leger vs burger

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

leger vs burger

Bericht door arjuna »

Dit topic zal wel weer worden uitgelegd als een provocatie maar het heeft nu even mijn aandacht
Ik zat even op het forum en er viel mij wat op waarom worden er leger rugzakken te koop aangeboden
en wat is de toegevoegde waarde hier van kan zijn dat ze niet goed zijn of dat er ergens iets is wat ik juist wil weten en waar de vraag nu juist over gaat
Is bushcraft als het om daypacks of meerdaagse tassen dan zo afhankelijk van ex of nieuwe legerrugzakken
Wie kan mij daar een antwoord op geven , ik zie dat niet.

Koen en/of voor goede leden koenneke


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: leger vs burger

Bericht door jenniskens »

Leger rugzakken zijn meer geschikt zijn voor het ruwere werk.
Omdat wij bushcrafter ook in het groen bivakkeren komt dat met het leger overeen.
Daarbij komt dat veel bushcrafter graag een beetje in de natuur opgaan omdat veel mensen niet begrijpen waarom of wat wij doen.
En veel bushcrafter hebben wel affiniteit met het leger.

Drie reden waar ik me wel in kan vinden Koen.


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: leger vs burger

Bericht door Mosseltje »

Ik heb onlangs een ex defensie lowe alpine saracen rugzak gekocht.
Het stof van Afganistan zat er nog op.

Voor mij waren de aankoop redenen van deze specifieke rugzak:
  • Overschot aan opberg ruimte
    Bewezen degelijkheid
    Zeer goede staat
    Olijf groen
    Kost slechts een fractie van de nieuwwaarde
    ik hoef geen nieuwe rugzak op de grond te leggen
    Het idee dat "onze jongens" hem gebruikt hebben spreekt me ook wel aan.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: leger vs burger

Bericht door oud deelnemer 4 »

jenniskens schreef:Leger rugzakken zijn meer geschikt zijn voor het ruwere werk.
Omdat wij bushcrafter ook in het groen bivakkeren komt dat met het leger overeen.
Daarbij komt dat veel bushcrafter graag een beetje in de natuur opgaan omdat veel mensen niet begrijpen waarom of wat wij doen.
En veel bushcrafter hebben wel affiniteit met het leger.

Drie reden waar ik me wel in kan vinden Koen.
deze drie overeenkomsten zie ook ik wel als ik bij de bc'ers die ik ken om me heen kijk...
toch zal ik persoonlijk niet snel voor een legerversie van het een of andere uitrustingsstuk kiezen, zelf heb ik helemaal niet zo'n affiniteit met het leger. Ik hou het daarom bij donkere en gedekte natuur kleuren (eigenlijk is het alleen geen camo dus...)


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: leger vs burger

Bericht door MichelVH »

Ik heb ook een paar leger dingen, waaronder mijn lk35. Precies mooie kleur, onopvallend maar geen camo, dat vind ik teveel "soldaatje spelen". Alleen een tarp zou ik in camo kopen. Maar (ex-) legeruitrusting is vaak erg robuust, onopvallend qua kleur en een heel goede prijs/kwaliteit verhouding. Alleen pasvorm en comfort zijn soms een puntje (niet bij mijn LK35, die zit echt geweldig!). En mijn vader heeft zijn volle plunjebaal nog, dus daar zitten wat leuke dingen in die ik dan niet meer hoef te kopen (poncho, broeken en pio-schepjes ed.)


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: leger vs burger

Bericht door Trailtraveller »

1 - Degelijkheid
2 - Prijs/kwaliteitsverhouding
3 - Aardse kleuren (ook camo even hieronder geschaard) en opgaan in de natuur.
4 - Pasvorm kleding
5 - Bewezen functionaliteit
6 - Gewoon leuk


Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: leger vs burger

Bericht door Salmo Trutta »

Denk dat het ook een beetje is voortgekomen uit de Dump-zaken. Voor betrekkelijk weinig geld kun je vaak nog goed maar overbodig leger spul kopen.

