Biesbosch?

Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Biesbosch?

Bericht door Calhovin »

Ik google me ongans, maar ik kom er maar niet uit of er paalcampings in de Biesbosch zijn. Ik kom wel enthousiaste nieuwsberichten tegen dat ze geopend zijn (in 2009) en alleen per kano bereikbaar (helemaal top):

http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/4879051/Legaal-kamperen-in-de-Biesbosch.ece

en ik heb een kanovereniging die melding maakt van twee stuks coördinaten:

http://www.biesboschbevers.nl/biesbosch/biesbosch_verhuur_kamperen.htm

maar die brengen mij vreemd genoeg ergens in de binnenlanden van België. Geen idee of ik iets verkeerd doe, of dat zij een typfout hebben gemaakt, maar helpen doet het niet. Op de website van Staatsbosbeheer staan ze niet, maar ik lees overal dat dat wel vaker voorkomt. Soms staat een paalcamping in een folder, maar niet op de site... om redenen mij niet bekend.

Ik heb een waterkaart van de Biesbosch, waar niks op staat. Ik heb een gewone kaart van de Biesbosch, waar niks op staat. Maar ja, hoe oud zijn die kaarten? Jaar of vijf? Op de webiste van De Biesbosch kun je een 12 bij 12 pixel overzicht downloaden

http://www.np-debiesbosch.nl/documents/documents/opstapkaart-2010-excl.-eendenkooi.pdf

en daar meen ik dus weer wel iig twee campings in de Biesbosch te zien.

Iemand enig idee? En wellicht weten mensen met meer paalcampingervaring meer over hoe je de status van een dergelijk ding kunt vinden? Wat is de leidende bron?


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Biesbosch?

Bericht door TTS »

Er zijn er 2,

Paalkampeerplaats Jong Deen

Breedtegraad: 51°44'19.33"N
Lengtegraad: 4°44'31.39"O


Paalkampeerplaats De Bevert

Breedtegraad: 51°45.580"N
Lengtegraad: 4°49.937"O
Laatst gewijzigd door TTS op 19 apr 2012, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
sebastian
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 nov 2011, 20:04

Re: Biesbosch?

Bericht door sebastian »

@Calhovin, heb er even ingedoken maar word er niet wijs uit
Post mijn info hier, misschien komt iemand anders er verder mee

@TTS staat ook op de site zoals Calhovin aangeeft, echter die locaties zijn niet volledig waardoor je de locatie niet kan vinden

Leidende Bron (kan niks concreets vinden)
http://www.staatsbosbeheer.nl/Overnachten/Kampeerterreinen/Zoekresultaten.aspx?AccommodationType=Kampeerterreinen&campingtype=Vrij+kamperen&Province=Zuid-Holland

Refereren naar de Bevert (mini review)
http://www.kanoforum.nl/forum/index.php/topic/3740
Refereren naar Jong Deen (mini review)
http://nanooksports.blogspot.com/2009/08/toch-gevonden.html


Volgens de bever scouting groep:
Paalkampeerplaats Jong Deen
Breedtegraad: 51°44'19.33"N
Lengtegraad: 4°44'31.39"O


Paalkampeerplaats De Bevert
Breedtegraad: 51°45.580"N
Lengtegraad: 4°49.937"O

google wil dit formaat - 37.771008, -122.41175 (voorbeeld)

51.441933, - 4.443139 (de jong deen)
http://www.gmis.nl/groningen/google-maps-coordinaten.php
zoek op coordinaten
conclusie - coordinaten missen getallen, of zijn onjuist genoteerd


"We cannot learn from one another until we stop shouting at one another -- until we speak quietly enough so that our words can be heard as well as our voices."
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Biesbosch?

Bericht door Calhovin »

Hmmm, zo te zien bestaan de plekken dus wel, maar worden ze niet echt meer gepromoot. Waarschijnlijk omdat het er toch al druk zat is. Binnenkort toch eens kijken, het is in mijn achtertuin zo'n beetje  :-)

En die link naar Kanoforum, schandalig dat ik daar niet even gekeken heb. Sta nog altijd in de top vijf van aantal posts daar :-)


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Biesbosch?

