Hoe draag jij je mes?

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door Arne »

[quote="Vrijbuiter-GJC"]
@ Arne

Toen je het mes onder je oksel had, had je toen ook een rugzak om? Lijkt me namelijk niet zo prettig zitten...
[/quote]
Nee, ik had geen rugzak op. Dat is iets dat ik zal gaan proberen. Het mes hing overigens - mogelijk door eigen gewicht - niet letterlijk onder mijn oksel maar iets naar voren. Daarbij was er geen sprake van 'bungelen' doordat mijn fleecevest er ook overheen hing. In de zomer is het echter te warm bvoor fleece.
Maar ook in de kano moet het comfortabel zijn. Dan draag ik een zwemvest.
Kortom, test, test, one, two, test, test. Eerst wil ik echter een riem maken die echt past. De riem hangt immers diagonaal en moet derhalve ergens - onderaan - haaks gestikt worden. Maar daar moet ook het mes blijven zitten/hangen.


Gebruikersavatar
Ajira
Berichten: 284
Lid geworden op: 11 apr 2011, 10:09
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door Ajira »

EDC mes (knalroze KA-Bar Dozier Folding Hunter) in een platte cordura sheath aan de riem boven de rechter kontzak; en net iets daarvoor (zeg maar tussen de kontzak en "normale" broekzak de Fallkniven F1.


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door Arne »

[quote="jjvd"]
Afbeelding[/quote]
Mooi mes, maar vooral mooi ontworpen schede!!


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door J@siu »

oke, mijn bijdrage:

ligt er natuurlijk helemaal aan, waar de "reis"  8-) naar toe gaat ... maar deze draag ik dagelijks:

Afbeelding

dan de Ardennen ... een van de twee:

Afbeelding

Afbeelding

in combinatie met  de volgende:

Afbeelding

Afbeelding

de foto's zijn in de spiegel gemaakt dus je moet het "RECHTS" zien ...  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door Calhovin »

Leuke discussie wel dit. Het is voor vele disciplines een terugkerend thema. Ik heb op tocht meestal mijn vaste mes rechts aan de heup hangen. Tijdje links werkte niet voor mij, voelde toch te veel of ik iedere keer een zwaardgevecht begon als ik hem pakte. Maar als ik in een kano zit, zit op de heup weer hopeloos in de weg en ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb ook al een andere discussie over de voordelen van om de nek hangen begonnen, en ben daar nog niet warm voor gelopen.

Als ik aan het kayaken ben, wildwater aan het varen ben dus, heb ik een vrij klein mes ondersteboven op de linker schouder zitten, op mijn zwemvest. Bij anticipatie van echt stevig wildwater ook een groot mes, bijvoorbeeld duikmes, op de werplijn in de boot zodat je gepinde mensen uit de boot kunt zagen.

Met duiken gaan er grote discussies. Ik heb meestal een mes op de kuit hangen, maar ben er nog niet uit was het beste is om er bij te kunnen. Welk been, binnenkant, buitenkant. Door het duiken werd ik wel voor het eerst geconfronteerd met het gehele vraagstuk. Daar gebruik je je mes namelijk voornamelijk bij een potentieel levensbedreigende situatie (je zit vast in wier, maar waarschijnlijker touw, net of vislijn) en als je niet los komt... en in een stresssituatie met beperkte bewegingsvrijheid is het vrij essentieel dat je intuitief naar je mes kunt grijpen. Maar ja, moet je dus gaan visualiseren waar je naar grijpt in die situatie  ;D  Wel hele leuke discussies over meegemaakt, verstokte rechtshandigen-moeten-links-binnen versus rechtshandigen-moeten-rechts-buiten en zo. Waar zon en een paar biertjes na het duiken al niet goed voor zijn  :D

