Handwaterpomp in het bos maken

Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door obiwanjacobi »

** Mods: Het onderwerp leek me op deze plek het best aangezien gerelateerd aan terreinen, maar verplaats maar als jullie er anders over denken.. **

Ik denk eraan om een handwaterpomp te maken in mijn bosje. Dit om het gehele jaar makkelijk water beschikbaar te hebben.

Ik heb op YT al een aantal leuke filmpjes gezien waarin simpele handwaterpompen gedemostreerd worden.

EMAS Pump 1 Parts

Ik zit nog een beetje met hoe uiteindelijk de put zelf te graven. Sommige methoden gebruiken grondboren andere gebruiken water dat ze gebruiken om de grond los te maken. Maar ik heb lokaal geen water beschikbaar dus die methode valt af.

Ik ben eigenlijk op zoek naar goede ideeen en/of suggesties voor zowel het "slaan" van de put als de handpomp zelf. Liefst maak ik het allemaal van PVC en hoe simpeler hoe beter. Moet goed makkelijk te onderhouden/repareren zijn  etc.

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Thanx!


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door Een pan's hobby kok »

Misschien kan je een palen boor gebruiken die je met klem koppelingen verlengt tot je water heb gevonden in dit gat zet je pvc regenpijp die je met sokken en lijm verlengt.
denk aan een leeg loop pijp om je water uit de zuiger/kraanbocht te krijgen i.v.m. vorst.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door obiwanjacobi »

Als je de pomp in het bovenstaande filmpje gebruikt (of vergelijkbaar) kan je gewoon de gehele pomp uit het water trekken. Leek mij wel handig ivm onderhoud maar ook idd vorst/winter opslag.

Dus ik denk op dit moment aan twee onderdelen: een regenpijp als put met daarin een los pompmechanisme die het water oppompt. De regenpijp kan je ook mooi afsluiten wanneer niet in gebruik...

Voor het graven is een verlengbare grond/palenboor idd een optie. Ik heb ook wel eens een filmpje gezien (in een derde wereld land) waar ze groeven door met een andere buis het zand te verwijderen binnen de hoofd buis en zo doende de hoofdbuis langzaam naar beneden te duwen...

Thanx.

BTW: na de toplaag van max 20-30 cm, is de bodem vooral zand - voorzover ik heb kunnen zien. Locatie tussen Venlo en Roermond.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door jenniskens »

Voor de put zou ik idd een handboor iets kiezen maar die je zelf maakt van een ijzeren pijp met stangen.
Hier van staat je genoeg op You-tube.
Dan moet je wel een (PVC) buis als mantel in het gat laten zakken met onder in een stuk wat water grof filtert en door laat.
Daar in laat je een slang/buis met keer klep zakken die je boven aansluit op je handpomp.

Dit kun je makkelijk verbergen en je pomp op aan sluiten enz.
Afbeelding
Dit type pomp is ideaal maar wel zwaar. dit principe kan je ook van PVC na maken wat lichter is.
Afbeelding

Suc6


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door herman744 »

