Handwaterpomp in het bos maken

oud deelnemer 4

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door oud deelnemer 4 »

gaaf project marc... ben zeer benieuwd of het gaat lukken (vast wel)


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door herman744 »

Hoi Matis,

Moeilijk te zeggen. Bij mijn huis ongeveer 3,5 m. Bij mijn ouderlijk huis, wat 300 m noordelijker ligt, maar 2 m. Daar ligt wel een sloot in de buurt.
Misschien hebben je buren een put en kun je het daar eens navragen. Volgens dit kaartje zou Overloon ongeveer hetzelfde zijn als Groeningen.
http://www.geosolutions.nl/tools/inloggen/users/cuijk/Basiskaart%207-GHG.pdf
Een put in de tuin is zeker te doen. Ik heb op mijn manier zelfs een put in de garage gemaakt. Moest hiervoor wel een gaatje in het dakbeschot maken om de 7 m lange pijp te kunnen gebruiken.
Ik heb alle benodigde materialen om de put te maken nog liggen. Je mag gerust eens langs komen om die spullen te bekijken om later evt. te gaan gebruiken.
Een andere manier om zelf een put te maken zie je op onderstaande tekening. Heb die manier eens ooit bij de buren gezien. Ging zeer vlot. Het plateau was verplaatsbaar op de pijp bevestigd. Heb zojuist de houtblokken, die ik gebruikte om de buitenbuis weer uit de grond te halen eens opgezocht. Achteraf had ik ze ook kunnen gebruiken om de buis de grond in te werken. Buis had de afwijkende maat van 90 mm. Gekregen van een buurman. Zie tekening.

Afbeelding

Afbeelding

Herman744
Laatst gewijzigd door herman744 op 13 aug 2013, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door obiwanjacobi »

Leuk idee om je eigen gewicht te gebruiken. Zal ik als backup plan in gedachten houden ;D

@tilia: Ik vind het ook een leuk projectje. Er ging een hele wereld voor me open toen ik op YT aan het researchen was. Ben benieuwd hoe het gaat. Uiteindelijk zal het allemaal wel goed komen.

Thanx.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door herman744 »

Hoi,

Soms is eigen gewicht (wat er toch echt wel was) kennelijk niet voldoende. Zie 3.58 min. en 7.15 min.
Brunnenbohren von Hand mit Kiespumpe

Nog een mooie documentaire over hoe men vroeger putten maakte in Duitsland. PVC bestond nog niet. Arbeidskracht en vernuft was er genoeg.
Der Brunnenmacher

Herman744


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door obiwanjacobi »

Ik heb mijn voorbereidingen klaar. De knikkerklep is getest in een emmertje water en werkt prima. De knikkerklep zit aan de onderkant van een 40mm buis geklemd (buis verwarmd, klep onderdelen geplaatst en in water weer afgekoeld). Onder de knikker klep heb ik een extra stukje buis zitten dat als drill-bit dienst doet. Na het graven kan ik dit verwijderen (zit vast met een RVS schroef) en vervangen met een zandfilter - dat inmiddels ook gemaakt is.

Verder heb ik een sectie van de mantelbuis voor een meter geperforeerd zodat het water binnen in de buis kan komen en de onderrand scherp gevijld zodat deze wat makkelijker door de bodem snijdt.

Ik ben er klaar voor.

- Ik moet nog wel een paar onderdelen halen: een afsluitdopje voor het zandfilter en nog een bochtje om het water dat recht uit de pompbuis spuit af te buigen -anders wordt je zo nat ;D. Het in elkaar lijmen doe ik allemaal terplekke zodat ik nog eventueel aanpassingen kan doen als het in de praktijk anders uitpakt.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door herman744 »

Hoi Obiwanjacobi,

Heb je de knikkerklep ook getest in een emmer vol (metsel)zand met water? M.a.w. gaat het zand met het water omhoog en de pijp uit?. Ik denk dat je wel zand boven de klep krijgt, maar dat je dan steeds de buis omhoog moet trekken, de buis op zijn kop of schuin moet zetten en het zand eruit laten lopen. Ik wacht vol spanning af. Je gaat zeker ervaringen opdoen. Je filter kun je afsluiten met een stukje rondhout uit het bos. Wel even een paar koperen spijkertjes erin.Zal niet rotten onder water.

Succes,
Herman744


oud deelnemer 4

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="herman744"]
Je filter kun je afsluiten met een stukje rondhout uit het bos. Wel even een paar koperen spijkertjes erin.Zal niet rotten onder water.

[/quote]
voorkomen de koperen spijkers het rotten van hout onderwater??


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door herman744 »

Tilia,

;D

Herman744


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door herman744 »

Obiwanjacobi/Marc,

Ik ben heel benieuwd hoe ver je gekomen bent met het maken van de put. Als ik in mijn reacties/tips misschien betweterig overkwam: sorry daarvoor. Maar je vroeg tips toch?
Ik zag een leuke uitspraak in dit verband op je blog/Ik op Twitter/Omdenken.
"The person who says it cannot be done, should not interrupt the person who is doing it". (Chinees gezegde)
Ik wil je best komen helpen, als je hulp nodig hebt. Woon in Oost-Brabant.

Groet,
Herman744


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door obiwanjacobi »

Ik heb een klein stukje met de schep gegraven (door de wortels etc van het bos) en daarna geprobeerd om de mantelbuis te plaatsen en die "uit te hollen" met een andere buis (4cm).

Dat ging niet zo best. Ik heb toen de mantelbuis voorlopig verwijderd en getest of het graven met een 4cm buis uberhaupt wel ging. Het lijkt erop dat de diameter wat aan de grote kant is en het zand valt er weer uit voordat je het uit de put hebt.

Toen kwam ik ook nog een flinke laag zanderige klei tegen waardoor het graven met de buis wel weer ging. Ik moest de buis wel steeds leeg kloppen omdat de klei eigenlijk de buis verstopt. Het gaat alleen niet snel en is fysiek toch wel wat zwaarder dan gedacht - mede omdat je niet in 1 keer een buisje vol zand naar boven kan trekken.

Ik ben niet heel ver gekomen aangezien ik met mijn dochter was (bijna 7) en het ook een beetje haar weekendje was. Ze heeft wel leuk zitten spelen met het opgegraven zand en klei (en water!) ;D

To be continued.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersnaam
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 jun 2013, 07:23
Locatie: 0475

Re: Handwaterpomp in het bos maken

Bericht door Gebruikersnaam »

[quote="obiwanjacobi"]
Ik heb een klein stukje met de schep gegraven (door de wortels etc van het bos) en daarna geprobeerd om de mantelbuis te plaatsen en die "uit te hollen" met een andere buis (4cm). [/quote]

Neem bij je volgende bezoek zo'n grondboor voor weipalen mee. Je bent dan al snel 1 meter diep zonder al teveel inspanning. En als je handig bent met ijzer kun je dat ding wellicht een beetje aanpassen/verlengen.

groet

Roel


Bushcraft liberates and empowers
Plaats reactie

Terug naar “Terreinen, Paalcampings en GPS locaties ”