eigen bos kopen / krijgen

moeten we een eigen bushcraft / survival bos krijgen / kopen

ja lijkt mij een geweldig idee
33
59%
ja
3
5%
geen mening
3
5%
nee
11
20%
nee niet doen echt een slecht idee
6
11%
 
Totaal aantal stemmen: 56

Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: eigen bos kopen / krijgen

Bericht door jaspertimm »

[quote="Kars"]
Als je er serieus over na zit te denken, dan moet je een vereniging of stichting op richten en mede investeerders zoeken. Bosgronden zijn te vinden op http://bostekoop.nl/bos-kopen/kaart/. Het zou geweldig zijn als er een stukje bos is en ik denk dat er meerdere mensen wel lid zouden willen worden van een vereniging (met contributie), om legaal te mogen bushcraften in een stuk bos.
Denk dus eigenlijk dat je vraag in de poll niet moet zijn of er mensen een bos willen, maar of mensen bereid zijn om een stichting te starten en te investeren(en dat later terug te verdienen door de contributie).

Het idee is leuk, maar zelf heb ik de middelen op het moment ook niet :(
[/quote]


Het is natuurlijk ook wel lastig hoeveel mensen een bos kan dragen.

Daar bedoel ik mee, dat binnen 1 jaar al het dode hout wel opgestookt is. Wat doe je dan?
Daarnaast houd iedereen wel van een eetbaar plantje of paddestoeltje. Dus die groeie er al zeer snel ook niet meer....

3x raden warom jager verzamelaars dus vaak rond trokken..... ::)


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: eigen bos kopen / krijgen

Bericht door Roel »

Knappe koppen hebben eens uitgeplozen hoeveel mensen ons land telde tijdens het Mesolithicum. (11.000-6900 BP)
Dat waren er waarschijnlijk niet meer dan 300.
Onafhankelijk van dit onderzoek hebben de Engelsen dit ook bekeken en zij kwamen voor hun land tot een schatting van 1500 a 2000 mensen.
We waren niet met heel velen toen...


Gebruikersavatar
Kars
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jan 2012, 12:57
Locatie: Hattem

Re: eigen bos kopen / krijgen

Bericht door Kars »

[quote="jaspertimm"]

Het is natuurlijk ook wel lastig hoeveel mensen een bos kan dragen.

[/quote]

Dat is zeker waar, hangt natuurlijk ook af van de grootte e.d. en ligging. Zodra er meer bos omheen is, voor middelen, dan heb je daar weer geluk mee. Ik vrees wel dat het om die reden heel moeilijk gaat worden om een eigen bos te kopen.


Groeten, 
Kars
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 184
Lid geworden op: 07 dec 2011, 22:13
Locatie: Aan de muur.

Re: eigen bos kopen / krijgen

Bericht door Daan »

[quote="Vrijbuiter-GJC"]
@ Daan

Ik denk dat de "bushcraft scene" weinig interesse heeft in een eigen terrein. Veel mensen zijn volwassen en gaan liever in een gewoon bos liggen. Een bushcraft terrein is leuk voor kinderen, maar de meeste volwassenen zullen er weinig tot geen gebruik van maken...
[/quote]

Waarom denk je dat? Bovendien is het in "gewoon bos" verboden voor heel wat bezigheden.


Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 184
Lid geworden op: 07 dec 2011, 22:13
Locatie: Aan de muur.

Re: eigen bos kopen / krijgen

Bericht door Daan »

[quote="jaspertimm"]

Het is natuurlijk ook wel lastig hoeveel mensen een bos kan dragen.

Daar bedoel ik mee, dat binnen 1 jaar al het dode hout wel opgestookt is. Wat doe je dan?
Daarnaast houd iedereen wel van een eetbaar plantje of paddestoeltje. Dus die groeie er al zeer snel ook niet meer....

3x raden warom jager verzamelaars dus vaak rond trokken..... ::)
[/quote]

Goed punt. Je zult dus rekening moeten houden met wat het stuk natuur aan kan. En hoe groter, hoe beter.


Vrijbuitert

Re: eigen bos kopen / krijgen

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="Daan"]
Waarom denk je dat? Bovendien is het in "gewoon bos" verboden voor heel wat bezigheden.
[/quote]Maar veel van die bezigheden kan je ook in je eigen achtertuin doen, dus waarom zou je daarvoor in het bos gaan zitten...


Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: eigen bos kopen / krijgen

Bericht door Viking »

[quote="Vrijbuiter-GJC"]
Maar veel van die bezigheden kan je ook in je eigen achtertuin doen, dus waarom zou je daarvoor in het bos gaan zitten...
[/quote] Wat is dat nou weer voor vergelijking?

Vissen doe je toch ook in een meer/rivier? Gaat toch ook niet met je klapstoel bij je eigen vijvertje thuis je koojkarpers eruit staan vissen..........

Bij mij zit Bushcraft, wel iets dieper dan in mn achtertuintje spelen...... (gaat nu niet om een eigen bos)


Vrijbuitert

Re: eigen bos kopen / krijgen

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="iedow"]
Wat is dat nou weer voor vergelijking?

Vissen doe je toch ook in een meer/rivier? Gaat toch ook niet met je klapstoel bij je eigen vijvertje thuis je koojkarpers eruit staan vissen..........

Bij mij zit Bushcraft, wel iets dieper dan in mn achtertuintje spelen...... (gaat nu niet om een eigen bos)
[/quote]Klopt helemaal. Alleen zie ik de toegevoegde waarde er niet van in om een bos te kopen om te kunnen bushcraften, terwijl veel van die zaken ook gewoon in de achtertuin te doen zijn.

