Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

JohnLocke
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mar 2014, 14:42

Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door JohnLocke »

Hallo,

Ik ben nieuw hier. Maar ik heb me wel al wat ingelezen. Ik wil binnenkort Nederlands 'wild' kamperen, op zo'n paalkampeerplek, dus ik zou er graag wat over willen weten.

Ik lees op sites dat er maximaal plek is voor 3 tentjes (bij die hier in Zuid-Holland). Is er dan een grote kans dat je niet alleen bent of bedoelen ze 3 tentjes per groep of wat moet ik me hierbij voorstellen? Het lijkt me namelijk dat dit toch wel een stukje bos zou zijn, en niet werkelijk een klein veldje van 20 bij 20 meter? Ook al zou ik met een vriend gaan, dan kan hij z'n tentje hopenlijk wel 5 meter verderop zetten. En stel er komt nog een groep dan mogen die natuurlijk wel flink wat meters verder. Maar ja het is me erg onduidelijk hoe groot zoiets precies is en hoe het eruit ziet, dus zou er graag wat foto's van willen hebben als dat zou kunnen.

En welke dagen is het het meest rustige? Ik denk doordeweeks toch?

Alvast bedankt voor de tips!


arjuna

Re: Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door arjuna »

Bij een paal kampeer plaatst weet je nooit wie er bij komt ,ik zou me daar niet druk om maken .
er zijn richtlijnen van sbb met de hoeveelheid tentjes die er zouden kunnen  staat ,het zijn richtlijnen.

Waar je wel naar mag kijken is de plaatst hoe verder weg van een stad of dorp des te minder hang jongeren er zullen zijn
kijk maar op de berichten die zijn geplaatst bij/over een pkp.

Verder wil ik zeggen het is nieuw voor je maar ga er maar van uit dat het voor iedereen op dit forum eens nieuw was
en de zelfde vragen daar ook waren
have fun en geniet er van

Koen


Silverback
Berichten: 261
Lid geworden op: 25 dec 2013, 15:07
Locatie: Leusden

Re: Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door Silverback »

In de mei vakantie (regio noord) ga ik 2 of 3 nachtjes met mijn neefje naar de kampeerplaats bij Zeist, misschien aanhaken?

Anders, gewoon een keertje doen.


Groeten, Jan


arjuna

Re: Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door arjuna »

Ik ga zelf in de laatste week van april een weekje rustig in mijn eentje een week op pad
de plaats weet ik nog niet ,maar ik weet wel 6 nachten en 6 dagen geen mens om mijn heen die wat wil of moet.


koen


Silverback
Berichten: 261
Lid geworden op: 25 dec 2013, 15:07
Locatie: Leusden

Re: Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door Silverback »

Geniet ervan Arjuna!


Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door Rolf »

JohnLocke schreef: Is er dan een grote kans dat je niet alleen bent of bedoelen ze 3 tentjes per groep of wat moet ik me hierbij voorstellen?
Wat is een grote kans... De kans bestaat dat er ook andere mensen komen, het is een vrij land en je hebt buitenshuis geen recht op eenzaamheid.
Het lijkt me namelijk dat dit toch wel een stukje bos zou zijn, en niet werkelijk een klein veldje van 20 bij 20 meter? Ook al zou ik met een vriend gaan, dan kan hij z'n tentje hopenlijk wel 5 meter verderop zetten.
Vaak tref je inderdaad een veldje van 20 bij 20 meter. Er bestaat zelfs een kans dat het terreintje van een dusdanige kwaliteit is dat er maar een paar plekjes geschikt zijn voor je tent, omdat het drassig is, er het een en ander overwoekerd is, het veldje vrijwel nergens mooi vlak is of wat dan ook.
En stel er komt nog een groep dan mogen die natuurlijk wel flink wat meters verder. Maar ja het is me erg onduidelijk hoe groot zoiets precies is en hoe het eruit ziet, dus zou er graag wat foto's van willen hebben als dat zou kunnen.
Die andere groep zet dan de tent op waar dat het beste kan. Als dat naast de jouwe is, dan mag dat.

Hoe groot een PKP is en hoe die er uit ziet, verschilt. Denk open plekje in de natuur met een waterpomp ('s  winters onklaar gemaakt) en verder niets. Soms echt maar plek voor 3 tentjes (met moeite), soms wat ruimer. Soms een vuurschaal, soms een afdakje, soms een vlonder. Laat je verrassen, zou ik zeggen.


