Wandelstokken

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
ton.kawasuki
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 sep 2016, 22:58

Re: Wandelstokken

Bericht door ton.kawasuki »

klopt had ik nog liggen , de rest is home made ^-^ , heb hem eigenlijk gemaakt als pig sticker maar ik neem hem nooit mee als ik de ardennen in ga , toch te onhandig , nu hangt die aan de muur in mn cabine daar .
groeten ton ^-^


Rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan . ;-)
Thornack
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jun 2017, 19:25

Re: Wandelstokken

Bericht door Thornack »

die is wel heel gaaf!


ᛊ:ᛟ:ᛉ:ᛏ:
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Wandelstokken

Bericht door bourgeois »

Ik zal wel weer een reactie krijgen van, daar is die zeikert weer, maar het bezit van die wandelstok/mes van Kawasukie is zowel in Nederland als Belgie een levensgroot misdrijf.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Wandelstokken

Bericht door Martin Outdoors »

;D ;D ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Wandelstokken

Bericht door Kevski-Style »

bourgeois schreef:Ik zal wel weer een reactie krijgen van, daar is die zeikert weer, maar het bezit van die wandelstok/mes van Kawasukie is zowel in Nederland als Belgie een levensgroot misdrijf.
Ga ik je toch in de rede vallen. Als hij illegaal zou zijn dan is dat een overtreding, geen misdrijf ;-) Daarnaast is het nog maar de vraag of het een overtreding is? Er staat volgens mij nergens in de wapenwet dat dit verboden is (net al bijvoorbeeld een kapmes). Messen hebben geen lengtebeperking namelijk. Het valt of staat ermee of je diegene die jou staande houdt daarvan kan overtuigen. Maar ja, van buiten is het een wandelstok, dus wie moet dat zien????


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Wandelstokken

Bericht door bourgeois »

Het is een wapen Categorie I sub 4: "blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen", in dit geval een wandelstok. In art.13 sub 1 Wet Wapens en Munitie wordt vervolgens gesteld: "Het is verboden een wapen van cat. I te vervaardigen.......voorhanden te hebben.....". In art.55 sub 1 :" Met een gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die handelt in strijd met de artikelen.... 13, eerste lid,...." Echt wel een misdrijf, met strafblad en alles wat er bij hoort. Dit is de Nederlandse wet. Volgens mij heeft de Belgische wetgeving soortgelijke bepalingen.
Om nog even kort samen te vatten: Het probleem zit dus niet in de lengte o.i.d. maar in het feit dat het een verborgen wapen is, een voorwerp dat een blank wapen is maar op iets anders lijkt.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Wandelstokken

Bericht door Kevski-Style »

bourgeois schreef:Het is een wapen Categorie I sub 4: "blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen", in dit geval een wandelstok. In art.13 sub 1 Wet Wapens en Munitie wordt vervolgens gesteld: "Het is verboden een wapen van cat. I te vervaardigen.......voorhanden te hebben.....". In art.55 sub 1 :" Met een gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die handelt in strijd met de artikelen.... 13, eerste lid,...." Echt wel een misdrijf, met strafblad en alles wat er bij hoort. Dit is de Nederlandse wet. Volgens mij heeft de Belgische wetgeving soortgelijke bepalingen.
Om nog even kort samen te vatten: Het probleem zit dus niet in de lengte o.i.d. maar in het feit dat het een verborgen wapen is, een voorwerp dat een blank wapen is maar op iets anders lijkt.
Toch klopt dat niet helemaal wat je zegt: In geval van een wapen heb je gelijk. Maar is het hier ook een wapen? In geval van een mes is het niet altijd een wapen. Denk aan een bushcraft mes, een kapmes en dergelijke. Maar het kan wel een wapen zijn: Denk aan een stiletto of een dolk. Het gaat er daarbij niet om dat het voorwerp als wapen gebruikt kan worden, maar of het dat ook is. Ik kan als ik dat zou willen iemand doodsteken met zoiets simpels als mijn sleutels. ik gebruik ze dan als wapen, maar het is voorwerp is geen wapen. Datzelfde geld voor een meursleutel, een baksteen, een lepel, een tafelpoot of een bankpas.

Om dat beter te bekijken moet je de categorieën bekijken:
- Cat 1: sub 4 geeft aan wat jij zegt.

