bosgrond

Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

bosgrond

Bericht door obiwanjacobi »

Hi,

Al dat gedoe over een goed terrein vinden. Gewoon zelf een stukje bosgrond kopen and be done with it!  ;D

www.bosgrond.nl


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
OVERLEVEN
Berichten: 831
Lid geworden op: 29 dec 2009, 21:25
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re:bosgrond

Bericht door OVERLEVEN »

leuke link...


Dennis van Dokkum
Survival school O.V.E.R.L.E.V.E.N.
www.survivalschool.nl
+31-(0)6-23251535
Gebruikersavatar
hvm
Berichten: 1004
Lid geworden op: 04 dec 2009, 15:42
Locatie: Utrecht

Re:bosgrond

Bericht door hvm »

Ha! Jij onderschat de Nederlandsche Regelwoede:

"Indien u op uw grond wilt kamperen valt dit onder de wet op de Openluchtrecreatie (wet O.R.). In deze wet wordt bepaald dat kamperen buiten kampeerterreinen in principe niet is toegestaan, tenzij er vrijstelling is verleend door de gemeente. (Zie artikel 15 lid 2 van de wet O.R.). Het aanvragen van een vrijstelling kan bij de meeste gemeenten middels het insturen van een formulier. Of deze vrijstelling gemakkelijk gegeven wordt hangt af van de betreffende gemeente."


Ik heb geen idee of deze regels bedoeld zijn om te voorkomen dat boeren hun land aan zigeuners of hippies verpachten, maar dichtgetimmerd is het zeker. Net als de jacht- en visserijwetgeving trouwens.

Anders gezegd: we hebben hier geen natuur om te benutten, maar parken om te bezoeken. Tussen zonsopkomst en zonsondergang wel te verstaan :)

(evenzogoed hebben we het makkelijker dan de offroad motorrijder, want die is de afgelopen 30 jaar veel harder uitgebannen, mede door de trek van "stadsvolk" naar het oosten en een afnemende tolerantie voor lawaai. Maar dat punt had ik al eens eerder gemaakt geloof ik...  :-) )

Ik vind het mooie stukjes bos, trouwens. Staat er ergens hoe je het beheer hoort uit te voeren?

Groet,

Hans
Laatst gewijzigd door hvm op 11 feb 2010, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.


alexander
Berichten: 795
Lid geworden op: 03 jan 2010, 20:17
Locatie: Coevorden

Re:bosgrond

Bericht door alexander »

ik vind het over het algemeen wel aan de dure kant.
vraag me af wie de eigenaar is.
Waarom dan niet het betreffende bos gewoon kraken?
Maak je eigen plaggenhut etc.
denk dat ik een idee krijg ;-)


arjuna

Re:bosgrond

Bericht door arjuna »

ben daar al mee bezig geweest maar de percelen liggen dicht bij woonwijken

Koen


Jan

Re:bosgrond

Bericht door Jan »

[quote="arjuna"]
ben daar al mee bezig geweest maar de percelen liggen dicht bij woonwijken

Koen
[/quote]

waarmee, met het aankopen of het kraken van een bos?  :-)

groeten,

Jan


arjuna

Re:bosgrond

Bericht door arjuna »

aankopen natuurlijk kraken is voor de kraak beweging natuurlijk


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:bosgrond

Bericht door Trailtraveller »

Dit alles heeft te maken met het bestemmingsplan van de grond. De gemeentes gedogen tegenwoordig veel.
Wet op openluchtrecreatie is landelijk vervallen in 2008 en tegenwoordig vrijgegeven per gemeente , de gemeente kan zelf bepalen of kamperen op buitentereinen mag in de Algemene Politie Verordening. Veel gemeenten hebben dit nog niet geregeld, dus wettelijk mag je er dan kamperen, niet allemaal gelijk het bos in... ;D ;D. Krijg je een boete, bezwaar maken en wordt automatisch geseponeerd. Echter heeft een gemeente het wel geregeld en verboden in de Politie Verordening, dan ben je het haasje.

Als het je eigen grond is wordt het vaak een moeilijk verhaal voor de gemeente.

"Doorgaans wordt het plaatsen van een gebouwtje getoetst aan het bestemmingsplan. Indien dit niet mag kan nog gekeken worden of in structuurvisies van gemeente of provincie dit in de toekomst mogelijk kan worden. Op dit moment staan weinig gemeenten dit toe.

Kamperen op uw stuk bos zonder permanente kampeermiddelen mag doorgaans wel. Dit is te lezen in de Algemene Politie Verordening van de gemeente, die op de site te vinden is. Een gemeente met veel campings verbiedt nog wel eens te kamperen op uw eigen terrein.

