HET bushcraftland bij uitstek: Estland.

Gebruikersavatar
stef
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2011, 06:14
Locatie: Kalli Küla
Contacteer:

HET bushcraftland bij uitstek: Estland.

Bericht door stef »

Estland is vrij onbekend of sommigen denken daarbij aan het schrikbarende Rusland of oostblok.
Hoewel de sporen van de Russische bezetting nog steeds zichtbaar zijn transformeert het land snel in een scandinavisch uitziend land.

Maar Estland is eigenlijk een groot natuurpark. Zeker hier in het zuidoosten waar wij wonen.
Bos, bos en nog eens bos, verscholen in de bossen vind je een paar kleine dorpjes van meestal niet meer dan een paar huizen. De jeugd trekt weg naar de stad op zoek naar de glorie van geld en vertier. De ouderen blijven achter en de zelfbewustere jongeren keren terug. Veel van de plattelanders  leiden een sterk zelfvoorzienend leven. Velen hebben een koe, wat geiten, kippen een grote groententuin om zichzelf in hun levensonderhoud te voorzien. Eind van de zomer trekken mensen het bos in om paddestoelen en bessen te plukken om die in te potten voor de winter, de rest verkopen ze op de lokale markt in de grotere dorpen waarmee ze dan wat bijverdienen. Er wordt ook nog veel aan ruilhandel gedaan. Patatten voor brandhout, honing voor tomaten, appelen voor eieren, enz.
Ook een verdwaalde westerling zoals ik houdt van die oude leefstijl.

Ook als beginnende bushcrafter kun je in Estland terrecht. Karula national park waar wij tegenaan wonen krioelt van het wildleven. Regelmatig komen we elanden of everzwijnen, herten of vossen tegen in onze achtertuin. Ook beren wolven en linxen leven hier, al zie je ze zelden. Er zijn vele verlaten meren met door staats bosbeheer aangelegde basic campingplaatsjes waar iedereen vrij gebruik van mag maken. Vissen met een hengel kan zonder vergunning zoals veel dingen in Estland nog gewoon legaal kunnen zonder dat je door sterk beperkende regels wordt tegengehouden.

Estonia: the place to be for people that want to live the real life!   


Ron

Re: HET bushcraftland bij uitstek: Estland.

Bericht door Ron »

Klinkt heel goed, Stef!

Hoe zit 't dan met de taal? Ik neem aan dat maar weinig mensen daar Engels spreken en dat zal, zeker in 't begin, wel wenselijk zijn.


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: HET bushcraftland bij uitstek: Estland.

Bericht door Een pan's hobby kok »

Dit klinkt als een  #010# bijna te mooi om waar te zijn.
De taal ( ik heb geen Russisch of Estlands op school gehad) kan je daar met engels terecht ?
kosten is het leven voor een toerist duur of juist niet .
Vervoer als ik uit het vliegtuig kom kan ik dan bijvoorbeeld makkelijk bij Karula national park?
Vragen Vragen Vragen  ;D


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
stef
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2011, 06:14
Locatie: Kalli Küla
Contacteer:

Re: HET bushcraftland bij uitstek: Estland.

Bericht door stef »

Ik begrijp en spreek inmiddels wat Ests, maar voor de serieuze zaken gaat alles toch wel in het engels. De meeste jonge mensen (- 40 jaar) spreken wel een mondje engels al zijn ze wat verlegen.

5 jaar geleden kon je als toerist goedkoop reizen, maar de prijzen stijgen snel, zeer snel.  Openbaar vervoer is nog goedkoop. Maar accomodatie en voedingswaren zijn inmiddels op nederlands/belgisch niveau aanbeland. Net zoals brandstof die in 5 jaar tijd verdubbelt is in prijs.

pas als je hier woont merk je hoe goed het land in elkaar zit. Weinig vaste lasten, eerlijke prijzen, de overheidsinstellingen werken zeer efficient en snel. Daar kan nederland en belgie nog iets van leren. alles gaat via internet.

De grootste moeilijkheid in estland is het trauma van het verleden dat elke Ests met zich meedraagd. De mensen zijn erg gesloten, niet echt te vertrouwen en komen steevast te laat op een afspraak. als nederlander loop je daar toch vrij regelmatig tegen aan.


Gebruikersavatar
stef
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2011, 06:14
Locatie: Kalli Küla
Contacteer:

Re: HET bushcraftland bij uitstek: Estland.

