Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Peterpnl »

Schuren en afwerken is eigelijk alleen de handvat. Het mesblad is compleet, geslepen en gehard. Vlijmscherp overigens. De 2 micarta heft schalen zijn in 3D vorm gefreesd, en ongeveer een millimeter te groot. Deze moet je dan zelf lijmen en monteren, en daarna vijlen en schuren en glad afwerken.


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
Gebruikersavatar
lichtje
Berichten: 320
Lid geworden op: 29 jan 2015, 13:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door lichtje »

Mooi werk, is wel even wat anders dan even een kant en klare mes kopen. Ben benieuwd naar de resultaat.


Afbeelding
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Roely »

Vorige week de 2013 leatherman charge gekregen.
Ik was erg teleurgesteld in de looks van de scales.
IMG-20170321-WA0012.jpeg
IMG-20170321-WA0012.jpeg (1.23 MiB) 3808 keer bekeken
Eigenlijk vrijwel meteen in de kast gegooid, maar dat is wel zonde.
Daarom dit er maar van gemaakt....
IMG_20170328_155949.jpg
IMG_20170328_155949.jpg (3.87 MiB) 3808 keer bekeken


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Pyro »

Gaaf, hoe heb je dat gedaan?


Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Gobert »

Doodzonde, het titanium van leatherman ziet er gewoon prima uit.


La Passione Passa dal Cuore
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Roely »

@pyro. Pyrotechnisch ;D


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Pyro »

Dat dacht ik al Roely! Ik vind 'm wel tof geworden hoor! Is weer eens wat anders!
Maar ja, persoonlijke smaak!


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Roely »

Nieuwe bijzondere Puuko,
IMG_20170416_105404.jpg
IMG_20170416_105404.jpg (2.88 MiB) 3662 keer bekeken
IMG_20170416_105458.jpg
IMG_20170416_105458.jpg (2.64 MiB) 3662 keer bekeken
IMG_20170416_105259.jpg
IMG_20170416_105259.jpg (3.49 MiB) 3662 keer bekeken


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Pyro »

Vandaag gekregen!
Een G.B. Hunters axe, fijne bijl en erg blij mee!
20170423_171806.jpg
20170423_171806.jpg (3.63 MiB) 3599 keer bekeken


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Kevski-Style »

Pyro schreef:Vandaag gekregen!
Een G.B. Hunters axe, fijne bijl en erg blij mee!20170423_171806.jpg
Even voor mijn beeld: Die afwerking van de steel heb je niet zelf gedaan maar zo gekocht toch? Zo ja, dan had ik toch wel iets meer verwacht voor dat geld!?


Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Salmo Trutta »

De afwerking van de steels bewust optie manier gedaan. Het is een jagersbijl die ontwikkeld is om te gebruiken bij het slachten en villen van dieren.
De afgeronde achterkant van de kop. om makkelijker tussen huis en vlees te kunnen bewegen zonder dat de huid beschadigd.
De steel met "gleuven" op handhoogte om meer grip te houden op de bebloede steel.


Afbeelding

Sieger
Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Pyro »

Helemaal juist Salmo!
@Kevski; Die groeven worden er machinaal in gefreesd en idd er hangt hier en daar een klein rafeltje aan het hout!
Mij stoort het niet, zelfs niet voor dat geld!
Allemaal nieuwigheid, ik zie het gewoon als een goed stuk gereedschap wat met de tijd alleen maar beter naar de hand gaat staan en vanzelf z'n patina en ziel moet krijgen!
Zoals een (dure) set beitels of schaaf van Nooitgedagt of relevanter misschien, een gesmeedde hamer van Estwing uit 1 stuk met lederen steel!
Heb je zo'n nieuwe Estwing hamer van 9 tientjes wel eens goed van dichtbij bekeken?
Ziet er qua afwerking uit als een hamer uit een 3e rangs Chinees hobby atelier, maar mag zich wel lekker de Rolls Royce onder de timmermanshamers noemen en na een poosje ziet hij er niet alleen fantastisch uit, maar je hebt een hamer voor het leven, mits het leer zo nu en dan wat tlc krijgt!
Maakt mij niet zo erg uit of gereedschap nu mooi of lelijk is, kwaliteit betaald zichzelf over het algemeen wel terug!


