Going traditional/natural

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Ron

Going traditional/natural

Bericht door Ron »

Ik wil hier een topic starten over het gebruik van uitrusting bestaande uit traditionele en/of natuurlijke materialen.
Ik merk (nu al) aan mezelf, dat ik steeds vaker kijk of ik bestaande of aan vervanging toe zijnde uitrusting, daar waar mogelijk wil vervangen door uitrusting van wol, leer, canvas of linnen.
Zo denk ik al een tijdje aan een grote canvas en leren rugzak ipv de Vulcan, wollen truien ipv fleece, gereedschap van metaal en hout met leren hoes ipv kunststof, dekenrol met wol en canvas ipv synthetische slaapzak met kunststof hoes enz.

Zijn er hier mensen die tips, suggesties en/of ervaringen hebben op dit gebied?


Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 1537
Lid geworden op: 14 apr 2011, 22:02
Locatie: Gemert

Re: Going traditional/natural

Bericht door Thom »

Wat is canvas? Ik dacht dat daar een puckel uit diensttijd van gemaakt was? :-X een soort plastic dacht ik?


arjuna

Re: Going traditional/natural

Bericht door arjuna »

ron

Kijk eens op tornak ,,het forum,,
daar is heel veel informatie over te vinden

ik kan dit gewoon melden gezien de toenadering die er geweest is

koen


RichardV
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:41

Re: Going traditional/natural

Bericht door RichardV »

canvas is waar de originele plunjebalen van gemaakt zijn, een soort tentdoek.
Denk er inderdaad ook wel eens aan om alles voor dat soort spullen te vervangen. Helaas zijn die rugzakken van bijvoorbeeld Duluth flink aan de prijs en ik vraag me af hoe het met het draagcomfort zit.
Dat soort spullen hebben, vind ik tenminste, veel meer karakter.

Groeten Richard


Riroel
Berichten: 890
Lid geworden op: 12 dec 2010, 15:37
Locatie: Hardegarijp
Contacteer:

Re: Going traditional/natural

Bericht door Riroel »

Oud defensie materiaal is meestal canvas katoen of leer. Zwitsers en scandinaviers waren vrij ver met framerugzakken, zelfs van leer. Wellicht ligt daar nog wat je wil. Natuurlijk zit'm de uitdaging in zelf maken. Daar zijn de materialen natuurlijk uitermate geschikt voor. Bc magazine heeft een hoop leuke artikelen daarover.  ;D


LEARNING THE ART OF DOING MORE WITH LESS Afbeelding
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Going traditional/natural

Bericht door Een pan's hobby kok »

[quote="Richard en Nynke"]
Oud defensie materiaal is meestal canvas katoen of leer. Zwitsers en scandinaviers waren vrij ver met framerugzakken, zelfs van leer. Wellicht ligt daar nog wat je wil. Natuurlijk zit'm de uitdaging in zelf maken. Daar zijn de materialen natuurlijk uitermate geschikt voor. Bc magazine heeft een hoop leuke artikelen daarover.  ;D
[/quote]

Bc magazine is dat een tijdschift en waar vind ik dat is het in het Nederlands  ??? ??? ??? ???

Gr. Herman


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
oud deelnemer 2

Re: Going traditional/natural

Bericht door oud deelnemer 2 »

Not is alleen in het engels verkrijgbaar


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Going traditional/natural

Bericht door Robbe »

[quote="BEAR-Thom"]
Wat is canvas? Ik dacht dat daar een puckel uit diensttijd van gemaakt was? :-X een soort plastic dacht ik?
[/quote]

Canvas is geweven hennepvezel. Tegenwoordig wordt de naam canvas ook gebruikt voor zwaar doek van linnen of katoen.
Is ook wel in combinatie met rubber verwerkt tot een  solide waterdicht zeildoek.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Going traditional/natural

Bericht door bourgeois »

  Ron, zonder mezelf al te zeer op de borst te kloppen denk ik dat ik je op aardig wat vragen op dit gebied een antwoord kan geven dus vraag maar raak. Arjuna's tip over het Tornak forum, met name het subgedeelte "trapperskills", daar kan ik helemaal achter staan. Maar toch even vast een paar kanttekeningen: In bijna alle gevallen is modern high-tech uiteindelijk comfortabeler, effectiever of lichter. Zelf slaap ik meestal in wollen dekens. Ik vind dat nu eenmaal prettig, maar het is wel bij gelijke isolatie veel zwaarder en volumineuzer als een moderne slaapzak. Een tarp van oilcloth of katoenen canvas is zwaarder als een van nylon/polyester. Kortom, je levert wel iets in als je kiest voor traditioneel. Je moet dus bewust kiezen voor deze uitdaging. Traditioneel is ook een HEEL BREED begrip. Lukraak een potpouri maken van een aantal traditionele zaken geeft mij persoonlijk geen genoegen. Ik kies bewust voor een bepaalde historische periode (en "beroep") als inspiratie. Niet dat dat altijd helemaal lukt (of zelfs wenselijk is). Misschien is het ook wel een stukje luiheid. Zo kan ik gewoon naar een historisch voorbeeld kijken en op basis daarvan beslissen wat ik wel of niet kan/mag gebruiken.
  Overigens zou ik persoonlijk van de links die Grizzly geeft alleen Duluth pack (de zakken en een deel van de kleding) en de truien van De Generaal onder traditioneel willen scharen. Die Oregon bedrolls zijn wel erg high-tech met hun ingebouwde self-inflatable matten (en belachelijk duur m.i.), en de Australische jassen zijn wel enigszins traditioneel maar niet echt geschikt voor bushcraft te voet.
Laatst gewijzigd door bourgeois op 16 mei 2011, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re: Going traditional/natural

Bericht door Matis »

[quote="bourgeois"]
. Zelf slaap ik meestal in wollen dekens. Ik vind dat nu eenmaal prettig, maar het is wel bij gelijke isolatie veel zwaarder en volumineuzer als een moderne slaapzak. Een tarp van oilcloth of katoenen canvas is zwaarder als een van nylon/polyester. Kortom, je levert wel iets in als je kiest voor traditioneel. Je moet dus bewust kiezen voor deze uitdaging.
[/quote]

Voordeel daarvan is dat je gaat denken ''heb ik dit allemaal nodig?''. Je gaat veel meer improviseren  :-)

Dit probleem heb ik ook met hightech spullen, kan niet veel tillen  :-( (en om te trainen tot 20 kg ga ik niet doen, wil mijn knieën en rug heel houden  :-))

Gr. Matis


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Going traditional/natural

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="bourgeois"]
.. zonder mezelf al te zeer op de borst te kloppen denk ik dat ik je op aardig wat vragen op dit gebied een antwoord kan geven ...
[/quote]

Goed, dan klop ik je wel op je schouder, want betreft weetjes over "oude spullen" ben jij de guru! ;D  #032#

Ik twijfel zelf af en toe nog best. Aan de ene kant vind ik de oude materialen aantrekkelijk, ik heb meer met stof dan met plastic. Maar aan de andere kant wil ik steeds lichter gaan bepakken/lopen. Ik probeer nu een paar super-multifunctionele spullen met een authentiek tintje te maken die dan misschien wel wat zwaarder zijn, maar omdat ik een heleboel van de andere zut niet meesleep, uiteindelijk toch tot een redelijk gewicht beperkt blijven.

En zo blijven we lekker bezig ;D


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Going traditional/natural

Bericht door bourgeois »

  Ik denk niet dat ik een guru ben, want dan had ik volgelingen.


Ron

Re: Going traditional/natural

Bericht door Ron »

Het zoeken naar natuurlijk materiaal beperkt zich niet alleen tot het BC-gebeuren. Privé is die verandering ook al op gang gekomen. De reden erachter kan ik niet direkt benoemen; dat gebeurt vanuit het gevoel. Voor mij is dat gewoon prettiger; op het lijf alsook tussen de oren.

Mijn voorkeur gaat uit dan wel uit naar de tijd van de mountainmen/pioniers, maar ik zal niet schromen om ook voor mij bruikbare ideeën te pikken uit andere tijdperken.
Gewicht is niet zo'n hot item bij mij. Ik prefereer te opereren vanuit een basiskamp ipv rondtrekkend, waarbij ik denk te kunnen gaan volstaan met een tarp, dekenrol, mes, bijl en een tasje met persoonlijke spullen, zoals pannetje, bord, mok, lepel, milbankzak, kompas..... althans, daar wil ik naar toe als ik er alleen op uit trek.
Voor ik zover ben, moet ik echter nog heel veel leren, dus ben ik voorlopig nog wel even aangewezen op andere zaken. Tijdens het leerproces zal er wel het een en ander sneuvelen en natuurlijk materiaal is nu eenmaal een stuk duurder dan synthetisch/plastic. Als ik straks verhuisd ben, vallen branders en hobo's al weg, want dan kan ik gewoon een houtvuurtje maken. Een matje eveneens, want er is dennegroen in overvloed. En ik weet zeker dat straks mijn moraatje nauwelijks uit z'n schede zal komen, als ik straks mijn metaal met leren mes in m'n handen hou....


Vrijbuitert

Re: Going traditional/natural

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="Matis"](en om te trainen tot 20 kg ga ik niet doen, wil mijn knieën en rug heel houden  :-))[/quote]Je bent nog jong Matis. Als je straks een jaar of 20 bent heb je (als je gezond blijf/bent) voldoende kracht om met 20 kg op pad te gaan.

Als je een goeie rugzak en goeie schoenen heb zou ik me in beginsel niet al te veel zorgen maken over je rug en knieën. Als je van plan bent om veel te gaan springen, dan kan er wel een probleem ontstaan met je knieën, dat geld ook voor een niet goed op je rug zittende rugzak...


Plaats reactie