Maar is het mes wat daarin zit ook een wapen? Het is geen valmes, vlindermes of stiletto, heeft 1 scherpe snede en of je het onder een zwaard kan scharen is de vraag. De definitie van een zwaard is namelijk een lang mes die uitsluitend bedoeld is voor het toebrengen van lichamelijk letsel. Als jij aan kan tonen dat je een lang mes nodig hebt op de plek waar je bent of waar je naartoe gaat en kunt laten zen waarvoor die nodig is valt het niet onder de wapenwetgeving.

Overigens moet ik je wel gelijk geven wat betreft het misdrijf verhaal, maar dan wel alleen als het ook echt om een wapen gaat. Maar ik zie het nog steeds als zeer discutabel of het ook een wapen is. De Golok/Parang die ik voor mijn vader heb gemaakt is ook zo'n uitzondering: Het blad is 70cm lang en scherp over 1 lengte op de 2cm na bij het handvat. Primaire doel: Kapmes. Wat gebeurde er ook mee: Koppen snellen in Borneo en Soldaten en militairen gebruikten ze ook. Het heeft nog het meeste weg van een Katana, maar met een handvat die gebogen is. Een Katana is echter wel een wapen en is verboden om mee over straat te lopen waar je ook bent. Loop jij daarentegen vrijwillig en met eventuele toestemming van de gemeente openbaar groen bij te snoeien met de Golok/Parang (of Dayak in dit letterlijke geval) dan is dat toegestaan aangezien je het voorwerp gebruikt voor zijn primaire doel.

Cat 1 sub 4 slaat op zaken als pistool sigarettenpakjes, mesriemen en meer van dat soort dingen. Maar die zijn weer primair als wapen bedoeld.


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Wandelstokken

Bericht door bourgeois »

Hier is zoveel jurisprudentie over dat ik zeker weet dat het soort redeneringen die jij aanvoert geen hout snijden bij de rechter. Hee, je hoeft me niet te geloven maar andermaal lijkt het me verstandig om dit soort dingen niet uit te proberen.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Wandelstokken

Bericht door Kevski-Style »

bourgeois schreef:Hier is zoveel jurisprudentie over dat ik zeker weet dat het soort redeneringen die jij aanvoert geen hout snijden bij de rechter. Hee, je hoeft me niet te geloven maar andermaal lijkt het me verstandig om dit soort dingen niet uit te proberen.
Ik heb dit soort dingen al uitgeprobeerd. Ik kreeg mijn gelijk van de politie. Nog best redelijk recent ook. Maar goed , ik zit hier dan ook maar met het grootste politiekorps van het land om mij heen: Rotterdam-Rijnlanden. Het "wapen" was in dit geval een bijl. Deze zat aan mijn deur aan de binnenkant van de auto. Was een alcoholcontrole (ik drink niet), maar rijdt in een opvallende auto (hotrod). De Bijl in kwestie is een Adler RP-4. Dit is een brandweerbijl, cm of 40 lang, rubber handvat, soort koevoet op het uiteinde, die je ook als breekhamer voor ruiten kunt gebruiken. Voorkant is een extra massieve bijl die je zowel voor hout als plaatwerk kan gebruiken (en bedoeld voor het laatste). Mijn ramen kunnen niet open (persplex), dus moest de deur open doen. Die heeft ook de hele tijd open gestaan. Blazen en niets aan de hand. Tot dat oom agent terugliep en de bijl zag hangen. Wapen/blablabla. 2 uur later op het politiebureau: officier van justitie: nee is geen wapen, mag gewoon. Kortom, agent zijn excuses in het bijzijn van iedereen in de wachtruimte laten maken en mijn in beslag genomen "wapen" terug gekregen. Want wat is de clue: Het is een bijl bedoeld om autowrakken mee open te maken. Hij hangt bij mij aan de binnenkant omdat mijn ramen niet open kunnen en ik een rolkooi heb. Mocht om wat voor reden mijn deur niet open kunnen na een aanrijding, dan heb ik het recht om mij in veiligheid te brengen. Vandaar de Adler RP-4. Zou ik die in geval van nood als wapen kunnen gebruiken: Zeker wel! Maar het is een bijl uitgegeven voor de Nederlandse brandweer als reddingsbijl.

