Coleman multifuel

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Plaats reactie
Jerome
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2017, 14:31

Coleman multifuel

Bericht door Jerome »

Hoi luitjes,

Ik ga op vakantie en ik neem mee, mijn Coleman multifuel. Ik heb nog nooit een dergelijke brander gebruikt, alleen ervaring met gas. Heb deze gekregen van m'n oom (ex-millitair) die deed er niets mee. Hij heeft heel wat jaartjes op een zolderkamer gelegen. Heb hem samen met m'n oom getest en hij deed het nog.

Ik heb op het forum rondgekeken en er zijn hier aardig wat mensen die ervaring hebben met zo'n apparaat. Ik heb aan die mensen een aantal vragen.

Hoeveel brandstof doen jullie er in? Ik heb er een fles bij gekregen (met een erg irritant vul mechanisme).

Is het raadzaam om zo'n transport koker te kopen? Wil hem eigenlijk gewoon in de doos meenemen.

Is het handig om m een keer na te laten kijken? Zo ja, weten jullie waar? Bever of legerdump ofzo?

Vergt ie onderhoud? Vind de handleiding die ik op internet vond erg beperkt.

Algemene tips?

Alvast bedankt!
IMG_20170903_163656.jpg
IMG_20170903_163656.jpg (3.03 MiB) 3733 keer bekeken
IMG_20170903_163703.jpg
IMG_20170903_163703.jpg (2.6 MiB) 3733 keer bekeken
IMG_20170903_163714.jpg
IMG_20170903_163714.jpg (2.75 MiB) 3733 keer bekeken
IMG_20170903_163723.jpg
IMG_20170903_163723.jpg (2.55 MiB) 3733 keer bekeken
IMG_20170903_163730.jpg
IMG_20170903_163730.jpg (2.45 MiB) 3733 keer bekeken


Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Coleman multifuel

Bericht door Gobert »

Je moet alleen af en toe een druppeltje olie in het pompje doen. Zit een gaatje in het zwarte deel. Dan heb je er lang lol van.


La Passione Passa dal Cuore
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Coleman multifuel

Bericht door bourgeois »

Jaren geleden had ik een multifuel maar ik heb hem nooit op iets anders gebruikt als op benzine. Zeg nou zelf: Waar op de wereld (laat staan in Europa) ga je een plek vinden waar wel ruim petroleum te krijgen is en geen benzine. Mijn advies: Monteer de benzine unit in het ding en stook alleen maar benzine. Indien mogelijk Coleman Fuel maar hij gaat ook niet stuk van (incidenteel?) gewone benzine. Wat betreft het meenemen: Mijn vrouw heeft voor onze Coleman Peak een licht gepolsterd zakje gemaakt ter bescherming van enerzijds de brander en anderzijds de omgevende bepakking. Zo'n transportkoker heeft m.i. alleen zin als je heel onvoorzichtig met je brander om denk te zullen gaan tijdens het transport, b.v. ergens in een kist smijten en dan zware dingen erop. Vullen: Gewoon een klein plastic trechtertje (Coleman of Coghlans) meenemen. Als hij het nog doet is onderhoud op dit moment overbodig. Zoals Gobert zegt, af en toe een druppeltje olie in het gaatje in de zwart plastic dopje voor het leertje van het pompje. Vooral als je brander een tijdje niet gebruikt wordt.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Coleman multifuel

Bericht door MichelVH »

Heb er ook een, de Land Rover onder de branders. Alleen de mijne is na ruim 25 jaar spontaan in de fik gevlogen, kwam een hele steekvlam uit het pompje... Dus moet hem misschien ff reviseren met nieuwe rubbertjes etc. Zo'n transportkoker kan, maar kijk eens naar een PVC buis waar je hem net in kunt glijden. 2 eind-doppen en je hebt een waterproof behuizing. De extra dingen die je bij sommige producten kunt kopen vind ik bijna altijd duur, bij een paar schoenen proberen ze je ook altijd een spray van €20 aan te smeren. Zelf maken is veel leuker. Ik bedenk me net ook dat een beschuitblik ook kan, past er nog wat extra spul in. En trouwens, op 1 volle tank kan je echt heel erg lang koken, dus je hoeft niet zo heel gek veel mee te nemen.


Vollgas Voraus!
Jerome
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2017, 14:31

Re: Coleman multifuel

Bericht door Jerome »

Thx allemaal!

Die pvc buis is echt een super tof idee Michel! Ga ik werk van maken.

Doe je de brandstof er al in voor je op stap gaat? Of lekt ie dan? Scheelt namelijk weer een fles in de tas ;D .


Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Coleman multifuel

Bericht door Gobert »

Ik heb ze vroeger veel gebruikt, maar heb er weinig meer mee. Alles gaat stinken naar benzine.
Ik had zo'n zelfde als hier, maar ook een grote twee pits. Water voor de koffie was wel snel aan de kook. Maar tegenwoordig neem ik een Nespresso apparaat mee.


La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Coleman multifuel

Bericht door MichelVH »

Die van mij lekt nooit benzine als hij in je tas zit. Er was een tijdje terug ook een interessante discussie over het lekken, sommige vloeistoffen lekken eruit en andere niet. Even de zoekfunctie gebruiken...


Vollgas Voraus!
Plaats reactie