Opwaarderen slaapzak

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Opwaarderen slaapzak

Bericht door ger010 »

hmm wellicht bij vullen met dons ? ? ?

(zit hier zelf ook over te twijfelen)


Afbeelding
Gebruikersavatar
predator
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 dec 2011, 13:56
Locatie: bergen op zoom

Re: Opwaarderen slaapzak

Bericht door predator »

M90 is idd heerlijk en t voordeel van een liner dat je hem makkelijk kan wassen echter kan ik m'n slaza gewoon thuis in de wasmachine doen...

bijvullen heb ik ook aan zitten denken, op een ander forum las ik dat je dan minder loft heb en dan ook je isolatie waarde daarmee omlaag haalt?
lijkt mij dat je meer isolatie waarde krijgt alleen de ruimte tussen het dons wordt kleiner....

En ik denk ook dat wanneer je een bivizak gebruikt je meer warmt in je slaza vasthoud...


Gebruikersnaam
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 jun 2013, 07:23
Locatie: 0475

Re: Opwaarderen slaapzak

Bericht door Gebruikersnaam »

[quote="janvanloon"]
Ik heb nu een liner erin van datzelfdespul als thermokleding. kl is dat het een mummie model is die liner...
[/quote]

Jan ga jij naar het weekend in Wallonië in december of deze maand naar Leusden?
Heb je enig idee wat die liner nu doet qua temperatuurverhoging? -16 graden red ik nu niet met mijn complete/std M90 in mn t-shirtje en sokken  :-(


Bushcraft liberates and empowers
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Opwaarderen slaapzak

Bericht door Sander2000 »

[quote="predator"]
bijvullen heb ik ook aan zitten denken, op een ander forum las ik dat je dan minder loft heb en dan ook je isolatie waarde daarmee omlaag haalt?
lijkt mij dat je meer isolatie waarde krijgt alleen de ruimte tussen het dons wordt kleiner....

[/quote]

In verhouding heb je minder loft, dus minder warmte, omdat er niet genoeg plaats is om al het dons volledig te laten oploften(je begrijpt wat ik bedoel). Maar toch heb je wel meer warmte dan als je het niet doet.
Simpel gezegd, een niet opgeloft donsvlokje geeft meer isolatie dan lucht.(en er is altijd wel wat lucht in de compartimenten van je slaapzak) Dus in jouw geval gewoon bijvullen, maar niet te veel dat het er dons gecomprimeerd word.

Ik hoop dat je je begrijpt wat ik probeer te zeggen.


Gebruikersavatar
predator
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 dec 2011, 13:56
Locatie: bergen op zoom

Re: Opwaarderen slaapzak

Bericht door predator »

Ik snap hem helemaal Sander, mijn gedacht zei het zelfde...thanks..


Gebruikersavatar
predator
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 dec 2011, 13:56
Locatie: bergen op zoom

Re: Opwaarderen slaapzak

Bericht door predator »

Dus...van de sint krijg ik een Millet bivy bag  ;-) ben benieuwd..

Waarom uiteindelijk toch een bivi?

Ik kwam op de site van Tatteljee het principe van een omzak tegen, een zak van +5 gecombineerd met een -5 zou samen -30 moeten kunnen halen.

Probleem wederom de prijs; €200+ voor een omzak....
Toevallig had een kennis een 'oude' donzen bever envelop slaapzak +5gr liggen welke ik mocht hebben  ;D
Ik ben dus 'ingedekt' mocht de bivi toch niet voldoende zijn + biedt de bivi bescherming tegen eventueel condens en vuil van buitenaf.

Alleen rees er bij mij een andere vraag over die bever zak;
Deze heeft dus een waarde van +5 en mn STS -5, ze zijn beide dons gevuld alleen is de bever zak in volume en gewicht een keer zo groot en zwaar.
Nu zit er natuurlijk verschil in envelop en mummy alleen als ik ze op elkaar leg scheelt het geen kilo in gewicht lijkt mij?

Iemand een idee waarom die zak dan niet veel warmer is?


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Opwaarderen slaapzak

Bericht door janvanloon »

de hoeveelheid dons? of soort dons?


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Opwaarderen slaapzak

Bericht door Sander2000 »

Zou kunnen dat de fill power minder is, dat betekent meer dons voor evenveel warmte.
Of in eentje zitten in verhouding meer veertjes ipv donsvlokjes en die isoleren veel minder.


Gebruikersavatar
predator
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 dec 2011, 13:56
Locatie: bergen op zoom

Re: Opwaarderen slaapzak

Bericht door predator »

Hij lijkt op deze; http://www.bever.nl/bever-slaapzak-deken-gans-90-205cm-132ca60005?id_colour=3002

En dit is mn STS (treklll)  http://www.seatosummit.com/sleepingbags/trek.php

Ik heb de bever nog niet gewogen maar hij voelt 2x zo zwaar dan de STS, de pakmaat is sowieso 2x zo groot..


