Eerste echt uitrusting

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Wouter
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 apr 2013, 21:37
Locatie: Leiden

Eerste echt uitrusting

Bericht door Wouter »

Bij mijn eerste bushcraft ervaring kwam ik er pijnlijk achter dat mijn uitrusting niet toereikend was. Ik gebruikte een oude backpack van mijn ouders (geloof bij de aldi vandaan) en een oude donzen slaapzak. Dit resulteerde in pijnlijke schouders en koude nachten. De enige uitrusting die ik wel al heb is wat daypack (fjallraven no.21 medium) kleding, schoenen, mora clipper en een firesteel, de rest zal ik dus nog aan moeten schaffen. Dit jaar ga ik in de zomer voor een weekcursus naar de belgische Ardennen en wil ik betere uitrusting aanschaffen. Tevens ga ik volgend jaar zomer een trektocht maken in midden/noord zweden. Het is ook de bedoeling om bushcraften jaarlijks te blijven doen!

Nu ben ik op zoek naar een goede backpack voor 1 a 2 weken (+- 60 liter?), een allround slaapzak, een matje (het liefst eentje die ook een heel klein beetje comfortabel is) en een poncho (ik hoorde dat het leger er eentje heeft waar je een tentje van kan maken?). Ik heb voor deze spullen zo'n 400 euro bij elkaar gesprokkeld als arme student. Omdat ik weinig ervaring met backpacks heb zou ik ook graag wat tips willen waar ik op moet letten met passen.

Alvast heel erg bedank!


Gebruikersavatar
woody
Berichten: 182
Lid geworden op: 17 jul 2012, 16:24

Re: Eerste echt uitrusting

Bericht door woody »

ik heb een lowe alpine sting en die bevald mij goed is dacht ik iets van 50 liter en je kan er nog 2 tassen aan de zijkant ritsen van elk 10 ltr ik heb hem bij een leger dump weg voor rond de 100 euro


Jan

Re: Eerste echt uitrusting

Bericht door Jan »

Een rugzak moet goed passen. Koop er iig een die geschikt is voor jouw lengte. Verder vindt je nogal eens wat hier , bij aanbod, en op marktplaats. Beter goed spul wat gebruikt is, dan nieuwe "bagger" bende.

Een allround slaapzak.....je bedoelt een 4 seizoenen? Ik zou voor dons gaan, ook daar zitten nadelen aan, maar dat zit aan kunststof ook.
Grote voordeel van dons is de isolatie , gewicht en pakvolume. Het is wel gevoeliger voor vocht.
Twee dunnere maken samen een dikkere slaapzak en isoleert prima, been there, done that.

Een matje, waar je op slaapt en dus hersteld, moet gewoon goed zijn. Grammenjagen is leuk, maar tot een bepaalde grens. Beter uitgerust een paar gram meer meer dragen, dan slecht geslapen en licht gewicht op pad.

Poncho...kan handig zijn, maar onder een tarp heb je meer leefruimte.

Gebruik de zoekunctie eens in de Index pagina van het forum, er is al zeer veel kit besproken.

Op Hikingsite staat ook erg veel info, misschien heb je daar al eens gekeken?

gr,

Jan
Laatst gewijzigd door Jan op 03 apr 2013, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.


Wouter
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 apr 2013, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Eerste echt uitrusting

Bericht door Wouter »

Er is inderdaad heel veel op het forum te vinden alleen is het soms lastig in te schatten wat de goede kwaliteit prijs verhouding is. Omdat ik 400 euro te besteden heb wil ik graag een zo goed mogelijke verhouding in mijn spullen, ook onderling. Ik ben van plan om voorlopig alleen in de zomer te gaan bushcraften (noord en west europa) heel misschien ook in de herfst dus daar wil ik voor nu mijn spullen een beetje op afstellen.
Laatst gewijzigd door Wouter op 04 apr 2013, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.