Tenslotte als u niets doet, kan de gemeente de bestuursdwang opvoeren (boetes, ontruiming). Het is maar de vraag of de gemeente dit doet. Immers doorgaans heeft het verwijderen van een toiletgebouwtje zo weinig politieke prioriteit dat de situatie wordt gedoogd. Het is natuurlijk iets anders als u overlast veroorzaakt en het bos door uw activiteiten een zooitje wordt."

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=94086

Snurken is geluidshinder ... ;D ;D !!

Misschien is het verstandig een aparte topic te maken met gemeenten en locaties die dit gewoon toestaan, alhoewel paalkampeerplekken ook een prima alternatief zijn.
Laatst gewijzigd door Trailtraveller op 10 mar 2010, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
MikeBush
Berichten: 354
Lid geworden op: 09 feb 2010, 13:54

Re:bosgrond

Bericht door MikeBush »

Deze stukjes bos zijn voornamelijk bedoeld om geld mee te verdienen. Zijn kleine kaveltjes welke voor veel te veel geld verkocht worden aan speculanten. Het idee is nl. dat er binnen afzienbare tijd gebouwd zal gaan worden op deze stukjes grond zodat je de stukjes voor nog meer geld kan doorverkopen aan projectontwikkelaars.
Deze staan op dit moment ook niet echt te springen om te bouwen etc, dus zal je nog wel een tijdje kunnen genieten van je stukje (bos)grond.
Ik vind overigens ca 20.000 euries enorm veel geld om mn skills te oefenen. Ik kan hier heeeeeeel veel boetes van betalen in de toekomst als ik ga wildkamperen ;-D en gepakt word....


51,441729 N
4,411368 O
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re:bosgrond

Bericht door David »

[quote="MikeBush"]
Ik vind overigens ca 20.000 euries enorm veel geld om mn skills te oefenen. Ik kan hier heeeeeeel veel boetes van betalen in de toekomst als ik ga wildkamperen ;-D en gepakt word....
[/quote]
Daar moet ik je gelijk in geven. Ik was wel even aan het denken.... maar je hebt gelijk als je geen gelukszoeker bent en het als investering ziet dan kan je je behoorlijk uitleven voor 20K


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
alexander
Berichten: 795
Lid geworden op: 03 jan 2010, 20:17
Locatie: Coevorden

Re:bosgrond

Bericht door alexander »

[quote="arjuna"]
aankopen natuurlijk kraken is voor de kraak beweging natuurlijk
[/quote]

mwa iedereen kan kraken.
Zal wel geinig wezen.
het nederlandse bushcraft forum heeft afgelopen week een stuk bosgrond gekraakt en men woont er nu in ouderwetse plagge hutten. :P


Survivalist

Re:bosgrond

Bericht door Survivalist »

Ik heb hier ook eens naar gezocht maar zelfs als het jouw grond is mag je er niet verblijven snachts. Zelfs in belgie mag dit vaak niet al wordt het daar niet echt bestraft.
Maar in Nederland is onze hobby min of meer verboden  hoe vreemd dit ook lijkt.
Ik zou graag weten of er een stuk bos in Nederland is waar je wel mag verblijven om te buschcraften?


Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re: bosgrond

Bericht door Matis »

Is het ook mogelijk om een kleiner stukje grond te kopen dan het perceel wordt aangeboden?

Gr. Matis


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:bosgrond

Bericht door Trailtraveller »

[quote="Survivalist"]
Ik heb hier ook eens naar gezocht maar zelfs als het jouw grond is mag je er niet verblijven snachts. Zelfs in belgie mag dit vaak niet al wordt het daar niet echt bestraft.
Maar in Nederland is onze hobby min of meer verboden  hoe vreemd dit ook lijkt.
Ik zou graag weten of er een stuk bos in Nederland is waar je wel mag verblijven om te buschcraften?
[/quote]

Paalkampeerplaatsen in het bos, maar met restricties. Zowel de restricties als paalkampeerplaatsen zijn te vinden op de website van Staatsbosbeheer. Daarnaast heb je scouting terreinen die ook niet-scouting kampeerders ontvangen.

Er is dus wel een (bijna) mogelijkheid, echter met restricties.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Vrijbuitert

Re: bosgrond

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="Matis"]
Is het ook mogelijk om een kleiner stukje grond te kopen dan het perceel wordt aangeboden?[/quote]Dat soort zaken moet je even navragen bij degene die het stukje grond te koop heeft...


Plaats reactie

Terug naar “Terreinen, Paalcampings en GPS locaties ”