Wildkamperen gevolgen?

Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Wildkamperen gevolgen?

Bericht door Calhovin »

Ik heb wat gezocht, maar kan zo snel even geen antwoord vinden. Met het risico dat dit dus al regelmatig besproken is, waarvoor excuses, maar wat zijn precies de consequenties van een platte pet naast je kampvuur in Nederland? En natuurlijk snap ik dat een hoop afhangt van de situatie en zo, en we hebben het ook zeker niet over het droogeseizoen met kans op bosband of zo. Gewoon: ik loop straks de Biesbosch in (of het Speulderbos, of whatever), span een leanto, bouw een vuurtje en wordt gesnapt door een boa of platte pet. Wat voor douw kan ik dan tegemoet zien?


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Wildkamperen gevolgen?

Bericht door Een pan's hobby kok »

kijk eens hier zo.
http://wildkamperen.nl/wiki/Nederland

Wildkamperen in Nederland is niet erg aan te raden; er is weinig gelegenheid en veel geschikte plekken zijn in kwetsbare natuurgebieden. De boetes in Nederland zijn niet mals: als je betrapt wordt - en die kans is redelijk groot - betaal je €90 (zie: Boete-database Openbaar Ministerie).
Mocht je toch een boete krijgen is het echter vaak de moeite waard om een bezwaarschrift in te dienen. Sinds 2008 is namelijk de kampeerwet vervallen. Het is de bedoeling dat gemeenten het kamperen reguleren middels hun eigen plaatselijke verordening (APV). Lang niet alle gemeentes hebben dit gedaan, of ze hebben dit niet goed gedaan. Zo heeft de gemeente Drimmelen helemaal niets hierover geregeld en ben je in de gemeente Rotterdam alleen strafbaar als de politie of de daarvoor bevoegde toezichthouder/BOA je daadwerkelijk slapend aantreft.  :'(


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Re: Wildkamperen gevolgen?

Bericht door Basel »

Klopt nederland is er niet zn fan van dat je wildkampeert, wel een tip ( en die werkt:D ) is om je slaapplek zo laat mogelijk op te zetten, vuurtje stoken en dan wat potjes of pannen erbij te houden, officieel mag je een kookvuur maken dus ben je niet in overtreding. ( zo is het mij verteld door de boswachter+agent) ! echt ideaal als je dit in je achterhoofd houd


Vrijbuitert

Re: Wildkamperen gevolgen?

Bericht door Vrijbuitert »

Ik ben eens met 2 andere forumleden staande gehouden door de toezichthouder/boa van de gemeente die ook dat bosgebied onder zijn beheer had.

Hij wist dat we het bos in gegaan waren, maar heeft uiteindelijk besloten om niet het terrein in te gaan. Reden daarvan was dat hij van mening was dat hij het wild meer zou gaan verstoren dan dat wij het deden als we daar zouden blijven liggen.

Vreemd genoeg melde hij ons ook dat hij die avond en morgen meerdere keren om het terrein heen gereden was, maar ons niet opgemerkt had. Het vreemde eraan is dat wij zowel 's avonds als 's morgens gewoon om een vuurtje hadden gezeten.

Toch heb ik niet de indruk dat de kans heel groot is dat je gesnapt wordt, want ik zie vrijwel nooit een boswachter/toezichthouder in de natuur. Als ze al zichtbaar zijn, dan komen ze voorbij rijden in hun auto's, wat het risico op ontdekking ook weer kleiner maakt.

Het enige waar je wel heel goed op kan letten is de kleurcode van natuurbrandgevaar.nl. Ik hoef niemand uit te leggen dat de boswachter/toezichthouder je niet gaat sparen als je met code rood een kampvuurtje aan het stoken ben...

@ Basel

Dat is een heel goede tip!


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wildkamperen gevolgen?

Bericht door Trailtraveller »

Vergeet het vuurtje niet en eventueel afwijken van het pad. Als de platte pet en vervelende BOA (Boswachters) zijn dag niet heeft kan het zijn dat ie overtreding op overtreding stapelt. Er zijn ook boswachters die je met een waarschuwing wegsturen, anderen komen op de koffie (die zijn geinteresseerd), ze hebben de vrijheid om je niet te bekeuren.

Het is raadzaam om op voorhand even kennis te maken met de boswachter. ;-)
Mijn ervaring is dat de boswachters meer geinteresseerd zijn in herrieschoppers, stropers en afvaldumpers.

Maar als je goed "verstopt"  zit en leave no trace hanteert... 8-)
Als je gepakt wordt, niet liegen. Daar raken ze geirriteerd van en is de kans op bon veel groter.


Trek je conclusie, geen garantie  ;D ;D


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wildkamperen gevolgen?

Bericht door Trailtraveller »

[quote="Basel"]
Klopt nederland is er niet zn fan van dat je wildkampeert, wel een tip ( en die werkt:D ) is om je slaapplek zo laat mogelijk op te zetten, vuurtje stoken en dan wat potjes of pannen erbij te houden, officieel mag je een kookvuur maken dus ben je niet in overtreding. ( zo is het mij verteld door de boswachter+agent) ! echt ideaal als je dit in je achterhoofd houd
[/quote]

Dat van dat vuurtje is de kans groter dat je geen bon krijgt, echter je moet duidelijk laten zien dat je veilig bezig bent (code rood is reeds genoemd, vuurplaats goed schoonmaken). Dan nog is het aan de controleur.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Golok
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 sep 2011, 21:26
Locatie: Bussum

Re: Wildkamperen gevolgen?

