M90, M80 of andere modulaire slaapzak

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

M90, M80 of andere modulaire slaapzak

Bericht door Stovemeister »

Na dit weekend ijskoud in een tentje te hebben gelegen wil ik toch echt een betere slaapzak aanschaffen :P Ik heb al veel tips gekregen tijdens het winterkamperen. Ik ben nu aan het kijken naar M90, M80 en andere modulaire slaapzakken. Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen M90 en M80, behalve de prijs? Voor mij speelt compactheid en multifunctionaliteit een grote rol. Het liefst wil ik een slaapzak die ik elk seizoen kan gebruiken.

Bedankt!


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: M90, M80 of andere modulaire slaapzak

Bericht door Waidmann »

Als je voor compact en multifunctioneel gaat zou ik naar het modulaire systeem kijken, ook van defensie. Zijn in feite twee slaapzakken, je kunt dan de passende meenemen en in extreme gevallen combineren.

De M90 zit in volledigheid rond de 5kg en heeft nogal een pak formaat. Wel erg fijne en vooral warme slaapzak! De goretex hoes erbij is ook fijn. De M90 is synthetisch. Zijn voorloper de M80 is een donzen slaapzak, inmiddels al een aantal jaren oud en dat merk je aan de kwaliteit van het dons. Als je er een koopt dan zijn ze altijd gebruikt, vraag is ook hoe ze opgeslagen zijn. Zelf zou ik er niet meer aan beginnen en voor de modulaire gaan.


Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Re: M90, M80 of andere modulaire slaapzak

Bericht door Stovemeister »

Waidmann schreef:Als je voor compact en multifunctioneel gaat zou ik naar het modulaire systeem kijken, ook van defensie. Zijn in feite twee slaapzakken, je kunt dan de passende meenemen en in extreme gevallen combineren.

De M90 zit in volledigheid rond de 5kg en heeft nogal een pak formaat. Wel erg fijne en vooral warme slaapzak! De goretex hoes erbij is ook fijn. De M90 is synthetisch. Zijn voorloper de M80 is een donzen slaapzak, inmiddels al een aantal jaren oud en dat merk je aan de kwaliteit van het dons. Als je er een koopt dan zijn ze altijd gebruikt, vraag is ook hoe ze opgeslagen zijn. Zelf zou ik er niet meer aan beginnen en voor de modulaire gaan.
Bedankt voor je reactie! Wat is de reden dat jij voor een modulaire gaat? + wat zijn daar de voordelen van? Ik wil graag een weloverwogen keuze maken :)


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: M90, M80 of andere modulaire slaapzak

Bericht door janvanloon »

De m90 is ene blok van rond de 6 kilo die tot - 40 kan.

De modulaire kun je combineren ( alleen de zomer slaapzak of samen met de herfst slaapzak combineren )en zo heb je een winter slaapzak van -40 ^-^

Ik heb de blok van 6 kilo, als die versleten is koop ik de modulaire. veel handiger!


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: M90, M80 of andere modulaire slaapzak

Bericht door Tim »

Stovemeister,

Ik heb ook de modulaire met USGI Bivi. Hoofdreden was dat je deze allemaal 2ehands (dump) kan kopen. Er is al zoveel uit te geven en als dit werkt, tsja, waarom dan meer uitgeven? De rits bovenop is makkelijk, vooral in een hangmat, heb ik begrepen.

Afgelopen weekeinde was het de 2e nacht flink warmer. Ik heb de binnenslaapzak open geritst en aan de kant geduwd. De buitenslaapzak blijft dan volledig dicht. Dit vind ik ook wel een uitkomst, niet uit de slaapzak hoeven, noch je ledematen eruit steken om het wat minder warm te krijgen.