Mors

Re: Eerste echt uitrusting

Bericht door Mors »

Berghaus Vulcan 2de hands in jouw ruglengte max 70 euro of een tweedehands Karrmor sabre 75
Slaapzak M90 leger of idd tweedehands kwaliteits (zeker slaapzak!!) slaapzak
Decathlon 100% Merinowol ondergoed (niet op besparen :) )
1 paar Meidl klasse B (geen Goretex voering wel leer nemen)
Zebra billycan
Gransfors bruks bijl
Swanndri shirt
KL slaapmat
KL stainless steel mok groot (voor een fles in te doen)
Mora mes
Fallkniven DC4 slijpsteentje + evt Gransfors bruks slijp puk
tweedehands  (OG)Fjallraven G1000 jas of broek (verder het merk vermijden)
vintage Olive Green (OG) army spul (MP of Rommelmarkt)

idd zoals Jan ook schrijf geen goedkope bagger of Bever dure lichtgewicht high tech merkjes spul
als je ON BUDGET (geen beperking hoor) ben gewoon kwaliteit kopen.
Lekker op marktplaats of hier bij aanbod kijken.

succes whah! (is mijn nederige advies en eigen mening)


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Eerste echt uitrusting

Bericht door janvanloon »

even zoeken naar een zwaarder mes... via tweedehands of via hier.
enzo, fallkniven. mora zijn supermesjes... maar liever als backup of nekmes.
Voor het langer verblijf of trektocht heb ik liever iets zwaarder en sterker.
wetterlings bijlen zijn ook zeer goed.

misschien wat zelf knutselen? ik heb een billycan van herman ( kost maar een paar eurotjes ) en heb de zebra gekocht... kwa koken... niets verschil.

zelf zou ik zorgen dat je altijd meer items bij hebt ( of boogvuurtje oefenen ) om vuur te maken...
Iets van verlichting ( eigen keuze )
tarp ( dd, duurder maar goed )
parakoord


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
oud deelnemer 4

Re: Eerste echt uitrusting

Bericht door oud deelnemer 4 »

dus als ik het goed begrijp heb je al
-mes
-kleding
-schoenen
-firesteel
en voor de rest 400 eu....

dus je hebt nog nodig
-water container
-pan
-slaapzak
-slaapmat
-tarp
-poncho
-licht
-kompas
-tas
-bijl

veldfles met mok                  5 a 10 eu
tatonka pan                      20 a 25 eu
goede hangmat met gaas      100 eu min of meer
dd tarp                              30 a 40 eu
kl poncho                          10 a 15 eu
koplamp                              5  a 50 eu
kompas                              15 a 50 eu
2dehands vulcan                70 a 80 eu of
karimor sabre nieuw                150 eu
husqvarna                                  30 eu  of
grandforce bruks sfa                  80 eu

dus  als je het goed doet kan je met ongeveer 285,- klaar zijn op de slaapzak na
en dan raad ik je de m-90 iig af.....

niet dat ie nie lekker slaapt...., maar als je idd in de zomer wil trekken lijkt het mij zeer onwijs om met een bijna 6KG wegende slaapzak die voor -20 is te gaan lopen


dit is mijn zeer bescheiden mening
de prijzen zijn zo ff uit mijn hoofd, en als je goed zoekt kan je vast nog goedkoper uit zijn


oud deelnemer 4

Re: Eerste echt uitrusting

Bericht door oud deelnemer 4 »

misschien ook nog een klapzaagje 5 - 30 eu
en een waterzak van 3L 20 - 30 eu


Wouter
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 apr 2013, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Eerste echt uitrusting

Bericht door Wouter »

Excuses voor de onduidelijkheid de 400 euro is puur bedoeld voor de rugzak, slaapzak en matje.

Wat spullen die ik wilde aanschaffen buiten de 400 euro om zijn:
- BAHCO Laplander (klapzaag)
- Nalgene stainless steel mug (0,94ltr)
- setje billy cans bij EXTRA vandaan
- Mok
- Titanium spork

Verder heb ik al een zaklamp, firesteel, naaistetje, kleine ehbokit, etc. Wat kleding betreft heb ik wat spullen van mijn broer die hij gebruikte bij de natres.
Laatst gewijzigd door Wouter op 04 apr 2013, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.