Dat begon al toen ik als jochie nog bij de padvinders zat. Nu het 'outdoor-gebeuren' business is geworden, lijkt het dat de 'leger-markt' zich ook meer op de buiten-mensch stort. Kijk maar naar alle mooie brochures die op de markt komen...

Toen ik de eerste keer in Tsjechië kwam (1990??) zag je in de wandelwereld bijna niet anders... heel begrijpelijk... Goed verkrijgbaar en goedkoop... Daar zie je inmiddels ook de reguliere merken meer en meer... Zal ook een welvaartsfactor hebben.

Op zich maakt het mij niet uit... bestemd voor het leger of anders. Hou van wat 'natuurlijke' kleuren. Belangrijker is dat het functioneel is en mij goed past/zit.


Afbeelding

Sieger
Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: leger vs burger

Bericht door Mosseltje »

arjuna schreef:Dit topic zal wel weer worden uitgelegd als een provocatie
Zal wel mee vallen toch? ^-^


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: leger vs burger

Bericht door Waidmann »

Goedkoop, robuust, makkelijk verkrijgbaar, groen en zwaar. Dat is voor mij defensie spul, heb er niet echt wat tegen om het te gebruiken. Als het bij het doel past, waarom niet?

Ik gebruik ook een Berghaus rugtas, maar om die nu uitsluitend militair te noemen nee.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: leger vs burger

Bericht door Dabberty »

Joh Koen, leuk onderwerp :-)
Precies wat de meeste al zeggen.
Mijn goedkope legerbroek is robuster dan mijn dure fjallraven broek. Voor de rest weinig legerspul behalve een jas die ik donker geverfd heb.
Mijn rugzak is niet leger maar wel groen, puur omdat het in mijn ogen de beste rugzak is en die ze dus niet in mijn keuze kleuren verkopen, dus maar groen dan.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: leger vs burger

Bericht door Tim »

Hey,

Mijn ervaring met leger/dmp spul. Zwaarder en sterker dan Black Betty. Ik vind het grote voordeel dat het 2e hands beschikbaar is. Als ik een rugtas van 280 euro op de grond gooi, doet dat zeer. Als ik diezelfde tas, met lichte gebruikssporen van 65 euri op de grond gooi, voelt dat een stuk beter.

Plus dat je het kan verbouwen, het is toch al ingelopen. Een nieuwe zou ik minder snel de schaar in zetten.

Bushcraft heeft er imo niets mee te maken, je doet dat op de manier die voor jou werkt. Ik hoef niet per se een Bushcraft sticker in mijn schrift.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: leger vs burger

Bericht door madman73 »

Carpy schreef:Hey,
Ik hoef niet per se een Bushcraft sticker in mijn schrift.
;D had jij vroeger dan ook geen Bushcraft schoolagenda? ;D ;D O0


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: leger vs burger

Bericht door janvanloon »

Het leger spul is idd, sterk, goedkoop en makkelijk verkrijgbaar.

Ik merk wel dat ik probeer om camo te vermijden als ik buitenzit en bij workshops.
Dit is echter omdat er veel "bushcraft" scholen ( enfin dat denken ze toch dat ze een school zijn ) veel legerspul gebruiken en ook hun workshops ala Rambo Deel 8 geven... Zo word bushcraft mede gelinkt aan leger / Survival.
Ook bekijken de mensen je soms raar als je rondloopt als een wandelende struik met een ghilliesuit. >:D

Nee, ik verkies het legerspul dus voor de prijs/kwaliteit. Maar dan mijd ik camo ;-)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: leger vs burger

Bericht door Tim »

madman73 schreef:;D had jij vroeger dan ook geen Bushcraft schoolagenda? ;D ;D O0
Volgens mij had ik een Nirvana agenda >:D >:D >:D

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: leger vs burger

Bericht door Martin Outdoors »

Er is nog een belangrijk verschil tussen tactische en "leger" uitrusting.
Het ene is in opdracht van een defensie apparaat geproduceerd en de andere is een commerciële markt waar burgers en militairen uitrusting kopen.


;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Plaats reactie