Ook wel eens een leuk geintje gehad met het importeren van wapens vanuit Japan naar Nederland: Een Tanto, een Wakizachi en een Katana (wel echt wapens). Deze zaten in mijn handbagage, want veel te kostbaar om in het ruim te gooien. In Japan geen enkel probleem. In Nederland daarentegen 4 uur in een hokje gezet bij de marechaussee, met nog net geen "broek uit en kuchen". Hoe ik die wapens in een sporttas als handbagage mee het vliegtuig in kon nemen, of ik een terrorist was, of ik het hele vliegveld wilde uitmoorden of het toestel wilde kapen? Ding is geen moment onder mijn stoel vandaan geweest en geen enkel moment open geweest maar dat maakte niet uit zeiden ze. Ik was namelijk zo slim om de sporttasrits vast te te zetten met tiewraps. Hierdoor mogen wapens vervoerd worden zolang ze maar niet direct voor handen zijn. Omdat dit de letterlijke vertaling van de wet is en er nergens staat hoe deze opgeborgen moeten worden precies volgens het boekje. Maar daar dachten hun anders over. Uiteindelijk korpschef aangekomen, verhaal laten zien, wet erbij gepakt en had ik toch gelijk. Nog een vergoeding voor het gehad vanwege het onnodig staande houden en het lange oponthoud. En ik denk dat de 2 Marechausseers een weekje thuis hebben gezeten met een flinke uitbrander. ;D Beste man was namelijk wakker gebeld en moest naar Schiphol komen.

Mijn mening over de politie hier in nederland: 3x raden >:D

Mijn mening over elke andere hulpverlener zoals brandweer en ambulance: Dikke duim omhoog!

Het probleem zit erin dat een agent niet gaat over de toetsing van de wet, maar enkel over de uitvoering ervan. In Nederland is het echter zo dat de politie zich toetsing steeds meer heeft toegeëigend.

Kort gezegd is de wet niet zo zwart wit als mensen denken. Het gaat om de interpretatie ervan. Maar rechten als extra vak meenemen bij je opleiding helpt wel ;-) Al is dat ook wel weer lang geleden....


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Wandelstokken

Bericht door bourgeois »

De bijl en de wijze waarop je dat beschrijft heeft totaal niets te maken met een verborgen wapen Cat.I sub4. Dit is echt appels met peren vergelijken. Maar blijkbaar ben je zo'n type dat gewoon gelijk moet hebben, dus ik ben klaar met deze discussie.
Voor de andere lezers: Ben verstandig en blijf ver weg van Cat.I sub 4.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Wandelstokken

Bericht door Dabberty »

@ ton.kawasuki, mooi ding, hoever loopt de 'rat tang' door in het handvat?
@ bourgeois, :D


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Wandelstokken

Bericht door Kevski-Style »

bourgeois schreef:De bijl en de wijze waarop je dat beschrijft heeft totaal niets te maken met een verborgen wapen Cat.I sub4. Dit is echt appels met peren vergelijken. Maar blijkbaar ben je zo'n type dat gewoon gelijk moet hebben, dus ik ben klaar met deze discussie.
Voor de andere lezers: Ben verstandig en blijf ver weg van Cat.I sub 4.
Klopt, het heeft ook totaal niets met cat. 1 sub 4 te maken. Net zo min als wat jij aangeeft. Het is namelijk niet primair een wapen. Ik zeg niet dat je ermee door stedelijk gebied moet gaan lopen. Dan zit je fout.

Maar een verborgen wapen is niet zo zwart wit als jij aangeeft. Dat is wat ik wilde aangeven. Het gaat om de interpretatie van wet en de situatie waarin deze wordt toegepast. Zoals ik al aangaf is het ten eerste de discussie of het al een wapen is. Niet of deze als wapen gebruikt kan worden. Dan is elk voorwerp op aarde verboden.

Als je denk dat ik gelijk moet hebben schat je me overigens verkeerd in. Als je terugleest zie je ook dat ik je op een bepaald punt gelijk geef, dus weet je dat je statement over mij niet klopt.
Waarom heb ik dan wel problemen mee: Als iemand schijnwaarheid voor waarheid door wil laten gaan.

Om dus terug te komen op de wandelstok/kapmes combo in een bushcraft setting: Ja dat mag. Mag je er lukraak mee op straat staan zwaaien? Nee dat mag niet. Mag je er met een gegronde reden op straat mee staan zwaaien uitgezonderd iemand letsel toebrengen: Ja dat mag wel....


Gebruikersavatar
ton.kawasuki
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 sep 2016, 22:58

Re: Wandelstokken

Bericht door ton.kawasuki »

Haha ik wist het ,ik plaatste dat fotoo,tje en dacht nog ,daar zal wel reactie op komen , verboden ??? mischien , gevaarlijk ??? ligt er aan welke debiel dat ding bij zich heeft.
Als deze debiel hem bij zich heeft hoef je je geen zorgen te maken,persoonlijk kan ik een lijst met dingen opnoemen die veel gevaarlijker zijn in de verkeerde handen ,om te beginnen een auto bijvoorbeeld .
De meningen zullen wel verdeeld blijven ,respect voor ieders mening trouwens ,maar ik heb als messenmaker al vaak dit soort dingen gehoord ,wat te denken van al die bushcrafters die met bijlen en allerlij soorten steek en snijwapens elke dag gecamoufleerd in het bos rondt hangen?
voel je niet persoonlijk aangesproken want dat is niet de bedoeling ,wat ik wil zeggen is dat elk ding in de verkeerde handen een wapen kan zijn of worden,persoonlijk denk ik dat een klauwhamer gevaarlijker is dan een vers geslepen mes omdat je daar ,redelijker wijs gesproken veel voorzichtiger mee bent omdat je weet dat het zeer doet als je weer in je poten snijdt.
mijn bedoeling is niet om reacties uit te lokken die kan ik op de voorhand wel voorspellen ,in dit
geval was het gewoon mijn plezier om zo,n ding te maken.
Ik heb een voorkeur voor het maken van grote vast staande messen en zal er ondertussen best wel een paar gemaakt hebben die de toetsing van een kritische rechter niet doorstaan.
Ben ik daarom gevaarlijk bezig ? . nee denk het niet , zolang elke dronken drol of gedrogeerde junk nog steeds dapper de Blokker in kan wandelen en daar een keur van vlees en slagers messen aantreft die voor niks of bijna niks aangeschaft kunnen worden maak ik me niet zo druk over mijn bijdrage aan deze vermeende wapenproductie .
Laten we stoppen en hier verder geen discussie punt van maken ,iedereen heeft gelijk en/of een beetje gelijk , de moraal van het verhaal ? doe normaal,wees voorzichtig en haal geen achterlijke dingen uit met dit soort gereedschap , veiliger voor je omgeving en je blijft zelf ook langer heel .
@ Dabberty , loopt een kleine 40 cm door in het handvat ,geboord en daarna uitgericht en afgevuld met epoxy . de foto,s doen eigenlijk geen recht aan dit ding want hij was hier nog niet af ,live is die veel mooier ^-^
iedereen een hele fijne zomer met veel bushcraft ervaringen toegewenst ,ga vooral zo door als jullie allemaal de laatste tijd gedaan en gepost hebben hier want ik heb veel van jullie allemaal kunnen leren , bedankt hier voor .
Groeten
ton ^-^


Rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan . ;-)
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Wandelstokken

Bericht door ger010 »

Check even deze site lijkt me duidelijk :)

Wel een toffe wandelstok overigens.

http://www.lokalepolitie.be/5394/biblio ... wapen.html

Lijkt me dat het in Nederland niet anders zal zijn.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Wandelstokken

Bericht door Kevski-Style »

ger010 schreef:Check even deze site lijkt me duidelijk :)

Wel een toffe wandelstok overigens.

http://www.lokalepolitie.be/5394/biblio ... wapen.html

Lijkt me dat het in Nederland niet anders zal zijn.
Daar kan je je nog wel eens heel erg in vergissen: Elk land heeft daar zijn eigen wetgeving voor. Denk anders maar eens aan vuurwapens: Ik meen me te herinneren dat sport en jachtwapens een jaar of 10-15 geleden in België vrij verkrijgbaar waren. En Duitsland mag je als ik me niet vergis nog een boksbeugel dragen, stroomstootwapens hebben en pepperspray. België hebben ze inmiddels wel teruggedraaid.

Vergis je overigens ook niet in de marktwerking van een politiewebsite: Niet alles wat daar staat klopt werkelijk ook. Das hetzelfde als dat we met zijn allen naar alles gaan luisteren en voor waarheid gaan aannemen van Koos Spee (voormalig landelijk verkeersofficier). Vaak wil de politie ook dingen vertellen in hun eigen voordeel. Daar heb ik meerdere voorbeelden van, maar wel allemaal auto gerelateerd. Die zijn ook landelijk aangevochten en hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat er heel wat boetes zijn terug gedraaid ivm het maken van onzorgvuldigheidsfouten. Wat in een wetsartikel staat geloof ik wel, maar een forum niet zomaar. Overigens kan het best zo zijn dat de wetgeving in België dit uitdrukkelijk zegt, maar die van Nederland rept er met geen woord over. Ik heb de wetboeken er de vorige keer nog op nageslagen namelijk....


Plaats reactie