Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Pyro »

Nou, da's enigszins overdreven want hij kost een kleine honderd euro bij de Bushcraftshop dus dat valt zelfs voor een kwaliteitsbijl best mee!


Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Salmo Trutta »

Is toch geen ophef Roely, gewoon uitwisseling van gedachten over een bijl... That's it. Zou bij een kampvuur niet anders gaan toch ... ::)

Ik vind het juist wel interessant om deze dingen te delen en te lezen. Geeft mij in elk geval weer een boost om niet alles direct voor 'waarheid' aan te nemen. Ben nooit zo goedgelovig, maar kennelijk toch ook wel gevoelig voor marketing... ;-)

@Kevski-style Is er een plek waar ik meer over de productie van stelen kan vinden? Ik zie nl. de laatste tijd ook nogal wat gebroken stelen (G.B.) op het net. Het lijkt wel of men minder secuur is met het sorteren van het juiste hout.

Persoonlijk vind ik deze jachtvariant toch minder geschikt voor bushcraft. Zeg gemaakte houten haringen in de grond slaan is in elk geval lastiger heb ik gemerkt... ;-)


Afbeelding

Sieger
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Kevski-Style »

Salmo Trutta schreef:Is toch geen ophef Roely, gewoon uitwisseling van gedachten over een bijl... That's it. Zou bij een kampvuur niet anders gaan toch ... ::)

Ik vind het juist wel interessant om deze dingen te delen en te lezen. Geeft mij in elk geval weer een boost om niet alles direct voor 'waarheid' aan te nemen. Ben nooit zo goedgelovig, maar kennelijk toch ook wel gevoelig voor marketing... ;-)

@Kevski-style Is er een plek waar ik meer over de productie van stelen kan vinden? Ik zie nl. de laatste tijd ook nogal wat gebroken stelen (G.B.) op het net. Het lijkt wel of men minder secuur is met het sorteren van het juiste hout.

Persoonlijk vind ik deze jachtvariant toch minder geschikt voor bushcraft. Zeg gemaakte houten haringen in de grond slaan is in elk geval lastiger heb ik gemerkt... ;-)
Met wat tijd en geduld kan je de poll afplatten. Dan gaan houten haringen weer prima. Wat je doet is een vlakke plek maken waar nu de vulling zit. Schuurpapier vlak leggen en schuren maar. Of het op een blokje hout vastzetten en schuren met datzelfde blokje.

GB moet wel een beetje: Ze hebben meer dan een jaar levertijd vanwege backorders.

En wees gerust: Iedereen is gevoelig voor marketing. Daarom werkt het ook ;)

Wat zou je willen weten over steelproductie? Handproductie? Machinaal? Of iets anders?


Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Salmo Trutta »

Dank je... wil hem niet veranderen, heb de kleine bosbijl ook, maar viel me op toen ik "per ongeluk' deze een keer mee had.

Ging me nu met name over de steel productie. Filmpjes over het smeden etc zijn er veel, maar over de steel zie je maar weinig ... Verder niet zo belangrijk, gewoon voor "de weet" ... ;-)

Zal het topic niet verder 'bevuilen' ....


Afbeelding

Sieger
Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Pyro »

