Northumberland National Park

thijmen1
Berichten: 1130
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:56
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: Northumberland National Park

Bericht door thijmen1 »

[quote="Herman"]
#011# ik zie geen 200 foto's  :-[
[/quote]

hij heeft mij alle votos gestuurd 2 weekies terug


thijmen1
Berichten: 1130
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:56
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: Northumberland National Park

Bericht door thijmen1 »

als 2 mensen de zelfde naam hebben op 1 forum gaat dat kletse met mekaar :P:P

dus jan jan en jan :D...


Gebruikersavatar
Leon
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 mar 2011, 17:11
Locatie: Tiutjenhorn

Re: Northumberland National Park

Bericht door Leon »

Je verslag was vrij compleet hoor Thijmen. We hebben de volgende eetbare planten gegeten. Smalle weegbree (rauw) Brandnetel (rauw) Voederwikke (topjes rauw) Voederwikke (gekookt), alle smaak zat in het water en niet meer in de plant. Doen we niet meer. Misschien wel stomen? Klein Hoefblad (gekookt), smaakte een beetje naar brandnetel alleen nogal taai. Verder prima. Paardebloem (rauw). Biggenkruid (rauw). Bosandoorn (jonge blaadjes rauw). Veldzuring (rauw). Veldzuring (pan vol gekookt blad), dit smaakte afschuwelijk. Schapenzuring (rauw).
Verder ben ik heel benieuwd of iemand iets weet over de lever van padden en kikkers. Het viel ons op dat de lever van kikkers heel groot is. Ik zag laatst een documantaire over haaien. En deze hadden een grote lever omdat ze geen zwemblaas hadden. De olie in de lever zorgd dan voor drijfvermogen. Werkt dit bij kikkers ook zo? En weet iemand of kikkerlevers gezond zijn voor je? Het is best een flinke hap dus best de moeite waard. Anybody


thijmen1
Berichten: 1130
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:56
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: Northumberland National Park

Bericht door thijmen1 »

hee leon de lever van nederlandse kikers zijn te eeten maar wel efe boven vuur houden


thijmen1
Berichten: 1130
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:56
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: Northumberland National Park

Bericht door thijmen1 »

als je een kikker trouwens rouw eet (niet aan te raade behalfe zijn hart)

als je een kiker dood slaat en oopen snijd klopt het hart nog
in japan is het een delicatesse om hem klopent te eeten


AEn1gm4
Berichten: 835
Lid geworden op: 31 jul 2011, 17:02

Re: Northumberland National Park

Bericht door AEn1gm4 »

[quote="thijmen1"]
als je een kikker trouwens rouw eet (niet aan te raade behalfe zijn hart)

als je een kiker dood slaat en oopen snijd klopt het hart nog
in japan is het een delicatesse om hem klopent te eeten
[/quote]

Jij ook altijd met je vieze verhalen  #025#


Gebruikersavatar
Thijmen
Berichten: 165
Lid geworden op: 08 mar 2011, 18:18
Locatie: Scherpenzeel

Re: Northumberland National Park

Bericht door Thijmen »

Vieze verhalen??? man ik vind dat soort dingen bere interresant.. is toch gewoon cultuur...

Maaru naamgenoot! de nederlandse kikker zeg je? we zaten in engeland he. Die zijn toch niet zo anders in engeland?
ik ben geen reptielen expert en zie alleen het verschil tussen een kikker en een pad.. verder verschild de kleur nog wel eens maar dat zegt me niet veel. Wiseman zegt in zijn boek dat je alle kikkers in europa kunt eten... alleen zegt ie niks over de lever...

Dank voor je reactie Leon.

Mocht er iemand zijn die erg graag de foto's wil omdat je bijvoorbeeld hetzelfde gebied in wilt en je wilt voorbereiden.. stuur dan ff een pm met je mailadres. ik weet niet hoe ik alle 200 foto's in één keer kan versturen over pm...


thijmen1
Berichten: 1130
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:56
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: Northumberland National Park

Bericht door thijmen1 »

Voor sovet ik weet zijn ze hetselfde maar anders moet je het aan roel anneke of terra


Gebruikersavatar
Leon
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 mar 2011, 17:11
Locatie: Tiutjenhorn

Re: Northumberland National Park

Bericht door Leon »

