Verschil Natuurkampeerterreinen en NTKC?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijzzz
Berichten: 509
Lid geworden op: 24 dec 2009, 21:17
Locatie: Oss, Noord-Brabant

Verschil Natuurkampeerterreinen en NTKC?

Bericht door Thijzzz »

Hallo allen,

Als verjaardagscadeautje regelt mijn vriendin een lidmaatschap voor de NTKC. Maar, Natuurkampeerterreinen lijkt een stuk makkelijker, en meer terreinen.

Dit is hoe ik de verschillen zie, klopt dat een beetje? Nog grote voordelen van de één over de ander?

NTKC:
- eigen terreinen
- grotere verantwoordelijkheid, als je als eerste komt ben je meteen kampbeheerder, of je wilt of  niet.
- minder terreinen
- Lidmaatschap  EURO 39,- per jaar


Natuurkampeerterreinen:
- geen eigen terreinen, maar keurmerk voor bestaande natuurlijke campings
- minder verantwoordelijkheid
- meer terreinen
- Lidmaatschap  EURO 15,- per jaar (groene boekje)


Groeten & C U in the woods,

Thijs
Bestuur Stichting Bushcraft
TOPAZ
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2012, 14:31
Locatie: zoetermeer

Re: Verschil Natuurkampeerterreinen en NTKC?

Bericht door TOPAZ »

Thijzz, bij natuurkampeerterreinen kan iedereen terecht, met elk kampeermiddel. Je hoeft er alleen het Groene Boekje voor aan te schaffen.
NTKC is een club. Je hoeft niet direct lid te worden, je kan eerst proefkamperen (zie www.ntkc.nl) of je laten introduceren (kan beide een beperkt aantal malen).
Bij NTKC ontmoet je gelijkgestemde mensen, met z'n allen zijn ze eigenaar van hun terreinen die ze zelf onderhouden. Alles gebeurt in zelfwerkzaamheid.
Er zijn 21 clubterreinen. Er zijn geen vaste plekken, geen stroom en je kan niet reserveren. Wel afdoende sanitair.
De slogan is 'sportief en actief kamperen'. Dat vertaalt zich in bescheiden middelen, de handen waar nodig uit de mouwen steken en voor wie dat wil deelnemen aan zwerf- en fietstochen e.d.
Opzien tegen de verantwoordelijkheid wanneer je als eerste aankomt hoeft echt niet, het is wat administratie en de kraan open draaien.
Succes!


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Verschil Natuurkampeerterreinen en NTKC?

Bericht door bourgeois »

  Ik heb me altijd afgevraagd waarom Natuurkampeerterreinen zo heten. Zeker, in vergelijking tot de gemiddelde Nederlandse familiecamping met disco en indoor zwemparadijs zijn het oases van rust. Maar als ik ze zou plaatsen in een Scandinavische of USA setting zouden ze daar in het meest luxe segment van de markt vallen betreffende voorzieningen e.d. Met de beperkte ervaring die ik in deze heb zou ik toch onmiddelijk voor de NTKC kiezen wat betreft simpeler kamperen en natuurbeleving.


Gebruikersavatar
Golok
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 sep 2011, 21:26
Locatie: Bussum

Re: Verschil Natuurkampeerterreinen en NTKC?

Bericht door Golok »

Ik ben zelf lid van Natuurkampeerterreinen, maar dat is niet echt een bewuste keuze. Ik was toen niet op de hoogte van het NTKC. De terreinen van Natuurkamperen zijn prima, maar zijn er naar mijn gevoel een beetje 'bijgeplakt' of dragen het predikaat vanwege de goede 'groene marketing'. Een mooi voorbeeld is camping Beek en Hei. Daar ben ik al vaak geweest. Het terrein voor natuurkamperen ligt aan de overkant van een weg die de het terrein scheidt van een gewone camping (met dito witte caravans enzo). Niets mis mee, maar niet echt mijn ding. Voor de 'natuurbeleving' zou ik achteraf toch voor het NTKC gaan (of natuurlijk gewoon wildkamperen in binnen - of buitenland  ;-))


Gebruikersavatar
Thijzzz
Berichten: 509
Lid geworden op: 24 dec 2009, 21:17
Locatie: Oss, Noord-Brabant

Re: Verschil Natuurkampeerterreinen en NTKC?

Bericht door Thijzzz »

Ok, hartelijk dank voor de info!


Groeten & C U in the woods,

Thijs
Bestuur Stichting Bushcraft
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Verschil Natuurkampeerterreinen en NTKC?

Bericht door TTS »

Nadeel van de NTKC is ook het gesleep met kampeerspullen. Alles moet per kruiwagen naar de plek.
Op natuurkampeerterreinen rij je je auto ( evt + aanhanger ) naar je plekkie.

Sommige NTKC terreinen hebben geen warme douche, soms zelfs alleen een waterpomp.

De meeste NTKC terreinen zijn in de winter ook te gebruiken.

Bij de NTKC wordt je sterk in de gaten gehouden door andere NTKC-ers en krijg je op je flikker als je de regels schendt, zelfs als je daar een goede reden voor had.
Dat is op een natuurkampeerterrein niet zo.

De NTKC is een club en verwacht van de leden dat ze de terreinen onderhouden. Werkdagen dus.


oud deelnemer 3

Re: Verschil Natuurkampeerterreinen en NTKC?

Bericht door oud deelnemer 3 »

NTKC terreinen zijn zeer basic, Ze zijn inderdaad niet te vergelijken met een natuurcamping, de regels die er zijn, zijn over het algemeen vrij logisch (ruim je rotzooi op..geen lawaai, niet wasssen aan de pomp, geen vuurtje stoken als dat op een terrein niet mag etc etc, sommige regels zijn misschien wat vreemder (tentafmeting) maar ja dat is nu eenmaal zo:) )

Buiten het seizoen loop je een goede kans in je eentje op zo'n terrein te staan, ik zelf ben net weer terug van de Kooiberg om mijn hangmat nu eens eindelijk uit te proberen en ik was de enige.

Het lijkt inderdaad meer een vereniging te zijn, alhoewel ik dat zelf nog niet echt heb kunnen ervaren (ben pas kort lid)

grts
Hans


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Verschil Natuurkampeerterreinen en NTKC?

Bericht door TTS »

Kooiberg is het meest basic terrein van de NTKC (afgezien van enkele gastvrije scoutingterreinen).
Wellicht voor Bushcrafters daarom het aantrekkelijkst.


oud deelnemer 3

Re: Verschil Natuurkampeerterreinen en NTKC?

Bericht door oud deelnemer 3 »

een pomp en een gat in de grond met een pot er boven ... veel meer basic wordt het inderdaad niet ;)

Bij loenen zit volgens mij nog een gastvrij scouting terrein, dat zou ik graag eens snel uitproberen, dan heb je alleen een waterpomp, maar daar mag je (als ik het goed begrepen heb) wel een kookvuur maken.


Plaats reactie

Terug naar “Terreinen, Paalcampings en GPS locaties ”