Bushcraft bos. Echt even lezen

Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Bushcraft bos. Echt even lezen

Bericht door J@siu »

Nah , Martins heeft op 25 maart 2013 voor het laatst gereageerd ...

er zouden nog wat hobbels genomen moeten worden , maar het duurt nu echt niet lang meer ... inmiddels weer ruim 4 maanden verder en nog geen nieuws ....
maar we blijven dit draadje volgen ... ;-)


"Dont copy me, by yourself"
kristoff
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 jul 2011, 12:48

Re: Bushcraft bos. Echt even lezen

Bericht door kristoff »

tja

we zullen zien he :p

grt


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Bushcraft bos. Echt even lezen

Bericht door obiwanjacobi »

Ben ook benieuwd. Ik heb het bushcraft weekend wel een beetje gezien (sorry no offense) en het zou mooi zijn als er een plek is waar je op eigen beweging kan afspreken met een paar mensen.

Ben trouwens wel benieuwd of/hoe "ze" nog iets gaan doen om de druk te managen. Ik bedoel als je intensief een bos gebruikt dan is het vrij snel kaal en leeg. Misschien het ene jaar de ene helft het andere jaar de andere helft gebruiken?

Ben ook benieuwd naar de variatie van het terrein - veel verschilende soorten bomen? etc...

Nou, kom maar op dus! ;D


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
maninhetgroen63
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 mei 2013, 15:49

Re: Bushcraft bos. Echt even lezen

Bericht door maninhetgroen63 »

[quote="obiwanjacobi"]
Ben trouwens wel benieuwd of/hoe "ze" nog iets gaan doen om de druk te managen. Ik bedoel als je intensief een bos gebruikt dan is het vrij snel kaal en leeg. Misschien het ene jaar de ene helft het andere jaar de andere helft gebruiken
[/quote]
Wellicht zit daar de vertraging. Hoe het te beheren.


D4NNY
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2012, 11:44

Re: Bushcraft bos. Echt even lezen

Bericht door D4NNY »

even een schopje in dit topic.
zit hier nog gang in? word dit bos nog gerealiseerd?
ik heb gelezen dat er aardig wat geïnteresseerden zijn


Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: Bushcraft bos. Echt even lezen

Bericht door Karl »

word dit bos nog gerealiseerd?

Heb gezien dat eraan wordt gewerkt..  #025#


Afbeelding


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Gebruikersavatar
leo
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 jul 2012, 19:28
Contacteer:

Re: Bushcraft bos. Echt even lezen

Bericht door leo »

ik ben al een keer met 2 vrienden bij martin in zijn bushcraft bosje geweest. we hebben ons wel vermaakt, maar helaas waren we de 2de keer niet meer welkom. het schijnt dat sommige mensen er een beetje een zooi van maakten ( vuurplekken niet opgeruimd en een 6tal bomen geveld). hij maakte zich ernstige zorgen, ondanks mijn vrienden al eerder bij hem geweest waren en hij wel gezien had (op de koffie geweest etc) dat alles netjes voor elkaar was.

ik heb de mails nog wel (niet dat ik die ga posten) maar er word nu nogal wat van je gevraagd als je dat bos in wil. ok een klein stukje uit de mail dan :)

Wie in dat bos wil bushcraften moet de basisbushcraft  (week)cursus  bij Extra survival hebben gedaan.
Dan willen we graag dat men zich aanmeldt bij Facebook en de pagina leuk vindt en een kennismakings weekend mee draait.
Na dat weekend wordt door het bestuur bekeken of je in de vriendengroep van Vechtdal bushcraft wordt toegelaten.

en dat brengt ook nogal wat kosten met zich mee. het feit dat mijn vrienden al de cursus gevolgd hadden zou betekenen enkel een kennismaking weekend.

ga niet mijn hele persoonlijke mening hier posten, maar wij vonden het de moeite niet waard. uiteraard moet martin zorgen dat het geen zooitje word, anders is hij zijn vergunningen van Staatsbosbeheer zo kwijt, dat snap ik best. maar als je mensen zelfstandig het bos in stuurt, en er is totaal geen controle kan je zulke dingen wel verwachten. denk ook niet dat een cursus van 650 euro daar veel aan verandert. respect voor de natuur leer je niet maar dat heb je, dat is mijn mening althans.

10 euro pp per nacht verdienen en vervolgens er van uit gaan dat het zich zelf wel red....... dat kan in Nederland niet helaas. rotte appels heb je nou eenmaal overal en die weer je alleen maar door scherp te controleren.