Welkom Buiten: GPS-activiteiten, verhuur, workshops.
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door Calhovin »

De truc is je een beetje te verdiepen in de PKP-en om je heen... Ik heb begrepen dat Austerlitz bijvoorbeeld drukbezocht is. Daar moet je in het weekend met acceptabel weer dus niet gaan zoeken naar rust. In de Biesbosch op een eiland is de PKP al weer een stuk lastiger te bereiken. Geen wandelaars, dus, maar als er boten op het strand liggen weet je wel zeker dat die daar gaan blijven want dit is de plek voor kilometers varen.

Ik ga zo af en toe eens kijken naar plekken in de buurt. Niet om gelijk te slapen, maar gewoon hoe het er bij ligt. Sommige vallen tegen, sommige vallen mee. Alle garanties van een officiële camping vervallen, het is immers gratis, dus je moet zelf uitzoeken en je krijgt geen garanties. Op het laatste moment kunnen er hangjongeren, luide kampeerders of god weet wat komen. In de buurt van Breda zag ik er eentje die best oke was, in de buurt van Gorinchem: fout gevoel, te open, te veel passanten. Is mijn beoordeling, en ieder zal dat anders beoordelen. Scouten van Chaam 3: een verjaardagsfeest vol jongens van een jaar of 10 aan de gang. Ouders fik stoken, jongens met takken rondrennen en vechten. Was ik voor mijn rust gekomen, had ik een probleem gehad. Then again, die bleven niet dus als ze wegzijn kun je mazzel hebben dat ze andere passanten weg hielden. Ik zou namelijk naar een andere in de Chaamse bossen gegaan zijn. En zo blijf je bezig...

Als ik de zekerheid van rust wil, ga ik in mijn eigen stukje bos liggen. Maar bij regen op een dinsdagmiddag tegen 5 graden en veel wind heb je grote kans dat de meeste PKP-en vrij blijven.

Maar geen garantie  ;D


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door jaspertimm »

De Paalkampeer plekken zijn heel verschillend. Als ik jou was zou ik de dichts bij zijnde gewoon eens bezoeken tijdens een wandeling of anders gewoon gaan!

Dat heb ik eigenlijk altijd gedaan. gewoon gaan.


Vooral in de zomer en al helemaal in de zomervakantie of andere vakanties kom je mensen tegen.
Ik heb persoonlijk nog nooit gehad dat dit echt heel kut was. Altijd waren het wel mensen waar mee ik kon opschieten. Of nog erger zelfs het heel gezellig was omdat ze ook van natuur hielden en graag buiten waren. (Het trekt natuurlijk wel een bepaald publiek).

2x ook bekende tegen gekomen.

zo kwam ik Arjuna de laatste keer tegen bij Chaam.

Daniel, Thijmen, Thijmen en Leon kwam ik ook eens tegen bij Austerlitz!

Maar ook vaak sta je alleen.

Veel plezier!


JohnLocke
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mar 2014, 14:42

Re: Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door JohnLocke »

Bedankt voor de reacties allen.

Dus kan ik op een paalkampeerplek een hangmat met tarp spannen en mocht er iemand anders ook komen kan hij dan 50 meter verderop zitten?

Loopt het sowieso wel een stukje in een bos, met dikke bomen en beschutting? Of is het echt puur een klein stukje gras? Graag zou ik foto's zien.

Ik doe dit namelijk om alleen te zijn, dus zelfs een praatje maken zie ik niet zo zitten.


Gebruikersavatar
Esmoreit
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 mar 2011, 22:31
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door Esmoreit »

Officieel moet je binnen 10 meter blijven van het bord dat de PKP aangeeft. Dus 50 meter bij je vandaan zal niemand zijn of haar tent opzetten. Dat mag niet.

Daar wil ik dan wel aan toevoegen dat ik meestal niet binnen die 10 meter blijf, want ik zoek meestal net iets meer beschutting. Ik heb wel eens midden in de nacht een stel hangjongeren bij de waterpomp gehad, waarvan ik niet zeker wist hoe ze op mijn aanwezigheid zouden reageren. Ik lag echter op ongeveer 20 meter van de pomp vandaan, dus ze hebben me nooit gezien. Groene tarp, mat en slaapzak doen wonderen.  ;D


<i>Aldus eest menechwerf gesciet: quade werken comen te quaden loene, maer reine herten spannen croene, die vol doeghden sijn ende vol trouwen.</i>
JohnLocke
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mar 2014, 14:42

Re: Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door JohnLocke »

10 meter bij de paal vandaan, jeetje wat een ongelooflijke teleurstelling. Toen mensen zeiden paalkampeerlek dacht ik ja daar mag je wel 50 of 100 meter voorbij zijn. Dat je gewoon een stukje bos hebt waar je overal je tent of je hangmat of boomhutje mag opzetten. Dit is gewoon een tent op een grensveldje naast een paal, er zijn nog net geen parkeerplaatsen naast, dat is toch geen wildkamperen meer?

