Hoe draag jij je mes?

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
Pat Finder
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:31
Locatie: Brasschaat België

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door Pat Finder »

Hey allemaal,

behalve de klassieker rechts (rechtshandig) tip down-plaatsing draag ik m'n Gerber Epic EDC rechts, tip up.
Het is met een simpele riemclip, dus ik kan hem wat kantelen om hem te verwijderen en terug te plaatsen.
Reden voor de tip up-plaatsing is dat met de tip down het handvat boven mijn middel uitsteekt, wat een minder vlotte houding is om hem te trekken en nogal steekt als je hurkt ed.

Afbeelding


De Camillus draag ik horizontaal aan de voorkant.
Gemakkelijk hanteerbaar en te 'verbergen' en hindert niet bij bewegen.

Afbeelding

Afbeelding


Greetzzz
Gebruikersavatar
harleyd
Berichten: 554
Lid geworden op: 11 jun 2011, 20:02

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door harleyd »

HE EVEN EEN TUSSENDOORTJE WAAR HEB JE DIE GERBER GEKOCHT KAN HEM NIET VINDEN HIER OP NEDERLANDSE SITES


Gebruikersavatar
Pat Finder
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:31
Locatie: Brasschaat België

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door Pat Finder »

Had eigenlijk via amazon.com een Gerber Freeman folder besteld (mijn vorige, een Boker, gebroken), maar bij levering bleek in het doosje (waar toch wel 'Gerber Freeman' op stond) deze Epic te zitten.
Heb even getwijfeld om hem terug te sturen, maar ondertussen ben ik er dus al bijna mee vergroeid  ;D.
Via Amazon wordt hij wel aangeboden, maar niet internationaal verscheept.
Heb hem hier ook nog nergens gevonden.


Greetzzz
Gebruikersavatar
Pat Finder
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:31
Locatie: Brasschaat België

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door Pat Finder »

Hey Harleyd,

heb de Gerber Epic bij franse webshop gevonden: http://www.thebestknives.eu/couteaux-fixes/1837-couteau-gerber-epic-part-serrated-g0176-420hc.html.

Kan je eens een kijkje nemen.


Greetzzz
Gebruikersavatar
harleyd
Berichten: 554
Lid geworden op: 11 jun 2011, 20:02

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door harleyd »

zal ik eens even doen bedankt


Thornack
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jun 2017, 19:25

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door Thornack »

ik draag mijn zakmes vaak gewoon in mijn zak, en mijn nek knie om mijn nek, onder mijn shirt.
mijn vaste mes gewoon in een vakje van mijn tas, heb daar helaas geen schede voor.....

verder heb ik nog niets

mag je vaste messen in Nederland nou wel aan je riem hebben als je kunt aantonen dat je hem op de plaats gebruikt~? zo iets heb ik pas geleden gehoord


ᛊ:ᛟ:ᛉ:ᛏ:
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door bourgeois »

Ja, dat mag. Mits het mes niet onder een verbod of beperking valt. Grofweg gezegd mag elk vast mes met een enkele snijkant. Overigens wordt een zaagrug door de rechter ook als snijkant geinterpreteerd dus een mes met snijkant en zaagrug mag dus weer niet.


BushcraftBjorn
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 aug 2017, 10:07

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door BushcraftBjorn »

Tot enkele jaren geleden droeg ik mijn mes (toen een Puma Automesser) scoutstyle op mijn rug (ik voel me een beetje aso om zichtbaar met een mes van dit formaat rond te lopen). Maar omdat ik dit erg onhandig vind met het terugsteken van het mes in de schede (dit moet dan blind) heb ik voor mijn huidige mes (Puma IP ondular, een maatje kleiner) een crossdraw schede gemaakt die ik linksvoor draag. Ik vind dit super werken, maar als je een winterjas aan hebt is het wat lastiger. Ik wil voor mijn volgende mes een schede maken die draagbaar is als crossdraw én aan een dangler...ik weet alleen nog niet hoe :-S
Soms steek ik een Bahco laplander mes (en de zaag trouwens ook) in de duimstokzak van mijn werkbroek; niet zichtbaar en toch goed bereikbaar.


Lexus
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 okt 2017, 13:19

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door Lexus »

Dangler rechts. Gemakkelijk om erbij te kunnen en de rugzakriem of lang hemd/ jas stoort niet.

Rond de nek daar krijg ik hoofdpijn van en dan heb je twee handen nodig om het mes weg te steken.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door ger010 »

Wanneer ik in het kamp ben dan hangt hij netjes
in de leantoo aan een haakje. Mocht ik hem nodig
hebben kan ik hem zo pakken.

Gaan we wandelen dan gewoon in de broekzak op mijn been.

Kom ik terug in het kamp, hop terug aan het haakje!


Afbeelding
Thabro

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door Thabro »

..........


Plaats reactie