Hoi,

Ik heb in mijn tuin en in de garage diverse putjes gemaakt. (om de tuin te besproeien en een paar zelfgemaakte PVC-pompen op aan te sluiten) Tot 6,5 m diep. Het grondwater zat 3,5 m diep. Ik had de beschikking over een aluminium buis van 7 m lengte met een doorsnee van 5 cm en eenzelfde buis van 4 m. Ik begon met met de kortste buis, drukte die 10 cm in de grond, haalde hem voorzichtig omhoog. Het zand komt dan mee. Leeg maken en opnieuw de grond in enz. Ik verbreedde het gat tot ongeveer 11 cm. Steeds met dezelfde buis. Eenmaal aangekomen bij het grondwater werkt deze methode niet meer. Zand is te nat en drijft uit de buis. Bovendien brengt het grondwater nieuw zand mee. Schuif nu een mantelbuis van PVC (10 cm) in de grond tot een stukje in het zand bij het grondwater. Zorg voor verlengstukken voor de mantelpijp van ongeveer 1 m. Ik maakte onderin de lange alu.buis een ovalen leren klepje dat schuin omhoog bevestigd werd met een popnagel. Het op te halen zand kan er zo wel in, maar niet meer eruit. Zo haalde ik steeds wat zand omhoog. Dan de PVC-buis met een moker voorzichtig de grond in slaan. Gebruik hierbij wel een houtblok op het PVC. Als ik dicht bij het grondoppervlak kwam lijmde ik een meter pijp erbij en ging dan weer door, net zo lang tot ik vond dat het diep genoeg was. Dan maakte ik een buis van 8 cm doorsnee op een lengte van de diepte van de put. De onderste anderhalve meter hiervan was filterbuis. Breng de buis in de mantelpijp en trek de mantelpijp eruit. Hiervoor had ik twee blokken hout van 10x30 cm gemaakt. Uit beide blokken een halfronde opening gezaagd, iets kleiner dan de doorsnede van de mantelpijp. Met twee goede lijmklemmen bevestigde ik de blokken om de mantelpijp en met wat draaien en trekken kwam de buis dan uit de grond. Als de pijp erg vast zat gebruikte ik wat blokken hout en een flinke balk als hefboom om de buis omhoog te krijgen. Zorg ervoor dat je binnenbuis niet mee omhoog komt. Als de buis eenmaal uit de grond is, is je put klaar voor gebruik. Eerst nog wat grond rondom aanbrengen.

Ik weet niet echt wat je doel is. Misschien vind je een pomp leuk staan op je terrein. Maar als het alleen bedoeld is om water te verkrijgen heb je geen pomp nodig. Een PVC-pijp van de gewenst lengte (doorsnee 40 mm), waaraan onderaan een waterslot is bevestigd kun je op en neer bewegen in je put. Het water zal er dan boven uitkomen. Maak je er bovenaan een doorgeknipte fietsband aan, dan kun je het uiteinde in een bak leggen en vang je je opgepompte water op. Is bovendien nog makkelijk te verwijderen en ergens te verbergen.


Herman744
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door herman744 op 11 aug 2013, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door obiwanjacobi »

Dank Herman744. Dat is idd de richting die ik op aan het gaan ben.
Dit filmpje (en de volgend 2 delen) laat het nog eens mooi zien.

How to Drill Your Own Water Well 1

Het is een pomp voor midden in het bos dus "mooi" is geen criterium. ;D Functioneel wel!

Ik hoop eigenlijk mijn grote casing-buis gewoon te kunnen laten zitten.
Ik dacht een klep te maken mbv een knikker. Denk wel dat ik een echte pomp wil maken maar ik kan beginnen met een simpele buis met een check-value/foot-value onderin. Ik wil er ook nog een filter voordoen zodat er geen zand mee omhoog komt (zeker als je de simpele enkele buis gaat gebruiken).

Thanx.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersnaam
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 jun 2013, 07:23
Locatie: 0475

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door Gebruikersnaam »

[quote="obiwanjacobi"]BTW: na de toplaag van max 20-30 cm, is de bodem vooral zand - voor zover ik heb kunnen zien. Locatie tussen Venlo en Roermond.[/quote]

Hoe diep denk je dat je water zult vinden? Als je op die heuvelrug langs de Duitse grens zit zou er wel eens dieper water kunnen zitten dan je kunt oppompen met een handpomp.

Wat de grondsoort betreft heb je waarschijnlijk gelijk, in dat gebied zijn/waren diverse zandgroeves. Zoek er anders eens een op als je tussen Reuver en Roermond zit, dan krijg je mogelijk een idee tot welke diepte je moet gaan om water te vinden.
Ik lees net dat je zelf niet uit het Midden-Limburgse bent. Ik ben er geboren en getogen, dus als je wat meer info wenst PM je me maar

groet

Roel
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam op 12 aug 2013, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Bushcraft liberates and empowers
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door herman744 »

Hoi,

Bedoel je dat je het water direct uit de casingbuis (mantelpijp) omhoog wilt halen, zonder de regenpijp met filter te gebruiken? In dat geval zal je mantelpijp snel vol zand komen te zitten en heb je geen water. Knikkerklep werkt goed in het filmpje.