Ik wil nog even iets zeggen over het eten van planten. Thijmen en ik sommen af en toe de planten op die we hebben gegeten maar dit betekend niet dat iedereen deze planten zomaar in onbeperkte hoeveelheden kan gaan eten. Van sommige planten kun je maar een beperkte hoeveelheid per dag eten omdat je lever en je nieren het anders niet aan kunnen. Andere planten moet je weer bijv. combineren met zuivelprodukten omdat dit bijv. het oxaalzuur van zuring helpt af te breken. Daarnaast heb je nog het gevaar van parasieten waar ook één en ander al over is geschreven op het forum. Dus ik raad aan dat wat wij er over schrijven te gebruiken als studie materiaal. Wat je er daarna zelf mee doet is geheel en al voor je eigen verantwoording
Dus om het oud Engelse spreekwoord maar eens aan te halen "A little knowlege is a dangerous thing"
Wanneer ik mensen hierover les geef tijdens cursussen dan kan ik alle mitsen en maren uitleggen. Dat voert nu een beetje te ver. Wanneer iemand specifieke vragen heeft dan zal ik deze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.
Even over de studie:
Ik gebruik als naslagwerk o.a. Wild Food van Ray Mears. Een ander goed boek is Wild Food van Roger Philips. Deze boeken gebruik ik in combinatie met Wilde Bloemen van Roger Philips om de nederlandse naam op te kunnen zoeken. Gaandeweg leer je ook een heleboel over andere planten en hun famillies.
Dus om het oud Engelse spreekwoord maar eens aan te halen "A little knowlege is a dangerous thing".

Wat paddestoelen betreft waag ik mij helemaal niet aan het geven van adviezen dus beschouw dat maar als niet geschreven.

Verder zullen we in het vervolg iets nauwkeuriger in onze in beschrijvingen zijn dus bijv. Voederwikke jongste topje rauw gegeten, in beperkte mate, door een rauwkostsalade.

Vriendelijke Groeten en veel avontuur gewenst allemaal.

Leon.


Dode Bever
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 mei 2011, 20:30

Re: Northumberland National Park

Bericht door Dode Bever »

Northumberland is geweldig om te trekken. Veel eetbare planten (en dieren), een ware konijnenplaag en prachtig terrein met heuvels, dalen, rivieren en bossen. Let wel op dat je geen lokale boeren boos maakt, er zijn namelijk veel stropers actief , en daar wil je niet voor aangezien worden. Het weer kan zeer extreem zijn dus houd goed rekening met water en wind! Mocht je lokaal willen kamperen willen heel veel boeren\landeigenaren wel toestemming geven, als je vriendelijk bent en je enthousiast vertelt waar je mee bezig bent. Mijn ervaring is dat het bijna allemaal natuurliefhebbers met historische interesse zijn.


Gebruikersavatar
Leon
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 mar 2011, 17:11
Locatie: Tiutjenhorn

Re: Northumberland National Park

Bericht door Leon »

Zo is het Dode Bever, Een prachtig gebied. Wanneer ben jij er voor het laatst geweest? Wij hebben er namelijk welgeteld één konijn gezien en slecht sporadisch hebben we keutels gevonden. We spraken een local en die vertelde dat ze, om de overlast tegen te gaan, de konijnenziekte mixamatoze in het gebied hebben losgelaten. Nou dat heeft wel geholpen denk ik. Jammer voor ons.
De weinige mensen die we gesproken hebben ware i.d.d. erg vriendelijk. Ook een boswachter die we om 17:00 uur midden in het park tegenkwamen vroeg ons alleen vriendelijk of alles in orde was met ons. Hij wist heel goed dat we in het park zouden overnachten omdat we met geen mogelijkheid voor middernacht nog uit het park zouden kunnen komen. Later hebben we nog met engelsen gesproken en die vertelden dat het officieel niet mag omdat anderen voor ons het hebben verpest met onverantwoord gedrag. Voorheen werd er nooit een probleem van gemaakt. Zij waren van mening dat de serieuze buitensporters toch nog wel oogluikend wordt toegestaan om te overnachten. Heb je nog meer interessante gebieden bezocht in europa?


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Northumberland National Park

Bericht door Een pan's hobby kok »

Dode Bever komt voor namelijk op plaatsen waar je onder de grond ligt  vandaar zijn naam.  ;D


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
jorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 05 dec 2010, 20:36
Locatie: Leeuwarden

Re: Northumberland National Park

Bericht door jorn »

Mooi verslag! Erg leuk om over een gebied te lezen waar ik vrij veel ben geweest. Gaaf dat jullie van de natuur hebben geleefd, ben wel een beetje jaloers op jullie avontuur. Ook leuke informatie die je geeft over de te eten planten, daar wil ik graag meer over leren.


My wife struggles to understand why I'd want to meet men off the internet in the woods..
Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re: Northumberland National Park

Bericht door Matis »

[quote="Leon"]
dat ze, om de overlast tegen te gaan, de konijnenziekte mixamatoze in het gebied hebben losgelaten.
[/quote]

??? Rare mensen, biologische oorlogvoering met een konijn #025#


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Northumberland National Park

Bericht door Een pan's hobby kok »

krijg je met die bolhoeden  ;D


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Plaats reactie

Terug naar “Terreinen, Paalcampings en GPS locaties ”