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Kevski-Style »

Pyro schreef:Helemaal juist Salmo!
@Kevski; Die groeven worden er machinaal in gefreesd en idd er hangt hier en daar een klein rafeltje aan het hout!
Mij stoort het niet, zelfs niet voor dat geld!
Allemaal nieuwigheid, ik zie het gewoon als een goed stuk gereedschap wat met de tijd alleen maar beter naar de hand gaat staan en vanzelf z'n patina en ziel moet krijgen!
Zoals een (dure) set beitels of schaaf van Nooitgedagt of relevanter misschien, een gesmeedde hamer van Estwing uit 1 stuk met lederen steel!
Heb je zo'n nieuwe Estwing hamer van 9 tientjes wel eens goed van dichtbij bekeken?
Ziet er qua afwerking uit als een hamer uit een 3e rangs Chinees hobby atelier, maar mag zich wel lekker de Rolls Royce onder de timmermanshamers noemen en na een poosje ziet hij er niet alleen fantastisch uit, maar je hebt een hamer voor het leven, mits het leer zo nu en dan wat tlc krijgt!
Maakt mij niet zo erg uit of gereedschap nu mooi of lelijk is, kwaliteit betaald zichzelf over het algemeen wel terug!
Salmo Trutta schreef:De afwerking van de steels bewust optie manier gedaan. Het is een jagersbijl die ontwikkeld is om te gebruiken bij het slachten en villen van dieren.
De afgeronde achterkant van de kop. om makkelijker tussen huis en vlees te kunnen bewegen zonder dat de huid beschadigd.
De steel met "gleuven" op handhoogte om meer grip te houden op de bebloede steel.
Ik weet inderdaad wat het doel is ervan, en over de kop heb ik niets te klagen. Nou ja, persoonlijk zou ik de poll aan de zijkanten rondom polijsten als je hem gaat gebruiken waarvoor hij bedoeld is. Dat scheelt wat scheurtjes in de huiden als je hem gaat gebruiken waarvoor hij bedoeld is en je houdt hem wat makkelijker schoon. Vet/huid/bloed heeft dan minder kans om te kleven en het houdt de huid schonen omdat het niet af geeft. Dat donkere gesmede deel geeft altijd resten.

De steel heb ik meer problemen mee: Dat ruwe wat verkocht wordt als meer grip is in werkelijkheid een goedkopere productie methode: Het zijn de afdrukken van ronde staalborstels waar deze langs is gehaald. Het is goedkoper als schuren en sneller klaar. het probleem wat er echter ontstaat is dat de steel in kwestie open nerven krijgt, die je met olie niet helemaal meer goed dicht krijgt. Daarnaast is elke "hobbel" en elk scherp uitstekend stukje een potentieel breekpunt. Mijn advies is korrel 80 schuurpapier en tig lagen olie. Dan is de steel alsnog ruw genoeg om met handschoenen niet uit je handen te glijden en zonder handschoenen is de grip nog beter. Overigens is daar een pommel voor, die ook niet echt uitgewerkt is bij deze GB. Wat dat betreft doet GB het slim: Zaken marketen als beter terwijl het eigenlijk gewoon goedkoper zijn zodat er meer marge over blijft en het sneller klaar is.

Nooitgedacht gereedschap: Ja. Maar daar wil je bijna geen patina op hebben: Houten huis trekt dan krom. Het stalen blad en de veerplaat maakt niet uit.
Estwing: Nee. Die hamers zijn echt naar voor de onderarmen. Jarenlang zelf 1 gehad onder het mon van: Staal is veel beter. Totdat je weer eens een goede hamer met een houten steel in je handen hebt en je beter leert mikken. Dan besef je dat geen staal in het handvat nodig hebt en geen verkrampte onderarmen hebt na uren hameren.

Ik kijk dan ook niet echt naar hoe iets eruit ziet, maar of iets ook werkt. Het is niet dat ik hem lelijk vind, maar ik zie gewoon dingen die beter kunnen en waarvan ik vind dat je die voor het geld ook mag verwachten. Maar goed, dat is ook alleen maar mijn mening. Betaal je daar 30 tot 50 euro voor dan wordt het een ander verhaal en is het discutabel of je zo veel van een bijl mag verwachten voor dat geld.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Tim »

Nou...mooi


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Roely »

Sjee ik dacht al waar is heel die ophef over, nu zie ik het dat ding kost 190 dollar. Pfff

Dat lijkt mij ook meer geld voor de naam dan voor het product. Wel tof ding btw.


Plaats reactie