Improviseren met uitrusting

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Improviseren met uitrusting

Bericht door Bill »

Een paar jaar geleden, in de eerste week van augustus, woonde ik in een zelfgebouwde hut van riet en takken. Weinig spullen en eten mee want ik kende het terrein en wist wat ik kon verwachten. Toch verraste mij die nacht waarin ik wakker werd van... de kou.

Wat nu? Het was donker. Ik neem bijna nooit een zaklamp mee. Op de tast vind ik m'n aansteker en maak een vuur. Ik heb altijd een voorraadje hout liggen, meestal gesorteerd op dikte.

Ik kook rijst en eet het. Daarna wat extra stokken op het vuur en doe m'n reserve schone onderbroek op m'n hoofd en maak een col om m'n nek van twee in elkaar gestoken sokken. Ik heb daarna heerlijk geslapen, zelfs uitgeslapen. Iets wat ik niet graag doe want ik heb dan het gevoel dat ik iets mis. Het ochtendgloren bijvoorbeeld en al de activiteiten van de wilde dieren 's morgens vroeg.

Waar ik benieuwd naar ben: hebben jullie ook ooit van dit soort praktische oplossingen bedacht met je uitrusting om wat voor problemen dan ook te overkomen?
onderkomen_lean_to_uitbreiding_met_zijwanden.JPG
onderkomen_lean_to_uitbreiding_met_zijwanden.JPG (257.79 KiB) 3474 keer bekeken


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Improviseren met uitrusting

Bericht door madman73 »

Lastig vraagstuk...
Ik probeer altijd creatief te zijn. En waar ligt de grens tussen creativiteit, inventiviteit en dingen gebruiken waar ze 'niet voor bedoeld zijn'.

Wat als ik een trui gebruik als kussen, of een rvs Mok om in te koken? Sokken als handschoenen of een vuilniszak als regenjas?

Wat de een vrij normaal vind is voor een ander weer bijzonder.

Vandaar dat ik niet zou weten waar te beginnen met opnoemen en wat wel en wat niet te noemen.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Improviseren met uitrusting

Bericht door Trailtraveller »

Mijn eerste tocht in de winter (rugzak en langlaufen), kwam ik al snel een andere vijand tegen. Smeltwater van de sneeuw rond een vuurtje. Dan leer je al snel gleuven te graven rond het kampvuur in de grond. (ach jong en avontuurlijk). Ik gebruikte een gasflesje om te koken, maar gas wil je zo veel mogelijk bewaren. Maar inderdaad 's avonds toch al koud gekregen ( -20 C). Kleding was nog vochtig van de tocht en niets erger dan een vochtige slaapzak, dus met kleding aan de slaapzak in was geen optie (sowieso geen voorstander van). Ik heb toen stenen gewarmd in het vuur en deze in de tent meegenomen (in een katoenen handdoek op dikke takken gelegd) . Hierdoor werd de tent toch nog aangenaam voor de nacht.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Improviseren met uitrusting

Bericht door MichelVH »

Goed tip Rody, moet ik eens proberen als het kouder wordt!


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Improviseren met uitrusting

Bericht door Tim »

Hey,

Jas om voetenend, zitlap onder mn rug die me zo te binnen schieten. Meestal is er wel wat.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Improviseren met uitrusting

Bericht door Dabberty »

In dit kader, het gekste wat ik heb moeten improviseren (voor zover ik het me herinder) was tijdens een ijzige winter de rugzak gebruiken om mijn voeten in te steken toen ik in de hangmat sliep.


TtB
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 jun 2016, 09:41
Locatie: zutphen

Re: Improviseren met uitrusting

Bericht door TtB »

Goed gevonden, en werkte het ook?


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Improviseren met uitrusting

Bericht door Dabberty »

Yep, vochtige slaapzak, plus 1 liter fles met heet water er in, in de slaapzak, en de rugzak om de voeten heen hield me voeten warm die nacht.


TtB
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 jun 2016, 09:41
Locatie: zutphen

Re: Improviseren met uitrusting

Bericht door TtB »

Er is niets zo vervelend als koude voeten als je gaat slapen ;-)


Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Improviseren met uitrusting

Bericht door Bill »

Dank voor de reacties tot zover.

@madman73
...waar ligt de grens tussen creativiteit, inventiviteit en dingen gebruiken waar ze 'niet voor bedoeld zijn'...


Kaders wil ik niet geven. Ik ben benieuwd wat anderen doen met hun uitrusting waar ze in eerste instantie niet voor gemaakt zijn. Misschien leer ik of een ander iets nieuws.


Plaats reactie