Zou jij een kleine schep meenemen als de wereld vergaat?

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Zou jij een kleine schep meenemen als de wereld vergaat?

Bericht door Stovemeister »

Hey bushcrafters. Ik heb een klein schepje thuis liggen die ik regelmatig gebruik om bv. wortels op te graven. Echter vroeg ik me af waar je een kleine opklapschap eventueel nog meer voor zou kunnen gebruiken. Ik zit er over te twijfelen om deze schep in me standaard uitrusting mee te nemen.

Wat denken jullie is het een item dat je mee zou nemen als de wereld vergaat? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?

Grrr


Beweeg je in de buitenlucht! http://outdoorshore.com/
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Zou jij een kleine schep meenemen als de wereld vergaat?

Bericht door Waidmann »

Als de wereld vergaat? Om er m'n graf mee te graven? :)  Bushcraft en SHTF scenarios staan niet in verhouding met elkaar voor mij. Bushcraft is voor mij meer zelfredzaamheid en dat houdt in dat een schopje, of beter gezegd; graafwerktuig gemakkelijk te 'craften' is. Bij voorbeeld een graafstok. Ik zie mezelf overigens niet als echte Bushcrafter, wildkampeerder past er beter bij.

Ik graaf eigenlijk niet bijzonder veel op een trip, hier en daar wat wortels en op zijn tijd een dakota fire hole. Natuurlijk ook de latrine/afval put als het nodig is. Buiten dat om zie ik weinig reden om te moeten graven.

Maar als het voor jou nut heeft en je hoeft niet op het gewicht te sparen dan vooral meenemen!

Wat je er nog meer mee kunt doen? Ik zou zeggen bekijk deze video van de chinezen  ;D
https://www.youtube.com/watch?v=HiYmk1sBqCo


Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: Zou jij een kleine schep meenemen als de wereld vergaat?

Bericht door bjorri »

Volgens mij gaat dit forum niet over het vergaan van de wereld. Dan heb je nix meer nodig... Het einde van de wereld zoals je die kent is heeft mogelijk best overlap in technieken maar is toch iets anders dan genieten van buitleven imho.

Ik heb ook vaak een kleine schep bij me. voornamelijk om mn ontlasting te begraven.


Thuis is waar mn slaapzak is.
Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Re: Zou jij een kleine schep meenemen als de wereld vergaat?

Bericht door Stovemeister »

Scenario: de wereld vergaat en je moet verder in het bos leven = bushcraft. Voor de mensen die niet verder willen kijken dan deze vraag lang is en mijn titel erg serieus nemen: 'zou je een schep meenemen in je Bushcraft kit?'
  • Ik heb ook vaak een kleine schep bij me. voornamelijk om mn ontlasting te begraven - Vind ik een mooie!
  • Punt 2


Beweeg je in de buitenlucht! http://outdoorshore.com/
Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Re: Zou jij een kleine schep meenemen als de wereld vergaat?

Bericht door Stovemeister »

[quote="Waidmann"]
Als de wereld vergaat? Om er m'n graf mee te graven? :)  Bushcraft en SHTF scenarios staan niet in verhouding met elkaar voor mij. Bushcraft is voor mij meer zelfredzaamheid en dat houdt in dat een schopje, of beter gezegd; graafwerktuig gemakkelijk te 'craften' is. Bij voorbeeld een graafstok. Ik zie mezelf overigens niet als echte Bushcrafter, wildkampeerder past er beter bij.

Ik graaf eigenlijk niet bijzonder veel op een trip, hier en daar wat wortels en op zijn tijd een dakota fire hole. Natuurlijk ook de latrine/afval put als het nodig is. Buiten dat om zie ik weinig reden om te moeten graven.

Maar als het voor jou nut heeft en je hoeft niet op het gewicht te sparen dan vooral meenemen!

Wat je er nog meer mee kunt doen? Ik zou zeggen bekijk deze video van de chinezen  ;D
https://www.youtube.com/watch?v=HiYmk1sBqCo
[/quote]

Goed punt :)


Beweeg je in de buitenlucht! http://outdoorshore.com/
Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: Zou jij een kleine schep meenemen als de wereld vergaat?

Bericht door bjorri »

[quote="Stovemeister"]
Scenario: de wereld vergaat en je moet verder in het bos leven = bushcraft.
[/quote]
Als de samenleving overhoop gaat moet je overleven in de resten van die samenleving (als je dat al gegunt is en je het zou willen - ik niet). Dat kan je heel romantisch in het bos leven noemen maar de realiteit is dat je op en in de puinhopen van die samenleving verder moet. Het bos en alles wat er op lijkt is in zeer korte tijd van alles ontdaan wat nog nuttig zou kunnen zijn. Voordat de resten van de samenleving weer een min of meer natuurlijke omgeving zijn ben je toch al weer jaren verder. Die tijd kan je dan fijn gebruiken om je skils te verbeteren.