"een unieke kans om iets te doen wat nergens in Nederland mag" dat is wel waar, maar zo bijzonder is die locatie nou ook weer niet.

hoop dat ik hier niemand mee tegen de schenen schop, maar dat is mijn mening in het kort :)
Laatst gewijzigd door leo op 20 dec 2013, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bushcraft bos. Echt even lezen

Bericht door Calhovin »

Ik heb een heel klein stukje bos, en ik ben daar een paar keer geweest. Het is frappant hoe snel je door je 'gebruiks-hout' heen gaat. Als je mensen op je terrein wilt laten, moet je echt wel een stevig stuk hebben, en dan eigenlijk alleen mensen hebben rondlopen die het terrein gebruiken als ware het van henzelf. Dat red je niet met een cursus en 10 euro pppn. Wellicht red je het met een coöperatie of vereniging, maar zelfs dan is het moeilijk. Als ik een bos in mag om te bushcraften, en ik betaal daar voor, ja, dan snij ik stokken om een spit te maken oid. Maar dat is eindig, dat kunnen maar een paar gasten per jaar doen! Het alternatief is meer controle, meer mensen bij de hand nemen, meer verbod, meer aangelegde vuurplek en voorbestemde slaapplaatsen. Maar ja, wil men dan nog wel? Is dat wel wildernis genoeg? Misschien is NL gewoon niet groot en wild genoeg...

Bosgrond doet tussen de 0.70 en 2 euri, en dan komt er nog een kleine rug aan kosten overheen. Nu zijn die kosten van die cursus vast niet weggegooid, maar daar staat weer tegenover dat je je grondprijs vrijwel gegarandeerd wel weer terugverdiend. Is het dus notariskosten tegen cursuskosten om ergens te gast te zijn versus je eigen stekkie. Mijn keuze is wel duidelijk  ;-) Then again, je moet wel een paar duizend euri hebben liggen om in je grond te investeren natuurlijk, en in een hoek zitten waar fik mag etc.

Moeilijke materie, laten we het daar maar op houden


Gebruikersavatar
leo
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 jul 2012, 19:28
Contacteer:

Re: Bushcraft bos. Echt even lezen

Bericht door leo »

wij waren ook van mening dat het geen lang leven zou hebben als er idd ieder weekend wat folk kwam bushcraften. in het gedeelte waar wij zaten was het al schaars wat hout aanging. afgelopen weekend zijn we geïnterviewd voor een radio programma en naar aanleiding daarvan maken wij nu ook kans op een stukje privé grond bij een landbouwer, maar of dat ook daadwerkelijk iets word moet ik nog zien. het zou wel leuk zijn om een plek te hebben waar je lekker je ding kan doen :)

ik vond martin trouwens wel een hele leuke kerel hoor, maar na die mails was ik er wel klaar mee. met name omdat we de dag na de afwijzing wel werden uitgenodigd voor een georganiseerd weekendje in dat zelfde bos. met de mededeling dat we dan "gewoon" ons gang konden gaan????????


Gebruikersavatar
zeiler
Berichten: 334
Lid geworden op: 13 nov 2012, 10:39

Re: Bushcraft bos. Echt even lezen

Bericht door zeiler »

Wat is de bedoeling laat ik het zo zeggen bush of survival, het laatste met alle minima die je je kan bedenken het bos in, of met de tent tarp een weekend weg dit lijk mij in dit kleine landje de manier, een beetje peuteren mag en moet kunnen maar als wij met zijn allen het overlevings- gevoel gaan uitdragen, tel even mee een wind kering met takken kost 3 a 4 kleine boompjes en brandhout en afdak erbij niet al te veel zeuren zeg 5 boompjes, in nederland ik gok zeg 50 man per weekend op avontuur  ahum 250 boompjes zeg 1000 per maand minimaal, het aantal bushcrafters stijgt we worden populair met de hobby bushcraft, het gevaar bestaat echter dat er straks letterlijk gejaagd gaat worden op ons, ik denk zelf een klein fikkie in je oventje voor je tarp en we kunnen er met zijn allen nog tig jaren me door, boompje blij boswachter blij en ik ook toch nog een bos om te wandelen, de meningen zullen verdeeld zijn maar zo denk ik er over en nog een prettige kerst voor iedereen.
Laatst gewijzigd door zeiler op 20 dec 2013, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Bushcraft bos. Echt even lezen

Bericht door Een pan's hobby kok »

[quote="zeiler"]
Wat is de bedoeling laat ik het zo zeggen bush of survival, het laatste met alle minima die je je kan bedenken het bos in, of met de tent tarp een weekend weg dit lijk mij in dit kleine landje de manier, een beetje peuteren mag en moet kunnen maar als wij met zijn allen het overlevings- gevoel gaan uitdragen, tel even mee een wind kering met takken kost 3 a 4 kleine boompjes en brandhout en afdak erbij niet al te veel zeuren zeg 5 boompjes, in nederland ik gok zeg 50 man per weekend op avontuur  ahum 250 boompjes zeg 1000 per maand minimaal, het aantal bushcrafters stijgt we worden populair met de hobby bushcraft, het gevaar bestaat echter dat er straks letterlijk gejaagd gaat worden op ons, ik denk zelf een klein fikkie in je oventje voor je tarp en we kunnen er met zijn allen nog tig jaren me door, boompje blij boswachter blij en ik ook toch nog een bos om te wandelen, de meningen zullen verdeeld zijn maar zo denk ik er over en nog een prettige kerst voor iedereen.
[/quote]

Ik had het niet mooier kunnen zeggen.
Bedankt daar voor.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Bushcraft bos. Echt even lezen

Bericht door Anneke »

Als alle bushcrafters die graag af en toe een potje buiten koken daarnaast ook vrijwilligen in het doorgeven van oude ambachten, het onderhouden en herstellen van knotwilgen, vlechtheggen, e.d. zal denk ik op den duur bushcraften wel als een positieve bijdrage worden gezien.

