Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door Rolf »

Ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat je een wat vertekend beeld hebt van natuurbeheer en grondbezit.

Allereerst paalkampeerplaatsen. Inderdaad, dat is geen wildkamperen meer. Dat is het ook nooit geweest. PKP's zijn een mooie dienst die natuurbeheerders verlenen aan wandelaars, fietsers, kanovaarders die graag op hun tochten willen overnachten zonder hiervoor op een camping te hoeven komen. Hoe je erbij komt dat dit een voorziening betreft van een paar honderd vierkante meter waar je kan doen en laten wat je wil en recht op alleen zijn hebt begrijp ik nog niet helemaal.

Het stuk bos tussen twee dorpen is van iemand. Van een natuurbeherende organisatie (De Landschappen, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer), van de gemeente of van een privépersoon. Van wie het ook is, jij mag er niet slapen. Grote kans dat je er na zonsopgang sowieso niet mag zijn, laat staan dat je er vuur mag maken. Doe je dat wel, en ziet een passant dat (passanten zijn zelden ver weg in Nederland), dan bestaat de kans dat die de politie belt. Die komt kijken wat er gaande is en handelt daarnaar.

Een bijzonder opsporingsambtenaar (zoals de boswachter) kun je treffen op gemeentegrond of op de grond van een natuurorganisatie. Net zoals de agenten komt die gewoon zijn werk doen. Dat werk houdt onder meer in om jouw wetsovertreding te stoppen en eventueel te verbaliseren. Misschien doet hij niet lief, zoals je op een ander forum gehoord hebt, maar uiteindelijk ligt het aan jou dat hij daar staat.

Zoals eerder geschreven kun je ook de eigenaar van een stuk privégrond treffen. Of zijn maten. Zou ik iemand kamperend aantreffen in, ik noem maar wat, het bosje achter het huis van mijn ouders, dan verwacht ik niet erg vergevingsgezind te zijn.

Dat alles gezegd hebbende: wildkamperen is leuk. Kijk een beetje om je heen, maak geen vuur of doe dat met zorg, kap geen hout, maak niets stuk en laat alles achter zoals je het aantrof. Word je betrapt? Blijf hoffelijk, jij bent immers degene die over de schreef gaat, de ander wordt slechts geconfronteerd met jouw ongeoorloofde aanwezigheid.


Welkom Buiten: GPS-activiteiten, verhuur, workshops.
kano
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2014, 12:58
Locatie: dorpje in Zuid holland

Re: Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door kano »

de 2 pkp's in zuidholland waar ik ervaring mee heb (leidschendam zoeterwoude) zijn niet druk. Beide hebben dikke bomen voor een hangmat. bij biede nog nooit een diender van enig gezag ontmoet.  Wel gezien:
minstens 75% van de keren niemand
2 keer oid een andere trekker. je zegt hoi en verder geen contact alsje dat neti wil.
een tijdje heeft er op 1 van de plekken iemand "gewoond" nooit gezien , maar zn tent werd groen. das al keer 3 4 jaar geleden

1 keer lag ik lekker te slapen kwam er nog een groep jongvolk aan scouting oid even mn slaperige hoofd naar buiten hoi gezegd en toen werd t wel weer rustig . althans ik ben verder ingeslapen en s'ocnteds weer weg voordat zij wakker werden.

kijken hoe eht eruit zit gaat prima met google maps en bing panorama view. ik heb meestal geen camera bij me.


tot later en tikken kan ik niet :-)
JohnLocke
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mar 2014, 14:42

Re: Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door JohnLocke »

@Rolf
Ja het komt misschien heel erg over, maar ik heb het over een hangmat en een tarpje. Vuurtje gaat het dan niet worden. Of van ter voren ergens anders bij het water en dan na het eten ergens anders heenlopen. Maar nee, op veel plekken zou het niet gaan idd. Ik kan wel zelf logisch nadenken en zou niet snel iemand tot overlast zijn of rotzooi of sporen achter laten.

@Kano
Dankjewel, dat moet wel lukken dan. Misschien daar eens kijken. Als het een beetje beschut is zal ietsje verder dan 10meter wel niet zoveel uitmaken.


Gebruikersavatar
psyskotic
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 okt 2013, 18:17

Re: Wil een keer op een paalkampeerplek slapen, wie kan me daar wat over vertellen?

Bericht door psyskotic »

deze website heb je misschien wel wat aan  , omschrijft redelijk hoe de meeste pkps zijn
staat een foto bij en soms klein filmpje
https://sites.google.com/site/paalkampeerders/locaties

gr


Plaats reactie

Terug naar “Terreinen, Paalcampings en GPS locaties ”