Lamp meting

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Lamp meting

Bericht door Jandar »

Hier en daar zie je de meest fantastische beweringen op de verpakking van zaklampen staan, wat is daar nu van waar??
Om nu eens te kijken wat er van de bewering van zaklamp fabrikanten waar is heb ik mijn eigen lichtmeting opstelling gemaakt. Ik ga hier niet in op de wetenschappelijke termen en theorie van licht als je er meer van wilt weten kun je op deze site een verklaring van de termen lumen en lux vinden.

http://www.ledgloeilamp.nl/weblog/techn ... n-candela/

In wezen heb ik een hele simpele opzet gemaakt maar zo dat deze portabel is en eventueel mee kan op een bushcraftweekend ;-).
Ik heb een pvc pijp van 1 m bij 50 mm gepakt aan de ene kant een lichtmeter ingezet en de bovenkant open gelaten voor de zaklamp.

Vervolgens ben ik met mijn zaklampen aan de gang gegaan en deze in al hun standen gemeten. hmm, best wel veel lampjes.... ;-)
Hierbij heb ik eventuele rood licht metingen niet gedaan want die werd in de meeste gevallen niet geregistreerd door de lichtmeter..
Ziehier het resultaat in de Excel sheet. Alle gemeten waarden zijn in LUX en hoe hoger hoe feller de lamp brandt.

Dit zijn voornamelijk “goedkope” Chinese lampen, als iemand zijn merk tegenhanger gemeten wil hebben doe ik het graag, ik wil graag het verschil zien tussen een merklamp en zijn Chinese kopie..
Bijlagen
zaklampen.xlsx
(1.43 MiB) 193 keer gedownload
20170813_084254 (Custom).jpg
20170813_084254 (Custom).jpg (203.04 KiB) 4873 keer bekeken
20170813_084359 (Custom).jpg
20170813_084359 (Custom).jpg (222.47 KiB) 4873 keer bekeken
20170813_084602 (Custom).jpg
20170813_084602 (Custom).jpg (158.51 KiB) 4873 keer bekeken


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Lamp meting

Bericht door Dabberty »

Mooi gedaan, ik ben wel benieuwd naar de hoofd lamp van Petzl, tikki xp 2. Ik hoop weer te gaan het het eerstkomende bc weekend in NL.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Lamp meting

Bericht door J@siu »

Mooi duidelijk verslag , dank voor het delen ... 8-)


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: Lamp meting

Bericht door Jandar »

Neem de lamp mee dan testen we hem.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Lamp meting

Bericht door arjuna »

Hoeveel lampen passen er nu in de rugzak en als je dat dan weet is er nog plaatst voor iets anders ^-^
Minder populaire vraag ben je iets minder zeker van je zelf in het donker. :-\

Koen


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Lamp meting

Bericht door Alder »

Ha, wat veel goedkope lampen, leuk dat je ze getest hebt.


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: Lamp meting

Bericht door Jandar »

Hmm, altijd negatief denken Koen, ik had van jouw eerlijk gezegd niks anders verwacht.
Het zou natuurlijk niet bij jouw opkomen dat ik dit doe omdat ik de techniek leuk vindt....

En voor jouw informatie, er gaat maar 1 lampje mee in de rugzak en die heeft een roodfilter.
En meestal gebruik ik hem 's nachts niet eens, ik wil ook 's nachts wat van de omgeving zien
en niet anderen verblinden.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Lamp meting

Bericht door Martin Outdoors »

^-^ ^-^ ^-^ lol.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Lamp meting

Bericht door arjuna »

prima.
test maar door ,kan ook nog wel leerzaam worden. >:D dit is negatief
de rest is Amsterdamse humor niet in een zin te bevatten maar wel in klank
En de gele mannetjes worden ondanks dat ze geel zijn en een gezichtje hebben nog niet begrepen
dit is opbouwend en leerzaam ::)
En nu ga ik wachten op de test ,ben benieuwd wat het gaat opleveren ;-)
en dit is afwachtend

Koen

We hebben de degens op schrift beide een keer gekruist , en laten we nu maar stoppen !


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Lamp meting

Bericht door arjuna »

http://www.candlepowerforums.com/vb/for ... 8d14a0669f

http://www.tvwg.nl/index.shtml
Bij het Twentse vogelwerkgroep staat een foto van een Surefire 6P op een bospad gericht ,ik vindt dit een hele mooie lichtbron ook goed voor de gebruiker weinig last van na blindheid

Koen


Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: Lamp meting

Bericht door Peterpnl »

Je hebt een prachtig meet opstelling gemaakt, maar wat meet je nu eigelijk?
Houd je rekening met licht kleur (dus ook gevoeligheid van de ogen voor bepaalde kleuren en contrast) en stralingshoek?
Jij meet straks een cijfer die een sensor van een meetapparaat ziet, maar wat zien je ogen?


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Lamp meting

Bericht door MichelVH »

Als ik het goed begrijp meet je nu de lichtsterkte? Niet de lichtafstand. Dit maakt denk ik best veel uit. 2 lampjes van 50 lumen zijn even krachtig als 1 lampje van 100 lumen, maar het lampje van 100 lumen straalt wel verder. Dus eigenlijk is dit meten wel leuk maar zegt het veel over hoe goed hij het doet in het bos?


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Lamp meting

Bericht door Dabberty »

Het zal misschien niet alles perfect zeggen, maar je hebt in elk geval een begin voor een vergelijking.
En de fabriekswaarden kloppen niet altijd, vandaar dat ik aan deze test meer waarde hecht.


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: Lamp meting

Bericht door Jandar »

Wat ik meet is de lichtsterkte op 1 meter afstand, het klopt dat op andere afstanden andere waardes gemeten worden, maar door mijn opstelling heb ik nu een meetopstelling waarin dezelfde condities herhaalt worden. door een buis te gebruiken sluit ik extern strooilicht uit en wordt als enige lichtbron de zaklamp door de sensor gezien.
Dit is de basis voor de lichtmeting zodat de waardes die ik uit de meting vergeleken kunnen worden omdat alle lampen in dezelfde condities gemeten worden.

@MichelVH, dat zul je zelf moeten ervaren in het bos, ook onze ogen zijn uniek en werken voor een ieder op zijn eigen wijze..
@Peternl, nee ik hou geen rekening met de lichtkleur, het getal wat in de tabel staat is wat de sensor meet, wat jij wilt meten is niet mogelijk want wat ik zie met mijn ogen is wellicht anders dan wat jij waarneemt. en over het algemeen bij deze lampen zien mijn ogen een hele hoop wit licht ;-)
@Koen, prima, ook ik als Amsterdammer begrijp dat Amsterdamse humor niet altijd begrepen wordt, zelfs niet door mede Amsterdammers...


Plaats reactie