Een kwestie van geven en nemen. Een balans die ten goede omslaat als de gemiddelde bushcrafter niet vooral uit is op eigen plezier en meer oogst dan hij/zij teruggeeft aan het land, op welke manier dan ook.

Het mooie van een project als dit is dat je door steeds op dezelfde plek terug te komen pas echt ziet wat voor veranderingen je aanbrengt door er te oogsten, vuur te stoken, of zelfs maar gewoon aanwezig te zijn. Wie elke keer een nieuw ongerept plekje opzoekt, kan zich daar geen voorstelling van maken.


maninhetgroen63
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 mei 2013, 15:49

Re: Bushcraft bos. Echt even lezen

Bericht door maninhetgroen63 »

[quote="zeiler"]
Wat is de bedoeling laat ik het zo zeggen bush of survival, het laatste met alle minima die je je kan bedenken het bos in, of met de tent tarp een weekend weg dit lijk mij in dit kleine landje de manier, een beetje peuteren mag en moet kunnen maar als wij met zijn allen het overlevings- gevoel gaan uitdragen, tel even mee een wind kering met takken kost 3 a 4 kleine boompjes en brandhout en afdak erbij niet al te veel zeuren zeg 5 boompjes, in nederland ik gok zeg 50 man per weekend op avontuur  ahum 250 boompjes zeg 1000 per maand minimaal, het aantal bushcrafters stijgt we worden populair met de hobby bushcraft, het gevaar bestaat echter dat er straks letterlijk gejaagd gaat worden op ons, ik denk zelf een klein fikkie in je oventje voor je tarp en we kunnen er met zijn allen nog tig jaren me door, boompje blij boswachter blij en ik ook toch nog een bos om te wandelen, de meningen zullen verdeeld zijn maar zo denk ik er over en nog een prettige kerst voor iedereen.
[/quote]
Ja, inderdaad mooi geschreven. Zelf denk en hoop ik dat Bushcraft nooit groter zal worden (het is een niche interesse) want daar heeft het merendeel van de mensen helemaal geen zin/behoefte aan. Die kunnen niet zonder alle zaken die het leven makkelijk en 'aangenaam' maken. En eigenlijk vind ik dat prima want voor mij is een heel belangrijk deel van de aantrekkingskracht de rust en de stilte die ik vind in de natuur.

Zo'n Bushcraftbos daar heb ik zelf ook geen behoefte aan. En ik probeer zo weinig mogelijk impact te hebben op de natuur. Bushcraft is veel meer dan vuurtjes stoken en bomen omhakken, het is vooral ook een aptitude. Het kunnen en willen aanpassen aan de natuur/wildernis.


Gebruikersavatar
Martins
Berichten: 85
Lid geworden op: 06 feb 2012, 22:14
Locatie: Diffelen

Re: Bushcraft bos. Echt even lezen

Bericht door Martins »

Hallo allemaal,

Het is al een behoorlijke tijd geleden dat ik dit topic ben gestart en er doet zich nu een mooie gelegenheid voor jullie hierover eens verder te informeren en dit topic af te sluiten.

Ik kreeg door jullie input een redelijk goed beeld van hoe we met het beschikbare Bushcraftbos om kunnen gaan en hoe dit te organiseren.

Intussen kan ik melden dat het Bushcraftbos als zodanig sinds 2013 in gebruik is. Er worden voorwaarden gesteld aan een verblijf in dit bos. Graag wil ik jullie hierover informeren.

Jullie hebben misschien al gehoord of gelezen dat Extra Survival & Bushcraft het eerste Nederlands talige Bushcraft handboek gaat uitgeven. Dit boek gaat op Natuurkampeerterrein De Klashorst in Diffelen gepresenteerd worden.

Ik maak van deze gelegenheid gebruik door jullie uit te nodigen, ook namens René en Beke Nauta van Extra om op zondag 29 november 2015 tussen 11.00 en 16.00 uur bij de boekpresentatie aanwezig te zijn. Vergeet niet je even van te voren aan te melden via ons e-mailadres info at deklashorst  punt nl. Ook wanneer je in de toekomst meer informatie wenst over de mogelijkheden in het Bushcraftbos kun je dit e-mailadres gebruiken.

Op deze dag zal ik aanwezig zijn om iedereen die geïnteresseerd is naar het Bushcraftbos informeren over de mogelijkheden.

Hiermee is voor mij deze topic afgesloten en zie ik jullie graag op de 29ste!

Met vriendelijke groet,
Martin Overweg


Winners are dreamers who won't give up
Gesloten

Terug naar “Terreinen, Paalcampings en GPS locaties ”