Gezocht een mooie plek in de Ardennen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
cjhage
Berichten: 378
Lid geworden op: 19 aug 2013, 10:33
Locatie: Bruinisse

Gezocht een mooie plek in de Ardennen

Bericht door cjhage »

Beste members

Ik ben op zoek naar een mooi ongerept gebied in de Ardennen
Waar ik met een groep van in totaal 8 personen
Lekker kan trekken
Waar water in de buurt is en het liefst geen bebouwing

Het de bedoeling om daar in de herfstvakantie naartoe te gaan met een aantal jongens

Wie is er bekend
En weet een mooie plaats

Het is voor 3dagen en twee nachten om een route te lopen met zo,n 5km per dag


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Gezocht een mooie plek in de Ardennen

Bericht door Jennekes »

Ongerept? Dat bestaat helaas niet in de Ardennen... En met 8 personen, wil je dan bivakkeren of verblijf je op een camping?
Voor een bivak zou ik met 8 personen niet naar de Belgische Ardennen gaan. De kans om dan een BOA tegen te komen is erg groot. De Franse Ardennen daarentegen zouden dan een betere optie zijn. Of een stukje meer naar het westen tegen de Belgische grens aan, het Woud van Mormal.

In ieder geval 2 linkjes om te inspireren:
De Heez van Hargnies
Het Woud van Mormal


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Gezocht een mooie plek in de Ardennen

Bericht door janvanloon »

Andere richting uit gaan. Richting vogezen.
Ardennen is idd gevaarlijkvoor wildkamperen en zeker tijdens vakantie... Meer volk meer controle.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
cjhage
Berichten: 378
Lid geworden op: 19 aug 2013, 10:33
Locatie: Bruinisse

Re: Gezocht een mooie plek in de Ardennen

Bericht door cjhage »

De Les Heez d’Hargnies lijkt me wel wat en het is zo'n 3uur rijd Das ook nog wel te doen

De Vogezen is onze standaard meivakantie reisje
Maar dat is bijna twee keer zover

Iemand nog ervaringen in Les Heez d’Hargnies


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Gezocht een mooie plek in de Ardennen

Bericht door herman744 »

Hargnies ligt erg afgelegen. Ben er wel eens doorgereden. Behoorlijk ver van de weg van Givet naar Revin. Ligt op een plateau. Of er water te vinden is??? Bos ligt tegen de grens met België. Voor je het weet zit je in Belgie, maar daar is het ook rustig. Weinig toerisme.


Gebruikersavatar
cjhage
Berichten: 378
Lid geworden op: 19 aug 2013, 10:33
Locatie: Bruinisse

Re: Gezocht een mooie plek in de Ardennen

Bericht door cjhage »

Ja water Das nog de vraag dan
Voor de rest komt het wel goed dan


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Gezocht een mooie plek in de Ardennen

Bericht door Jennekes »

Waarom zou er geen water zijn? De hele Ardennen zijn een plateau. Ooit een middelhoog gebergte dat langzaam afgesleten werd en later weer omhoog gedrukt werd toen Afrika met Europa in botsing kwam, vandaar dat de toppen van de Ardennen allemaal tussen de 400 en 500 meter hoog zijn. Nadat het gebied omhoog gedrukt was, sleten talloze riviertjes op veel plaatsen diepe dalen uit.
Kortom, ook de Franse Ardennen zijn vergeven van kleine riviertjes en bronnetjes door de veelvuldige regenval. Ik neem nooit water mee in mijn rugzak als ik in de Ardennen aan de wandel ben, want als ik dorst heb is er altijd wel ergens water. In Hargnies en directe omgeving zijn veel bronnetjes en kraakheldere riviertjes. Overigens is het gebied veel groter dan alleen de omgeving van Hargnies. In het zuiden wordt het uitgestrekte bosgebied begrensd door de Semois, ten westen stroomt de Maas in een 200 meter dieper gelegen dal, aan de oostgrens ligt België. De grens loopt ook langs enkele riviertjes.
De uitgestrekte bossen zijn heel gevarieerd, dus niet zoals in de Belgische Ardennen voornamelijk naaldbos, maar juist veel loofbos. Er zijn veel oude paden waar je de hele dag niemand tegenkomt. Een paradijs voor iedere hiker en bushcrafter. En een ander voordeel tov België is dat bivakkeren is toegestaan. En o ja, de Heez van Hargnies is de werktitel van het verhaal wat ik hierover schreef, in feite maar een klein stukje op het grensgebied van België en Frankrijk.

Cornelis, je krijgt dit weekend nog een antwoord op je PM'tje


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Gezocht een mooie plek in de Ardennen

Bericht door herman744 »

Of er water te vinden is???, had vraagtekens .............. Mooi dat je wel duidelijkheid verschaft. Ik wist het dus niet.