Gebruikersavatar
predator
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 dec 2011, 13:56
Locatie: bergen op zoom

Re: Opwaarderen slaapzak

Bericht door predator »

Qua omschrijving komt ie misschien meer overeen met deze; http://www.bever.nl/bever-slaapzak-kiruna-220-132cc30002?id_colour=3091


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Opwaarderen slaapzak

Bericht door Trailtraveller »

[quote="predator"]

Alleen rees er bij mij een andere vraag over die bever zak;
Deze heeft dus een waarde van +5 en mn STS -5, ze zijn beide dons gevuld alleen is de bever zak in volume en gewicht een keer zo groot en zwaar.
Nu zit er natuurlijk verschil in envelop en mummy alleen als ik ze op elkaar leg scheelt het geen kilo in gewicht lijkt mij?

Iemand een idee waarom die zak dan niet veel warmer is?
[/quote]

Je hebt dons en dons. Ten eerste is er dons van verschillende vogels en van één vogel heb je meerdere soorten dons. Hele fijne donsveertjes tot minder fijne donsveertjes. Er zijn dus kwaliteitsverschillen.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Opwaarderen slaapzak

Bericht door J@siu »

@Wil,
effe een bijdrage van mijn ervaring ...

ik heb ook de M90 compleet, d.w.z. bivak van goretex en de binnentijk ;-)
een maatje van mij werkt in een diepvriescentrale (DENI) in Boxtel ...
hij heeft mij een keer in de vrieskast laten liggen, puur om kou te ervaren van minus 26 graden

ik heb daar ruim 4 uur in de slaapzak gelegen , maar alles staat en valt met een goede onderlaag ;-)
condens was nihil, warmte goed ... net niet te warm ...
had als onderlaag de "gewone" kl slaapmat ...

toen is na 4 uur de "Shockfrigo" aangegaan tot min 31 ... toen ben ik er uit gegaan want ik kreeg koude voeten ... ik kan je vertellen dat vanuit een warme slaapzak opstaan, en ineens in een temperatuur staan van -31 gradern erg koud aanvoelt en je wil er zsm uit  8-)

Nu komen temperaturen van -31 hier niet zo heel veel voor (of je moet naar Polen gaan in de winter) dus de M90 voldoet voor mij het beste ...
daarbij , als het kouder wordt dan - 20 kan je er nog altijd een dunnere slaapzak in doen ..
maar das een ervaring die je zelf moet meemaken


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
predator
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 dec 2011, 13:56
Locatie: bergen op zoom

Re: Opwaarderen slaapzak

Bericht door predator »

Ik dacht dat er alleen gans en eende dons voor gebruikt werd....pekingeend, canadese gans, daar is het kouder dan hier dus waarschijnlijk hebben ze dikkere veren/dons dan Nederlandse eenden/ganzen ;D

Maar zonder gekheid, er zal waarschijnlijk wel een verschil in kwaliteit zitten, ik ben iig voorzien voor de winter en daar ging het uiteindelijk om...

@Jan; ik heb de m90 gehad en vind het een super zak maar zoals zo velen met mij veeeuuull te zwaar en groot, daarna naar het nieuwe systeem overgestapt het modulaire.
In die zakken 2 jaar geleden met -18 prima overleefd maar ik werd steeds meer een grammenjager (van 20+kg naar +/- 8kg) dus vandaar nu de donzen zak en nu dus een omzak (weer 1, 5 kg dr bij  :o , ach ja beter dan koud hebben).

Net wat je zegt, zelf ervaren, dus ik hoop op wederom een strenge winter hier  ;-)


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Opwaarderen slaapzak

Bericht door J@siu »

@Wil ,

maak je daar maar niet druk om , er is een "Horrorwinter" voorspeld haha !!
Vooralsnog zou het de hele maand december gaan sneeuwen ...pffff  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 111
Lid geworden op: 25 jun 2012, 14:24
Locatie: Hippolytushoef

Re: Opwaarderen slaapzak

Bericht door Nomad »

ik heb bij een legerdump in HH waard een fleece gekocht , ik kon kiezen uit alle kleuren zolang het een wazig paars/blauwe kleur was. deze dingen zijn dik en mega warm. 2 stuks in elkaar in een goede zak. ik ben er bij -12 snachts uit gegaan  en heb er één zak uitgedaan omdat het te warm was. liggend in een hammock met een tarpje erover.


Zoek niet naar jezelf, je bent al.
Plaats reactie