Northumberland National Park

Gebruikersavatar
Thijmen
Berichten: 165
Lid geworden op: 08 mar 2011, 18:18
Locatie: Scherpenzeel

Northumberland National Park

Bericht door Thijmen »

Hallo allemaal,

Komende zomder is het de bedoeling dat ik samen met een vriend Northumberland national park in engeland in de lengte doorsteek. Het park ligt NW van New Castle. Het is de bedoeling om ons voedsel en drinkwater uit de natuur te halen. Verder alleen de slaapspullen, billy's, mes, zaag en bijl mee (dat was het zo ongeveer wel m.u.v. de kleine dingetjes uiteraard). De tocht moet van 11 t/m 25 Juli gaan plaatsvinden.

Nu is mijn vraag; zijn er mensen die ervaring hebben met het rondtrekken in dit national park?
Zo ja, wat vond je van het terrein? Erg ruig? Of viel dat wel mee? Veel bos of juist openveld? Voornamelijk naaldbomen of ook veel loof? En welke bomen miste je of had je in overvloed?
Zijn er bepaalde diersoorten die er opvallend veel voorkomen? Zit er veel vis? Gevogelte? Konijnen?
Welke eetbare planten staan er veel... Zijn er bepaalde planten soorten die jou normaal van veel energie voorzien en er in overvloed waren? Of juist niet? En wat was je oplossing?
Overige potentiele voedselbronnen zijn uiteraard ook welkom!

Beide hebben we ervaring met ons eten verzamelen uit de natuur, dergelijke ondernemingen, alleen is natuurlijk elk terrein net weer ander. Dit word wel de eerste keer dat ik voor zo'n lange tijd helemaal van de natuur leef qua voedsel. Omdat ik me uiteraard goed wil voorbereiden vind ik het prettig om ervaringen van andere te horen. Een ervaring van een bushcrafter (ofwel zielsgenoot) zegt me meer dan algemene informatie op internet welke neergezet is door een commercieel bedrijf of instelling.
Vorige zomer zijn we bijvoorbeeld naar het Galloway forestpark geweest en wat me opviel was dat er ongelooflijk weinig wild zat in het gebied waar wij geweest zijn althans. Als ik dit geweten had, had ik mijn huiswerk m.b.t. eetbare insecten ff beter gedaan.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groetjes Thijmen


Vrijbuitert

Re:Northumberland National Park

Bericht door Vrijbuitert »

Dat park ken ik niet, maar ik zou ook wat schone (droge) kleren mee nemen...


Gebruikersavatar
Joeph
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 okt 2010, 19:05
Locatie: Eindhoven

Re: Northumberland National Park

Bericht door Joeph »

Toch zou ik wat rijst, meel en melkpoeder meenemen.....


Gebruikersavatar
Thijmen
Berichten: 165
Lid geworden op: 08 mar 2011, 18:18
Locatie: Scherpenzeel

Re: Northumberland National Park

Bericht door Thijmen »

Oke, bedankt voor de tips tot zover...
Schone (droge) kleding was ik er inderdaad vergeten bij te zetten maar willen we uiteraard wel meenemen..

Ons plan is om deze trip zonder eten uit de comsumptiemaatschappij te gaan doen.
Onze voorouders hebben ook gewoon geleefd uit de natuur (waar bijvoorbeeld het paleodieet op gebasseerd is).
Om uit te testen of het daadwerkelijk mogelijk is voor ons om met 100% voeding uit de natuur te leven voor 2 weken en daarbij een hike te maken, hebben we bewust dit park uitgekozen... het park is namelijk langwerpig en we willen het van boven naar beneden (of andersom) gaan doorsteken. het is dan ook max 15 km voor het dichtsbijzijnde dorp waar we eventueel eten kunnen halen wanneer het echt niet mocht lukken. We zijn bang dat als er eten mee gaat voor nood, dat dit toch opgegeten word (en dan missen we ons doel)... de drempel word dus hoger om eten te gaan halen in de winkel als je er eerst 15 km voor moet lopen (en van 15 km lopen met een lege maag ga je ook echt niet dood, het is alleen vervelend).

Aangezien er weinig respons is op dit topic verwacht ik niet dat er veel mensen in nothumberland national park geweest zijn.. Hebben er wel mensen voor meerdere dagen van de natuur geleefd? dan bedoel ik bijvoorbeeld een week, of meer?

Zelf heb is drie dagen mijn max tot nu toe... ik voelde me er prima bij... moest alleen wat vaker eten dan normaal (normaal is voor mij 4 x per dag ongeveer). in de periode voordat we naar northumberland gaan willen we ons lichaam laten wennen aan dit dieet door regelmatig een natuurlijke maaltijd te eten.

ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Northumberland National Park

Bericht door bourgeois »

  Ja Thijmen, onze voorouders hebben inderdaad ook geleefd uit de natuur. Maar die kenden hun omgeving en leefden het hele jaar "in het wild". Ze konden dus van bepaalde producten voorraden opslaan tijdens de tijden van het jaar dat e.e.a. beschikbaar was. En ze hadden ook geen beperkende wetgeving wat betreft jagen en vissen. Te denken dat onze voorouders zomaar in een onbekend gebied gedropt zouden kunnen worden en daar vervolgens comfortabel leven is een klassieke denkfout die helaas door veel bushcrafters en survivalists gemaakt wordt. Wat jullie willen gaan doen is zonder meer een interessante uitdaging, maar heeft niet zoveel te maken met het leven van onze voorouders.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Northumberland National Park

Bericht door Trailtraveller »

[quote="bourgeois"]
  Ja Thijmen, onze voorouders hebben inderdaad ook geleefd uit de natuur. Maar die kenden hun omgeving en leefden het hele jaar "in het wild". Ze konden dus van bepaalde producten voorraden opslaan tijdens de tijden van het jaar dat e.e.a. beschikbaar was. En ze hadden ook geen beperkende wetgeving wat betreft jagen en vissen. Te denken dat onze voorouders zomaar in een onbekend gebied gedropt zouden kunnen worden en daar vervolgens comfortabel leven is een klassieke denkfout die helaas door veel bushcrafters en survivalists gemaakt wordt. Wat jullie willen gaan doen is zonder meer een interessante uitdaging, maar heeft niet zoveel te maken met het leven van onze voorouders.
[/quote]

Hier heeft Bourgeois een heel sterk punt, (het is niet onmogelijk) maar zoals terecht wordt opgemerkt weinig met de voorouders te maken.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Thijmen
Berichten: 165
Lid geworden op: 08 mar 2011, 18:18
Locatie: Scherpenzeel

Re: Northumberland National Park

Bericht door Thijmen »

Daar hebben jullie inderdaad gelijk in...
Maar dat neemt niet weg dat het onmogelijk is om dit te kunnen doen (wat mrwixard ook al aangeeft)... ben alleen heel benieuwd hoe mijn lichaam erop zal reageren bij deze onderneming... om dit te kunnen 'voorspellen' kunnen ervaringen van anderen erg waardevol zijn, lijkt me.
Laatst gewijzigd door Thijmen op 29 mar 2011, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.


Vrijbuitert

Re: Northumberland National Park

Bericht door Vrijbuitert »

Klinkt interessant, twee weken de natuur in gaan en alleen eten wat de natuur je bied. Als je dan twee weken niet eet, ben je in ieder geval 20 kilo afgevallen van het slepen met spullen en het weinige eten...


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Northumberland National Park

Bericht door Trailtraveller »

[quote="GerjanC"]
Klinkt interessant, twee weken de natuur in gaan en alleen eten wat de natuur je bied. Als je dan twee weken niet eet, ben je in ieder geval 20 kilo afgevallen van het slepen met spullen en het weinige eten...
[/quote]

Je moet oppassen met de noeste arbeid die verricht gaat worden, je kunt immers 21 dagen zonder voedsel maar reken maar dat je er toch flink last van kunt hebben !!
Glucose-gehalte in je bloed zakt behoorlijk, verbranding van lichaamsopgeslagen vet moet op gestart worden, gaat ook niet a la minuut. Na een dag op 3 slap gevoel/lusteloos, hoofdpijn, soms de bekende sterretjes zien.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Vrijbuitert

Re: Northumberland National Park

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="mrwizard"]
Je moet oppassen met de noeste arbeid die verricht gaat worden, je kunt immers 21 dagen zonder voedsel maar reken maar dat je er toch flink last van kunt hebben !!
Glucose-gehalte in je bloed zakt behoorlijk, verbranding van lichaamsopgeslagen vet moet op gestart worden, gaat ook niet a la minuut. Na een dag op 3 slap gevoel/lusteloos, hoofdpijn, soms de bekende sterretjes zien.
[/quote]Ik bedoel niet letterlijk niet eten, maar als je van de natuur wilt leven eet je over het algemeen toch iets minder. Bovendien eet je ongetwijfeld minder vet (tenzij je een potje boter meeneemt om je gevangen konijn in te braden). Het is een combinatie van omstandigheden zijn.

