leger vs burger

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: leger vs burger

Bericht door Great egret »

Er zijn ook burgers die legerspul hebben omdat ze die van onze majesteit hebben gekregen toen ze geen burger waren :-)


Gebruikersavatar
LuukD
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 feb 2016, 20:01
Locatie: Middelburg

Re: leger vs burger

Bericht door LuukD »

Great egret schreef:Er zijn ook burgers die legerspul hebben omdat ze die van onze majesteit hebben gekregen toen ze geen burger waren :-)
Van die "burgers" zijn er ook veel die legerspul in bruikleen hebben gehad toen ze geen "burger" waren, en gewoon nooit hebben ingeleverd toen ze weer "burger" werden :P


Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: leger vs burger

Bericht door Great egret »

Die zijn er ook inderdaad ::)


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: leger vs burger

Bericht door Dabberty »

En Koen, heb je je antwoord al gevonden ?


Vrijbuitert

Re: leger vs burger

Bericht door Vrijbuitert »

Is het niet zo dat defensie en bushcraft een overlap hebben?

Maar los daarvan. Defensie heeft inderdaad bewezen kwaliteit die ook nog eens aan een leuke kleur voldoet. Maar laten we eerlijk zijn, er is in de burger maatschappij veel beter spul te verkrijgen van Defensie ooit zal kopen.

Persoonlijk heb ik niet zo bijster veel spul wat bij Defensie vandaan komt, maar wel wat spul wat Defensie ook gebruikt, danwel een vergelijkbaar product, danwel door militairen zelf aangeschaft. Dus zo heel bijzonder vind ik het nou ook weer niet.

De passie voor Defensie van veel bushcrafters blijkt wel uit de drang naar badges inderdaad...


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: leger vs burger

Bericht door Pyro »

Ja, iid een goede vraag!
Ik heb ruime tijd geleden de 2 khaki plunjebalen die ik nog had staan eens uitgekamt, om te zien wat in mijn ogen bruikbaar was voor de beginnende bushcrafter!
Maar dat viel toch niet helemaal tegen!
Overhemden en nette broeken kunnen zowieso de prullenbak in.
De verstrekte hemden en onderbroeken idem!
BDU 4stuks compleet zomer/winter (woodland camo) zijn wel van prima kwaliteit.
Veldflessen 2 stuks prima!
1x Thermos (zat nog restant 24-jarige thee in) prima!
Noorse truien 2 stuks zijn super!
Primus kooktoestelletje. Nooit geen klachten mee gehad!
Berghaus Vulcan rugzak nog aanwezig, maar te afgedragen voor serieus gebruik
1 paar Bata kisten zwart en 1 paar khaki en 1 paar groen/mesh aanwezig in goede staat, maar ik ken schoenen die lekkerder lopen!!
1 tactisch vest met alle pouches en in sommige zelfs nog inhoud aanwezig!
1 Britse smockjas met zo'n superhandig koperen draad i.d. capuchon! (ooit geruild met een Britse militair voor 10 Franse mre's tijdens de 4-daagse)
Sokken 6 paar of zo, van die dikke wollen! Goede sokken indien ze droog zijn, nat zijn ze de hel op aarde in je stappers!
1 set thermisch ondergoed aanwezig en dit doet het eigenlijk altijd wel goed, zowel tijdens hikes als tijdens het werk in de tuin bv.
En nog wat dingetjes!
Het is in grote lijnen bijna allemaal wel bruikbaar, maar er zijn tegenwoordig in de winkels zoveel alternatieven te krijgen en vaak ook voor een mooie prijs, dat ik liever daarvoor kies dan dat ik bezakt en bepakt in een BDU door de bossen strompel!
Ik kies liever voor burger materiaal omdat ik liever wat onopvallender over wil komen in de bossen in nl.
Hoe raar het ook klinkt, maar in het bos val je soms meer op in defensiekledij dan in je burgerkloffie (hoe duur dan ook!)


Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: leger vs burger

Bericht door Fetzl »

Vrijbuitert schreef:Is het niet zo dat defensie en bushcraft een overlap hebben?
hmm... I beg to differ
als je even terug gaat naar wat bushcraft écht is... en ik vind de beschrijving op Wikipedia nog zo slecht niet (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bushcraft)
dan zijn er maar weinig onderwerpen waar een soldaat zich onledig mee moet houden

't is niet omdat militairen buiten in een tent slapen en hun potje moeten koken op een kleine stove, dat het daarom bushcrafter zijn.
Ik wil de eerste soldaat nog zien die op het terrein zijn avondmaal al wildplukkend samenstelt.
De raakpunten zijn volgens mij zo beperkt dat je evenzeer de parallel zou kunnen trekken tussen een fiets en een auto omdat ze toevallig beiden wielen hebben ;-)

maar dat volledig ter zijde.
wat wel zo is, is dat militaire uitrusting vaak wat ruwer mag behandeld worden en daardoor langer meegaat...én in dump-zaken nogal makkelijk en goedkoop te krijgen is...
Daarom is er wellicht een affiniteit tussen beide... maar da's eerder uit opportunistisch dan uit ideologisch oogpunt

Ook leuk is dat je in die dumpzaken makkelijk aan "grondstoffen" raakt waarmee je dan je eigen uitrusting kan gaan samenstellen of in mekaar knutselen... en dát is dan weer wel bushcraft in mijn ogen.
"Less" is more en 't hoeft vooral geen bakken geld te kosten. "Skills rule !"

Soit, ik hou het voornamelijk bij aardekleuren (maar vermijd alle camo) om net wat minder in het bos op te vallen
Niet om op die manier "de mens" te vermijden, maar wél om meer deel uit te kunnen maken van het bosleven en haar bewoners

my two cents


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: leger vs burger

Bericht door Meatloaf »

ik denk zelf dat het met elkaar te maken heeft doordat we veel "innovaties" uit het leger gebruiken, zoals de stevige kleding, touw, messen, rugzakken, vuurmiddelen en berscherming als tarp/regenspul.
naast dat ook nog eens "survival" technieken, als hoe knoop je dingen vast, hoe maak je shelter etc. komen uit militair gerichte boekjes(denk aan de SAS boeken die bijna iedereen wel heeft!)

waar we, naar mijn idee, het meeste overlap mee hebben is het leven van ongeveer 8000 BC, beetje de jager verzamelaars/begin agricultuur. leven met en van de natuur, vuur kunnen maken van natuurlijke middelen etc. we geven er echter een moderne twist aan voor extra comfort, zoals goed scherpe messen en slaapzakken etc.


Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: leger vs burger

Bericht door Fetzl »

Meatloaf schreef:... "innovaties" uit het leger ...
die innovaties komen niet uit het leger hoor... daar wordt er hoogstens doorontwikkeld op....

en spiegel je ook niet teveel aan boeken als SAS die pretenderen de survival bijbel te zijn.
De gewone "soldaat" heeft daar heel weinig mee te maken - enkel special forces en die hun materiaal is meestal redelijk high tech
beetje contradictorisch

maar zoals je zegt... bushcraft leunt nog het best aan tegen 8000BC


Vrijbuitert

Re: leger vs burger

Bericht door Vrijbuitert »

Fetzl schreef:
Vrijbuitert schreef:Is het niet zo dat defensie en bushcraft een overlap hebben?
hmm... I beg to differ
als je even terug gaat naar wat bushcraft écht is... en ik vind de beschrijving op Wikipedia nog zo slecht niet (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bushcraft)
dan zijn er maar weinig onderwerpen waar een soldaat zich onledig mee moet houden

't is niet omdat militairen buiten in een tent slapen en hun potje moeten koken op een kleine stove, dat het daarom bushcrafter zijn.
Ik wil de eerste soldaat nog zien die op het terrein zijn avondmaal al wildplukkend samenstelt.
Ik heb nooit gezegd dat militairen bushcrafters zijn, ik zei dat er een overlap is. Zoals bushcraft met wel meer een overlap heeft, net als Defensie overigens.

In beginsel zullen de meeste militairen zich inderdaad verre houden van bushcraft (survival is een beter woord), maar is het niet zo dat de commando's een uitputtingsweek in de Biesbosch hebben waarin ze zelf voor hun voedsel moeten zorgen? Is het niet zo dat alle piloten zijn opgeleid hoe ze langere tijd kunnen overleven nadat ze neergestort zijn? En lees je HAMIL er maar op na, zit daar ook geen hoofdstuk over overleven in?

Ik heb inderdaad ook nog nooit een militair gezien die zijn avondmaal al wildplukkend aan het samenstellen was, maar ik heb wel meerdere militairen gezien die al wildplukkend een lekker hapje voor tussendoor verzamelden. En ik heb ook militairen gezien die sneeuw omsmolten tot drinkwater, of water uit de sloot zuiverden om te drinken.