Herman744


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door obiwanjacobi »

In de winter hebben ze de grondwaterspiegel heel hoog. Zo hoog dat de greppels vol water staan.
In de zomer is die lager (greppels droog) ik weet niet hoeveel lager. Ik heb een klein putje gegraven (50-70cm) en die staat 's zomers droog. Zo weet ik ook dat na de toplaag zand zit ;D

Ik wilde in de mantelbuis onderin gleuven maken om het water door te laten. Initieel wil ik beginnen met een enkele buis met knikkerklep op de bodem. Hiermee kan ik binnenin de mantelbuis de slurrie eruitpompen bij het graven maar ook een zandfilter eronder schroeven om schoon water (zonder zand) te pompen. Als de mantelbuis weer dicht slibt, draai ik mijn zandfilter ervan af en pomp de slurrie er weer uit... Geen idee of dit gaat werken maar dit leek me de aller simpelste manier...

Ik ga waarschijnlijk van het weekend de mantelbuis plaatsen.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door Calhovin »

Snuffelzaak hier om de hoek heeft drie pompen staan van zwaar metaal, ze stonden wat achteraf dus heb niet aan gezeten verder. Mocht je interesse hebben, heb fotootje gemaakt


Gebruikersnaam
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 jun 2013, 07:23
Locatie: 0475

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door Gebruikersnaam »

kant en klare NL handleiding voor het maken van een PVC knikkerpomp

http://www.wot.utwente.nl/publications/demo-knikkerpomp/bouwhandleiding.pdf


Bushcraft liberates and empowers
Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="Calhovin"]
Snuffelzaak hier om de hoek heeft drie pompen staan van zwaar metaal, ze stonden wat achteraf dus heb niet aan gezeten verder. Mocht je interesse hebben, heb fotootje gemaakt
[/quote]

No thanx, wil het licht houden (PVC).


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door herman744 »

Obiwanjacobi,

De PVC-pomp van de middelste foto bij de Judaspenning mag je zo maar oppikken bij mij. Wel moet de zuiger gerepareerd worden. Het pompje heeft een diameter van 80 mm en is in totaal 53 cm hoog. Dit zonder zwengelophanging. Had een goede wateropbrengst. Onderaan zit een schroefdraadaansluiting voor een 32 mm mof/sok. Opvoerbuis was 32 mm.
Als je van Mijdrecht naar Limburg rijdt volg je waarschijnlijk ook de A73. Ik woon ongeveer 2,5 km van die A73. Afslag Overloon/Vierlingsbeek.

Herman744


Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door Matis »

Hoi Herman,

Wat is het waterpeil denk je in Overloon?
Is dat te doen in de achtertuin?


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="herman744"]De PVC-pomp van de middelste foto bij de Judaspenning mag je zo maar oppikken bij mij. [..][/quote]

Thanx, maar ik heb net gisteren avond mijn materialen gekocht. Ben nu knikkerklep aan het maken. De lokale bouwmarkt had niet alle opzet-, verleng- en koppelstukken die ik zocht, maar uiteindelijk heb ik toch iets wat wel gaat werken denk ik. Ik heb 3x2m 80mm buis als mantel en 3x2m 40mm voor de graafstok met 1 lengte waar de knikkerklep in komt. Ik hoop dat ik met iets minder dan 6m diep genoeg kom - anders kan ik er nog een lengte opzetten.

Van de onderste mantelbuis (2m) maak ik de rand scherp (snijd makkelijker door de bodem) en zaag ik sleuven in de onderste meter van de buis om het water binnen te laten. Van 1 van de 40mm secties maak ik ook de rand scherp om in het droge zand te graven en bij een ander maak ik de klep die ga ik gebruiken wanneer ik op het grondwater stuit. Terplekke plak ik de delen aan elkaar (mbv kopplestukjes) wanneer ik steeds dieper en dieper kom. De verbindingen van de graafbuis (40mm) maak ik initieel tijdelijk (klemmen met papier en aftapen met duct tape) omdat de configuratie/volgorde van deze secties nog kan wijzigen.


Ik kom misschien nog later bij je terug ;D


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Plaats reactie

Terug naar “Terreinen, Paalcampings en GPS locaties ”