Show je toekomstige bushcraft aanwinst, materiaal wat je graag wilt gaan kopen.

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Show je toekomstige bushcraft aanwinst, materiaal wat je graag wilt gaan kopen.

Bericht door MichelVH »

D2 schijnt nogal chippy te zijn. Ik zou kijken naar gewoon O1.


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: Show je toekomstige bushcraft aanwinst, materiaal wat je graag wilt gaan kopen.

Bericht door Peterpnl »

Ga dan voor de Enzo trapper 95 met N690 of Elmax staal. De N690 schijnt ook best goed te zijn, zeker voor de prijs. Ik heb een met Elmax flat grind, maar heb hem nog niet uitgebreid kunnen testen. Ben er wel tevreden mee zover.


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Show je toekomstige bushcraft aanwinst, materiaal wat je graag wilt gaan kopen.

Bericht door Martin Outdoors »

D2 staal snel chippen ? Geen last van . Ook niet als ik door eik met knoesten baton. Maar ja het is maar mijn praktijk ervaring en het ene D2 is het andere niet .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Boske
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 apr 2016, 20:10

Re: Show je toekomstige bushcraft aanwinst, materiaal wat je graag wilt gaan kopen.

Bericht door Boske »

Hmmm, dank voor jullie reacties...

Ben nu alleen wel aan het twijfellen, O1 of N690...?
Waarom welke wel/niet.

ben niet van plan om bomen te kappen, wel om wat batonning te doen voor vuur.
Verder het gebruikelijke werk, trysticks, campement etc.

Qua slijpen... een beginner ben ik niet, en pro zeker niet.
gevorderd, maar zeker geen (sem-)pro...

Iemand tips/trucs/ideen, welk staal het beste is.
10€ maakt het verschil in prijs niet - maar ben gewoon op zoek naar "het beste"
Dank!


I rather die on my feet than live on my knees
Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: Show je toekomstige bushcraft aanwinst, materiaal wat je graag wilt gaan kopen.

Bericht door Peterpnl »

Beste bestaat eigelijk niet, dat ligt aan je eisen, wensen en persoonlijke voorkeur. RVS heeft als grote voordeel dat het onderhouds arm is. Het roest en vlekt niet, en geurt en vlekt je eten niet. N690 is met zijn specifieke eigenschappen beter dan niet-RVS messenstaal, vind ik. Maar dat is mijn mening, een carbon liefhebber denkt daar waarschijnlijk anders over.
Van RVS kan je weer geen vonken slaan met een steen, als je dan al zou willen. Ik heb gewoon een aansteker en firesteel op zak.
Maar om heel eerlijk te zijn, zie ik bij geen enkele carbon staal een voordeel boven een redelijke messen RVS.


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Show je toekomstige bushcraft aanwinst, materiaal wat je graag wilt gaan kopen.

Bericht door Kevski-Style »

Peterpnl schreef:Beste bestaat eigelijk niet, dat ligt aan je eisen, wensen en persoonlijke voorkeur. RVS heeft als grote voordeel dat het onderhouds arm is. Het roest en vlekt niet, en geurt en vlekt je eten niet. N690 is met zijn specifieke eigenschappen beter dan niet-RVS messenstaal, vind ik. Maar dat is mijn mening, een carbon liefhebber denkt daar waarschijnlijk anders over.
Van RVS kan je weer geen vonken slaan met een steen, als je dan al zou willen. Ik heb gewoon een aansteker en firesteel op zak.
Maar om heel eerlijk te zijn, zie ik bij geen enkele carbon staal een voordeel boven een redelijke messen RVS.
Bijna helemaal mee eens, totdat het over RVS/carbon gaat: RVS is inderdaad uitermate geschikt om etenswaar mee te doen. In de praktijk geeft carbonstaal echter niet af, tenzij het nat is. Ze blijven lang schoon als je ze polijst, maar je ziet ze wel veranderen. Ik vind de patina wel mooi en geeft juist karakter aan het mes. Maar het belangrijkste verschil zit in batonnen: RVS is in het algemeen iets gevoegliger voor shock dan de meeste soorten carbon staal. Dat merk je ook in de constructie van bijlen en zwaarden. Een RVS zwaard is iets dat je aan de muur hangt. Een RVS bijl is een keukenbijl of slagersbijl. Het komt door de hoeveelheid chromium in het staal, wat RVS ook echt RVS maakt. Zal dat in de praktijk betekenen dat er iets gebeurt met een RVS mes: Nee, waarschijnlijk niet, maar de kans is alleen groter dat er iets mee gebeurt tijdens batonnen in vergelijking met koolstofstaal.

De soort staal is aan het einde van de rit dus echt niet zo belangrijk. D2 chipt overigens ook niet snel. Bij mensen bij wie dat wel gebeurde zijn maar 2 gemene delers te vinden:

Kwaliteitscontrole:
Geen enkele staalsoort is gelijk. er zijn altijd fluctuaties in de samenstelling. Wanneer je echter een staal hebt van een lagere samenstelling dan stuurt een goede messenleverancier de boel terug. De slechte messenleverancier levert ze gewoon aan klanten en denkt: Dat zal wel goed komen.

Gebruik:
Iemand die goed met een mes omgaat is ook degene die weet wat zijn mes aan kan en waar de limieten liggen. Diegene die dat niet doet hakt erop los. daar zit het echte verschil. Die 2 combinaties zorgen ervoor dat een mes met X (vul zelf maar in welke het is) chipt. Nr 2 kan je voorkomen, want dat ben je zelf. Nr 1 kan je zoveel mogelijk vermeiden door je in te lezen over de bouwer, of nog beter, even contact op te nemen.

