Verantwoord verzamelen stookhout

Gebruikersavatar
Crocuta crocuta
Berichten: 313
Lid geworden op: 16 mar 2010, 22:50

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door Crocuta crocuta »

Helaas een goede en herkenbare oproep.
In Dec was ik met  een aantal vrienden te gast bij staatsbosbeheer zeewolde. Waar we ondere andere een gezin tegenkwamen die terug gingen naar de oertijd. Lekker met firesteel en tondel daar waar het mocht zelf vuur maken verder waren ze "gewapend" met een bijl gemaakt van hout en hertshoorn. een Super activiteit, volgens mij georganiseerd door Sbb. Terwijl drie jongetjes van ongeveer 8 jaar les kregen van hun vader in het gebruik van materialen en vooral het gebruik van geduld, welke nodig zijn bij het maken van vuur. Kwam er een dikke 4x4 bmw het veld oprijden waar twee voledig in Fjallraven gestoken bushvercrafters uit gerold kwamen, met in hun kielzoch 2 blagen met te mooie mora's aan de broekriem. Vol bravoure worden bijlen en zagen uitgeladen, aan de kids overhandigd en vervolgens trek te ploeg surfievals het bos in om hout te halen. wat gehak en gesleep met groen hout later en binnen 1.5 uur een fik waarmee je het ijselmeer zou kunnen verdampen. Een kamp opgetrokken uit bouwzijl met luchtmatrassen van pak em beet 50 cm dikte. (maar dat mag, (losers) (want dat mag dan ook;-)) .Het weer slaat om en het gaat regen. Stoere mannen met hun gewaxte meuk breken hun 5 sterren kamp op en vertrekken naar huis. 
Wat ze vergeten mee te nemen zijn de lege bier en redbull blikken, beide halve liters. Wat ik op zich wel snap want die lagen in het vuur wat nog aan was. En ook behoorlijk groot was.
Jammer dat er mensen zijnmet teveel centen die te mooie dingen kunnen kopen waar ze vervolgens niet mee opkunnen gaan. en regels bedenken die hun goed uitkomen.
En ja natuurlijk ben ik jaloers op hun uitrusting en die dikke BMW. want zo ben ik dan ook wel weer.

(Zelf pretendeer ik geen buschcrafter te zijn maar ik probeer de plek waar ik kom minimaal in de zelfde staat achter te laten zoals ik hem gevonden heb, ik ruim dus ook rommel van andere mensen op. Dit geef ik ook door aan de mensen die met mij mee zijn. Ik stook ook enkel dood hout. En respecteer de regels (gedragscodes) die voor het gebruik van een mooi terrein gelden. Wanneer deze regels niet aanwezig zijn bedenk ik ze erbij en handel ik ernaar.

Ik besef dat ik met het schrijven van dit stuk vooral veren in mijn eigen reet aan het drukken ben en dat zeer waarschijnlijk iedereen op dit forum hetzelfde zoniet nog beter zijn best doet om ervoor te zorgen dat we met zijn alle een zinvolle en leuke vrijetijdsbesteding kunnen beoeffenen en behouden.


Hierboven staat vast een mening van iemand.
Tent
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 jan 2014, 18:30
Locatie: In je achtertuin

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door Tent »

Beetje meer olie nog op het vuur...  :D

Ik had eens een discussie met een spanjaard, die maar niet wou geloven dat wanneer ik alleen in de natuur ben, mijn afval niet dump maar meeneem naar huis (of in een openbare prullenbak doe, tenzij die vol is; dan leg ik mijn troep niet naast de vuilnisbak zoals je ook zo vaak ziet).

Zijn stelling was: Je bent toch wel goed gek als je je afval niet gewoon in de natuur flikkert zoals iedereen doet, vooral als niemand het ziet...  :o

Ook nog eens ruzie gehad met een franse natuurliefhebster; ze organiseerde kanotochten. Ze was er trots op dat wanneer zij met een groep op excursie was... nu komt het... iedereen zijn afval niet gewoon wegpleurt, maar netjes onder een steen legt!!! WTF? Ze merkte nog lachend op dat inmiddels onder bijna iedere steen afval ligt.

