Oude verrekijker

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Oude verrekijker

Bericht door Meatloaf »

Van de week bij opa geweest, en deze had nog een mooie oude verrekijker liggen. gekocht in 1964, voor 126 gulden nog(zelfs het bonnetje is er nog). amper gebruikt..

nu ben ik zelf niet heel erg thuis in de verrekijker wereld, maar leek me wel iets wat kwalitatief goed is. kan ook weinig erover terugvinden behalve een hoop verkoop op tjechische sites? ik wil hem gaan gebruiken voor als we op school een verrekijker nodig gaan hebben.

is er toevallig iemand die hier meer over weet?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Oude verrekijker

Bericht door Waidmann »

Sentimentele waarde vooral, poetslapje er overheen en het leer weer even lekker in vetten en het zijn nog prima bruikbare kijkers. Mooi om zo'n stuk van je opa te kunnen gebruiken! Moet je koesteren die dingen :)

Kort na de tweede wereldoorlog kwam de productie voor particulieren op gang, in die tijd zijn erg veel merken ontstaan waarvan er nu nog maar een paar het overleefd hebben. Soms zit er nog een juweeltje tussen met voor die tijd erg goede lenzen. Deze is van de firma Biemann uit Zürich, des tijds een van de betere. Inmiddels is de techniek heel hard gegaan, qua kwaliteit merk je dat vooral in gewicht, helderheid en blikveld. Maar dat maakt de oude kijkers niet minder bruikbaar.

Ze worden nog wel aangeboden met onrealistische prijzen, (google: Handy-look 10x50) in de praktijk zou ik de waarde schatten op ergens tussen de 25~50 euro maar er worden er meer aangeboden dan verkocht. Lekker in de familie houden dus en gebruiken, daar zijn ze voor gemaakt!


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Oude verrekijker

Bericht door Roel »

Oud bericht, maar daar past mijn oude Beso nog best bij.
Firma Beck uit Kassel heeft deze gemaakt, ergens halverwege de jaren zestig.
Prima dingetje, gaat nog jaren mee.
Mijn fototoestel heeft geen prik meer, dus even een foto van het net.
1.jpg
1.jpg (138.42 KiB) 1409 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (118.62 KiB) 1409 keer bekeken


Plaats reactie