Een lekker vuurtje erbij maken zal dan zeker ook niet gaan.

Ik vrees dat ik dan toch echt voor andere oplossingen moet gaan. Waterpomp heb ik niet nodig, ik neem wel water mee.

Weet iemand wat voor stuk bos je hiervoor goed kan uitzoeken? Het hoeft geen natuurreservaat te zijn met boswachters, gewoon een stukje bos waar je ongestoord en rustig een nachtje kan vertoeven, met eventueel wat vlees op de bbq.

Ik snap dat dit eigenlijk niet mag, maar dat geldt natuurlijk voor hangjongeren en mensen die overlast maken. Als je in je eentje gaat en geen troep of sporen achterlaat dan zal dat wel niet zo erg zijn.

Ik wil erg graag gewoon echt wild kamperen, tarp en hangmat in een bos, eten bereiden er ook bij, maar ik vertik het om op zo'n paalkampeerplek te zitten. Eerst leek het me wel leuk maar wat ik er nu allemaal over hoor, het moet echt verschrikkelijk zijn, hangjongeren als je ligt te slapen en van de natuur wilt genieten, bah zeg.

Maar waar zou je goed kunnen gaan? Gewoon buiten een groot bos en natuurgebied dus, maar wel ergens een stuk bos van 100 bij 100  meter met flink wat bomen erin? Hoe herken je een goede plek? En hoe schat je in of je er ongestoord kan overnachten?

Bedankt voor de ideeën!


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door ger010 »

Zelf neem ik gewoon een paar opties in de buurt mee.

Mbt. de aantal meters, zou me er niet zo druk om maken hoor.
Heb niet het idee dat een boswachter hier zwaar aan zal trekken.

Dan vuur maken, tja zelf zit ik als ik ga vaak in gaam en op
1 en 3 zit een vuurplaats in de grond. Zelf maak ik daar om
te koken een klein vuurtje in. Ik neem altijd zelf water mee
omdat de pompen het daar vaak niet doen. Deze hou ik bij
de hand. Mocht het vuurtje te gek worden is het zo uit...


Afbeelding
JohnLocke
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mar 2014, 14:42

Re: Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door JohnLocke »

[quote="ger010"]
Zelf neem ik gewoon een paar opties in de buurt mee.

Mbt. de aantal meters, zou me er niet zo druk om maken hoor.
Heb niet het idee dat een boswachter hier zwaar aan zal trekken.

Dan vuur maken, tja zelf zit ik als ik ga vaak in gaam en op
1 en 3 zit een vuurplaats in de grond. Zelf maak ik daar om
te koken een klein vuurtje in. Ik neem altijd zelf water mee
omdat de pompen het daar vaak niet doen. Deze hou ik bij
de hand. Mocht het vuurtje te gek worden is het zo uit...
[/quote]
Heb je ervaring met boswachters? Ik hoorde op een ander forum hele negatieve verhalen erover. Maar ja, dat zal wel echt voor de grote natuurgebieden gelden. Denk dat er toch ook stukken bos moeten zijn waar je geen boswachters hebt? Hoe kom je daar achter? Het lijkt me namelijk, dat bijvoorbeeld een stukje bos tussen twee dorpen nou niet echt een nachtelijke surveillance heeft.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door ger010 »

Ben zelf een keer op Chaam 1 een boswachter tegen gekomen.
Was een hele vriendelijke man is al weer een poos geleden.

Maar goed wanneer ze een vuurkuil maken en je gaat daar
normaal mee om lijkt me de kans op problemen klein. Maar
goed let wel het is een aanname :)


Afbeelding
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door Calhovin »

Kleine plukjes bos zijn vaak prive bezit. Ik zou liever wildkamperen op een terrein van een van de grote jongens, dan dat je in een pluk van een naburige boer of buitenman gaat zitten. Grote kans dat hij het kaphout ook gewoon wilt oogsten voor de houtbrander. Daar heb je dus meer kans op problemen dan met een goed opgeleide boa die weet wat hij kan maken en mag verwachten. Als er in zo'n klein plukje ook al overlast van hangjeugd is geweest of zo, heb je echt geen vrolijke boer aan je vuur staan hoor, die begripvol naar je luistert... Benader een boswachter vriendelijk en je hebt grote kans dat je je, mits je je kamp professioneel hebt aangelegd, er wel mee weg komt.

Just my $0.02


Plaats reactie

Terug naar “Terreinen, Paalcampings en GPS locaties ”