Hier is ook eea geschreven:
http://forum.bushcraftnederland.nl/view ... 30&t=14069

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Re: M90, M80 of andere modulaire slaapzak

Bericht door Stovemeister »

Carpy schreef:Stovemeister,

Ik heb ook de modulaire met USGI Bivi. Hoofdreden was dat je deze allemaal 2ehands (dump) kan kopen. Er is al zoveel uit te geven en als dit werkt, tsja, waarom dan meer uitgeven? De rits bovenop is makkelijk, vooral in een hangmat, heb ik begrepen.

Afgelopen weekeinde was het de 2e nacht flink warmer. Ik heb de binnenslaapzak open geritst en aan de kant geduwd. De buitenslaapzak blijft dan volledig dicht. Dit vind ik ook wel een uitkomst, niet uit de slaapzak hoeven, noch je ledematen eruit steken om het wat minder warm te krijgen.

Hier is ook eea geschreven:
http://forum.bushcraftnederland.nl/view ... 30&t=14069

Carpy
Klinkt erg handig! Wat is ongeveer de richtprijs? bij de dump kwam ik een modulaire voor 80 euro tegen


cel
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 aug 2011, 17:12
Locatie: Veghel

Re: M90, M80 of andere modulaire slaapzak

Bericht door cel »

Kijk even op Marktplaats onder verzamelen-overige-militaria algemeen. Hier heb je ze soms al voor de helft van dat bedrag. Zorg wel dat het een complete zak is dus herfst, zomer en compressiezak. Er hoort ook nog een gaas-achtige binnenzak bij om de binnenkant van de slaapzak te beschermen, maar dat is, in mijn beleving, een onding.

Wat ook nog vermeldenswaardig is, in de rand van het zomerdeel zit een muskietennetje waarmee je de gehele opening kunt afdichten.

Dat het zomer en winterdeel samen tot -40 gaan is een fabeltje, ik denk dat -15 al heel wat is en dan moet je al een erg goed isolerend matje hebben.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: M90, M80 of andere modulaire slaapzak

Bericht door Tim »

cel schreef:Wat ook nog vermeldenswaardig is, in de rand van het zomerdeel zit een muskietennetje waarmee je de gehele opening kunt afdichten
Tsja, en daar kan ik weer niets mee, want als je erin kruipt is het te warm om alles dicht te doen.

Dus kiezen, zweten of geen muggen. En het netje ligt dan ook nog op je hoofd....

De comfortwaarde is erg afhankelijk van de rest.

Ik heb tot -4°C goed geslapen in de 3 seizoenen, met iso ondergoed en dons jasje. Kouder gaat vast ook nog, want ik heb het geen seconde koud gehad. Ik had nog geen sokken aan of muts op, dus ik vermoed dat -10 ook nog gaat. Ik had mijn hoofd wel IN de mummie en lag op een 8mm closed cell foam matje.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Re: M90, M80 of andere modulaire slaapzak

Bericht door Stovemeister »

Carpy schreef:
cel schreef:Wat ook nog vermeldenswaardig is, in de rand van het zomerdeel zit een muskietennetje waarmee je de gehele opening kunt afdichten
Tsja, en daar kan ik weer niets mee, want als je erin kruipt is het te warm om alles dicht te doen.

Dus kiezen, zweten of geen muggen. En het netje ligt dan ook nog op je hoofd....

De comfortwaarde is erg afhankelijk van de rest.

Ik heb tot -4°C goed geslapen in de 3 seizoenen, met iso ondergoed en dons jasje. Kouder gaat vast ook nog, want ik heb het geen seconde koud gehad. Ik had nog geen sokken aan of muts op, dus ik vermoed dat -10 ook nog gaat. Ik had mijn hoofd wel IN de mummie en lag op een 8mm closed cell foam matje.

Carpy
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de modulaire slaapzak gekocht. Ik moet zeggen! Echt een top ding. Ik merk nu al zo veel meer comfort en warmte dan mijn Wildbeast slaapzak. Kreeg er zelfs een gratis mes bij!


Plaats reactie