Advies:
Koop diegene waarvan jij dat wauw gevoel krijgt. Niet alleen door ernaar te kijken maar ook door hem in je handen te hebben. Dat zijn de factoren waarvan je het meeste plezier gaat hebben. Het moet jouw mes zijn. Ook al zijn er nog 1000 andere messen in de serie geproduceerd: Dit is jouw mes, en die is net even anders.


Boske
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 apr 2016, 20:10

Re: Show je toekomstige bushcraft aanwinst, materiaal wat je graag wilt gaan kopen.

Bericht door Boske »

Dus... bestelling geplaatst voor Trapper 95 O1 Scandi met Micarta scales... levertijd 3dgn, maar prima voor mij!
Kom ik er vandaag achter dat de bestelling geannuleerd is... want niet meer leverbaar :-[

Ff bellen: "sry meneer, het mes had eigenlijk van de pagina verwijderd meoten zijn." "Wat zou uw alternatief zijn?"

Nu ontvang ik em met Bicrch Scales... die hadden ze nog wel, en het prijsverschil van 50€ wordt gecompenseerd. En dan wordt ik wel weer een beetje blij ;-)


I rather die on my feet than live on my knees
Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Show je toekomstige bushcraft aanwinst, materiaal wat je graag wilt gaan kopen.

Bericht door Pyro »

Niet omdat het moet, maar omdat het kan!
Bijlagen
NorkattOutdoorEagleTheekoker1.jpg
NorkattOutdoorEagleTheekoker1.jpg (43.96 KiB) 5581 keer bekeken


Gebruikersavatar
Tyze
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 sep 2016, 18:07
Contacteer:

Re: Show je toekomstige bushcraft aanwinst, materiaal wat je graag wilt gaan kopen.

Bericht door Tyze »

Wat ik nog wil kopen voor latere trektochten
Een rugzak, osprey xenith 88
En een compacte slaapzak een snugpak softie elite 2.
Heeft hier iemand ervaring mee.?
Slaapt deze warm genoeg voor herfst / lente gebruik.
Winter blijft sws mijn m90


>:D
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Show je toekomstige bushcraft aanwinst, materiaal wat je graag wilt gaan kopen.

Bericht door Martin Outdoors »

Ik wil graag wat meer tijd kopen om in het bos te kunnen verblijven , iemand een optie waar ik dat kan aanschaffen ? :P


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Thornack
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jun 2017, 19:25

Re: Show je toekomstige bushcraft aanwinst, materiaal wat je graag wilt gaan kopen.

Bericht door Thornack »

ik wil sowieso ooit een Duitse Wehrmacht zeltbahn hebben.

een goede tent

een Camo slaapzak (wellicht een mummy?)

Een RVS kook pannetje en bekers (ik heb op aliexpress wel wat mooi spul gezien dat ik wel uit durf te testen)

een 2e groot mes (ik heb nu een origineel Wehrmacht Kronenkrebs Solingen Stiefelmesser, https://www.militarycollectibles4u.nl/a ... felmesser/ helaas erg beschadigd en zonder schede... )

Een tactische heuptas voor kleine dingen die je zo 1,2,3, nodig kan hebben

waterfilter

dit is het voor nu even...

uiteraard is er meer


ᛊ:ᛟ:ᛉ:ᛏ:
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Show je toekomstige bushcraft aanwinst, materiaal wat je graag wilt gaan kopen.

Bericht door bourgeois »

Ik snap die WH Zeltbahn niet. Om (4 stuks) als tent te gebruiken is hij i.m.h.o. onnodig zwaar en onhandig. Als regenbescherming is hij inferieur aan een poncho die bovendien als tarp gebruikt zou kunnen worden. (Been there, done that)


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Show je toekomstige bushcraft aanwinst, materiaal wat je graag wilt gaan kopen.

Bericht door arjuna »

@dhr Outdoors

Veel dromen veel dromen,dan gaat het leven . ^-^ en gebeuren ^-^

De boogschutter


Thornack
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jun 2017, 19:25

Re: Show je toekomstige bushcraft aanwinst, materiaal wat je graag wilt gaan kopen.

Bericht door Thornack »

@ Bourgeois

Oké, ik wist niet dat hij erg zwaar zou zijn en niet goed water dicht....
leek mij wel handig om in mijn rugzak te hebben, hij kan namelijk erg klein worden opgevouwen/gerold.
plus hij is goed gecamoufleerd.


ᛊ:ᛟ:ᛉ:ᛏ:
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Show je toekomstige bushcraft aanwinst, materiaal wat je graag wilt gaan kopen.

Bericht door Martin Outdoors »

Hey Thornack ik heb een voormalig oostduitse zeltbahn/poncho.
die is helemaal niet zo zwaar ,veel mensen vinden als iets over de 10 gram komt al zwaar ::)
Dat ding is prima en doet zijn werk ook waterdicht maar hij is ietwat klein en de zeltbahn die jij wilt mischien zelfs nog kleiner .
1m 85 bij 1m 85 is de mijne en daar pas ik niet helemaal onder dus ik gebruik hem vaak voor dagtripjes om er onder te zitten dat gaat prima.

Koop lekker wat jij wilt en probeer het uit , je kan altijd je knieeen wat optrekken als je er onder wil slapen dan past het wel of je moet kleiner zijn dan 1m85 dan pas je sowieso.

Je kan er ook 2 kopen ...........100.000 mogelijkheden het gaat er om hoe jij in het bos wil verblijven en niemand kan jou vertellen wat jij het fijnst vind, daar zul je zelf achter moeten komen ^-^ tenminste zo heb ik het ervaren, zelf uitproberen werkt voor mij het best.

Grt !


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Plaats reactie