen. Als je in de buurt van de Achterhoek woont ben je welkom om te vergelijken met m'n Expad van 3,5mm.
Laatst gewijzigd door Waidmann op 20 sep 2015, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Esentim
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2015, 00:16

Re: Uitrusting meenemen of kopen op het bushcraft weekend?

Bericht door Esentim »

Tof van je waidmann, maar ik woon in den Bosch. Niet om de hoek dus...


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Uitrusting meenemen of kopen op het bushcraft weekend?

Bericht door Dabberty »

Heb ook die orange van decathlon, slaapt prima


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Uitrusting meenemen of kopen op het bushcraft weekend?

Bericht door MichelVH »

Ik gebruik zo'n goedkoop matje van de action, en als het koud is een isolatiematje erop. In mn slaapzak vind ik niet fijn, ik slaap  namelijk in mn onderbroek  :D nou slaap ik persoonlijk overal en op elke ondergrond, maar een vlakke ondergrond met niks slaapt beter dan drie matjes op een strooisellaag met dennenappels. Vind ik :)


Vollgas Voraus!
Esentim
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2015, 00:16

Re: Uitrusting meenemen of kopen op het bushcraft weekend?

Bericht door Esentim »

Haha, tja een strooisellaag met dennenappels klinkt mij ook niet heel comfortabel in de oren. Dennentakken daarintegen.... 8)
Oh en wat doen bushcrafters tegen de muggen? Liggen jullie onder een muskietennet of laten jullie je lek prikken?


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Uitrusting meenemen of kopen op het bushcraft weekend?

Bericht door MichelVH »

Gewoon met opengesneden citroenen om je heen slapen, of DEET. DEET werkt wel beter


Vollgas Voraus!
Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: Uitrusting meenemen of kopen op het bushcraft weekend?

Bericht door Fetzl »

ik vind een goede nachtrust uitermate belangrijk... dus op dat matje (als dan niet lucht-gevuld) zou ik niet te zuinig zijn Hetzelfde geldt voor slaapzak...
Als je dan toch een investering zou doen, doe het dan daarin - je ligt er per slot van rekening een heel deel van de dag (nacht) op
en slecht slapen heeft een directe impact op je humeur, concentratie, alertheid en fysiek

soit - back on topic: exped of thermarest matjes hebben hun prijs, maar als je weet dat ik mijn thermarest nu al meer dan 15 jaar heb en die nog nooit lek is geweest.... dan valt dat eigenlijk nog best mee
Maar je koopt dat natuurlijk niet voor 1 keertje, dus ik zou proberen iets te ontlenen bij een bevriend kampeerder/trekker en zien of het hele bushcraftgebeuren iets is waarin je wil verdergaan
Is dat het geval, dan kan je wat spullen aankopen


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Uitrusting meenemen of kopen op het bushcraft weekend?

Bericht door MichelVH »

Tja, ik bespaar toch op matjes, hoewel ik wel een dikke, lekkere, zachte DeWaard slaapzak heb ;D (loodzwaar trouwens). Verder word ik toch vaak een beetje stram wakker, maar ik vind dat persoonlijk heerlijk, vooral als dat na een bord havermout en een vuurtje weg-ebt :) :) :)


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Uitrusting meenemen of kopen op het bushcraft weekend?

Bericht door Een pan's hobby kok »

Scono daar zit nou juist het verschil van leeftijd tussen de 13 en boven de 30  :-\
Mijn ervaring met buiten slapen is niet zo groot maar een goed nacht rust is wel zo gezellig voor anderen.
Laatst gewijzigd door Een pan's hobby kok op 22 sep 2015, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Uitrusting meenemen of kopen op het bushcraft weekend?

Bericht door Robbe »

Hoofdlampjes zijn ook handig om te hebben.
Bij de Action kun je veel meuk kopen maar toevallig zijn hun hoofdlampjes zo slecht nog niet.
Het lijkt alsof ze batterijen vreten maar dat komt omdat de meegeleverde batterijen van het ouderwetse kool-zink type zijn.
Zo houden de Chinezen de prijs laag, denk ik. Op gewone alkaline batterijen houden ze het veel langer vol.
Afgelopen week is er hier één als verstekeling de wasmachine ingegaan. Na veel nattigheid, geschud en een happy ending van 1200 toeren deed hij het nog prima.
Natuurlijk is een 15x zo duur lampje beter, maar vast geen 15x beter.

Om te bushcraften heb je meer aan een vast mes dan aan een Victorinox.
Een vast mes is veel steviger dan een vouwmes. Een vouwmes zonder vergrendeling is voor veel BC klusjes zelfs gevaarlijk.
Ook dit hoeft geen vermogen te kosten. Ik zou voor een eenvoudig carbonstalen mes gaan zoals de Hultafors of Mora Companion Carbon (Heavy Duty). Prima prijs/kwaliteit verhouding !
Kun je natuurlijk ook op het BC-weekend kopen:
https://www.bushcraftshop.nl/uitrusting/tools/bushcraftmessen/
Laatst gewijzigd door Robbe op 21 sep 2015, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Esentim
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2015, 00:16

Re: Uitrusting meenemen of kopen op het bushcraft weekend?

Bericht door Esentim »

Hoofdlampjes heb ik, worden intensief gebruikt voor het lezen in de hangmat. (Wij slapen niet in een hangmat, maar er gaan altijd een paar hangmatten mee op vakantie om in te relaxen met een boekje).
Wat betreft het mes: bedankt voor de tip, die ga ik bestellen samen met de tarp. Ik wil ook maar meteen een lepelsnijmes bestellen, maar ik vraag me af of de 164 ook bruikbaar is voor linkshandigen?


Plaats reactie