Nee ik zie het zelf ook zeker niet als ophef maar meer als goed bedoelde raad en kritiek en dat is eerlijk gezegd meer dan welkom!
Ik snap Kevski dan ook wel in een aantal punten van zijn verhaal!
Ik heb begrepen en gezien dat de Hunter nagenoeg dezelfde bijlkop heeft als de Small Forest axe van G.B. en dat de 2 grootste verschillen de afgeronde pommel en de verschillen in steel en profiel zijn!
Voorlopig hou ik de bijl in zijn originele staat en ga ik er lekker mee aan de gang, want de steel aanpassen, dat kan altijd nog!
En ja, de marketing zal ongetwijfeld een rol spelen in het hele verhaal, maar de bijl spreekt mij gewoon erg aan en ik denk dat ik de klusjes ga klaren die ik ermee voor ogen heb!
Heel veel zullen dat er niet zijn, maar ik ben persoonlijk van mening dat sommige voorwerpen nu eenmaal niet in de collectie mogen ontbreken en dit was er 1 van!
Bij normaal gebruik geloof ik er geen moer van dat de machinale groeven de steel in zijn geheel zwakker zullen maken, deze zijn namelijk zeer oppervlakkig!
Breekt deze toch zal dat eerder met de kwaliteit van het gekozen hout zijn dan dat deze aanpassing van invloed geweest is!
Zoals Kevski stelt, het zijn persoonlijke meningen en ieder deelt iets anders of juist hetzelfde!
Vooral aan gereedschap als messen, bijlen en zagen hechten de meeste mannen vaak grote waarde toe en geven dat graag wat meer aandacht dan b.v. de stofzuiger en wasmachine!
Ik kan er erg blij van worden als in zo nu en dan mijn kast open doe en ik kan er voor de hobby weer wat nieuws bijhangen!
Dan zie ik die rugzak, wat mesjes, kooksetjes, slaapzakkies enz en nu dan die bijl erbij en dan geeft mij dat een gevoel van een bepaalde vrijheid!
Zo van! Ik kan mn baan zat worden of het huis verliezen, ze stelen de auto of mn vrouw wordt lesbienne, maar die zak die staat daar en die is binnen 30 minuten bepakt en bezakt en dat begint er een ander avontuur!
Ik klop dat van mn vrouw ff af, maar voor de rest sta ik er wel op die manier in!
Wat ik alleen nog heel, heel, heel erg graag wil hebben is de Titanium French press van "Snow Peak" en deze is echt slecht verkrijgbaar in de EU!


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Martin Outdoors »

Als het maar hout hakt in kleinere stukjes ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Kevski-Style »

Pyro schreef:Nee ik zie het zelf ook zeker niet als ophef maar meer als goed bedoelde raad en kritiek en dat is eerlijk gezegd meer dan welkom!
Ik snap Kevski dan ook wel in een aantal punten van zijn verhaal!
Ik heb begrepen en gezien dat de Hunter nagenoeg dezelfde bijlkop heeft als de Small Forest axe van G.B. en dat de 2 grootste verschillen de afgeronde pommel en de verschillen in steel en profiel zijn!
Voorlopig hou ik de bijl in zijn originele staat en ga ik er lekker mee aan de gang, want de steel aanpassen, dat kan altijd nog!
En ja, de marketing zal ongetwijfeld een rol spelen in het hele verhaal, maar de bijl spreekt mij gewoon erg aan en ik denk dat ik de klusjes ga klaren die ik ermee voor ogen heb!
Heel veel zullen dat er niet zijn, maar ik ben persoonlijk van mening dat sommige voorwerpen nu eenmaal niet in de collectie mogen ontbreken en dit was er 1 van!
Bij normaal gebruik geloof ik er geen moer van dat de machinale groeven de steel in zijn geheel zwakker zullen maken, deze zijn namelijk zeer oppervlakkig!
Breekt deze toch zal dat eerder met de kwaliteit van het gekozen hout zijn dan dat deze aanpassing van invloed geweest is!
Zoals Kevski stelt, het zijn persoonlijke meningen en ieder deelt iets anders of juist hetzelfde!
Vooral aan gereedschap als messen, bijlen en zagen hechten de meeste mannen vaak grote waarde toe en geven dat graag wat meer aandacht dan b.v. de stofzuiger en wasmachine!
Ik kan er erg blij van worden als in zo nu en dan mijn kast open doe en ik kan er voor de hobby weer wat nieuws bijhangen!
Dan zie ik die rugzak, wat mesjes, kooksetjes, slaapzakkies enz en nu dan die bijl erbij en dan geeft mij dat een gevoel van een bepaalde vrijheid!
Zo van! Ik kan mn baan zat worden of het huis verliezen, ze stelen de auto of mn vrouw wordt lesbienne, maar die zak die staat daar en die is binnen 30 minuten bepakt en bezakt en dat begint er een ander avontuur!
Ik klop dat van mn vrouw ff af, maar voor de rest sta ik er wel op die manier in!
Wat ik alleen nog heel, heel, heel erg graag wil hebben is de Titanium French press van "Snow Peak" en deze is echt slecht verkrijgbaar in de EU!
Laat ik het anders zeggen: Hij gaat er inderdaad in eerste instantie niet direct door breken. Het zit er meer in dat elke abrupte vorm (anders dan een glooiende lijn) een potentieel breekpunt en daarmee splinterpunt wordt. Elke gradatie van 1 graad tot 180 graden heeft dat probleem aan de gesloten kant. Het is een stukje bouwkunde.