Een paar weken niet eten en wel veel krachten gebruiken, dat kan ook nooit gezond zijn...


Gebruikersavatar
Thijmen
Berichten: 165
Lid geworden op: 08 mar 2011, 18:18
Locatie: Scherpenzeel

Re: Northumberland National Park

Bericht door Thijmen »

oke, thanx weer voor de reacties... mijn reactie is nu iets later dan gewild door de drukte... excuus.
Ik verwacht inderdaad ook dat ik erg rustig aan moet doen... we willen niet meer dan nodig met de rugzak rondsjouwen... gewoon elke keer een nieuwe plek zoeken en van daaruit zoveel mogelijk eten verzamelen...  ben nu veel aan het oefenen zodat ik straks alle nodige skills goed beheers zodat die dingen me al iets minder moeite kosten...
We denken inderdaad dat het verstandig is om wat zout, suiker en bouilon mee te nemen...'
Om genoeg wortel/aardappel achtige zaken binnen te krijgen hopen we veel klis en distel wortels te vinden.. David wescott geeft in zijn boek ook al aan dat het van belang is om veel wortelachtige planten te eten.. verder hopen we wat vis te kunnen vangen om daar energie uit te halen.. Weten jullie verder nog planten waar goede voedzame wortels aan zitten en in engeland/schotland veel groeien?

gr Thijmen


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Northumberland National Park

Bericht door Trailtraveller »

[quote="Thijmen"]
oke, thanx weer voor de reacties... mijn reactie is nu iets later dan gewild door de drukte... excuus.
Ik verwacht inderdaad ook dat ik erg rustig aan moet doen... we willen niet meer dan nodig met de rugzak rondsjouwen... gewoon elke keer een nieuwe plek zoeken en van daaruit zoveel mogelijk eten verzamelen...  ben nu veel aan het oefenen zodat ik straks alle nodige skills goed beheers zodat die dingen me al iets minder moeite kosten...
We denken inderdaad dat het verstandig is om wat zout, suiker en bouilon mee te nemen...'
Om genoeg wortel/aardappel achtige zaken binnen te krijgen hopen we veel klis en distel wortels te vinden.. David wescott geeft in zijn boek ook al aan dat het van belang is om veel wortelachtige planten te eten.. verder hopen we wat vis te kunnen vangen om daar energie uit te halen.. Weten jullie verder nog planten waar goede voedzame wortels aan zitten en in engeland/schotland veel groeien?

gr Thijmen
[/quote]

Er zijn wat boekjes uit de GEM collection Food for Free is er eentje, hier staan behoorlijk wat eetbare planten in. Er zijn veel planten die daar groeien maar niet in Nederland, ik richt mij persoonlijk wat meer op de Benelux. Dus ik kan je niet even 123 antwoord geven.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Thijmen
Berichten: 165
Lid geworden op: 08 mar 2011, 18:18
Locatie: Scherpenzeel

Re: Northumberland National Park

Bericht door Thijmen »

heb even gekeken maar ken het boekje niet.... thanx voor de tip. hij is niet duur dus ga hem binnenkort maar ff bestellen...


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Northumberland National Park

Bericht door Een pan's hobby kok »

;D Brand netels groeien er in iedergeval. Thee en soep. Paardebloemen jong blad als sla bloemen zo of in de thee of soep.
bramen en wilde aardbeien bosbessen de wortels van helmgras (groed langs sloten)  :P
Maar heb je ook na gedacht over de vosseworm die grond groeiers bij zich dragen? Ik leer mijn kinderen niks te rouw te eten wat lager dan een meter groeid in het wild.
Gr. Herman 


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Thijmen
Berichten: 165
Lid geworden op: 08 mar 2011, 18:18
Locatie: Scherpenzeel

Re: Northumberland National Park

Bericht door Thijmen »

Hermen, Thanx.... Helmgras ken ik niet... ga ik ff uitzoeken... dan hebben we er weer een plant bij om op te kunnen eten.
Maar vosseworm ken ik niet.... Heb wel eens gehoord dat die beesten aan planten vreten en dan een bacterie ofzoiets achterlaten waar wij ziek van kunnen worden... is dat vosseworm? En begrijp ik dan goed dat je het binnenkrijgen van deze bacterie kunt vermijden door je planten eerst te koken? ik heb net ff op google gezocht maar kon er niet echt heldere info over vinden. Als jij een goeie bron weet wil ik het graag van je horen!


Plaats reactie

Terug naar “Terreinen, Paalcampings en GPS locaties ”