Bericht door Calhovin »

Het regent vrij hard hier terwijl ik dit typ, en ik ben geen groot fan van kamperen in de regen, maar ik heb toch het voornemen om dit weekend te kijken of ik niet minimaal één paal weet te vinden.

Heb sinds de geboorte van mijn dochter niet meer buitengeslapen, dus dat zal wel weer even een cultuurschok zijn. En dan ga ik ook nog eens met een oud vlakwaterbootje wat hélèmaal niet bedoeld is om vol te laden voor een kampeertocht  :D  Waarom makkelijk doen als we het ook moeilijk kunnen doen. Bootje toendertijd gekocht om de oude havens en binnenwateren van Rotterdam te bevaren (ik woonde aan het water aan de Coolhaven, vlak naast de Parksluizen), heeft me altijd goed gediend maar een heimelijke wens was wel om er eens een meerdaagse trektocht mee te maken. De droom wel redelijk laten varen uiteindelijk (pun intended), maar nu lijkt het er dus toch van te komen  :-)

Zin in!


Gebruikersavatar
yöpyä
Berichten: 553
Lid geworden op: 15 jul 2011, 13:15
Locatie: Enschede

Re: Biesbosch?

Bericht door yöpyä »

Op communitywalk staan ze ook
http://www.communitywalk.com/14583


alles wat je thuis laat is mooi meegenomen
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Biesbosch?

Bericht door Roel »

Zo'n 30 jr geleden hebben enkele vrienden van me en ik drie weekjes doorgebracht als jagers/verzamelaars in de Biesbosch. Ik kan melden dat we niet één keer door de lokale Biesboschwachter zij gelocaliseerd. Twaalf kilogram lichter en een ton aan ervaring rijker ben ik het gebied weer uit gekomen. ;D
Wellicht een illegaal idee, maar je hoeft  in zo'n uitgestrekt gebied geen paalcamping, of het moet tegenwoordig echt vergeven zijn van de boswachters.... :-\


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Biesbosch?

Bericht door Calhovin »

Ik kom eigenlijk voornamelijk bij goed weer in de Biesbosch, en het viel me op dat het best druk is. Wilde dus zeker in eerste instantie kennis nemen van de meer legale locaties. Weersvoorspellingen plus nieuwe, ongeteste tent plus op eiland lus jaren geleden voor het aatst tellen helaas dit weekend op tot een paar dagen uitstel...  :-(

Oh well, binnenkort take 2, en op het moment klettert de regen wost tegen de ramen dus voelt de beslissing niet heel naar  ;D


Gebruikersavatar
annelies
Berichten: 208
Lid geworden op: 13 mei 2011, 15:53
Locatie: Dordrecht

Re: Biesbosch?

Bericht door annelies »

Als je n beetje de weg weet in de wat minder drukke delen van de biesbosch kun je ook in de oude rietsnijders en wilgknotters hutten slapen die zijn vaak gewoon open, laag droog zand erin, zodat je ook vuur kunt maken, zeer comfortabel! Ik weet alleen niet of het legaal is :P

Ken je de kleine rug? Vandaar kun je ook roeibootjes huren en als je wilt ken ik nog n mooie hut n half uurtje roeien daarvandaan (das met stroming mee, met tegen ongeveer 2 uur  #025#)


Groets Annelies
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 nov 2011, 23:02

Re: Biesbosch?

Bericht door Ronald »

Een mooie ronde met mogelijkheden tot verlenging van route met startpunt de aakvlaak:
Afbeelding
Helemaal bovenin paalkampeerplaats de Bevert bij de gele stip.
Links op het eiland bij de rode stip paalkampeerplaats Jonge deen.

vaar hier tussen de golfslagbrekers door naar de wal dus supergemakkelijk te herkennen
Afbeelding


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Biesbosch?