Vissen valt bij mijn in de categorie voedsel zoeken en dat doe ik inderdaad niet in eigen achtertuin (beetje afhankelijk van de hoeveelheid "onkruid" je in de tuin heb natuurlijk).  Ik ga straks naar buiten, dan zou ik druk op zoek kunnen gaan naar kruiden, die ik straks was en in de soep doe.  Die soep kook ik dan buiten in de DO, op een met de vuurstaal aangemaakt vuurtje. Of het dan bushcraft is of niet, ik heb dan wel mijn vaardigheden op pijl gehouden. Daarvoor heb je geen eigen bos nodig.

Jouw redenatie dat bushcraft meer is dan in je eigen achtertuin spelen, dat klopt ook wel. Maar dat je alleen kan bushcraften in de natuur, dat vind ik dan weer onzin...


Gebruikersavatar
eric
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 nov 2011, 17:33
Locatie: limburg, nederland

Re: eigen bos kopen / krijgen

Bericht door eric »

Je koivijver leegvissen, hahaha. Ik kan heel wat tuinkabouters die het de hele dag doen :)


Er is meer te zien aan de andere kant van de geraniums.....
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 184
Lid geworden op: 07 dec 2011, 22:13
Locatie: Aan de muur.

Re: eigen bos kopen / krijgen

Bericht door Daan »

Ja natuur is overal inderdaad. Daar ben ik het wel mee eens. Mijn eerste gegeten paddenstoel vond ik ook gewoon in een stadsparkje. :) Maar helaas heb ik geen achtertuin, ik moet het met een balkon doen. Wat meer wildernis en wat meer vrijheid zou voor mij toch in een behoefte voorzien.


Vrijbuitert

Re: eigen bos kopen / krijgen

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="Daan"]
Ja natuur is overal inderdaad. Daar ben ik het wel mee eens. Mijn eerste gegeten paddenstoel vond ik ook gewoon in een stadsparkje. :) Maar helaas heb ik geen achtertuin, ik moet het met een balkon doen. Wat meer wildernis en wat meer vrijheid zou voor mij toch in een behoefte voorzien.
[/quote]Tja, een vuurtje stoken op een balkon is misschien niet zo'n heel goed idee. Maar dan nog zijn er zoveel meer mogelijkheden dan een uitgestrekt natuurgebied. Een bosje van een half voetbalveld tussen boerengronden op het platteland zijn uitermate geschikt. Er lopen vrijwel geen paden doorheen, staan geen verbodsborden, staat niet onder toezicht van een boswachter. Dat is prima geschikt om je vaardigheden te oefenen en bij te houden. Daar is geen groot, eigen bushcraft/survival bos voor nodig...


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: eigen bos kopen / krijgen

Bericht door obiwanjacobi »

Wat een leuk idee!

Ik zou sponsoren zoeken die delen in de opbrengst. Dus je zoekt mensen die het geld voor de initiele aanschaf schokken en dan een percentage krijgen van de betaling die de gebruikers van het bos doen. Zo kan je ook nog winst maken en eventueel onderhoud bekostigen.

Je zal voor de continuiteit van het perceel zelfde soort regels moeten instellen als bij bijv scouting terreinen. Bring your own fire wood etc.

Iemand zal ook opzichter moeten gaan spelen en de (betalende) gasten de spelregels uitleggen en bij vertrek een controle doen. Ik zou ook keihard een black-list bijhouden van wangedragers (is dat een woord? ;D).

Dit zijn de dingen die moeten worden uitgewerkt, maar niet onmogelijk zijn. Kijk eens hoe scouting het doet, geeft wellicht inspiratie.



Oh en de mensen die het niks vinden: 1x zeggen is genoeg, dank u. Laat ons 'kneuzen' maar lekker dromen en ga maar door met je eigen ding, dan doen wij dat ook!


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: eigen bos kopen / krijgen

Bericht door b2b »

Er zijn in het verleden wel meer van dit soort ideeën geopperd maar technisch en financiële kanten belemmerde dit.

En Marc nu niet om de ´kneuzen´ door te laten dromen, dat mag natuurlijk altijd, ik ben zelf w.s. er één van die droomt van een eigen stukje grond maar zoals Jasper al schreef blijft het  vaak bij plannen maken.

Kleine stukjes land tussen de weilanden, deze postzegelstukjes grond hebben ook een eigenaar, daar dus eerst maar eens naar toe.
Oplossing... misschien regionaal een aantal mensen bij elkaar zoeken en naar de scoutingterreinen.

Veel plezier en nice dreams.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: eigen bos kopen / krijgen

Bericht door Viking »

@ Iedereen, mocht er iemand een idee hebben. Gooi het in dit topic en wie weet wat er mee gedaan kan worden!

Ideeën zijn altijd welkom toch?

Al zal ik altijd dan wel ilegaal of legaal in het bos bivakeren. Ieder bos in NL zie ik ook al mijn eigendom. ( mits er geen hek omheen staat)


Gebruikersavatar
Jeroen Beekman
Berichten: 461
Lid geworden op: 03 aug 2010, 19:13
Locatie: Lienden - Gelderland

Re: eigen bos kopen / krijgen

Bericht door Jeroen Beekman »

Dat veel mensen zich laten begrenzen door lage obstakels maakt het voor veel interresant om juist door te zetten met een ambiteus plan zoals deze.

Waar een wil is is een weg en laat niemand je vertellen wat wel en niet mogelijk is.

Er zijn duizende voorbeelden die mensen een poepie hebben laten ruiken.

Het lijkt me een goed idee als het meteen professioneel aangepakt word en goed geregeld. Goede duidelijke doelstellingen en afspraken. Wat wil je precies bereiken?

Dat als doel stellen en ernaar handelen.


Plaats reactie

Terug naar “Terreinen, Paalcampings en GPS locaties ”