Bericht door stef »

Er is een goed openbaar vervoers netwerk, voornamelijk met de bus. Al is het niet evident om in alle uithoeken te komen zoals karula national park. Maar kan wel als je je tijd neemt.


Vrijbuitert

Re: HET bushcraftland bij uitstek: Estland.

Bericht door Vrijbuitert »

Zodra de Esten aan het grote geld gaan ruiken zal het ook daar over zijn met de gemoedelijkheid over zijn. Niet bij de ouderen, die leven hun leven zoals het gaat, maar bij de jongeren. Zo gaat het overal, dus zal in Estland waarschijnlijk niet veel anders zijn...


Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: HET bushcraftland bij uitstek: Estland.

Bericht door Terra »

Stef,

Estland staat zeker nog op mijn lijstje.

Ik zoek nog een sneeuwbestemming voor half februarie.
Snowshoe-hiken, langlauf tochten etc..

Hoe zijn de sneeuw condities in Esland?


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Gebruikersavatar
stef
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2011, 06:14
Locatie: Kalli Küla
Contacteer:

Re: HET bushcraftland bij uitstek: Estland.

Bericht door stef »

[quote="Terra"]
Stef,

Estland staat zeker nog op mijn lijstje.

Ik zoek nog een sneeuwbestemming voor half februarie.
Snowshoe-hiken, langlauf tochten etc..

Hoe zijn de sneeuw condities in Esland?
[/quote]

februari is de koudste maand van het jaar in estland en er ligt altijd voldoende sneeuw om te langlaufen, hondensledetochten en snowshoehiking.


Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: HET bushcraftland bij uitstek: Estland.

Bericht door Terra »

Mooi,
heb je misschien nog tips, locaties, adressen voor materiaal huur?

Terra


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Gebruikersavatar
stef
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2011, 06:14
Locatie: Kalli Küla
Contacteer:

Re: HET bushcraftland bij uitstek: Estland.

Bericht door stef »

[quote="Terra"]
Mooi,
heb je misschien nog tips, locaties, adressen voor materiaal huur?

Terra
[/quote]

Wij bieden een 8 daags programma aan waaronder 1 dag sneeuwschoenwandelen, 3 daagse hondensledetocht, sneeuwmobiletocht en 2 dagen begeleid bezoek aan Tallin.
Meer info vind je op mijn website. Er is nog vrije plaats in februari  ;-)

Als je op eigen houtje wil reizen dan kun je in Haanja en Otepää langlaufskis huren. Maar sneeuwschoenen denk ik niet dat dit verhuurd wordt. Misschien eens kijken op www.visitestonia.com


Jan

Re: HET bushcraftland bij uitstek: Estland.

Bericht door Jan »

Klinkt goed en interessant!

gr,

Jan


Gebruikersavatar
Bushcrafter035
Berichten: 237
Lid geworden op: 05 feb 2010, 21:20
Locatie: Huizen
Contacteer:

Re: HET bushcraftland bij uitstek: Estland.

Bericht door Bushcrafter035 »

Wat een gave site, wat een prachtige beelden van de omgeving.


Geniet van de natuur in al haar seizoenen, ze hebben alle 4 iets moois en leerzaams te bieden.
http://bushcraftadventure.webklik.nl
Gebruikersavatar
yöpyä
Berichten: 553
Lid geworden op: 15 jul 2011, 13:15
Locatie: Enschede

Re: HET bushcraftland bij uitstek: Estland.

Bericht door yöpyä »

[quote="stef"]
Er zijn vele verlaten meren met door staats bosbeheer aangelegde basic campingplaatsjes waar iedereen vrij gebruik van mag maken. 
[/quote]


klinkt goed .  hoe kan je die kampeerplaatsjes vinden


alles wat je thuis laat is mooi meegenomen
Gebruikersavatar
stef
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2011, 06:14
Locatie: Kalli Küla
Contacteer:

Re: HET bushcraftland bij uitstek: Estland.

Bericht door stef »

Moeilijk te vinden als je het gebied niet kent en je geen Ests begrijpt.

Via de link vind je de kampingplaatsen
http://www.rmk.ee/teemad/looduses-liikujale?element[object_type][]=Telkimisala&search=1

geen engelse versie helaas


Plaats reactie

Terug naar “Terreinen, Paalcampings en GPS locaties ”