En nu zal ik velen hier wel flink tegen de schenen trappen, maar ik zie het slapen onder een zeil niet als bushcraft, maar als primitief kamperen.

De overlap waar ik het over had is dat militairen, net als bushcrafters soms wat lomper met hun materiaal omgaan. En dat militairen, net als bushcrafters nog wel eens willen zien zonder gezien te worden. En dat militairen net als bushcrafters nog wel eens langere tijd buiten willen zijn.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: leger vs burger

Bericht door Martin Outdoors »

Mmh , Als "buiten in een tent slapen en hun potje moeten koken op een kleine stove" geen bushcraft is , tja dan zullen er op dit forum redelijk wat mensen "rondhangen" die eigenlijk geen bushcrafter zijn :o want er zijn er genoeg die niet verder willen of kunnen komen met hun skills dan dat.

Maar gelukkig bepaalt iedereen dat voor zich zelf ::) ,altijd dat labeltje ??? misschien is een reglement wel handig kunnen we aan dat criteria voldoen en mogen we ons bushcrafter noemen . ;D ;D
Zal wel offtopic zijn maar dit vind ik leuk, ,ook grappig is dat dit soort discussies ook alleen maar op fora gehouden worden komen we elkaar tegen is alles koek en ei, toch ? tenminste die ervaring heb ik wel. :P


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: leger vs burger

Bericht door Pyro »

Ik vind Leger vs Burger een leuk topic, maar survival vs bushcraft ook!
Kunnen we geen topic survival vs bushcraft aanmaken voordat de moderators dit gaan adviseren?


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: leger vs burger

Bericht door arjuna »

Wat ik als grote gemene deler lees is dat leger en bushcraft wel wat met elkaar gemeen hebben
Ik kan mij het avontuur van bij de zeker voorstellen en beleven al heb ik geen ervaring met het leger
Maar ik spreek wel eens mensen en lees graag
z,n uitspraak ,slapen onder een zeiltje heeft niks met bc te maken ,maar meer met primitief kamperen ,is een uitspraak waar we al een topic over kunnen vullen
maar daar gaat het niet om ,het ging over een rugzak
de ex leger rugzakken zijn niet duur en hebben het stof er nog opzitten waar de stof vandaan komt laat ik in het midden ,kan ook uit het depot komen
Ik had met de vraag een kleine bij gedachte en de ze wil ik wel even delen .
Toen ik voor het met Ray Mears zijn programma kennis maakte hij altijd gebruik van ex leger spullen
Bv een kruisvaarders beker en een groene rugzak een gebruikte licht gewicht leger broek en ga zo maar door en ook zij schoenen kwamen uit het leger
In de loop der tijd zie je dat veranderen in aarde tinten merk spullen zoals broeken uit Noorwegen en tenten dat zelfde land Ik zie dit ook in Nederland gebeuren ,maar nooit de rugzak deze blijft ex of nieuw leger spul
Ik lees veel argumentatie hier over ,dus eigenlijk is de vraag al beantwoord het hoort er gewoon bij
Nu komt er vast een gedachte op ,wat heeft die koen dan voor rugzak zeker ook een ex leger
Nou dat heb ik niet ik heb een tatonka lastenkraxe met een chemo koffer er op dit idee heb ik van dave C uit de usa niet echt ex leger dus .
Dat neemt niet weg dat ex leger goederen goedkoop zijn ,sterk en onverwoestbaar daar heb ik er ook genoeg van.
En de kleding zo als vele onder ons geen camouflage maar gewoon aarde tinten maar niet alles ex leger

Koen

Ps

Kunnen we geen topic survival vs bushcraft aanmaken voordat de moderators dit gaan adviseren?

Kijk even op het oude forum dit is al ? jaar besproken .
Maar laten we kijken als of het nieuw is , dus start er een op zou ik zo zeggen ,de mods laten het spel van een forum door de leden spelen
en doen hun werk wanneer er 1 of 2 over de schreef gaat


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: leger vs burger

Bericht door CommonZense »

Zandhaas schreef: Misschien is een reglement wel handig kunnen we aan dat criteria voldoen en mogen we ons bushcrafter noemen . ;D ;D
Hahaha goed idee. En dan kan je sterren en strepen verdienen die je op je schouder mag naaien. Zijn we weer terug bij af :-)


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: leger vs burger

Bericht door Tim »

Hey,

Wie kan het eigenlijk wat schelen? Voor wie doe je je ding? Als een ander wil oordelen moet ie dat maar lekker doen.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie