Canteen van kunststof of aluminium?

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Canteen van kunststof of aluminium?

Bericht door Stovemeister »

Vraagje.. ik heb een military canteen, waarvan één van aluminium, uit China, en één van kunststof, KL versie uit Nederland. Wat is het voordeel van de kunststof versie?


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Canteen van kunststof of aluminium?

Bericht door madman73 »

Aluminium kan gaan oxideren. Ik heb ooit eentje gehad, maar was (voor mij) geen succes. Kunststof geeft minder smaak af is mijn idee.


qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Re: Canteen van kunststof of aluminium?

Bericht door qjmb »

Ik zou voor rvs gaan. Even zoeken bij een paar dumpzaken en je vind er vast wel een;)


Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Re: Canteen van kunststof of aluminium?

Bericht door Basel »

Voordeel van kunstof is dat je eerder aan een nieuwe kunt :d haha , de mijne sneuvelde altijd snel.
sinds dien aan een rvs en die wil maar niet dood.


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Canteen van kunststof of aluminium?

Bericht door michiel »

Het directe antwoord op je vraag is: het materiaal ;-)

Vanwaar je vraag?

Het water uit mijn kunststof KL fles smaakt altijd een beetje naar plastic. Ik weet hoe de smaak uit alu is, maar ik vermoed dat alu geen smaak afgeeft.

In de kunststof zitten ws BPA's; geen probleem als je kinderen wilt die generatie na generatie langzaam sexeloos worden.

Blijkbaar is levensduur een issue met alu, maar in een alu fles kan je wel weer water koken indien nodig.

Verder doen ze allebei hetzelfde; water voor je vasthouden.

Er is ook een nalgene canteen versie waar net iets meer in kan terwijl deze wel in de crusader cup en cover past.

Hihi, keuzes, keuzes.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Canteen van kunststof of aluminium?

Bericht door Gobert »

De alu proef je ook.


La Passione Passa dal Cuore
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Canteen van kunststof of aluminium?

Bericht door bourgeois »

Aluminium uit China (waarschijnlijk supercheap) zou ik sowieso minder vertrouwen. Van alle materialen waarvan deze veldflessen (in feite het US M1910 model) gemaakt zijn is aluminium (zowel de originele WO1 exemplaren als de moderne replica's) het meest gevoelig voor oxidatie, en dus het binnenkrijgen van ongewenste stoffen. Mijn persoonlijke voorkeur hebben de WO2-Vietnam RVS US exemplaren. Mijn tweede keus is de Nalgene versie. Als derde keus de gewone plastic exemplaren (US Vietnam-heden, KL). Met WO2 plastic en email heb ik geen persoonlijke ervaring.


Gebruikersavatar
Arjendej
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 apr 2014, 19:11
Locatie: Groningen

Re: Canteen van kunststof of aluminium?

Bericht door Arjendej »

Ik heb een paar canteens van Nalgene, kunstof. Geen smaakje en niet kapot te krijgen. Kost ook geen drol.
Afbeelding


Plaats reactie