Je zou ze toch...?

Wat ik echt niet begrijp is het volgende: Je neemt eten/drinken mee in een verpakking. Je eet of drinkt het op. Dan weegt wat overblijft veel minder dan wat je in eerste instantie meenam... Het ter plekke weggooien van een verpakking heeft geen enkel nut! Neem een plastic zak mee (die niets weegt) en doe daar je afval in. Onbegrijpelijk waarom mensen het nodig vinden om de (meestal) lichte verpakking weg te gooien! Dit zijn geen natuurliefhebbers; dit zijn milieu-vervuilers!

-TNT -  :'(
Laatst gewijzigd door Tent op 28 jan 2014, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.



Frosty311
Berichten: 345
Lid geworden op: 22 dec 2010, 20:41
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door Frosty311 »

Zelf ben ik nu een paar keer geweest bij Chaam.
Nou weet ik dat je daar een klein vuurtje mag maken in de betonnen bak(of wat daar van over is).
Nog sterker.... Als je een paar dagen van te voren de boswachter een belletje geeft, zorgt die ervoor dat er een lading dood hout ligt wat je kan opstoken.
Het kappen/slopen van jonge bomen is dus volkomen nutteloos.


The joy of life comes from our encounters with new experiences, and hence there is no greater joy than to have an endlessly changing horizon, for each day to have a new and different sun.”
-Christopher Johnson McCandless alias (Alexander Supertramp)
Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door NvdO »

Hallo, ook ik zie dit fenomeen regelmatig langskomen en weet door gesprekken met wat personen dat enkelen ook hier op het forum actief zijn. Prima plaatsing dus.
ik zou graag ook een gerelateerd probleem willen toevoegen

het weghalen van berkenbast;
Een handige manier van vuurstarten is het schieten van vonken op wat berkenschors. Deze schors wordt echter steeds vaker rondom de boom verwijderd. In de schors zit de sapstroom van de boom.. wordt deze dus rondom verwijderd dan sterft de gehele boom. Indien iemand dus schors verzameld doe dit dan alleen op de buitenste laag en niet rondom tot op het donkerdere hout.
Ook ik weet niet precies wie dit doet maar hoop dat iemand nu weet dat hij het net wat anders aan zou kunnen pakken ;)

Groetjes !


Thomas H
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mar 2016, 19:26

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door Thomas H »

Bij sommige paalcampings zijn plekken waar je vuur mag maken, helaas komt het voor, niet alleen op de paalcampings, dat mensen hun rotzooi niet opruimen. Mijn tip is kijk iets verder, soms staat er op 50 meter afstand een dode staander. Deze zijn droog en zouden anders toch binnen 2 weken op de grond vallen.


Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door Great egret »

100% voorkomen dat er bij de pk's wat gebeurt is lastig maar wat misschien helpt is een klacht indienen bij sbb als je wat ziet. Heb ik gedaan toen ik door de scouting 'gewaarschuwd' werd dat ze bij de PK waar ik zat met zijn twaalven zouden arriveren over een uur. En dat heb ik geweten, na een uur kwam er een troep opgeschoten jeugd aan wat de naam scouting geen eer aan doet. Na de leiding te hebben gewezen op het bordje wat er bij de PK hing gaf hij aan dat het in overleg was met sbb. (Wat achteraf dus niet zo was...) Ik heb een klacht ingediend bij sbb en uiteindelijk contact gekregen met de boswachter. Hij wist precies wie het waren en zou het regelen. Vervolgens de mobiel voor de dienstdoende boswachter gekregen ik mag altijd bellen.


Plaats reactie

Terug naar “Terreinen, Paalcampings en GPS locaties ”