Hoeveel KG is jouw totale kit?

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Martin Outdoors »

Waar je dan naar toe gaat, ? Naar een plek waar je eten kan vinden lijkt me. :P


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Jeof »

inderdaad exclusief eten en water, de duur bepaalt dus het extra gewicht.

binnenkort ga ik met een vriend een Daypack challenge doen, 1 weekend met per persoon maar 1 10L daypack waar alles in moet passen.
kan ik eens testen met hoe weinig middelen je alsnog vooruit kunt :).
zal in mei ergens zijn, als de temperaturen wat aangenamer zijn.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Dabberty »

Zulke challenges heb ik ook een paar keer gedaan, max zoveel gewicht, max zoveel items, alles moet passen in xx, etc.
Das erg leuk, en je leert erg veel over je spullen, wat je nu echt wel en niet nodig hebt om aangenaam te vertoeven.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Roely »

Als je het gebied bestudeert van te voren voor wat betreft de beschikbaarheid van eten en water, en je vaardigheden op orde hebt zal je zien dat je ruim genoeg hebt aan een rugzak van 10 liter. Een voordeel in mei....dan leggen alle vogels een ei :-)

Mijn advies: dikke jas/ kompas/vuur/mes/touw en bouwplastic. wij maakten vaak een veld bed, dit kost wel enige oefening.
En doe aan bos-jutten 8-)

Het belangrijkste is dat je een veel bewustere keuze moet maken van de plaats waar je je bivak op gaat bouwen. Dus je leert meer of bent je verplicht bewuster van de ligging. Dus niet aan een noordzijde, dankbaar gebruik maken van een glooiing (wind) , niet te veel mos aanwezig (vocht). de juiste vegetatie/bouwmateriaal enz, de beschikbaarheid van de ochtend zon.
Twee kilo gear is ruim gerekend denk.


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Mosseltje »

10 liter?
Mijn slaapzak neemt al meer plek in.... ???

Maar als het moet kan ik ook heel goed overleven met alleen maar een creditkaart bij me. :P


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Jeof »

dat klopt inderdaad, mijn slaapzak ook hoor. Maar dat is ook het grootste gedeelte van wat je meeneemt, slaapzak/matje/bivakzak en tarp plus wat kleding is ongeveer 75% van wat er normaal in mijn tas zit.
ben van plan om in ieder geval wel bivakzak + slaapzakliner (120 gram zijde liner) mee te nemen (tarp is te groot) bivakzak en liner die ik heb zijn heel compact, en dan een natuurlijke shelter te maken met een bed.

binnenkort post ik wel even een foto en beschrijving van de inhoud :)

eerst nog op avontuur in Polen in april, 5 dagen peddelen over de Brda !


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door arjuna »

Jeof

Krijg geen honger ,vang een vis
en voor het water ,zal het ook wel goed komen

Koen


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Jeof »

goeie tip koen ;) zal m'n best doen geen honger te krijgen (al denk ik wel dat er nog wat eten in de tas gaat verdwijnen) mijn plantenkennis is nog totaal niet toereikend genoeg.
water komt wel goed inderdaad, weet een mooi plekje in de ardennen met heerlijk water :)


rob038
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 jan 2015, 21:56

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door rob038 »

Vorig jaar tijdens mij trip naar Engeland 28kg op de rug. Geen probleem, elke dag 10+ km lopen. Krijg je sterke spieren van.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Roely »

Ik gebruik heeel zelden een slaapzak , maar zei al ... ik ben geen goed voorbeeld voor bushcraft.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Martin Outdoors »

Ik vind juist dat bushcraft dat is .

met minimale dingen het bos in en zoveel mogelijk improviseren en de dingen gebruiken die je in het bos vind en wat er in het bos aan middelen zijn gebruiken om bijvoorbeeld een shelter te maken e.d. .

Als ik met een grote rugzak het bos in ga met alles en meer er in om me comfortabel te maken dan noem ik het (wildkamperen) , doe ik ook vaak.
En om die eeuwige discussie te voorkomen wat bushcraft is , ik vind dit en bushcraft is voor veel mensen iets anders en dat is prima.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Jeof »

28kg :o respect!
ben bang dat mijn knieën dat niet zo leuk zouden vinden


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Roely »

Zandhaas je hebt gelijk , maar in andere topics kwam al naar voren dat wij tweeën ver in de minderheid zijn, ofwel de vreemde eenden in de bijt hier, voor wat betreft gear en het verblijf in het bos.

bv: http://forum.bushcraftnederland.nl/view ... 70#p169275
Laatst gewijzigd door Roely op 15 mar 2016, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Martin Outdoors »

Ja je bent denk ik wel de extreemste wat betreft minimale uitrusting.
Als het tegen of onder nul dreigt te gaan worden s'nachts heb ik liever wel een dekentje of een slaapzakje mee om lekker te snurken.

Zonder kan ik wel doen maar zal ik ipv slapen iets met vuur onderhouden gaan doen of een debris shelter gebouwd moeten hebben .
Ik ben benieuwd hoe jij dat oplost want ik ga dit jaar met een paar items op pad om het uit te proberen, of is de vraag iets te off topic.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Roely »

Sorry als het off topic is , hoewel het wel verduidelijkt waarom ik zo weinig kilogram bij me heb.
Zo rond het vriespunt en 2 graden vorst is het nu s'nachts. Ik draag een dikke trui en eigenlijk een te dikke jas voor het jaargetijde, daar slaap ik ook in.
Ik maak inderdaad een natuurlijke shelter.
Nu zijn er niet zoveel varen blad te vinden wel de wortel stronken waar je makkelijk blokken van kunt snijden.
In het kort: als ik vandaag zou vertrekken..
Ik spreid mijn bouwplastic uit bij voorkeur op een laag blad of dennetakken, en maak een veldbed op de uiterste rand van het plastic (plus dertig centimeter), dan hang ik er een lange stam in de lengte boven op zo'n 1 mtr hoogte. En leg wat stammetjes op de grond als een soort bodem frame. Dan vouw ik het plastic over de hangende stam en vorm daarmee een soort pup tent Resterende aan de zijkant snij ik eraf.
Aan de buitenkant eerst wat dunne stokken aan de zijkant voor de versteviging en daarna heel wilde takken met veel zijtakjes en dergelijke. Dan ga ik het bedekken met droog mos, blad en eventueel die droge varen wortel blokken. )als dit te nat is heb je kans dat je meer een koelkast bouwt dan een warme shelter'. Dit dek ik weer af met een laag plastic voor de regen-vocht. Tot slot steek ik er aan de achterkant een stok tussen of door het plastic naar buiten. ( ik ben bang dat ik anders stik hehehe) En zo doe ik het ook aan de voorkant als ik ga slapen. Ik hou dit overdag open en stook avonds het vuur voor de opening ( niet als de wind erop staat natuurlijk) Ik stook nu s'nachts niet !


Ik maak dus een zeer goed geïsoleerde hut en slaap niet op de grond. Daar red ik het prima mee. Ik draag ook een muts om te slapen en steek eventueel mijn voeten in de rugzak. Je moet wel proberen goed gevoed en doorbloed de nacht in te gaan.
nadeel van deze shelter is condens van je uitademingslucht.


Plaats reactie