Stel je hebt deze vorm in staal of hout: "VVVVV"
Wat er dan kan gebeuren bij voldoende kracht erop: "xxxxxx"

Alle lijnen die je trekt hebben de potentie op die manier verder te breken/scheuren. In dit geval is dat heel oppervlakkig, dus niet direct een probleem. Maar verklein je dat naar jouw schaal, dan heb je daar wel kans op splinter vorming. Bij splinter vorming krijg je tear-out. Bij Tear out krijg je een breuk. Kan heel lang overheen gaan overigens, maar het is wel een dingetje, zeker bij hout. Maar dat gezegd hebbende: de stelen zijn voor GB ook niet meer dan een bij product. Alleen op de kop krijg je levenslange garantie. Dat is het ding denk ik ook een beetje?

Overigens snap ik de rest van het verhaal direct. Iedereen heeft dingen waar hij/zij zijn plezier uit haalt. Bushcraft gerelateerd of niet!


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door michiel »

Hoi mannen,

Interessante discussie over de steel, maar het zorgt voor veel tekst in een topic dat voornamelijk is bedoeld voor foto's.

Mocht de discussie interessant genoeg zijn, willen jullie daar een nieuw topic in bv 'Bijlen' willen aanmaken?

Michiel, namens het NBF moderatorteam


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Pyro »

Van de week wat klein spul aangeschaft o.a. een klein gaslampje van Highlander een Rubytec handdoek en een titanium mok van Robens 450ml.
Maar waar ik echt al een poosje op zat te azen heb ik nu eindelijk binnen gekregen!
De titanium French press van SnowPeak!
Is'tie noodzakelijk? Nee!
Is'tie cool en ultralight? Ja, dat wel!
En nee, hij is niet zo licht als een papieren filter, maar je kan er een fatsoenlijk bakkie mee zetten en de beker is wel Multi inzetbaar met het koken van andere dingen!
Heerlijk man, 's ochtends uit mn tentje kruipen water opzetten, boontjes malen met de Porlex en dan een lekker bakkie koffie als begin van een nieuwe dag!
Bijlagen
20170521_193202.jpg
20170521_193202.jpg (3.03 MiB) 4240 keer bekeken


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Dabberty »

Mooi spul man, ben ook aan het overwegen om wat titanium kookgerei te kopen.


J.deVries
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2014, 00:55
Locatie: Noordoostpolder

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door J.deVries »

Afbeelding


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Martin Outdoors »

Mooooooi mes !!!! 8-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Peterpnl »

Mooi hoor! Merk/type?


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
J.deVries
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2014, 00:55
Locatie: Noordoostpolder

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door J.deVries »

Peterpnl schreef:Mooi hoor! Merk/type?
M Knives Trapper. Al paar keer een vuurtje mee gemaakt en bevalt tot dusver erg goed.


Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: Show je nieuwe Bushcraft aanwinst. Pic. Heavy.

Bericht door Peterpnl »

Kende ik nog niet. Dacht al, lijkt erg veel op een Enzo Trapper ;-) ziet er goed uit


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
Plaats reactie