Bericht door Calhovin »

Goede tips, met name die tweede foto met pijl is nuttig. Ik had de paalcamping al wel gelokaliseerd, maar geen idee wat de beste meerplaats ging zijn. Scheelt weer zoeken :-)

Mijn bekendheid met de Brabantse Biesbosch is beperkt tot een peddeltocht of 5 a 8, en al weer enigszins gedateerd. Ik heb de laatste tijd alleen korte tripjes kunnen maken (vanwege een kleine die tijd vraagt), en dan was het voor mij te makkelijks om even de boot in de Papendrechtse Biesbosch te water te laten. Tot ik op de kaart keek dacht ik overigens dat het de Dordtse Biesbosch was (aangezien ik in Dordt woon en deze is het dichtsbij), maar dat bleek abuis :-)

De kleine rug zegt me niks, ben ik bang, en ik zie zo snel ook niets in die trant op de kaart. Tips voor hutjes worden altijd gewaardeerd, lijkt me ook wel leuk om te proberen. Was sowieso voornemens om het gebied beter te leren kennen, het ligt praktisch in mijn achtertuin en ik weet er minder goed de weg dan op de Veluwe, Noord-Oost Engeland, en Curacao  ;D

Was overigens een goede beslissing om niet te vertrekken vandaag, ik heb als test mijn dumptent opgezet op een veldje, en de voorzijde is niet afsluitbaar... de horizontale ritsen ontbreken in het geheel?! Beetje slordig wel, misschien is het een visserstentje of zo maar dat had ik toch wel graag willen weten op voorhand. Oh well, je probeert eens wat op internet. Maar goed, was dus minder leuk geweest als ik per ongeluk die voorspelde hagel, onweer en zware buien te lijf had moeten gaan met die Chinese aanfluiting van een tent.

Snel een goede vinden dus, want het kriebelt nu zo dat ik binnen een paar dagen toch echt op pad wil  :-) :-) :-)


Gebruikersavatar
yöpyä
Berichten: 553
Lid geworden op: 15 jul 2011, 13:15
Locatie: Enschede

Re: Biesbosch?

Bericht door yöpyä »

Al eens aan een hangmat gedacht


alles wat je thuis laat is mooi meegenomen
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Biesbosch?

Bericht door Calhovin »

Afgelopen nacht een aantal van mijn nieuwe spulletjes in de Biesbosch uitgeprobeerd, en gelijk dus Jonge Deen geïnspecteerd. Wat een apart stukje terrein. Je zou juist verwachten dat je een locatie te pakken hebt die optimaal profiteert van het rustige, verlaten gebied. Je ziet 's nachts de lampen van de Moerdijkbrug, het ligt aan een vrij dikke verkeersader qua water, en dit weekend kwam er ook nog eens van twee verschillende kanten het bonk-bonk-bonk van een kermis.

Héél erg genieten van de vrije natuur :-)

Komen we bij het stuk land: het is alleen vanuit de boot benaderbaar, maar een aanleg die ook boten/kano's/kajaks aankan is er niet. Vreemd, maar goed, we willen wild, we krijgen wild. Het land kent een verhoging, waar iedere kampeerder gelijk zijn tent bedenkt. We zijn hier immers formeel in een moeras... Er is een vuurplek, of ik moet zeggen: er is een vlakte waar je een vreugdevuur kunt stoken waar je met 12 inboorlingen een woeste dans omheen kunt maken, vrij fors dus. En... er is verder niks. Het is dus niet aan te raden om met een paar tenten te komen, want die raak je niet zo 1-2-3 kwijt, en zeker niet in elkaars buurt.

Oh well, het was leuk om weer eens een nachtje buiten te zijn, dat was al weer veel te lang geleden. En zelfs op deze verste punt van de Biesbosch komt er, als je maar lang genoeg met een pilsje over het water heen staat te peinzen, wel een bever voorbij zwemmen :-) Materiaaltest geslaagd, zwakste schakel was ik zelf  ;D


Afbeelding
Overzichtje


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Biesbosch?

Bericht door Calhovin »

[quote="yöpyä"]
Al eens aan een hangmat gedacht
[/quote]

Wel eens aan gedacht, maar niet helemaal mijn ding denk ik. Wil het nog wel eens proberen, maar ik ben niet de makkelijkste slaper. Eerst maar weer eens de tent buiten zien te krijgen op een interval van meer dan 1 keer per 5 jaar  :-[


Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: Biesbosch?

Bericht door Teacher »

Ik denk dat ik daar ook al eens met enkele van het forum overnacht heb, aan de foto te zien.

Maar bij ons stond er een soort van bivak.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Terreinen, Paalcampings en GPS locaties ”