Bericht door Golok »

Vuur maken in een firebox met stenen eronder scheelt ook in 'acceptatie' . Bovendien ook handig om je pot of pan erop te doen. Een Kelly Kettle zal ook schelen.


Siegurd
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:09
Locatie: N52 11.965 E5 08.616
Contacteer:

Re: Wildkamperen gevolgen?

Bericht door Siegurd »

Nooit geconfronteerd met gevolgen dus kan je niet helpen, ben sinds 20 jaren wildkamperen nog nooit betrapt. Als je een beetje goed oplet gebeurd dat ook niet gauw. Maar inderdaad het is in NL anders dan bv in Schotland waar ik altijd wildkampeer en ik moet net nog denken aan die ene keer dat we met een groepje aan de oevers van een meer wouden gaan wildkamperen en dat de boswachter met de auto aan kwam rijden en ons vertelde dat in een bepaald deel van het bos achter ons heel veel droog brandhout lag dat we konden gebruiken en hij wenste ons een fijne avond  ;D Geweldig!


Gebruikersavatar
MikeBravo
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 sep 2011, 03:28

Re: Wildkamperen gevolgen?

Bericht door MikeBravo »

In Nederland heeft het zon 170 euro gevolg...


"Mummy, when I grow up I want to be a bushcrafter."
"You can't do both son."
Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Re: Wildkamperen gevolgen?

Bericht door Basel »

Hangt uiteindelijk van paar dingen af denk ik, dat is de boswachter en hoe die gezind is, en op wat voor manier je er zit met je vuurtje ..


Gebruikersavatar
Kishafah
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2012, 22:09
Locatie: Amsterdam

Re: Wildkamperen gevolgen?

Bericht door Kishafah »

[quote="Basel"]
Klopt nederland is er niet zn fan van dat je wildkampeert, wel een tip ( en die werkt:D ) is om je slaapplek zo laat mogelijk op te zetten, vuurtje stoken en dan wat potjes of pannen erbij te houden, officieel mag je een kookvuur maken dus ben je niet in overtreding. ( zo is het mij verteld door de boswachter+agent) ! echt ideaal als je dit in je achterhoofd houd
[/quote]

Potjes of pannetjes op of bij je vuurtje zetten, heeft geen invloed op de strafbaarheid. Misschien dat de betreffende boswachter+agent voor zichzelf een onderscheid hebben gemaakt tussen een functioneel vuurtje of een ordinair fikkie stoken en daar hun optreden van laten afhangen, maar officieel mag het niet.

Het 'feitenboekje' geeft onder feitcode H320 "in de openlucht vuur aanleggen, stoken of hebben" een boetebedrag aan van 240 euro! (2012)
Er staat wel de aanwijzing bij: "geldt niet voor kaarsen, fakkels, vuurkorven e.d. zolang dit geen gevaar oplevert voor omgeving", maar de eigenaar/beheerder van een bos kan bepaald hebben dat ieder vuur gevaar oplevert, zelfs een spiritusbrander of campinggas wordt dan als vuur in de openlucht aangemerkt.

Verantwoord en veilig een vuurtje maken is een kunst die je moet beheersen. Wanneer het beheersen van die kunst duidelijk tot uiting komt, kan het zijn dat je daarmee de boswachter of agent positief kan beïnvloeden. Maar garantie is het niet!


Gebruikersavatar
Ajira
Berichten: 284
Lid geworden op: 11 apr 2011, 10:09
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Wildkamperen gevolgen?

Bericht door Ajira »

Hoe zit het dan met nachtvissers ? Die "kamperen" zo vaak langs het water, en ik heb nog nooit gehoord dat een boswachter nachtvissers heeft beboet. Kan ik daaruit opmaken dat je gewoon altijd moet zorgen dat je een hengel (al dan niet met haak) uitgegooid hebt, en je zit "Safe" ?


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Wildkamperen gevolgen?

Bericht door Meatloaf »

nachtvissers zijn doorgaans wakker snachts, dus die overnachten niet in de zin van slapen. verder zullen die niet zo heel snel een vuurtje stoken om iets warms te nuttigen gok ik zo.


Gebruikersavatar
Kishafah
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2012, 22:09
Locatie: Amsterdam

Re: Wildkamperen gevolgen?

Bericht door Kishafah »

Inderdaad zullen de nachtvissers wakker blijven en zit hun koffie in een termosfles en niet op het vuur.
Maar het is te proberen om een vishengel uit te zetten naast je overnachtingsplaats. Vooral als je niet naast het water zit.
Ik denk dat de boswachter zo dubbel ligt van het lachen, zeker als je het nachtvissen gaat uitleggen, dat hij niet meer aan een bon toe komt...  #028#


Gebruikersavatar
jjvd
Berichten: 173
Lid geworden op: 11 feb 2011, 20:36

Re: Wildkamperen gevolgen?

Bericht door jjvd »

de meeste nachtvissers die slapen s'nachts en hebben beet verklikkers
ze hebben ook een visvergunning voor nachtvissen als het goed is
en er zijn regels voor de tent die ze gebruiken

http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/visserijwet_en_regels/binnenwater/?page=nachtvissen

mischien staat het hier wel beschreven

groeten jjvd


geniet vandaag niemand heeft je morgen beloofd
Plaats reactie

Terug naar “Terreinen, Paalcampings en GPS locaties ”