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Gezocht een mooie plek in de Ardennen

Bericht door Pyro »

Ik kom al ruim 20 jaar op onze geadopteerde plek in de Ardennen, namelijk op een prive plek op de weg tussen Revin en Fumay en ik kan mij vergissen, maar het gehele bosrijke gebied daar incl Hargnies is een stuk nationaal park.
En er mag daarom dus NIET in het wild overnacht worden!!!
Dat het met tijd en wijlen toegestaan wordt heb je meer te danken aan de individuele gemoedstoestand van de heersende boswachters aldaar!
Feitelijk gezien komt het erop neer dat je in het woud 's nachts mag "bivakkeren" en NIET kamperen als je op minimaal 1 uur lopen van de openbare weg af bent, MITS dat gebeurt BUITEN het terrein van de Nationale parken!!!
Kijk voor de zekerheid dus goed op de kaart van de omgeving wat er aangegeven staat!
Nogmaals! Het wordt toegestaan in sommige gevallen, maar pas helemaal op met illegaal vissen en al helemaal met open vuur!
Ik zou je met alle liefde onze plek daar willen aanbieden, maar ik ben niet de eigenaar van het stukje grond aldaar, dus helaas!


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Gezocht een mooie plek in de Ardennen

Bericht door Pyro »

Volgens mij heeft Sander2000 een aantal jaar geleden hier met zijn vader een nacht doorgebracht en schreef hier ook wat over!
Ik kan mij alleen niet herinneren in welk topic dit was!
Het was iig rondom de bossen van Fumay!


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Gezocht een mooie plek in de Ardennen

Bericht door Jennekes »

Parc naturel régional des Ardennes is inderdaad een NP, maar de regels zijn iets anders dan je denkt, Pyro. Als ik even de Belgische site Hiking Advisor citeer:
Wildbivakkeren (kamperen voor één nacht) is quasi overal toegestaan in Frankrijk. Enkel in de nationale parken van de Vanoise en de Cevennes is het verboden, alsook langs de GR20 in Corsica. In de Vanoise kan het bij sommige hutten, in de Cevennes mag het nabij GR en GRP’s (al zijn sommige stukken wel verboden), op de GR20 zijn er bivakplaatsen bij alle hutten. In de andere nationale parken is het wel toegelaten met name de Mercantour, Pyrénées, en Ecrins. Voorwaarde is dat je op één uur van de weg en de grens van het nationaal park bent verwijderd, maar in de praktijk hoef je je van deze regels niet echt aan te trekken. Uitzonderlijk zijn er lokale beperkingen vb. Vallée des Merveilles in de Mercantour. Dan zal je borden zien staan.
Het belangrijkste is dat de soep in Frankrijk niet zo heet wordt gegeten dan deze wordt opgediend. Ik kom er vaak en heb ook vaak jagers en boswachters gesproken, eenmaal met mijn zoon die toentertijd 10 jaar was. Hij waarschuwde alleen voor het open vuur, dat vond ie maar niks, maar hij verbood het ons niet. Ik ben sowieso niet voor een open vuur omdat het schade brengt aan de grond waar je op stookt. De natuur heeft relatief veel tijd nodig om dit te herstellen en het past dus niet bij het principe "leave no trace".

Hiking Advisor heeft overigens een interessante pagina over bivakkeren in Europa: http://hikingadvisor.be/2012/01/15/rege ... dkamperen/


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Gezocht een mooie plek in de Ardennen

Bericht door Pyro »

Jennikens je zult best gelijk hebben, maar ik lees dit dan weer ergens:

http://wildkamperen.nl/wiki/Frankrijk zegt het volgende:

"Wildkamperen in Frankrijk is redelijk eenvoudig. Afhankelijk van de streek kun je tamelijk makkelijk een plek vinden op de rand tussen akker en bos of op een ongebruikt landje.

In Frankrijk maakt men onderscheid tussen 'bivak' (bivouac, één nacht op dezelfde plek) en 'wildkamperen (camping sauvage). Het laatste is verboden, maar het eerste is toegestaan, op de volgende voorwaarden:
Bivakkeren is van 19u tot 9u
Op 1 uur wandelafstand van de doorgaande weg
Buiten nationale parken: op 1 uur van park verwijderd
Binnen nationale parken: enkel in le Mercantour, les Ecrins, les Pyrénées, Vanoise (toelating van huttenwaard nodig) en Corsica (tegen betaling wildkamperen bij de hut) "

Maar goed, dit onderwerp blijft een twist door verschillende informatie op blogs, fora en slecht/verkeerd vertaalde passages van de Franse wetgeving Wildkamperen wordt toegestaan onder bepaalde voorwaardes en ik denk dat je de plaatselijke vvv moet raadplegen voor zekerheid!
Feit blijft wel gewoon dat als je je netjes gedraagt je weinig problemen zult ondervinden!
Ik verblijf met enige regelmaat al zon 20 jaar met een tentje in de Ardennen en in totaal 6 keer aangesproken door de boswachter c.q. Gendarmerie en nog nooit een boete gehad, mede omdat ik geen open vuur gebruikte!
Da's toch wel het allerbelangrijkste voor de mannen!


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Gezocht een mooie plek in de Ardennen

Bericht door Jennekes »

Geen idee of ik gelijk heb, Pyro. Net wat je zegt, ook ik haal mijn informatie van diverse sites en fora. Maar ik denk dat onze ervaring wel dezelfde is. Boven alles staat respect voor de natuur en daarom maak ik ook geen open vuur (hé dat rijmt! ^-^ )


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
Stijn Smits
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2010, 07:19
Contacteer:

Re: Gezocht een mooie plek in de Ardennen

Bericht door Stijn Smits »

een parc naturelle regional is volgens mij geen nationaal park daar zit het verschil.

groet Stijn


Plaats reactie

Terug naar “Terreinen, Paalcampings en GPS locaties ”