Overigens ligt het ook een beetje aan waar je bent. Wetgeving kan je in diverse buitenlanden een beste douw geven bij een verborgen mes. Mijn Deense zwager loopt bijvoorbeeld altijd met zijn messen aan de riem, ook als het een Victorinox pennemesje is. Bij navraag meldde hij mij dat dat in Denemarken de wet was. Nooit nagezocht, maar het zal vast. Ook in Luxemburg is dat geloof ik het geval. Geen idee wat de NL wet er over zegt.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door Meatloaf »

mes onder je oksel kan worden gezien als verborgen wapen. ik denk dat je het het beste kan houden op een persoonlijke voorkeur.

mes op je bovenbeen kan ook wel handig zijn lijkt mij, kan je altijd makkelijk bij en makkelijk in terugstoppen(zonder eerst halve capriolen moet uithalen om de schede goed te vinden en je eigen kleding neit aan gort te snijden ;D)


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door Arne »

Klein experiment met een prototype schouderband :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag even getest onder mijn vest. Gaat prima. Of het met een rugzak gaat weet ik niet. Evenmin hoe het met een zwemvest gaat.

Groet,
Arne.


Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 1709
Lid geworden op: 13 aug 2010, 21:08
Locatie: Utrecht

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door lampje »

Leuk gemaakt, hopelijk gaat ie niet irriteren aan je hals op de lange duur.
Ben benieuwd wat je bevindingen  hiervan zijn.

Michiel


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door Arne »

[quote="lampje"]
hopelijk gaat ie niet irriteren aan je hals op de lange duur.[/quote]
Zou zomaar kunnen, vooral als het warmer wordt. Maarja, het experiment kost nauwelijks iets. Dat soort buckles en riempjes zijn ooit ergens af gesloopt met het idee een en ander ooit te gebruiken.

Ik zit natuurlijk nog steeds te wachten op dat forum lid met de geniale oplossing!!!

Groet,
Arne


Gebruikersavatar
jjvd
Berichten: 173
Lid geworden op: 11 feb 2011, 20:36

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door jjvd »

[quote="Arne"]
Mooi mes, maar vooral mooi ontworpen schede!!
[/quote]

ben er ook zeer over te spreken
laat nu een soort gelijke maken voor mijn hillknives vouwmes
speciaal voor de vakantie zodat ik dat mes meer ga gebruiken

groeten jjvd


geniet vandaag niemand heeft je morgen beloofd
Gebruikersavatar
jjvd
Berichten: 173
Lid geworden op: 11 feb 2011, 20:36

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door jjvd »

net een mailtje gekregen met een paar foto's van mijn nieuwe schede
dit is dus hoe ik mijn mes ga dragen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


ik hoop deze schede snel aan de riem te kunnen doen

groeten jjvd


geniet vandaag niemand heeft je morgen beloofd
oud deelnemer 4

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door oud deelnemer 4 »

ziet er net uit, wie is de maker?


Gebruikersavatar
Wâldrinner
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 aug 2010, 14:22
Locatie: Friesland

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door Wâldrinner »

Altijd in mijn broekzak een Victorinox Outlander. (grote uitvoering)
Vast mes rechts aan de riem, of in de tas.
Of...ik heb een hesje wat ik weleens onder de jas draag, of zomers gewoon zo.
Dat hesje heeft aan elke kant een binnenzak met daarachter nog een smalle insteekzak, boven de heup.
Daar past qua lengte en breedte precies een Mora Clipper in,ideaal, zit niet in de weg en niemand die het ziet. ;-)


Gr. Johan.
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door Meatloaf »

Ik denk dat als je je mes regelmatig nodig heb, je hem ook goed aan je bovenbeen kan bevestigen, mits je een stevige schede(mora plastic ding) hebt waarmee je dat echt kan doen :p

ik loop nu hele dag met mn mora aan de buitenkant van de cargopocket aan mn rechterbeen. rechtop staand kan ik met mn vingers net het handvat aantikken, kan hem heel makkelijk eruit halen en terugstoppen gaat ook heel makkelijk.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
jjvd
Berichten: 173
Lid geworden op: 11 feb 2011, 20:36

Re: Hoe draag jij je mes?

Bericht door jjvd »

martin heeft de schede gemaakt

groeten jjvd


geniet vandaag niemand heeft je morgen beloofd
Plaats reactie