Verrekijker gezocht. Do's and don'ts...

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Verrekijker gezocht. Do's and don'ts...

Bericht door CommonZense »

Aloha. Gegroet uit de Vogezen. Ik zit hier met familie in de buurt van Daun. Mooie streek. Veel wild en dan ook een uitgelezen mogelijkheid om m'n wildcamera te testen. Standaard een verrekijker mee. Deze is vanmorgen uit m'n hand gevallen en staat 'scheel', onbruikbaar na bijna 15j trouwe dienst. Ooit opgepikt bij een kringloopwinkel.

Nu wordt het dus tijd voor een nieuwe. Wie oh wie heeft wat kennis van het woud der verrekijkermerken en kan iets zinnigs zeggen over een goed prijs/kwaliteitsmerk. Bij voorkeur een x42 of 50 of groter en bij voorkeur een vergroting van 8. Geen mono. Budget ca. 200... Of minder :-)


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Verrekijker gezocht. Do's and don'ts...

Bericht door Waidmann »

Dit is een heel lastig onderwerp om advies over te geven, kwaliteit ligt bij de betere merken aardig dicht in de buurt. Vaak wekt een dergelijke vraag nogal veel geroep van merken op haha.

Je hebt een aantal punten waar je je keuze op zult baseren, behalve budget vanzelfsprekend:
- Porro vs Dakkant type, de dakkant is compacter en imho steviger, maar heeft iets meer lichtverlies en meestal iets duurder.
- Vergroting zou ik bij 8x houden, die is ook nog goed bruikbaar als je beweegt, veel hoger zul je moeten zitten wil het echt fijn kijken
- Qua objectief zweer ik zelf bij 42 in combinatie met goed helder glas/coating. Ga je hoger wordt de kijker ook stuk zwaarder en duurder, het grote verschil tussen b.v. een 42 en 50 zit in de laatste minuten van de schemering.

Wat daarnaast van belang is is de lichtsterkte en het schemer getal, met name mensen die ('s avonds) wat slechter zien kunnen veel baat hebben hierbij! Mocht dat het geval bij je zijn, zeker even in verdiepen.

Qua merken, ik heb zelf een Minox BV 8x42 alleen die gaat iets over je budget heen gok ik. De vogelbescherming heeft zelf een kijker uitgebracht onder de naam Stern, heel aardig ding voor het bedrag! Bynolt en Bushnell (Legend serie) maken binnen dit budget ook prima kijkers, Nikon Monarch doet het ook erg leuk.

Maar het enige echte advies wat ik kan geven is, bezoek de winkel neem ze in de hand en vergelijk ze stuk voor stuk. Als het even kan ook vanuit de schaduw om het echte verschil te merken. Dat zal het uiteindelijke verschil toch moeten maken :)


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: Verrekijker gezocht. Do's and don'ts...

Bericht door Mosseltje »

Grote voordeel van verrekijkers is dat ze niet echt slijten.
Ik zou marktplaats in de gaten houden.


riffraff
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:26

Re: Verrekijker gezocht. Do's and don'ts...

Bericht door riffraff »

Ik heb zelf al een aantal jaren een verrekijker van Canon met ingebouwde stabilisatie. De ervaring die ik daarmee opgedaan heb is dat omdat het beeld zo rustig is (de trillingen die je handen veroorzaken worden gecompenseerd) je veel langer zonder vermoeid te raken je kijker kunt gebruiken. Daarbij heb ik ook gemerkt dat de optiek daardoor op kan tegen vele malen duurdere kijkers. Nu heb ik wel een hele goeie uit die lijn, en je zult voor €200,- ook geen kunnen scoren, maar met iets meer budget haal je er wel een. Ik zou zeggen, probeer eens een zaak te vinden waar je ze uit kunt proberen en kunt vergelijken met niet-gestabiliseerde kijkers, ik denk dat je verbaasd zult zijn...


Plaats reactie