oud deelnemer 4

Re: Eerste echt uitrusting

Bericht door oud deelnemer 4 »

oh, dat is een mooi budget dan


Gebruikersavatar
Knifeys
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 jan 2013, 00:17
Locatie: Zuid Holland

Re: Eerste echt uitrusting

Bericht door Knifeys »

[quote="Wouter"]
Excuses voor de onduidelijkheid de 400 euro is puur bedoeld voor de rugzak, slaapzak en matje.
[/quote]

Dat lijkt me meer als vodoende, voor dat geld heb je heel wat keus lijkt me.
Ik heb voor dat geld bijna mijn hele gear bijelkaar gesprokkeld.
Als je een beetje tijd besteed aan het bezoeken van verschillende dump sites, heb je zo een leuk pakket verzameld.

Je kan bepaalde dingen ook zelf maken natuurlijk, ik heb bijv. een stoofje gemaakt incl 1 liter billy en lederen opberg zakje voor E 12.50, en zo kan je meer dingen verzinnen.

Bij campingsurvival hebben ze trouwens een hele mooie bundeswehr combat backback van 65 liter voor 32.50 in diverse kleuren.

En wat betreft je mes, je kan een mora companion heavy duty of een hultafors GK kopen voor weinig en die zijn goed genoeg voor het lompe werk.

Gaat vast goed komen.

Enjoy!

David: Quote aangepast voor de leesbaarheid, de reactie stond ook als quote.
Laatst gewijzigd door Knifeys op 08 apr 2013, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.


There's no government like no government..
Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Eerste echt uitrusting

Bericht door Rien »

Als je zo'n budget hebt is het misschien een idee om ook het gewicht van je uitrusting in de gaten te houden. kan je langer wandelen/meer meenemen/ minder vermoeid zijn / ...

grote gewichtsbesparing:
- slaapzak (geen overkill, neem 1 voor de juiste temp)
- slaapmatje
- tent (wss neem je een trap maar daar kan je ook nog wat op besparen)
- eten


nature will provide our need, but not our greed
arjuna

Re: Eerste echt uitrusting

Bericht door arjuna »

Even een vraag uit de praktijk een tocht van 2 wk in een 60lt rugzak ?
Waar laat je je eten.
Of je gaat onderweg even langs de supermarkt
Ik lees altijd alleen over de gear die mensen bij zich hebben ,schijnbaar eet geen mens tijdens z,n tocht
Als ik mijn ervaring hier even over kwijt mag.
Voor een week op een plaatst heb ik voor de juiste hoeveelheid eten al een exstra tas nodig en ik loop met een karrimoren totum
Deze heeft een inhoud van 65 lt en dan kan er nog van alles aan op gehangen worden
Dus ik loop twee keer naar de kamp plaatst.
Mocht ik de karrimore 80-120 mee meenemen kan mijn rug het niet meer aan,maar dan gaat alles in een keer mee
Dan praat je over vermoedelijk tussen de 28 a32 kg
Over het water wat ik zeker voor twee dagen nodig heb ,zal ik het er maar niet over hebben maar reken op 6kg.
Voor de heren die bij het leger hebben gewerkt zou ik graag de vraag willen stellen ,wat hadden jullie bij je,en dan praat ik over de inhoud van de rugzak voor een week in het veld,zonder dat je onderweg werd herbevoorraad
Dit zou wel eens een graad meter kunnen zijn wat je echt nodig hebt voor 2 weg

Koen


Gebruikersavatar
11E
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2012, 22:21

Re: Eerste echt uitrusting

Bericht door 11E »

@ Mors
Hoezo geen goretex in de Meindl's, is dit niet goed of zo?

Mvg
Lesley


Mors

Re: Eerste echt uitrusting

Bericht door Mors »

Hey!
Persoonlijk vind ik het climaat gevoel in goretex niet fijn.
Zweten en hittestuwing.
In veengebieden of natte heide of ontdooiende permafrots nat gras wek een must.

Anders leren voering, ademd beterz, glipt minder om de voet, gaat langer mee en sterker

Maar is mijn mening hoor

Bv meindl badile of perfect of hanwag bergler ook nog edns zwiegenaht (minder snel / niet lijm los van pu zool)


Plaats reactie