Quick releaseknoop

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
pelgrimforduchenne
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2018, 21:47

Quick releaseknoop

Bericht door pelgrimforduchenne »

Volgend jaar onderneem ik een pelgrimstocht, tevoet, naar Compostella. Hiervoor ga ik gebruik maken van een wandelkar die ik bevestig aan een heupband. Voor deze verbinding zoek ik een quick release knoop met parakoord om 2 ringen met elkaar te verbinden, zodanig dat ik in geval van nood deze kar direkt kan losmaken.
Als er nu andere quick release systemen zijn die ik zou kunnen gebruiken mag je die ook vermelden.
Wel moet er rekening gehouden worden dat er op het touw en knoop de kracht komt van de kar en het voorttrekken.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Quick releaseknoop

Bericht door arjuna »

Graag foto van wandel kar en heupband ik ben met het zelfde bezig ,misschien zijn er meerdere oplossing
en wat voor soort heupband is er gebruikt.

Koen


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Quick releaseknoop

Bericht door rjvdsluis »

Hoi

Ik was ook te gaan lopen in Noord Spanje
Daarvoor het ik div aantekeningen gemaakt ook links enz

https://sites.google.com/site/caminonoord/

Ron


pelgrimforduchenne
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2018, 21:47

Re: Quick releaseknoop

Bericht door pelgrimforduchenne »

De heupban is van Radical dising die gebruikt wordt voor de wheelie
Heupband Wheelie V - Onderdelen en accessoires - Wandelkarren | Radical Design<br>
https://www.radicaldesign.nl/wandelkarr ... lie-v.html


pelgrimforduchenne
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2018, 21:47

Re: Quick releaseknoop

Bericht door pelgrimforduchenne »

IMG_20180312_010251.jpg
IMG_20180312_010251.jpg (193.49 KiB) 3996 keer bekeken
IMG_20180312_010317.jpg
IMG_20180312_010317.jpg (217.43 KiB) 3996 keer bekeken


pelgrimforduchenne
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2018, 21:47

Re: Quick releaseknoop

Bericht door pelgrimforduchenne »

De basis van de kar is een fietskar. De hendels heb ik gemaakt van Red ceder wat een zeer licht houtsoort is in de aard van Balsa hout maar het is wel sterker. Ik heb de techniek van het lammineren toegepast, wat wil zeggen dat ik van dat hout dunne repen heb gezaagd en en die dan gemixt, onderling heb velijmd. Door dit lammineren wordt het hout nog sterker. Daarmee heb ik ook die knik verkregen. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik nog geen test heb uitgevoerd met de kar en dan ook niet weet hoe het hot zich gaat houden. Wel heb ik breektesten gedaan waarbij ik mijn gewicht heb gebruikt 110 kg en dit zonder problemen.


pelgrimforduchenne
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2018, 21:47

Re: Quick releaseknoop

Bericht door pelgrimforduchenne »

De reden waarom ik een kar gebruik is dat ik in een tent of bij mensen ga proberen te slapen.
In de alberges is er geen mogelijkheid om op een deftige manier een nachtrust te hebben. S avonds heb je deze die zeer laat en met veel rumoer naar bed gaan en smorgens heb je deze die opstaanrond 4 uur of vroeger om vroeg te vertrekken omdat ze zeker zouden zijn dat ze de volgende nacht slaapplaats hebben. De enkele uren die je dan kunt slapen zit je met het snurkconcert. Als dan smorgens het licht aangaat om 6 uur dan is er van slaaprust niet veel in huis gekomen. Daarom wil ik niet afhankelijk zijn van deze alberges. Als tent heb ik een tweepersoontent van coolman omdat ik savond wat ruimte wil hebben in de tent,wat je zeker niet hebt in zo een 1 persoonstentje. Het gewicht is hoger maar aangezien ik een kar heb komt dat overeen met een rugzak en een 1 persoonstent.


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Quick releaseknoop

Bericht door rude »

Is een quick-release systeem aan je heupband dan misschien geen optie? Dan heb je twee handen vrij om één quick-release uit te voeren ipv nu één aan elke kant van je lichaam (met waarschijnlijk één hand).
0450_QUICK_RELEASE_PLASTIC_BUCKLE.jpg
0450_QUICK_RELEASE_PLASTIC_BUCKLE.jpg (5.72 KiB) 3989 keer bekeken


pelgrimforduchenne
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2018, 21:47

Re: Quick releaseknoop

Bericht door pelgrimforduchenne »

Quick release is feitelijk niet het goede woord. Moet feitelijk emmergency release zijn.
Ik wandel in de bergen, mijn kar schuift weg en ik word meegetrokken. Op dat moment moet ik kunnen aan beide zijden ogenblikkelijk deze nood knopen kunnen opentrekken.


pelgrimforduchenne
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2018, 21:47

Re: Quick releaseknoop

Bericht door pelgrimforduchenne »

Rude de klips die jij hier toont, zou veel te moeilijk zijn om ogenblikkelijk te openen, zeker met koude handen of met handschoenen en ook moet dan eerst het lint er door getrokken worden met het gevaar dat dit gaat klemmen. Maar ga het toch eens bekijken. Misschien met een paar aanpassingen.


pelgrimforduchenne
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2018, 21:47

Re: Quick releaseknoop

Bericht door pelgrimforduchenne »

Rude het is ook de bedoeling dat waar de kar aan mijn heupband is vastgemaakt dat daar die noodknopen of een ander systeem, moeten komen. Dus de knoop moet ook de trekkracht aan kunnen.


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Quick releaseknoop

Bericht door rude »

pelgrimforduchenne schreef:Rude het is ook de bedoeling dat waar de kar aan mijn heupband is vastgemaakt dat daar die noodknopen of een ander systeem, moeten komen. Dus de knoop moet ook de trekkracht aan kunnen.
In dit artikel tonen ze iemand zijn heupriem met quickreleases aan elke kant.

http://www.alaskaskijoring.org/training ... g-started/


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Quick releaseknoop

Bericht door rude »

Je vindt op Google best wat mogelijkheden met de zoekterm 'pulk quick release'. Benieuwd naar het eindresultaat van je kar. Succes!


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Quick releaseknoop

Bericht door rjvdsluis »

een oude legerkoppel heeft een sluiting del los kan,


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Quick releaseknoop

Bericht door rjvdsluis »

een oude legerkoppel heeft een sluiting del los kan,


Plaats reactie