Eigenlijk snap ik dat soort mensen niet. Hun hele leven voorbereiden op iets wat toch al niet waarschijnlijk is. De kans dat je een eerste klap overleeft is klein. En zelf zou ik dan niet eens verder willen tussen al die stapels lijken.

Nee, ik leef liever in het heden in plaats van in een ongewenste toekomst.
Laatst gewijzigd door bjorri op 11 dec 2015, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Thuis is waar mn slaapzak is.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Zou jij een kleine schep meenemen als de wereld vergaat?

Bericht door janvanloon »

Het moet daarom niet wereld vergaan, huis brand of ergens een ramp en je zit in een opvang sporthal of erger... nee, dan ga ik liever in het bos zitten  ;D
Een schep ( voor ontlasting ) kan, maar je kunt ook een digging stick maken he  ;)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Zou jij een kleine schep meenemen als de wereld vergaat?

Bericht door Tim »

Hahahah,

We zouden het allemaal langer uithouden in die sporthal dan in het bos. Vandaag nog op pad geweest, in de sporthal is alles droog en schimmelt niet ;D. En het eten is vast ook beter in te nemen :P

Ik zou geen schep meenemen. Ik elk huis staat zo'n ding.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Zou jij een kleine schep meenemen als de wereld vergaat?

Bericht door janvanloon »

;D ;D Hangt van de sporthal af he joh  ;D ;D


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Zou jij een kleine schep meenemen als de wereld vergaat?

Bericht door Jeof »

wortels opgraven gaat makkelijk met een stok, en met je handen (evt met handschoenen)
een gaatje graven om bv ontlasting in te begraven kan ook makkelijk met een stok.
enige waar het echt handig voor is, is om bv kooltjes uit een vuur te halen om mee te koken. Maar hier zijn ook tal van andere oplossingen voor te bedenken. die zijn misschien iets omslachtiger, maar dat verdien je weer terug met het niet hoeven dragen van die schep.
maar waar gebruik jij de schep voor, of denk je hem voor te moeten gebruiken?


Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Re: Zou jij een kleine schep meenemen als de wereld vergaat?

Bericht door Stovemeister »

[quote="Jeof"]
wortels opgraven gaat makkelijk met een stok, en met je handen (evt met handschoenen)
een gaatje graven om bv ontlasting in te begraven kan ook makkelijk met een stok.
enige waar het echt handig voor is, is om bv kooltjes uit een vuur te halen om mee te koken. Maar hier zijn ook tal van andere oplossingen voor te bedenken. die zijn misschien iets omslachtiger, maar dat verdien je weer terug met het niet hoeven dragen van die schep.
maar waar gebruik jij de schep voor, of denk je hem voor te moeten gebruiken?
[/quote]

Opgraven van eetbare wortels, maar een graafstok is idd net zo handig. Ik heb het gekregen van een vriend als aanvulling voor me verzameling. Het schepje is circa 10 cm lang en 10 cm breed. Uitklapbaar. Omdat ik er verder niet echt veel nut in zag zat ik te denken het uit me kit te schrappen en aan me buurjongen te geven. Als ik de bossen in ga dan wil ik me het liefst met zo min mogelijk spullen het me zo comfortabel mogelijk maken. Vandaar de vraag over wat je er nog meer meer zou kunnen, zodat ik een afweging kan maken.

*Kooltjes uit het vuur halen
*drollio op te ruimen


Beweeg je in de buitenlucht! http://outdoorshore.com/
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Zou jij een kleine schep meenemen als de wereld vergaat?

Bericht door Martin Outdoors »

Tja de ene neemt een schepje mee en de ander niet.  ;)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zou jij een kleine schep meenemen als de wereld vergaat?

Bericht door Bennie »

Voor jullie informatie, het preppers forum is ermee gestopt, denk dat we nog wel meer shtf vragen hier kunnen verwachten. Niet geheel onbegrijpelijk, aangezien velen van ons de skills beheersen om met minimale middelen te kunnen overleven in de natuur.

Aaaaaaaaand back on-topic.

Een dergelijk schepje wil ik nog wel eens hebben voor in de auto. Met ons huidige klimaat zou je het niet verwachten, maar toch, in het verleden heb ik meerdere keren echt vast gezeten in de sneeuw. Door te improviseren kom je er natuurlijk wel uit, maar direct een compacte schep bij de hand hebben is dan natuurlijk wel errug makkelijk.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Zou jij een kleine schep meenemen als de wereld vergaat?

Bericht door Tim »

hihi,

nu ik het terug lees, ik zou helemaal niets meenemen, de wereld vergaat. Ik dan ook, toch?

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zou jij een kleine schep meenemen als de wereld vergaat?

Bericht door Bennie »

Neeehhhhh wij leven nog minstens 6 maand, kauwend op brandnetels en eikeltjes ;D


Plaats reactie